{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.778 visninger | Oprettet:

Tæven afviser sine hvalpe {{forumTopicSubject}}

Hej.
Min VENINDES hund har fået sit første kuld på 5 stk. De er alle sunde og raske og hun har taget sig godt af dem.. Desværre er der sket nogle ændringer i planerne og min veninde var nødsaget til at flytte 3 gange, dette har selvfølgelig stresset tæven og hvalpene er nu 3-4 uger gamle, nu er det ligesom om tæven er ligeglad med hvalpene og ikke gider dem, lade dem dige eller lign.
Da jeg selv har fået hvalpe 3 gange ved jeg dette ikke er normalt og heller ikke normalt at hvalpene virker SÅ sultne, de nærmest kaster sig ud af kassen bare tæven går forbi og bliver helt vilde når hun tilbyder dem lidt tørfoder blandet op i vand.

Hvad vil i mene hun skal gøre og hvordan skal de foregå? Modermælkserstatning? Ammemor? Foder blandet i vand? Hvor mange gange dagligt osv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tæven afviser sine hvalpe
  • #2   2. mar 2015 Kan tæven have ondt? Betændelse eller have svært ved at producere nok mælk?
    Plejer hun dem på andre måder? Lærer dem adfærd, leger med dem, retter på dem?
    Jeg ville gå hårdt i gang med alm. Føde, og evt. Supplere med erstatning eller hvis hun bare dier dem lidt. Det er kun fint de er vilde med fast mad. Mine hvalpe fik fast føde som primær foder fra 5 uge. Da min tæve gik i kalkchok, og skulle afvænnes eller hvad man kalder det..
    Det med hvalpe der kaster sig over morhunden har jeg nu set før - dog ved store kuld.


  • #3   2. mar 2015 Nej hun gider dem slet ikke hverken plejer dem eller lege/rette dem, hun går forbi dem og hvis min veninde bære dem over, ligger hun der kort tid (20 sek max) og hopper ud igen mens de hænger fast.. Ja men hvor mange gange om dagen skal hun give dem fast føde? De vil ikke drikke vand endnu?

  • #4   2. mar 2015 Puha flyttet 3 gange på fire uger, stakkels hvalpe og tæve, der er ikke noget at sige til hvis de alle er stresset. Jeg håber at de alligevel udvikler sig til nogle sunde og raske hvalpe, selvom ro de første tre uger er utroligt vigtig.
    Men som de andre siger forsøg at give fast føde ved siden af og vær ved tæven mens hun er ved hvalpene. Nus hendes og se om der ikke kan falde lidt ro på.


  • #6   2. mar 2015 De skal have alt de kan æde. Så det er bare at servere.

  • #8   2. mar 2015 Hvis hvalpene er 3-4 uger gamle er det da også på tide at starte dem op på fast føde... så sig hun skal se at sætte i gang 4 x dagligt med et godt hvalpefoder..


  • #9   2. mar 2015 Jeg begynder at fodre mine hvalpe ved 2-3 ugers alderen. Hun kan og skal ikke føde dem selv. Hvalpefoder opblødt og moset ud i lunt vand (det må ikke være kold, ej heller kogende) er godt, men meget gerne også hakket oksekød, moset fisk, eller hvalpefoder på dåse. Jeg plejer at fodre, når de virker sultne, 3-5 gange i døgnet. Mon ikke der kommer lidt ro over moderen, hvis ikke "angriber" hende, hver gang i hun kommer i nærheden af hvalpene...

  • #10   2. mar 2015 Hvis du har haft hvalpe selv, hvorfor har du så ikke grebet ind noget før? Stakkels tæve!
    Hvalpe skal introduceres til foder fra ca tredje uge. Og ingen skal flyttes rundt. Da må man simpelthen sætte hundene før sig selv, og så udsætte parringen hvis flytningen er absolut uundgåelig.


  • #11   2. mar 2015 modermælkserstatning med opblødte hvalpepiller, alt det de kan æde...
    Tæven har nok bare ikke overskud til at klare hvalpe sammen med flytning hvilket egentlig er forståeligt...


