Antalsbestemmelse vha. røntgen Antalsbestemmelse vha. røntgen
Vega er i dag på dag 58 og stortrives
Det er vores første kuld og vi glæder os umanerligt meget nu.
I mandags på dag 53 var vi til dyrlæge til herpesvaccine, og da han ligesom os synes hun er stor, valgte vi at få taget røntgen, så vi kunne være forberedt, hvis der skulle komme et meget stort kuld.
Heldigvis viste billedet et gennemsnitligt broholmerkuld på 6 - 8 stk. - og her kommer så mit spørgsmål ...
Selvom dyrlægen tog flere billeder og forsøgte med flere computerskærme, var billederne utydelige. Jeg synes han sagde noget om, at han ikke kunne skrue mere op for styrken af strålerne, for så ville han "skyde igennem hvalpene" - og dermed ville hverken rygsøjler eller kranier kunne ses - har I hørt om det før?
Vi blev sendt hjem og ringet op næste dag med besked om i hvert fald 6 hvalpe - og måske 8 ...De sidste 2 var de lidt i tvivl om, da de gemte sig bag organer. Flere dyrlæger og vet. sygeplejersker havde talt og talt, og mener at kunne se 8 kranier, men som sagt gemmer rygsøjlerne på 2 af dem sig.
For mig betyder det ikke noget om der kommer 6 eller 8, formålet med røntgen var at udelukket et kæmpekuld - men nu bliver jeg alligevel nysgerrig efter at høre jeres erfaringer med antalsbestemmelse vha røngten - om ikke andet så for at fordrive tiden de sidste dage
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.877
Scanning fire uger efter parring kan nøjagtigt fastslå antal hvalpe hos den dygtige dyrlæge. Undtaget kan være kæmpekuld.
mar 2009
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.718
Første kuld gæt på seks. Der kom seks.
Andet kuld gæt på seks max syv. Kom syv.
Tredje kuld gæt på fem max seks, kom seks.
Fjerde kuld gæt på seks max syv, kom syv
Vil til hver en tid bruge det. Men vi tager billedet så sent som muligt. Gerne dag 58-60. Så er hvalpene lige det tydeligere.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.954
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.481
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 481
Vores billede ikke nær så tydeligt som jeres. Langt fra desværre. Det var gråligt og langt mindre kontrastfyldt - undrer mig egentligt, for det er taget på Odense Dyrehospital, som burde være erfarne og have godt udstyr. Vi fik ikke billedet selv, så jeg kan ikke vise jer det.
Kan godt være vi skulle have ventet til nu med at få taget billede. Faktisk var det slet ikke meningen at vi ville have røntgen, det var lidt impulsivt fordi vi selv var begyndt at frygte et meget stort kuld, og da dyrlægen så sagde hun var stor - løb det mig kold ned af ryggen ...Min tæve er fra et kuld på 15 og hanhunden er fra et kuld på 16 ...
Jeg tror på 8 - og det gør dyrlægen også, men han turde "kun" garantere de 6
Jeg må væbne mig med tålmod lidt endnu - hun bør føde en af de første dage i oktober.
mar 2009
Med meget store kuld kan man simpelthen ikke præge hvalpene optimalt, så glæd du dig bare over at der 'kun' er 6-8 stykker
mar 2009
aug 2010
Jeg blev lettet da "dommen" lød på 6 - 8 - jeg var begyndt at frygte rigtigt mange. Vega havde på dag 53 øget sin vægt med over 11 kg, og med 10 dage tilbage at vokse i, frygtede jeg det værste.
mar 2009
Normalt får min race 3-5 hvalpe.
Rigtigt god fornøjelse med det hele. Det er hårdt arbejde, tusindvis af bekymringer og mange vågne nattetimer, men til gengæld også utroligt spændende og givende. Hvis man lægger alle kræfter i sit opdræt, får man stor succes og glade hvalpekøbere.
Jeg kan anbefale oversigten til prægning fra folderen 'vi venter hvalpe' som udgangspunkt.
aug 2010
Den prægningsoversigt har jeg allerede, den er rigtig god.
Jeg håber på nogle racetypiske, sunde og ikke mindst gode mentale hvalpe. Både mor og far er mentalbeskrevet med gode resultater.
Jeg har brugt meget lang tid på at finde den bedste hanhund til hende. Har nærstuderet samtlige avlshanners mentalbeskrivelser, sammenlignet og sammenholdt. Har tæsket indeks på samtlige avlshanner, sorteret B og C hofter fra - Vega har nemlig et rigtigt stærkt indeks, som jeg gerne ville at hanhunden skulle matche.
Har kigget stamtavler i mange led bagud, da jeg havde nogle krav til linjer.
Har sorteret hanhunde med samme svagheder på eksteriør fra.
Har kigget sundhed på kuld, forældres kuld osv. på mulige hanhunde. Vega er hjertescannet med perfekt resultat - det samme skulle hanhunden selvfølgelig være.
Har taget alle aspekter med i betragtning - der er ingen garantier, men forarbejdet er gjort grundigt og gennem lang tid, mere kan man ikke gøre. Alle parringer i min race er et kompromis på et eller flere parametre, genpuljen er lille, der kan intet hentes ind i udlandet - mit kompromis endte med at blive på farven, sundhed og mentalitet går jeg ikke på kompromis med.
mar 2009
Rigtigt god fornøjelse, og god arbejdslyst
Antalsbestemmelse vha. røntgen