{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.569 visninger | Oprettet:

Chihauhau avl hjæææælp :-) {{forumTopicSubject}}

Hej alle på hundegalleri .
Jeg har denne her dejlige chihauhau han-hund , hannibal .
Jeg vil rigtig gerne bruge ham som avls hund på et tidspunkt men hvad kræver det alt i alt ? Både af mig og af hunden ?

Han er min første chihauhau og jeg har aldrig prøvet at avle hunde eller haft hanner til avl .

Hjælp , hvis nogle gider forklarer mig fra A-Z hvad man gør smiley ???

Han er pt kun omkring de 5 mdr og hans øre er så småt på vej i vejret smiley
Han er langhåret og med fuld stamtavle .

Håber nogle gider forklare smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chihauhau avl hjæææælp :-)
  • #1   4. feb 2013 Chihuahua

Du tager ham på udstillinger og får en masse bedømmelser på ham. Hvis det går godt, så når han bliver 2 år tager du ham med til dyrlægen og får ham testet for patella luxation. Hvis det er som det skal være (0 og til nød 1) så ser du på hunden og ser om der på nogen måder noget i sindet, som du ikke synes, skal føres videre. Er han sky, agressiv, usikker osv. Hvis ikke der er noget der, kan du begynde at annoncere efter egnede tæver. De skal naturligvis være avlsgodkendte i samme forbund som din og have gode knæ. Samtidig skal den supplere din hund godt med sind og udseende. Når tiden kommer, så laver i kontrakt på den aftale, som I indgår og de får hannen hjem til tæven, mens hun er højløbsk.

• #2   4. feb 2013 Er han ikke i DDH ? ved ikke hvor mange der er af den race i din klub - det vil jo have betydning for om han kan finde passende partner.

• #4   4. feb 2013 Kristian: wow du ved da ellers ikke ret meget. hvordan kan en udstilling give syge hunde?

• #5   4. feb 2013 Få din hund tjekket i gennem i både hoved og r*v, både fysisk og psykisk. Du kan finde avls standarder på nettet, hvor der er en til hver race, så for dig gælder det om at finde chihuahua. Så skal du til udstillinger, hvor du skal have din hund avlsgodkendt. Og udover det, skal det finde en hunhund, hvor den også er gennemtjekket, osv.

Sidst synes jeg, du skal lade Kristian S' kommentar flyve ind af det ene øre, og ud af det andet. Det er en omgang vrøvl :o)

• #7   4. feb 2013 Kristian: lad nu være med at udtale dig om noget du ikke ved noget om...

• #10   4. feb 2013 Jaja. Fordomme er der da nok af ! LOL
    Gad vide hvad indavlkvotienterne på tavlerne så står der for??? smiley

• #12   4. feb 2013 Hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med smiley I kristians tilfælde må det være pis smiley for hold da op en gang L o r t at lukke ud.

• #13   4. feb 2013 Hvor ser han dog skøn ud den lille hvalp.
    Ikke for at skræmme dig, skælde dig ud eller noget, men tror virkelig du skal overveje dine avlstanker igen.

Først og fremmest er der utroligt mange chihuahua- hvalpe til salg. Hvalpe, som der er svære at komme af med.
    Hvis man skal avle, bør man også altid virkelig se med kritiske øjne på ens egen hund. Du bør ikke sætte hvalpe i verden, uden du er sikker på at han kan tilføre noget rigtig godt til racen.

Er han racetypisk? Udstil ham og find ud af det.
    Endnu vigtigere. Er han sund og rask. PL-testet, og hvad man ellers bør teste på en Chihuahua. Gør det, når han bliver gammel nok?

Kan du svare ja til dette, når han bliver gammel nok, er du godt på vej.
    Men husk, at det er et kæmpe ansvar og ikke bare noget, man gør "for sjov". Der skal være en masse overvejelser inden da smiley

• #14   4. feb 2013 Kristian: hvad er tavleløse dyr lavet af?

• #16   4. feb 2013 Kristian S: OMG. Har du læst Se og Hør eller lignende? Vågn lige op engang smiley

• #17   4. feb 2013 Du roder da rundt i racestandarder og indavl hvilket er to forskellige ting!