  • #12   2. mar 2015 Godt eksempel på hvorfor det ikke burde være allemandsret at lave hvalpe! smiley

  • #14   3. mar 2015 Rynkedyret:
    Hold da op, jeg er kunne ikke være mere uenig. Jeg har fået 3 kuld og jeg er gået ind i det 100%, altid haft dyrlægen på sidelinjen, jeg har altid sørget for at mine hunde har det som blommen i et æg og at mine hvalpe er sunde og raske. De har aldrig manglet noget og det er altid blevet gjort rigtigt, jeg har aldrig haft en syg eller reserveret hvalp, de har altid haft masser af plads og er enormt sociale. Så det syntes jeg godt nok ikke man kan generelisere på den måde, jeg syntes sgu også tit man høre om en opdrætter der er helt hen i vejret og som IKKE behandler hundene ordentligt og nærmest er en "fødeklinik" der vil altid være nogen der ikke gør det ordentligt privat eller opdrætter og så skal man jo starte på en eller anden måde, du kan ikke komme og sige at ALLE opdrættere har taget opdrætter-kursus inden de fik deres første kuld smiley

    - syntes sgu det er ærgerligt når der skal generaliseres sådan, for det syntes jeg ikke er på sin plads. Jeg har købt begge mine hunde privat og det er nogle meget sunde og raske, smukke, dejlige, sociale hunde.


  • #15   3. mar 2015 Malen og huskyerne:
    Jeg har ikke vidst noget om det før 2 dages siden hvor hun ringede grædende og bedre om min hjælp!?

    Jeg er godt klar over de skal have hvalpefoder blødt op i lunken vand, men jeg vidste ikke om det var for tidligt og om de fik nok allerede ved 2-3 ugers alderen kun at få foder og ikke mælk nu når de heller ikke drikker vand.


  • #16   3. mar 2015 Og nej SELVFØLGELIG ville hun ikke have parret sin tæve hvis hun vidste hun skulle flytte, men det var nogle personlige meget store problemer, som jeg ikk har lyst til at fortælle her, som gjorde hun var nødsaget til at flytte, hun har jo gjort alt hvad hun kunne for at gøre det stabilt for tæven og hvalpene, hun er jo ikke idiot og er fuldstændig knust over at være blevet nødt til at rykke dem rundt.

  • #17   3. mar 2015 HUSK at lige så snart hun begynder at give foder, er det vigtigt at hvalpene har fri adgang til vand.

  • #18   3. mar 2015 Tina a: ja og det er lige det der er problemet, de vil ikke drikke vandet..

  • #19   3. mar 2015 Der skal stå vand i hvalpekassen, så hvalpene har mulighed for at drikke, nu hvor hun forhåbentligt begynder at fodre sine hvalpe. De drikker så lidt, så det muligvis ikke ses at der forsvinder vand fra skålen men de SKAL have adgang til vand!

    Personlige problemer eller ej, så er dette en sørgelig og tragisk historie og i sidste ende er det hvalpene, og deres nye ejere, der kommer til at betale prisen på din venindes uvidenhed! Håber aldrig hun får hvalpe igen!!


  • #21   3. mar 2015 Hvalpene er 3-4 uger..

  • #23   3. mar 2015 Ida: Nej det burde de ikke da de har en mor... men mor-hundenburde have været et sted hvor hun slap for alt det stres! smiley

  • #24   3. mar 2015 Jeg forstår simpelthen ikke at man kan være nød til at flytte tre gange på fire uger, hvis man ved, at man er nød til at flytte et midlertidig sted hen og man har en tæve med hvalpe, ja, så må man finde et andet fast sted tæven og hvalpene, hvor man ved, at de kan være til de er otte uger gamle. Kan man ikke finde det, ja, så må de på internat, hvor de kan få den ro de har brug for, de første 3 leveuger og dernæst prægning og miljøtræning.
    For mig skriger det langt væk af uanvarlig hundeejer, men det er jo så ikke TS skyld.


  • #27   3. mar 2015 Personlige problemer eller ej så er det da dybt uforsvarligt at flytte 3 gange med hvalpe... Jeg må indrømme at jeg bliver forarget over at man ikke tænker mere på hundene. Selvfølgelig kan der ske ting i ens liv man ikke havde forudset men så burde hun have været sit ansvar voksent og have fået dem hen et sted som kunne overtage dem så de kunne få en stabil opvækst - det andet der er sku synd smiley

  • #28   5. mar 2015 Har de fået klippet negle?? Noget så simpelt kan få en tæve til at nægte at amme sine hvalpe. Det gør ONDT når de ælter i et måske spændt yver. Men de skal da helt klart have noget starter foder!!

Kommentér på:
Tæven afviser sine hvalpe

Annonce