1.490 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Canidae-familien og avl på kryds og tværs? Canidae-familien og avl på kryds og tværs?

Hej.

Jeg sidder med en opgave om fagudtryk, racebegreber og avl i forbindelse med min uddannelse (grundforløb som dyrepasser).
Jeg sidder så og kommer i tvivl om en ting. Og hold nu godt fast:

(Hunde-)familien kaldes Canidae.
Slægten kaldes Canis.
Så kommer så arterne, f.eks. Canis lupus (ulv), canis latrans (prærieulv) osv.
Herefter underarter, f.eks. Canis lupus familiaris (bedre kendt som vores hunde).

Her er så mit spørgsmål:
Tamhunden (Canis lupus familiaris) er en underart af ulven (Canis lupus) og derfor kan disse to sagtens parre sig og få fertile afkom. De er nemlig inden for den samme art (begge Canis lupus).
Derimod kan to forskellige arter som f.eks. ulven (Canis lupus) og prærieulven (Canis latrans) ikke få fertile afkom eftersom de er to vidt forskellige arter - eller kan de?

Det er nu jeg bliver forvirret: Kan to forskellige slægte, men begge inden for Canidae-familien få afkom (fertil som infertil)? Selvom det er usandsynligt de ville parre sig???

Der skal lægges vægt på sidste spørgsmål, tak! smiley
Håber ikke for mange, der ikke ved det/har en nogenlunde idé svarer, da jeg nødig vil forvirres hehe smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Canidae-familien og avl på kryds og tværs?
  • #1   8. dec 2013 Ikke at jeg har noget videnskabeligt belæg for det, men det tror jeg faktisk godt de kan.

Jeg syntes jeg har set et program engang som handlede om at man er begyndt at finde en slags hyperulv i USA, en blanding mellem prærieulv og nordamerikansk ulv, som jeg lige husker det.. Derfor tror jeg svaret er Ja smiley

• #2   8. dec 2013 Hvis en hest kan få afkom med både æsel og zebra kan der vel være noget om det?
    Håber ikke jeg forvirre unødvendigt som du skriver, men det måske meget godt at have med smiley

• #3   8. dec 2013 Tja, ved heste og æsler er der jo tale om to arter indenfor samme familie få afkom -så jeg ville da tro det samme galdt de to i dit eksempel.
    Vær dog opmærksom på at de IKKE altid er sterile -det hænder faktisk at der kommer fertile afkom efter sådanne parringer, omend ikke så ofte

• #4   8. dec 2013 En definition på en art, er at de er reproduktivt adskilt. Det kan betyde at ikke kan få fertilt afkom, selv om en eller anden idiot fører dem sammen og parrer dem.
    Men reproduktivt adskilt kan også betyde at den ene art fx bor på den ene ø og den anden lignenede art bor på en anden ø og de derfor ikke kan komme til at parre sig. Det kan også være at den ene art population har skiftet adfærd, så den fx er blevet nataktiv, mens den anden population er dagaktiv, så er sandsynligheden for at individer fra de to populationer mødes heller ikke ret stor.
    Hvis to populationer der er adskilt på den måde, og måske oveni købet har morfologiske forskelle (det vil sige, at de ser forskellige ud) kan de være defineret som to arter.

I dit tilfælde vil jeg sige, at ja prærieulven og ulven er to forskellige arter. Det er muligt at de kan få afkom, men de vil kun gøre det under kunstige forhold. Prærieulven er så vidt jeg ved meget mere solitær end ulven og tror ikke de to arter render "og blander sig" med hinanden.

Til Julie: Der er masser af arter der hvis man tvangsparrer dem kan få afkom, men det er sjældent fertilt, det er æsel-hest-zebra-kryds eksempelvis kun yderst sjældent.

Vores artsbegreb er i øvrigt ikke specielt godt, det går nogenlunde med sådan nogle dyr, der parrer sig på normal vis, men så snart vi kommer til andre organismer, som fx svampe og bakterier, giver det ingen mening.

Mvh biolog-nørden smiley

• #5   8. dec 2013 Nå ja men spørgsmålet var om det ville kunne lade sig gøre(fertilt eller ej) ikke hvordan, så mente derfor det var relevant trods fremgangsmåden.

• #6   8. dec 2013 Ja det kan visse arter.
    Flere studier kan dokumenterer at den røde ulv og prærieulven F.eks. Parrer sig..
    Det er faktisk et spændende eksempel, da netop denne indkrydsning er naturens forsøg på at reder den røde ulvs arvemasse. Men fordi vores systemer er så firkantede, så har mennesket forsøgt at sorterer disse hybrider ud.. For at holde arten den røde ulv ren.. Hvis den ikke er ren, er den menlig ikke beskyttet af diverse naturbeskyttelsesprogrammer.. Ja og så.. Bang død..

• #7   8. dec 2013 Takker for jeres svar.

