2.133 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Parring i Tyskland (parringsaftale) Parring i Tyskland (parringsaftale)

Godmorgen HG

Jeg ved, at flere af jer tidl. har parret jeres tæver i Tyskland. Vil I dele jeres erfaringer?

Vores næste parring er med tysk hanhund.
Hanhundens ejer, som også er opdrætter, fortæller at de ikke bruger deciderede parringsaftaler dernede.
Herhjemme ses tit et parringsgebyr og efterfølgende en pris pr hvalp.
Dernede betaler de kun eet 'stud fee' på en hvalps pris, uanset hvad der kommer ud af parringen.

Hvad har I andre gjort?
Pris, skriftlig aftale ?

Hvad med underskriften fra hanhundejer på registreringsanmeldelsen til DKK? Den skal vi jo have for at kunne registrer kuldet hos dkk. Men blanketten findes ikke på engelsk eller tysk, så vidt jeg kan se.

Tak på forhånd.

Venligst Malene

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stikkontakt 205 kr.
  • Rengøring 600 kr.
  • Move out cleaning 1.000 kr.
  • Nedtagning af tapet 5.000 kr.
  • Reparation af zinktagrende 1.800 kr.
  • Toilet og vaskafløb (små VVS-opgaver) 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Parring i Tyskland (parringsaftale)
  • #2   10. dec 2014 Jeg har simpelthen brugt den danske registreringsattest, når jeg har parret i udlandet hhv. Holland, Frankrig og Sverige. Jeg har bare forklaret, hvad der står, og det har været ok. De fleste har så været opdrættere, jeg kendte i forvejen.

Netop fordi man betaler det hele i forbindelse med parringen, har jeg ikke haft skriftlige aftaler på andet end retten til en omparring ved ingen eller kun få hvalpe (1 eller 2).

• #3   10. dec 2014 Tak for svar Isabelle. Lavede du en bankoverførsel på beløbet eller hvordan?

• #4   10. dec 2014 Malene, hvis du betaler stud fee, så tror jeg, du betaler i forb. med parringen. Det har jeg altid gjort i udlandet, og syd for Danmarks grænser, har jeg også brugt stud fee for min egen hanhund, og der har tæve ejerne også betalt ved parring.

Så underskrives registreringsmeddelelsen også med det samme.

• #5   10. dec 2014 Super, Lene. Tusind tak. Det bliver nok sådan vi kommer til at gøre.

• #6   10. dec 2014 Vi havde registreringsatesten med og fik den underskrevet, vi betalte ved Parring og det var et engangsbeløb, vi brugte en hanhund der ikke i forvejen var registreret i Danmark så den skulle godkendes, så vik fik kopi af stambog og sundhedsresultater samt præmiering tilsendt før parring;) det gik rigtig nemt;)

• #7   10. dec 2014 Super Bodil.

Jeg har allerede fået tilsendt alle dokumenter og har fået ham oprettet på hundeweb, så den del er på plads smiley

• #8   10. dec 2014 jeg har haft DKK parringes bevis på engelsk med som vi har skrevet under begge to en Parring koster fra ca 300Euro og op efter som du betaler når i har parret første gang få skrevet ind at hvis hun går tom så har du en om parring

• #9   10. dec 2014 Jeg har også haft den engelske DKK aftale med. Jeg har forklaret jeg skal have papir på alt jeg betaler for ved kuldet til skat. Det forstod hannens ejer fint.
    Papirerne med underskrift blev underskrevet efter første parring sammen med betalingen. Jeg betalt en pris for det hele med omparring hvis tæven gik Tom.

• #10   10. dec 2014 Hende jeg brugte blev nemlig lidt hovsa over det var nødvendigt at skrive pris på papirerne. Det var nyt for hende i hvert fald.

• #12   10. dec 2014 Tak Laika.

Ja nemlig Ginne. Gad vide om de ikke bruger underskrevne aftaler overhovedet dernede.

• #13   10. dec 2014 Det er korrekt Isabelle. Men ingen huskyopdrættere i udlandet bruger pris pr hvalp åbenbart.

• #15   10. dec 2014 Jeg spurgte en ungarsk opdrætter omkring deres stud fee. Det var prisen på en hvalp i deres land, dvs 1000 euro.
    Hvis den tyske opdrætter siger det samme, kommer jeg nok til at slippe 1500 euro.