• #19   4. feb 2013 Nåå ja, og tavleløse hunde er altid raske eller nowed!

• #20   4. feb 2013 Når den bliver gammel nok skal den undersøges, for de ting som racen er kendt for, af skavanker. Det kan du få afvide i den klub som hunden er reg. i. Selvføldig også sundhedtjekket.Han skal være avlsgodkendt, du skal på udstilling med ham. Så sætter du ham på nettet, som avlshan. Når du så bliver kontaktet af nogen, skal du sørge for at den også er med papir og undersøgt for alt det din er. Jeg synes personligt at man skal mødes med dem der har hunnen, inden de skal parre. For at se hvorden tæven er og ejeren, om der er god kemi, for det er faktisk meget vigtig. I aftaler en pris for parringen, få det skrevet ned, for så binder det. Så kommer dagen hvor de skal parre, der synes jeg at hunnen skal komme til hannen, for så har han mere fokus på tæven. Hvis i gjorde det omvendt, vil der være mange dufte, om din hund skal tisse på. Ja så forhåblig hænger de sammen og ca 63 dage senere kommer der skønne hvalpe smiley

• #21   4. feb 2013 Kristian S: Det er en dokumentar omkring forhold i England (som i øvrigt også er ret overdrevne). Et land, hvor import ikke har været mulig i en eller anden tidsperiode.

Du kan ikke sammenligne den dokumentar med de danske forhold, og du ander tydeligvis intet til den kontrol med indavlskoefficent, der er i DK (i hvert fald DKK)
    Har du overhovedet nogensinde været på en udstilling?

• #22   4. feb 2013 Kristian S: Kan give dig ret i at visse racer har gennemgået en alt for usund og unødvendig udvikling, som der dog har været fokus på i mange år. Men at bruge få eksempler på at gøre udstillingshunde/tavlehunde til indavlede syge kræ er nok liiige at gå lidt for vidt. Man kan ikke sammenligne æbler og pærer smiley

• #23   4. feb 2013 Hvordan kan du se, at to tavleløse hunde ikke er i familie og ikke laver indavl?
    Hvilken forskel gør det, at ts tager sin hund med på udstilling og laver hvalpe i forhold til at lave hvalpe på den uden tavle?

• #24   4. feb 2013 Malene... total griner smiley kunne ikke være mere enig.

• #26   4. feb 2013 Jeg vil vove at påstå at tavleløse hunde er meget mere indavlede.
    Jeg har 2 hunde med stamtavler intet linieavl (indavl), kæresten har 3 med stamtavle intet linieavl (indavl).

Kristian vågn nu op, der er regler omkring indavl, DKK tillader det, men det er meget lidt man må, og hos en dygtig og seriøs opdrætter kan du være evig forvist om at er der linieavl, så er den tiladte procent del overholdt, og kun for at forbedre racen.
    En useriøs opdrætter kan du så ikke være så sikker på, men en tavleløs hund kan du slet ikke være sikker på.

DRU og DDH tillader slet ikke linieavl, hvorimod DHL gør.

Køber man hund med stamtavle, må man ikke tro alt er rosenrødt, man skal også gøre sit forarbejde, undersøg opdrætter og så skal man sætte sig ind i tavler så man selv kan finde ud af hvor meget indavl der er, kan du gøre det ved en tavleløs?

• #28   4. feb 2013 Ørnfeldt; Det var da noget værre vås at lukke ud!
    - Der er INTET i vejen med tavleløse hunde, men du er vel tavlerytter udfra den påstand?

• #29   4. feb 2013 og jeg har mødt ligeså mange hundehandler mopser med super mange racerelaterede sygdomme og skavanker ..
    En tavle vil aldrig være en garanti !

Det eneste sted man kan gøre noget reelt for at holde linjer og hunde "rene" er netop ved en DKK tavle hvor man kan kigge tilbage i generne og se hvad der ligger og gemmer sig.

• #30   4. feb 2013 ligesom man ikke kan skære alle tavleløse hunde over en kam - så kan man heller ikke gøre det med tavlehunde ( eller os der synes at tavle er vejen frem )

• #31   4. feb 2013 Helt enig i at alle hunde ikke kan skæres over en kam.
    - Mine forældre har ejet 3 Shetland sheepdogs; 2 med DKK tavler og 1 med DDH tavle, og den med DDH tavle er den eneste der har været rask, de 2 DKK shelties har haft diverse sygdomme mm.

