2.784 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

udstilling/bedømmelse Jack russel og lidt andet..... udstilling/bedømmelse Jack russel og lidt andet.....

hej

jeg har 2 Jack russels, en han og en hun. hannen Milo har en fin stamtavle i DJRTK og der er vi da også medlem, jeg kunne rigitg godt tænke mig at stille ham til noget bedømmelse, bare sådan lidt for sjov og for at se om han er vær at gemme som han, ville nok gerne avle på et tidspunkt.

I DJRTK er det her i marts et stævne som vi tænker at tage med til, men er der nogel af jer derude der kan fortælle mig lidt om hvordan det foregår, jeg har ingen ide om hvad der sker sådan et sted,(og nej jeg har ikke mlighed for at tage ud og se et stævne først), hvad skal jeg foreberede ham på, hvad skal han ha øvet?

så er der jo DKKs terrier klub der anbefalede en mig at gå i stedet, da jeg så også kunne stille min JR pige uden papire??? nogle der kender noget til det?

håber der er nogel kloge hoveder der ude der kan hjælpe mig, jeg har haft kontakt til begge foreninger, men får ikke rigtig noget svar bare en bunke love og regler tilsendt, og dem fatter jeg simpelhend ikke ret meget af.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Havearbejde 900 kr.
  • Hækkeklipning 1.200 kr.
  • Opsætning af gardinstang 500 kr.
  • Male to værelser + lofter 2.750 kr.
  • Samle IKEA møbler 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  udstilling/bedømmelse Jack russel og lidt andet.....
  • #1   5. feb 2013 Du kan ikke tage på hundeudstilling i DKK eller specialklubberne - herunder terrierklubben, hvis din hund ikke har en DKK stambog.

Hvordan det foregår i den anden klub kender jeg ikke noget til

• #2   5. feb 2013 kontakt kennel hijacks herinde, hun kan svare på dine spørgsmål smiley

• #3   5. feb 2013 tak, som jeg forstod det så var det muligt i DKK terrier klub at få lavet papirer på en hund der manglede papire da de gerne ville have flere hunde ind.
    og det er også det jeg kan læse mig til i papirerne jeg har fået tilsendt, kan bare ikke lige helt forstå hvordan, og hvad jeg skal gøre, så hvis nu nogle heringe havde prøvet noget ligende så ville det jo være rart at høre om.

• #4   5. feb 2013 Sådan har du kunne med jack russels, mener ikke du kan mere... Men det er da vel bare at ringe til DKK og høre. Det hedder ikke DKK terrier klub...
    Det hedder DKK også er der noget der hedder Danks Terrier Klub.

Dansk Terrier Klub er en specielklub under DKK.

• #5   5. feb 2013 Stemmer i med Lisbeth:)

• #6   5. feb 2013 Du kan få stamtavle på din jrt hos dem her, hvis de finde din hund racetypisk nok...

http://www.jrtd.dk/index-filer/image354.png

Men hvor seriøse den klub er ved jeg ikke...

• #7   5. feb 2013 Jackie & Billie,
    ok så blev jeg klogere igen, nej men hvis alternertivet er ikke at kunne være med i klub så er det vel det bedste der findes af de to muligher, at være med eller ikke være med...

• #8   5. feb 2013 Jeg sidder i bestyrelsen og i stævneudvalget i DJRTK. Jeg mener også at jeg har svaret dig på DJRTK's facebook...
    Hvis du vil udstille kan du træne ham i at holde et passende trav, vænnes til at vise tænder og blive håndteret af fremmede. Alt andet fortæller dommeren dig på dagen og hvis du møder tidligt, kan du få et lille hurtigt kursus inden stævnet går i gang.

Med hensyn til manglende stamtavle, kan du få hos Jack Russell Terrier Danmark og i Jack Russell Terrier Club of Denmark. Det er nye klubber og deres avlsmateriale er meget småt. HVIS du bruger din DJRTK-han på en tæve med stamtavle i anden klub, kan du spænde ben for dig selv på længere sigt. Deres standarder er meget anderledes i praksis, selvom andet står på deres hjemmesider. JRTD sigter efter den kvadratiske hund, men har kun de lange, hvorimod JRTDK har samme standard som os, men tilgengæld avler de meget høje hunde, så du finder ikke mange under de 32 cm.

Hvis du vil vide mere, kan du kontakte mig her eller via klubbens mailadresser.

• #9   5. feb 2013 Det er ikke alle der er høje hunde i JRTD, hvis man går igennem deres hanhundeliste er der nogle af dem der har stamtavle i en anden klub...

Men ingen af de klubber er noget jeg vil give mig i kast med, hvis jeg havde jrt.

• #10   6. feb 2013 Nej JRTD (Jack Russell Terrier Danmark) har netop ikke høje hunde, men det har JRTDK (Jack Russell Terrier Club of Denmark). Begge klubber er udsprunget fra Dansk Jack Russell Terrier Klub, så derfor har mange stadig de tavler. De sammenarbejder ikke med hinanden eller udlandet (officielt), så avlsudvalget er begrænset.

• #11   6. feb 2013 nøj hvor forvirrende...

• #12   6. feb 2013 Kort og godt, så er historien således.
    1984: Dannelse af Dansk Jack Russell Terrier Klub
    1990'erne: DKK rekrutterer fra DJRTK
    slut 90'erne: Dannelse af Jack Russell Terrier Klub Danmark som også rekrutterer fra DJRTK. De er stort set kun i Nordjylland.
    2011: Jack Russell Terrier Club of Denmark der udspringer fra den aftrådte bestyrelse i DJRTK fordi de ikke fik deres vilje! De tager derved også en masse fra DJRTK og stambogsfører nu alle terrier i deres eget program under navnet "farvet terrier" (hold dig langt væk!)

• #13   6. feb 2013 Den her klub, der må de være op til 38.1cm. Det vil jeg da kalde høj...

http://www.jrtd.dk/

• #14   7. feb 2013 Ja det må alle Jacks i special-klubberne. Det er FCI der har opdelt racen i to Jack Russell Terriers og Parson Russell Terriers, på baggrund af (og her er hvad rygterne siger, men FCI ikke vil be- eller afkræfte) at en mand var afgørende i opdelingen, da alt der bare mindede blev kaldt Jacks. Han rendyrkede de kvadratiske, som blev høje, hvorefter FCI opdelte racen i to. Men man kan ikke komme uden om at alt avlsmateriale er fra den oprindelig race kaldet Jack Russell terriers og specialklubberne har holdt fast i at en Jack må være fra 25,4-38,1 cm høje, men skal være kvadratiske uanset højde. Kigger du derfor igen på JRTD's avlshanner, vil du se at de ikke formår at overholde deres egen racestandard

Kommentér på:
udstilling/bedømmelse Jack russel og lidt andet.....

Annonce