{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.721 visninger | Oprettet:

Avl {{forumTopicSubject}}

Hej. Nogle der ved hvor man kan finde en Løwchen han, som muligvis kan blive interesseret i parring af min tæve.
Håber i kan hjælpe mig da det er første gang hun skal have hvalpe. Så ønsker gerne råd og vejledning af folk der har gode tips og erfaring indenfor hvalpe og parring.

Mvh. Sara Nissen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl
  • #2   14. dec 2013 Mange tak for de gode råd. Det sætter tankerne i gang en ekstra gang.

  • #3   14. dec 2013 Er det din blanding på 5 år?
    Anbefalingerne for alder på førstegangsfødende tæver er absolut maks 4 år, så du er nok for sent ude, desværre.
    Eller, du kan jo også bare se, om du kan finde en han, det bliver nok svært med en ren løwchen, og så få hvalpene og tage chancen med din tæves liv.


  • #7   14. dec 2013 Tak for de fine råd alle sammen. Som jeg kan læse mig frem til anbefaler i ikke at vi prøver at få hvalpe på hende pga. hendes alder og for hundens skyld selvfølgelig. Det er rart at få gode råd men Køter hvad får jeg ud af dine råd. Du kritiserer for det først at min hun er en blandings hund og det kan jeg ikke bruge til noget. Men tak til i andre for venlige svar og gode råd.

  • #8   14. dec 2013 Ikke nok med at der er et kæmpe hvalpemarked og få købere så du risikerer at brænde inde med hvalpene, er det en utrolig dyr "hobby" og du risikerer tævens liv (mistede nær min i kejsersnit og det var ikke en behagelig oplevelse!).

    Når det så er sagt var det fantastisk sjovt at prøve at få hvalpe, selvom det også var utroligt hårdt og lagde meget arbejde i det (jeg havde endda kun 2).

    Som de andre nævner synes jeg heller ikke du skal lave første gangs kuld på en tæve der er "så" gammel, det er etisk ukorrekt. Hvis du får en anden hund du gerne vil have hvalpe på, racehund eller blanding, så HUSK at tjekke for avls relaterede sygdomme på både tæven og hannen, før der sker parring. Næste gang jeg skal avle bliver det højst sandsynligt med en broholmer om mange år når vi engang får hus og alt på plads. Når det så er sagt vil jeg sætte mig ind i hovedet at jeg har købt en DKK avlshund og gøre mig selv op med det, i stedet for (som jeg gjorde) at købe en hund med henblik på udelukkende familiehund og så senere ombestemme sig, for jeg havde en dårlig smag i munden da vi pludselig skulle ud til akut kejsersnit - for det var jo ikke meningen fra start af min tæve skulle have hvalpe.

    Pyyha det blev langt, håber du kan bruge nogle af de tanker og oplevelser jeg har haft omkring avl smiley


  • #10   14. dec 2013 Tror ikke der er nogen der kritiserer at hun er blanding. Det folk mener er, at der er SÅ mange blandingshvalpe på markedet, at det er overfyldt og der simpelthen bare ikke er købere nok - hvilket betyder at der er stor chance for at du brænder inde med nogle eller alle hvalpe...

    Desuden ville jeg heller aldrig nogensinde sætte en 5-årig førstegangsfødende tæve i avlen. Det er bare etisk ukorrekt, så jeg håber virkelig at du tænker dig om en gang til og vælger ikke at avle smiley
    Og hvis du går imod etik, så please tjek hende helt igennem for alle racerelaterede sygdomme (inklusive hendes chancer for at føde uden at livet er i fare). Desuden skal du nok også tænke over at have i al fald 10.000 kr stående til akut kejsersnit på en søndag aften...


  • #11   14. dec 2013 Igen tak for de gode beskrivelser. Det giver en masse bagtanker omkring hvalpe og om jeg vil risikerer at der kan ske min FridaMus noget og det ønsker jeg af hele mit hjerte ikke. Tror jeg vil følge jeres råd og ikke prøve at få hvalpe på hende. Men istedet bruge min tid på Frida og vores nye interesse agility.

  • #13   14. dec 2013 Selvfølgelig vil jeg lytte til jeres råd og vejledning. Jeg ved kun meget lidt omkring avl. Så det er bare dejligt at folk er så søde til at svare på det og har lyst og tid til at give deres erfaringer. smiley
    Selvom det er svært at erkende, når man går den den lille drøm om at prøve at få hvalpe på sin egen hund.


  • #14   15. dec 2013 Hvis du drømmer om at avle, vil jeg foreslå at du næste gang, du køber hvalp, gør det den drøm i bagtankerne. Sæt dig ind i det at avle nu, mens du har tiden, fordi du ikke har en hvalp rendende, og når du så skal ud og have ny hund på et tidspunkt, ved du præcis, hvad du vil gå efter.
    Der er helt klart den bedste forretning i rene racer, velovervejede kuld (passer farhund og morhund hinanden?) og stor sundhed. Der er ganske enkelt flere købere til den slags kuld, tjek markedet herinde, der er godt nok ikke ret mange hunde til salg, som lever 100% op til ovennævnte. Det er fordi, dem, som gør, har afsat hvalpene, enten inden de er født eller i løbet af de første 8 uger smiley


  • #15   15. dec 2013 Sara: respekt herfra, du er en ansvarlig hundeejer

Kommentér på:
Avl

Annonce