• #32   4. feb 2013 Anya: hvad er diverse sygdomme?

• #33   4. feb 2013 Anya...: hvordan skal 'der er INTET galt med tavleløse hunde' forståes?

• #34   4. feb 2013 Vi er vidst endt ud ud i endnu en tavleløse hunde er sundest!

• #35   4. feb 2013 Kaj, Rullepølsen og Jeg - Jeg reagere nok bare mest sådan fordi jeg har haft tavleløse hunde som har været helt raske, også synes jeg det er meget genereliserende at sige at tavlehunde er mere raske end gadekryds smiley

• #36   4. feb 2013 Kristian
    Nu er en hund jo ikke bare avlsgodkendt pga. en udstilling, der skal så sandelig også nogle sundheds papirer på bordet, før den kan blive avlsgodkendt.
    Nu er DRU stridere end DKK med det, ifh. til før i tiden hvor det var omvendt, men der stilles stadig krav, og en seriøs opdrætter, avler ikke på hunde med sundheds problemer, så det handler om at gøre et godt forarbejde.

Anya
    Kald mig gerne tavlerytter, hvis man er det i dine øjne fordi man kan se fornuftigt på tingene og foretrækker hunde med tavler, ja så er jeg tavlerytter.
    Jeg vil nemlig vide hvor mine hunde kommer fra, kunne se deres forfædre, undersøge for race relaterede sygdomme længere tilbage end bare den hund jeg står med.
    Jeg vil vide den ikke er det rene indavl, at det er gode linier der ligger i den, og kunne sikre mig at jeg ikke laver indavl.
    Så kald du mig bare tavlerytter, jeg vil kalde det "at beuge sin sunde fornuft".

Kom med bevis for at man kan garantere der ikke er indavl i alle de tavleløse hvalpe, så kan du få mig til at ændre mening, problemet er bare det ikke kan bevises.

• #37   5. feb 2013 Til Ørnfeldt!

DRU og DDH tillader slet ikke linieavl, hvorimod DHL gør.

Nej , det er ikke sandt. I DHL må indavlsprocenten ikke være højere end 6,25 % - akkurat som i DDH og DRU, hvorimod DKK tillader dette, efter de nedlagde stort set alle avlskriterier.
    Så jeg synes at DDH,DRU og DHL har et meget bedre avlsarbejde end DKK har på nuværende tidspunkt.
    Racerene hund er sundere end blandingerne, fordi man ikke kan få oplyst de reelle generationer tilbage på disse

• #38   5. feb 2013 Ørnfeldt. At du undersøger for racerelateret sygdomme, betyder ikke at hvalpene aldrig får det, jeg ser jævnt tit DKK hunde der bliver avlet på som bærer en sygdom.

Har i øvrigt aldrig sagt at alt tavleløs avl ikke er indavl men hvordan du mener det kan være indavl når man blander to heelt forskellige hunde det ved jeg virkelig ikke.

Pomtoy, bare fordi du ikke kan få oplyst nogle ting gør det IKKE racerene hunde sundere. I min familie har vi haft både gadekryds og tavle hunde, og begge DKK hunde har været fyldt med sygdomme, mens gadekrydset var rask hele livet igennem.

• #40   5. feb 2013 Pomtoy
    Hvis hunden er med FCI tavle så er det korrekt at DRU tager imod hunden selvom der er linieavl, men du må ikke selv lave linieavl, har haft en snak med formanden om dette.
    DRU godtager ikke mange DHL hunde, der er linieavlen for høj, der er set et tilfælde hvor den samme hund gik igen 3 gange på tavlen, og det godtager DRU ikke.
    Hvis man vil købe en DHL hund skal man inden købet sende kopi af hvalpens forældres tavler, så DRU kan tage stilling til om det er en hund de ønsker at tage ind.

Anya
    Du kan ikke helgardere dig imod alt, ALLE hunde kan blive syge, men man kan gøre sit arbejde ordentligt, og der betyder tavlen altså meget.

