3.278 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Evt. forkert benstilling - 4 mdr Evt. forkert benstilling - 4 mdr

Er netop blevet ringet op af en hvalpekøner, som har haft vaps til fire mdr vaccine og tjek. Dyrlægen finder så at vaps har forkert benstilling på forbenene. Ejer sender mig billeder i morgen.

Hunden fransker ikke, men som jeg fik det forklaret, går hun på for meget af benet.. altså.. hun træder med for meget. Hvis en hund normalt vinkler i første led, gør hun det først i andet.. dvs hun har for meget vandret af benet - giver det mening? Hunden er ikke generet, eller har smerter. Dyrlægen havde ikke den store erfaring med racen, eurasier, og kunne ikke sige om det retter sig.

Jeg har aldrig hørt om det. Jeg vil spørge andre opdrættere i morgen, men hvis nu nogen havde hørt om en hund med samme problem før, ville det være en hjælp. Jeg synes, det lyder mærkeligt.

Hvalpens mor får til tider på udstilling at vide, at hun er fladfodet, men aldrig noget, der er bemærket af dyrlæger. Det er hende, der hedder Bodil i min profil.

Billede kommer forhåbentlig ind i tråden i morgen.. på forhånd tak for svar.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Evt. forkert benstilling - 4 mdr
  • #1   17. jan 2013 Jeg tror det var det petri også havde da han var hvalp, han er okset fra det, finder luge et billede så kan du se om det er det

• #2   17. jan 2013 Lyder umiddelbart som bløde haser og jeg ville skifte foder øjeblikkeligt.

• #3   17. jan 2013 Det kan være for lidt muskelmasse i benet. Det kan trænes ved f.eks. at gå i sand. Det er set hos min race.

• #4   17. jan 2013 Og ja selvfølgelig skal der kigges på foderet.

• #5   17. jan 2013 det lyder som blød mellemhånd?

men har også set hunde hvor nedderste håndled vender forkert, så istedet for at poten bøjes bagud, vinkler den fremad (ligesom vi kan i vores håndled.)

• #6   17. jan 2013 Hvis jeg har forstået det korrekt er det samme problem min hund har. Han er ikke helt oppe på tæerne som andre hunde. Han er ikke generet af det men vi får altid at vide på udstillingerne at han har en svag mellemhånd. Desværre var vi ikke opmærksomme på det da det opstod så det er for sent at gøre noget nu.

• #7   17. jan 2013 Hvis det er blød mellemhånd, ville jeg skifte foder og give et ekstra tilskud af c-vitamin.
    Giv 2-3 helt amlmindelige 500 mg tabletter dagligt fra apotek eller materialist, det har en utrolig god effekt.

• #8   17. jan 2013 Ja lyder som blød mellemhånd.. Hos newferne giver vi C vitamin som tilskud og ja det er nok det din tæve også har, for det er arveligt..

• #9   17. jan 2013 er det noget man gør noget særligt for mht fodring af et hvalpekuld?

• #10   18. jan 2013 Tak for svar. Jeg har fået billeder nu, men kan ikke lægge dem ind fra min iPad 1. Så de kommer i aften. Jeg siger det om tilskud af C vitamin. Lige nu får hun BARF, eventuelt med supplering af kornfrit foder, ikke hvalpefoder. Hvad skal hun såfodrea med?

• #11   18. jan 2013 Er der ikke andre opdrættere af racen, hvor i kan hente erfaring med hensyn til foder?

Jeg kan ikke rådgive omkring foder, kun videregive egne erfaringer.
    Min første whippet blev fodret med orijen, hun brækkede benet 4 måneder gammel, hendes kalklag i knoglerne var simpelthen for tyndt.
    Røg på Royal canin medium hvalpefoder og i løbet af fire uger, var det manglende kalklag dannet.
    Det fik hun til hun 8 måneder.

Mine 2 efterfølgende whippets har også fået RC medium, hvalpefoder og småhysterisk som jeg var, med baggrund i min første whippet, er begge blevet røntgenfotograferet i 4 måneders alderen og begge havde perfekt knoglestruktur.

Ghini havde en smule blød mellemhånd, efter 3 uger med c-vitamin, var den stabiliseret.

Jeg kender et par opdrættere, der barfer deres voksne hunde, men hvalpene får RC indtil de er 6-8 måneder og bliver så langsomt kørt over på det rå.

• #12   18. jan 2013 Kirsten, der er mange meninger om foder indenfor racen, men jeg har altid barfet mine hunde, det gør min egen opdrætter også, og i første kuld var der ingen problemer (og alle fotograferede har A hofter og 0 i albuer) - så det er nyt for mig dette her.

Jeg vedhæfter her et billede af hvalpen.

PS - jeg spørger også i en opdrættergruppe på facebook, så det bliver racespecifikt.

profilbillede
  • #13   18. jan 2013 Her et billede mere

profilbillede
  • #14   18. jan 2013 øj det er godt nok meget.. Aner ikke hvad man gør ved det.. men har da aldrig lagt mærke til det på Bodil?

• #15   18. jan 2013 Sarah, jeg vedhæfter et billede her, hvor du kan se det, men hun har det SLET ikke i samme stil som sin hvalp.

profilbillede
  • #16   18. jan 2013 ja okay, men det er jo ikke påfaldende som det er på hvalpebassen der.

Nu skyder jeg jo lige fra hoften hvad jeg ville gøre på BARF hvis den skal have C-vitamin. Så ville jeg jo f.eks tilføje hybenpulver som Nova f.eks får. Af 2 grunde. Det er godt for f.eks ledsmerter (tænker det må gøre ondt i "knækket") og så er hyben jo super rig på C-vitamin.

• #17   18. jan 2013 Ifølge ejers dyrlæge har vaps ikke ondt på nogen måde..

Hun sagde heller intet om, at vaps var vokset for hurtigt eller den slags. Hmm! Jeg afventer svar fra eurasierfolket også, inden jeg skriver tilbage til ejeren. De er jo lidt bekymrede for, om det retter sig. Hun er heldigvis ellers en god og glad hund, så langt så godt, men det er jo ikke kønt at rende rundt med sådan nogle forpoter, slet ikke hvis det kan rettes ind.

• #18   18. jan 2013 Her er i øvrigt et ligeså nyt billede af en anden tæve fra kuldet, som har helt normale poter (og som også lige er blevet tjekket af dyrlæge).

profilbillede
  • #19   18. jan 2013 De der er nu altså lige så lækre som de basser i haven da vi delte have:)

Kommentér på:
Evt. forkert benstilling - 4 mdr

Annonce