{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dokumentere fuldt tandsæt?
  • #3   5. feb 2015 jeg ville da osse gå udfra en tur til dyrlægen kan gøre det -det er trods alt ikke så kompliceret, udstillingsdommere gør det på få sekunder, så dyrlægens eftersyn (uden røntgen) vil med god sandsynlighed være noget grundigere smiley

• #4   5. feb 2015 Normalt dokumenteres fuldt og korrekt tandsæt ved en bedømmelse af en dommer på en national, international eller klub udstilling. Jeg har aldrig hørt om en dyrlæge gør det, men det er nok de gamle regler jeg tænker på. Der kræves også en dyrlæge attest på 2 fuldt udviklede testikler, hvis hunden ikke har været udstillet.

• #5   5. feb 2015 Ok, så er det nok en dommers udtalelse der skal til. Det er jo nemt nok så smiley men står dommeren og tæller alle tænderne så?

• #6   5. feb 2015 Nej, er det en tysk dommer bliver der dog bemærket om alle er det. Det gør de ihvertfald i min race. Og der bliver påpeget, hvis der mangler nogen eller hvis der er overbid eller underbid.

• #7   6. feb 2015 Okay så man kan faktisk komme igennem uden fuldt tandsæt hvis dommerne ikke tjekker grundigt nok? Der er ingen krav om 100% dokumentation? Er tyske dommere bedre / mere grundige?

• #8   6. feb 2015 Tyske dommere går generelt enormt meget op i tandsæt, hvor mange andre bare tjekker at bidet er i orden, og der ikke umiddelbart ser ud til at være mangler.

Dommere skal alle dømme efter standarden, men de prioritere stadig forskelligt, og tænder og bid er mange tyske dommeres kæphest.

• #9   6. feb 2015 Okay. Så man kan risikere at en hund bliver godkendt med fuldt tandsæt, selvom det måske ikke er tilfældet, hvis dommeren ikke er grundig nok? smiley

• #10   6. feb 2015 Mon ikke man vil kunne se ret hurtigt, hvis der mangler tænder ?

• #11   6. feb 2015 Det ved jeg ikke, mener, hvis det nu er de bagerste tænder skal man vel kigge ret grundigt? Jeg har da læst her inde om en der troede hunden havde fuldt tandsæt men der manglede tænder ved en røntgen som det var påkrævet i det gældende land hunden skulle avlsgodkendes. Mener jeg nok. Husker måske forkert? Jeg troede man skulle dokumentere tandsæt med røntgen, ligesom HD osv?

• #13   6. feb 2015 Min race skal også have komplet tandsæt i følge standarden, og det er bestemt også det normale. Jeg har kun sjældent hørt om nogen, der ikke har det, muligvis derfor, de fleste dommere ikke står og tæller tænder. Der kan være bidfejl - over- eller underbid - og det ses jo hurtigt. Hvis biddet passer sammen foroven og forneden også med de bagerste tænder, og man ikke umiddelbart kan se skævheder eller mangler, så anses biddet for komplet.

Nu ved jeg så ikke om I har specifikt krav i forhold til avlsgodkendelse, men så skal der jo stå i stambogsføringsreglerne, hvordan det skal dokumenteres.
    Jeg tror, de fleste racer bare har som os krav om fuldt tandsæt i forb. med udstilling, og der kræves jo ikke røngtendokumentation for noget som helst for at kunne præmieres på en udstilling. Det, der bliver præmieret, er det dommeren kan se og føle.

• #14   6. feb 2015 Okay smiley ja så er det nok oftest sådan. troede bare man skulle have en røntgen dokumentation. Men dommerne har nok styr på det med tænderne.

• #15   6. feb 2015 Natasha, nu nævner du røntgen ligesom hd, men dommerne tager jo heller ikke højde for om hundene, de bedømmer, har hd. Det kan de ikke vide noget om.

En gang i mellem er tingene trods alt nemmere end man forestillede sig. smiley

• #16   6. feb 2015 Okay smiley ja det er self rigtig nok. smiley

Kommentér på:
Dokumentere fuldt tandsæt?

Annonce