Tror du selv på at gadekryds er sundere? Det er nemlig ikke sandt, den snak har jeg taget med flere dyrlæger.
    Det er da dejligt du har haft et gadekryds der ikke fejlede noget, men se alle dem der har syge hunde, der er konstant annoncer oppe, fra hvalpe købere der har fået købt katten i sækken, fordi de ville spare penge ved at købe et gadekryds eller en "ægte" uden papirer som mange kalder det.

Det er tit der bliver lavet blandinger, og de blandinger får så lov til at parre andre hunde, der er ingen tavle der kan fortælle om de er i familie, dermed kan indavl nemt forekomme.

• #41   5. feb 2013 marianne T
    Synes da det er så pænt forklaret i starten af tråden, og først derefter løb den noget af sporet smiley

• #43   5. feb 2013 Ha en rigtig god aften smiley

• #44   5. feb 2013 Det var jo også lige det jeg skrev, en rigtig god debat, som jeg er vild med smiley men i en debat bliver jeg aldrig personligt, eller tager noget personligt, jeg holder mig til det TS spørger om smiley

• #45   5. feb 2013 Ørnfeldt - Jeg vil ikke udelukke det er sådan, og jeg kan også godt se meningen med tavler, det er slet ikke det.
    - Jeg er bare blevet skuffet, når man giver 7.500 kr. for en hund med DKK tavle (Det var prisen for en sheltie dengang vi købte dem) så regner man squ med at generne er i orden, og den første vi købte endte vi med at få penge tilbage for, da det kun var hans ene kugle der faldt ned, og dermed skulle der helst ikke avles på ham. Mine forældre har brugt over 15.000 kr. i dyrlære regninger fordi vi fik syge DKK hunde, og det synes jeg er mega ærgeligt og derfor synes jeg ikke at man kan sige tavlehunde er sundere end tavleløse.

Også er en helt anden ting at jeg synes mange racer er blevet ødelagt, ved tavleavl, bare se på alle de skavanker de fladnæsede hunderacer har (div. bulldogs)

• #46   5. feb 2013 Ang. kuglen, man kan jo aldrig garantere den falder ned, det kan ske for alle.
    Men at købe med tavle er ikke ensbetydende med den aldrig bliver syg eller at den ikke kan fejle noget ved købet, og det er lige netop der hvor man skal sætte sig ind i tavler, og sørge for at finde en seriøs opdrætter.

Jeg synes så vi skal kigge på dem der avler efter sundhed, en seriøs opdrætter avler ikke på en hund med skavanker, de går op i sundheden, de andre skal man holde sig væk fra.

• #47   6. feb 2013 Til TS!
    "Pomtoy
    Hvis hunden er med FCI tavle så er det korrekt at DRU tager imod hunden selvom der er linieavl, men du må ikke selv lave linieavl, har haft en snak med formanden om dette.
    DRU godtager ikke mange DHL hunde, der er linieavlen for høj, der er set et tilfælde hvor den samme hund gik igen 3 gange på tavlen, og det godtager DRU ikke.
    Hvis man vil købe en DHL hund skal man inden købet sende kopi af hvalpens forældres tavler, så DRU kan tage stilling til om det er en hund de ønsker at tage ind."

Jeg kunne godt tænke mig at få svar på hvad du og DRU mener med linieavl??
    Det er ligegyldigt om den samme hund går igen på en stamtavle. Det afhænger nemlig af hvor mange generationer, der ses på. Det afhænger også af, om opdrætteren har et indgående kendskab til de evt. problemer, der har været i hundens linier. Det kan ikke nytte, hvis man tror at en hund, der er højt præmieret, skal være avlsdyr til hele racen, for det er næsten aldrig de helt toppræmierede hunde, der giver det bedste resultat.
    Angående DRU, så har Pommeranian en hanhund, der går igen på næsten alle stamtavlerne. Det kalder jeg så matadoravl, som er endnu værre end linieavl, når det gælder racer med en lille genpol.
    Ved at have en grænse på 6,25 % i indavl, vil man jo undgå linieavl(=indavl), og det kræves både af DRU, DDH og DHL, men ikke hos DKK. Derfor tror jeg at en hund, der er registreret udenfor DKK, vil være det bedste og mest sunde valg i fremtiden.
    Jeg kunne så ønske at typerne i DDH,DRU og DHL ville være bedre. Det har dem, som jeg har set indtil nu , ikke været. Måske fordi klubberne ikke har kunnet samarbejde. Det håber jeg vil blive tilfældet i fremtiden. Det vil styrke alle klubbernes opdræt betydeligt. Der findes jo gode typer i klubberne, men man kan ikke parre en dårlig type med en god type, og så tro at der straks ligger nogle gode hvalpe.