Som sagt, kan ulven kan sagtens parre sig og få afkom med andre Canis-arter. Men er disse afkom fertile? Man siger som hovedregel, at to forskellige arters afkom vil være sterile, men jeg ved der fra naturens side jo er afvigelser. Dette er mere et "underspørgsmål".

Det egentlige spørgsmål er, om to forskellige SLÆGTE dvs. niveauet over arter kan formere sig? Og i så fald, vil deres afkom så være sterile (som hovedregelen siger)? F.eks. om en Canis-slægten i teorien kan parre sig med en Chrysocyon-slægten??? Disse er begge fra underfamilien Tribus Canini.

Heste og æsler kan sagtens få afkom, selvom de er to forskellige arter - men af samme slægt. Altså ved jeg, at to forskellige arter kan få afkom, som f.eks. Canis Lupus og Canis Latrans... Men godt eksempel med zebraen: For den er da ikke af samme SLÆGT som hesten og æslet, vel? De mødes da først ved familie-niveauet (Equidae)? Puha, der er en masse at holde styr på smiley

• #8   8. dec 2013 http://lmgtfy.com/?q=coyote+wolf+hybrid

• #9   8. dec 2013 Alex og hæmoriden, det var da en flabet kommentar/link? smiley

Coyoten (Canis Latrans) og ulven (Canis Lupus) er jo af samme slægt (Canis) og som jeg skriver, ved jeg godt at de kan parre sig og få afkom. Men kan to forskellige SLÆGTE parre sig og få afkom (fertile som sterile)?
    Slægt og art er jo ikke det samme på "stamtræet" smiley

• #10   8. dec 2013 det må du undskylde, det var det ikke meningen at det skulle være smiley blot en hjælp. men når jeg tænker mig om er der så ikke en hunde ``race´´ som er kommet af noget blanding med prærie ulv? for så må de jo kunne få afkom der kan forplante sig.

• #11   8. dec 2013 Nej, arter fra forskellige slægter kan ikke parre sig og få afkom.

Slægt er om muligt et endnu mere kunstigt og uderfinerbart begreb, så derfor kan man ikke sige hvor meget forskel der skal være fra en slægt til den næste.
    Slægt er altså bare en måde vi har valgt at klassificere organismerne på,ikke noget man umiddelbart kan se i naturen.

• #12   8. dec 2013 Okay, iorden Alex smiley

Der findes ulvehybrider, heraf Saarloos Wolfhound, som er blevet en selvstændig hunderace. "Racer" er altid menneskeskabte, mens arterne er dem, som naturen selv har sørget for smiley
    Racer som Saarloos kan sagtens lade sig gøre eftersom hunden (Canis Lupus Familiaris) er en underart af ulven (Canis Lupus). Der er ikke noget med arter der adskiller disse.

Ved ikke, om der er dannet ny underart af Canis med parring af prærieulv (Latrans) og ulv (Lupus), eftersom spørgsmålet er, om disse afkom er formeringsdygtige? Men det mener jeg ikke de er.

Jeg står stadig uvidende omkring spørgsmålet om to forskellige slægter kan få (formeringsdygtige?) afkom.
    Her bør man se bort fra om det er sandsynligt at de vil parre sig - for det er jo sjældent dyrene bare vælger en anden art end dem selv.

• #13   8. dec 2013 Okay, vælger at stoppe her og gå ud fra at to forskellige slægte ikke kan formere sig. Men så er vi så tilbage til zebraen og hesten - hvorfor kan de så? smiley

• #14   8. dec 2013 Hest og zebra er da i samme slægt? Equus.

• #15   8. dec 2013 Zebra, æsel og hest er forskellige arter, men tilhører alle slægten Equus.
    De er åbenbart ikke så fjernt beslægtet at det ikke kan lade sig gøre. En løve og en tiger kan også få infertilt afkom, men da de lever i forskellige verdensdele, sker det ikke så tit. Tiger og løve er også placeret i den samme slægt, men er så forskellige og reproduktivt adskilt, så man har valgt at placere dem i to forskellige arter.

Det jeg prøver at sige er, at både arter, slægter, familier, underfamilier og alle de andre begreber vi opererer med, er nogen vi har fundet på for at få system på skidtet, ikke noget der eksistere ude i naturen.
    Organismer skifter konstant slægt og familie, som vi bliver klogere slår vi grupper sammen eller adskiller dem.

Det kan ske, at der findes en undtagelse, så to slægter kan få afkom, men så er det sikkert fordi vi ikke har placeret dem korrekt i systematikken.
    Til gengæld er der tusindvis af eksempler på at det ikke kan lade sig gøre, det bliver fx svært at få afkom fra en hund og en kat, et rotte og en ged eller en bregne og et menneske...

• #16   8. dec 2013 Og afkom mellem latrans og lupus er formeringsdygtig. Derfor det er et problem i eksemplet med den røde ulv..

• #17   8. dec 2013 Og afkom mellem to arter bliver ikke til en ny underart..

Kommentér på:
Canidae-familien og avl på kryds og tværs?

Annonce