• #16   10. dec 2014 Isabelle, Alle jeg har haft kontakt med syd for den danske grænse bruger engangsbeløb betalt ved parring. Normalt får man så en omparring ved ingen hvalpe eller kun en eller to hvalpe. 3 hvalpe og mere anses for et kuld.

• #18   10. dec 2014 En bekendt af mig har brugt en tysk hanhund men det var vidst I dru og ikke dkk.
    Der betalte de et beløb for parringen og hvis der så kom 4 hvalpe eller derover tror jeg det var så skulle de betale beløbet igen, da det så ville svare til en hvalps pris.
    Men det var så ogsa ved chihuahua og det er jo almindeligt at de kun får 1-3. Kom der slet ingen kunne hun få pengene tilbage eller en gratis omparring smiley

• #19   10. dec 2014 Jeg tror det er lidt forskelligt fra race til race hvordan en parring "aflønnes".
    Med schæferhunde betaler man en fast pris på en parring (eller 2-3). Og så ikke noget ekstra for hvalpene, tilgengæld er der som regel ikke erstatnings parring hvis tæven går tom.

• #20   10. dec 2014 Isabelle, som tæveejer er det da også en fordel at betale et parringsgebyr samt en pris pr. hvalp, men det er jo hanhundeejeren, der sætter prisen. Så hvis det er den han, man vil bruge, så må man jo gøre det sådan.

• #22   10. dec 2014 Jeg knurrer også en anelse smiley Men jeg ønsker virkelig denne her parring, og så må jeg bøje mig og mine mange holdninger en smule smiley
    Der findes ikke en lignende hanhund i DK, som er gammel nok endnu.

• #23   10. dec 2014 Jeg har fået parret i Holland, der var der en parringsafgift + pris pr. levende hvalp ved 3 uger + evt omparring hvis tæven var tom, nøjagtig som de fleste, i vores race gør. Jeg fik underskrift efter parring og betaling.

• #24   10. dec 2014 jeg har brugt 3 forskellig han hunde i Tyskland jeg betalte kun et en gangs beløb ved nogle opdrætter der nede anbefaler at man får taget et skrab af tæven en af de første dage hun er i løb for hun kan havde indfeksjoen som der skal pendcelin til den laver de i Tyskland hos dyrelægerne sidst jeg fik det lavet gav jeg ca 20 30 Euro for det

• #25   10. dec 2014 Jeg har kun prøvet det den anden vej og med en hollandsk tæve.. jeg fik 75euro/350 kr for parringen og 15% af salgssummen pr hvalp der levede ved 3 ugersalderen.
    I dk er parring "gratis" hvis man bruger en alm. han... dvs. symbolsk beløb hvis tæven er hos hanhunden i længere tid, transportudgifter hvis hanhunden skal rejse til tæven o.l. og så er 1. hvalp gratis og hanhunden får 10% for de efterfølgende... der lever ved 8 ugers alderen.
    en enkelt lundehunde-han ejere der også har andre racer tager 500 kr for en parring fordi han har en ww titel... men alle andre følger den samme regel som der var for 20 år siden.

Det jeg ikke syntes så godt om den hollandske aftale... vidste jeg ikke på forhånd... var at opdrætteren sorterede hvalpene lige inden de var 3 uger... tæven fik 2 hvalpe (normalt kuld størrelse er 1-4) og den hun ikke syntes var gode nok blev aflivet så hun ikke skulle betale for den.

• #26   10. dec 2014 Puh Estrid. Det var da en grusom ide..

• #27   10. dec 2014 Malene - har du spurgt om i kunne aftale en ordning som den du er vandt til fra dk?
    Jeg tænker, de måske slet ikke har skænket det en tanke man kan gøre det anderledes..

• #29   10. dec 2014 i Tyskland er det standart at betale en fast pris og ikke pr hvalp det med at aflive hvalpe ved jeg også at Danske opdrætter bruger

• #31   10. dec 2014 Jeg har spurgt, og det var ikke umiddelbart en mulighed at betale pr hvalp. Klart nok, for det giver jo dem en lavere indtægt.