• #48   6. feb 2013 Pomtoy
    Er forvirret, det er mit indlæg du besvarer men du skriver TS ?

DHL og DRU må ikke sammenlignes, det er nemlig ikke ligemeget om samme hund går igen på tavlen hos DRU. Jeg ved godt det er det ved DHL, men det er også en af grundene til at DRU ikke samarbejder med DHL, og at de har svært ved at godtage de stambøger.
    Skal en DHL hund ind i DRU og bruges til avl, så skal DRU have stambogen (eller kopi), hvorefter de så skal have det op på et møde, om hvorvidt de vil godkende hunden eller ej.

Nu ved jeg ikke hvilken hund det er du hentyder til, jeg ved med sikkerhed at det ikke er den han jeg har brugt.
    Men man må heller ikke glemme at DRU ikke har mange pomeranian der er i avl, og derfor kan det være svært.
    Flere prøver at få DKK pomsere eller en pomser fra udlandet med FCI tavle, men det ved du også ikke er det nemmeste, det kræver tålmodighed, og ikke mange besidder så meget tålmodighed, så der er ikke meget at komme efter.

• #49   6. feb 2013 Hvis DRU ikke vil anerkende en stamtavle fra DHL, hvordan kan klubben så godtage at egne opdrættere bruger de samme hanner mange gange? Det kan man ihvertfald ikke i DHL, eller DDH. Jeg har set DRU hunde på klubbens udstillinger, som aldrig burde være avlsdyr. Hvis vi snakker Pomeranian, så er hundene absolut ikke pelsrige. De mangler underuld. De er alt for store til FCI standarden. De fleste Pomeranier, som jeg har set, har været Kleinspitzer, eller Mittelspitzer, men har alligevel stået og taget den ene flotte præmie efter den anden. Det kalder jeg en useriøs klub.
    I DHL vil en Pomeranian, som er for stor til standarden blive sat op i Kleinspitz klassen med permanent avlsforbud. Det kalder jeg seriøst klubarbejde. Det samme vil være gældende i DDH.

• #50   6. feb 2013 Ørnfeldt, jeg savner stadig svar på hvad du og DRU mener med linieavl??

• #51   6. feb 2013 Linieavl = avl på beslægtede hunde, eks. fætter og kusine.

Hvornår har du sidst været på en DRU udstilling?
    Jeg kan fortælle dig flere hunde er blevet omskrevet fordi de var for høje, men det ses jo også i DKK at for høje hunde faktisk forbliver Pomeranian og så bliver højt præmieret, så det er ikke kun DRU, når vi nu skal være helt ærlige, og DDH ja der findes de nu også for store og med manglende underuld, hvilket jeg nægter at tro på ikke også er tilfældet i DHL.
    Og så har jeg set for store DDH pomeranian der ikke har fået avlsforbud samt DHL så det passer jo heller ikke.
    Og der findes skam pelsrige pomeranian på DRU udstillinger, det lyder til du har været der på en dårlig dag.

DRU har strammet kravene meget.

Ang. hanner der bliver brugt mange gange, der må du tage en snak med John, det kan han svare på, han kan også forklare at det kun er få DHL hunde de vil acceptere.

Jeg har som sagt ikke brugt hanner der har parret mange tæver, så ved ikke hvilke hanner det er du taler om, du må komme med noget mere så jeg ved hvem du taler om.

Vi er 2 der udstiller pomeranian og en gang imellem er der lige et par andre med, men vi snakker 3 - 6 pomeranian fordelt i flere klasser pr. udstilling, mange vælger ikke at komme nu hvor der er strammet i reglerne.

Du skriver DRU er en useriøs klub, hvorfor er det så at du ønsker de skal samarbejde med jer?

BTW: Pomeranian skal nu følge FCI standarden i DRU.

• #52   6. feb 2013 Jeg tænkte nok, du ikke vidste hvad linieavl er. Linieavl er når man parre to linier med hinanden, fordi man ønsker en bestemt type, eller karakter. Det behøver derfor ikke at være indavl, men er det ofte, hvis opdrætteren ikke kender sine linier tilstrækkeligt. Indavl er, hvis indavlskvocienten er over 6,25 %, og skal man beregne denne procent ved almindelig matematik, vil det kræve ret store evner på dette felt. DKK er mig bekendt den eneste klub, hvor man kan se sine hundes indavlsprocent.
    DRU har strammet sine regler op, men det har DDH og DHL også - til glæde for de seriøse opdrættere, men jeg synes ikke DRU overholder stramningerne nok. Man kan sagtens sætte regler op. Det ser fint ud, men overholdes de ikke ,er det jo bare prestige.
    Når jeg ønsker et samarbejde med opdræt, skal de enkelte klubbers regler på dette område være opfyldt inden parringerne.Feks hvis jeg lånte en DRU han, så skulle han avlskåres hos DHL, og have PL 0/0, før brugen.

• #54   6. feb 2013 Hvis vi snakker indavl må alt over 6.25 % betegnes som sådan, uanset hvad der er gældende for gennemsnittet af racen.
    Jeg siger ikke at linieavl ikke er indavl ,men siger at det ofte vil være det.

• #56   7. feb 2013 Pomtoy
    Du om nogen burde da kunne forstå hvad jeg skrev.
    Jeg ved udemærket godt hvad linieavl er, men er det noget jeg arbejder med? Nej, for det må vi IKKE i DRU.

Den samme han går igen og igen: Ja nu har jeg så fundet ud af hvilken du hentyder til, det er en DKK han, som også er i mine hunde et stykke tilbage, den han bruges så ikke mere, og er du så utilfreds med det, så synes jeg du skal snakke med din veninde om det, som har den han, synes ikke det er fair at smække den ind her, på den måde.

Hvis jeg havde en han, og han var avlskåret i DRU, så ville jeg da ikke gå over i en anden klub og få ham avlskåret også, fordi en eller anden vil låne ham til parring, det er da sikkert, så må man godtage tingene som de er, eller finde en anden han.
    Nu er det sådan at alle skal have en PL attest, og papirerne skal fremvises før der kan laves stambøger på hvalpene, så det problem er også løst, dog skal du så nok lige vente et års tid eller 2, da det jo kræver at hannen er inde under de nye regler.
    Men der findes også andre som jeg, som har valgt at få hundene PL testet længe før det overhovedet kom på tale i DRU, lige netop fordi vi ikke vil avle på PL.

Men der er heller ikke så mange der sælger parringer af deres pomeranian i DRU, jeg skal selv til at have en han hjem, som jeg giver kassen for, men som er lige den han jeg søger, og har bestemt ikke tænk at han skal parre med alle mulige tæver, han er købt for at jeg skal have en han til mit opdræt.
    Med tiden kommer der også flere hjem, men jeg vil ikke købe i DRU, så med tiden kommer der flere hunde til.
    Og nej, det er ikke fordi at jeg mener der er noget galt med DRU hundene, bare lige for at slå det fast, men fordi jeg mener det er tiltrængt at der kommer noget nyt blod til.

DRU overholder de regler de sætter op, men de har også været nødt til at komme ligeså stille på banen, så opdrættere kan følge med i de nye tiltag, du kan læse om alt det inde på deres side.

• #57   7. feb 2013 Parringen var nævnt som et eksempel. Jeg ville aldrig drømme om at få parret mine tæver med en hund , der er opdrættet under DRU. Det er mine nemlig for gode typer til. Du ville jo selv købe hos mig. Det fik du imidlertid ikke lov til ,fordi du er i DRU.

• #58   7. feb 2013 Nu,vil jeg helt naivt spørge:

Og det drejer sig IKKE om,mopse Verner skal være en mopsefar.Den intention,har jeg lagt bag mig for "100 år siden".Verner har mopse allergi,i højre pote,og det er det.