• #32   10. dec 2014 Malene, det giver da ikke nødvendigvis en lavere indtægt. Det kommer da an på prisen og antal hvalpe.
    Sidst jeg parrede i Sverige efter princippet startgebyr og pris pr. hvalp, fik hanhundens ejer hvad der svarede til en hvalps pris ved 5 hvalpe. Til gengæld har der for mig altid været stop på, så prisen aldrig oversteg en hvalps pris.

Men det er sikrere for hanhundeejer, at få hele indtægten med det samme, så det kan jeg da sådan set godt forstå, de vælger.

• #33   10. dec 2014 De hanhundeejere, der også selv ind i mellem skal ud og parre, kan nok bedre se fidusen ved princippet startgebyr og pris pr. hvalp. I hvert fald hvis det er normen for racen / landet.

• #35   10. dec 2014 Isabelle, det er nok snarere tysk mentalitet, for sådan er det også for pyreneere.

Jeg synes personligt, at det er noget idioti, for som opdrætter er det mig, der lægger navn til og sætter penge på spil i en parring, så er det også mig, der skal bestemme, hvilken hanhund, jeg skal bruge. Og hvem siger, at en bestyrelse/avlsråd bestående af klub medlemmer, har mere forstand på det, end jeg selv har.

• #37   10. dec 2014 Isabelle, det er jo så fint nok.

Jeg har kendskab til opdrættere, der har fået nej til brug af udenlandske hanner, fordi ingen i avlsrådet / specialklubben kendte de pågældene hanner. Sådan noget er bare ikke i orden.

• #39   10. dec 2014 Har brugt en han til Ghini, der bor i Danmark, men hvor hans svenske opdrætter har avlsretten. Har betalt for parringen + et beløb pr. hvalp ved 5. ugers alderen.

Her forleden modtog jeg så en pakke fra Sverige med små hvalpe dækkener + poser med godbidder til de små, opdrætter fortalte, at i Sverige, er der tradition i racen for, at hanhunden også sender en hilsen med til hvalpene, når de skal flytte hjemmefra. Det har jeg ikke oplevet før, men jeg synes det er en utrolig sød tanke smiley

• #41   10. dec 2014 Jeg har parret adskillige tæver i Sverige, og det har jeg aldrig oplevet. Men det var da en rigtig sød tanke. smiley

• #42   10. dec 2014 Isabella - Det er så dejligt med lidt opmærksomhed fra faren også, ejer af hanhunden kommer på besøg fredag smiley

Lene - Tror det er forskelligt fra race til race, men blandt myndefolk i Sverige er det alm. brugt. Opdrætter af Faren til Ghinis hvalpe har lavet 11 kuld gennem årene og altid fået gave fra hanhunden smiley

• #44   10. dec 2014 Vi har allerede en aftale om, at skulle mødes i forbindelse med en myndeklub udstilling på Sjælland i marts, de tre tæver, der bliver i Jylland skal udstilles i babyklasse og de tre på Sjælland kommer og hepper, både far, farmor og oldemor kommer også og skal udstilles smiley

• #45   10. dec 2014 Vores hvalpe ses også med faren smiley

Dejlig tanke med en lille gave fra far også. Det kunne vi alle lære noget af.

profilbillede
  • #46   11. dec 2014 De opdrættere, hvis hanhunde jeg har brugt, har bestemt også været interesseret i at se og følge hvalpene i det omfang, det har været muligt.
    Faderen til mit kuld fra sidste efterår kom f.eks. fra Holland til vores årlige specialklub udstilling og så nogen af hvalpene. Men det med gaver har ikke været brugt, og jeg må da sige, jeg har heller aldrig tænkt over at gøre det, da jeg selv havde han, der blev brugt.
    Men jeg har altid fulgt med så godt jeg kunne, og jeg ville være noget skuffet over en hanhunde ejer, der ikke viste interesse for hvalpene. F. eks. ser man ind i mellem ting i et kuld, som man ikke synes at kende fra tævens side, så er det da rart at kunne vende det med hanhundens ejer for at høre, om han/hun kan nikke genkendende til det. Selv om man forsøger at sætte sig godt ind i det, før man bruger en andens hanhund, ved man trods alt ikke alt om ham.

Kommentér på:
Parring i Tyskland (parringsaftale)

Annonce