Nå,men er det finere at være med i ddk,og de andre "hundeforeninger" end i dru.???
    Mopsen er i dru.
    Jeg har aldrig haft kontakt til dru,har ikke haft behov for det.
    Vi,ham og mig duer ikke til udstillinger.

hilsen
    vibeke

• #59   7. feb 2013 Pomtoy
    Lad os lige få en ting på det rene: Da jeg i sin tid var ovre hos dig, der havde jeg ingen hund, jeg søgte Pomeranian, men havde ingen hund, bare lige så vi er helt sikre der.
    Da vi snakkede i telefon havde du intet imod at sælge til DRU, men DRU forlanger at se forældrenes tavler, pga. du er i DHL.

Derudover kan jeg så sige at ikke alle har DRU hunde, den han der har parret min tæve denne gang, han er kommet ind i DRU, men han er ikke en DRU hund, og vi er flere der vælger den vej.

Og så vil jeg lige sige at jeg har fundet et andet sted at købe hunde, jeg ved lige hvor jeg skal have min han hjem fra, og jeg ser frem til at han kommer, for jeg har ikke købt en hund i Danmark smiley

• #60   7. feb 2013 Jeg har ofret ret mange penge i mit opdræt, og vil derfor ikke have mine linier ud i klubber, hvor typerne ikke er gode nok. Det har ikke noget at gøre med hvilken klub, men i høj grad kvaliteten i opdrættet. Hvis man vil være seriøs i sit opdræt , skal man være ret kritisk med hvilke linier og typer, der bruges. Det er ikke altid tilfældet hos andre opdrættere.Det resulterer i hunde, der ikke opfylder FCI standarden for racen, og derved gøres racen dårligere. Som opdrætter skal man tilføre racen noget godt. Det skal ikke bare dreje sig om at producere så mange hvalpe som muligt.

• #61   7. feb 2013 Nu er det jo sådan at er man seriøs så avler man ikke efter flest hvalpe men kvalitet, og vil man producere mange hvalpe, så bør man nok gå efter en anden race.

Det kommer skisme også til at koste mig mange penge at få nye hunde hjem, så den del kender jeg alt til, ville jeg spare penge så havde jeg valgt en hund et andet sted fra, for den hanhund jeg har fundet er bestemt ikke billig da.
    Ville jeg masse producere hvalpe, så skulle jeg nok lige kigge mig over skulderen efter en anden race, for min tæve giver 2 hvalpe, så der er skisme ikke mange hvalpe at hente der.

FCI standarden: Ja, det er så grunden til at jeg søger i udlandet, og ikke herhjemme, skal man købe efter hvor hundene er højst præmieret så snakker vi Kennel Soffie med mange års ventetid.

Der findes flere hunde i DRU der følger FCI standarden, men vil man se det, så er man nødt til at opsøge dem.

Og lad os nu endelig ikke glemme at pelsen i DRU aldrig kommer til at stå ligesom dem man ser på en DKK udstilling, uanset hvor du køber hunden, da man ikke må klippe/trimme hundene.

• #62   7. feb 2013 Det er kun i DRU I ikke må klippe en Pomeranian. Der er nok en grund , nemlig at de typer, som findes i DRU ikke har pelsen til dette. En uklippet Pomeranian ligner jo nærmest en brugt flaskerenser!

• #63   7. feb 2013 Nej om så vi køber en hund fra Soffie så må vi ikke klippe den, det er en regel de har, og så er det bedøvende ligemeget hvor hunden er fra.
    Jeg vil sige at på udstilling så synes jeg at hundene fra Kennel Soffie er dem som står flottest her i DK.

• #64   7. feb 2013 Det er jo ikke nok at se godt ud. Sundheden skal også følge med!!!!!!!!!!!!

• #65   7. feb 2013 DRU kommer til sjælland i næste md. så kan du jo lige tage et kig forbi der.

• #66   7. feb 2013 Nu taler vi om klipning og det må vi ikke, uanset hvor hunden kommer fra, så kan den have perfekt pels og være sund og rask, der er ingen klipning.

Kommentér på:
Chihauhau avl hjæææælp :-)

Annonce