779 visninger
|
Oprettet:
HC-L2HGA og øjenlysning {{forumTopicSubject}}
Jeg overvejer at få hvalpe med min sbt.
Jeg har spurt dyrelægen og tjekket avlsrestraktioner om hvad jeg skal tjekke før jeg lægger hende til.
Jeg har hørt at man skal tjekke HC-L2HGA og få dem øjenlyst.Men hvorfor?
Hvad er det for sygdomme man vil finde?
Min dyrelæge kender ikke svaret.
Zenia
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.594
Men naturligvis skal du som ansvarlig opdrætter tjekke din hund for L2HGA som er en genetisk hjerne sygdom.
Øjenlysning er heller ikke et krav indefor din race, og har ikke hørt om at øjensygdomme er udbredte inden for din race???
Og hvad man kan finde ved ne øjenlysning, det er vel øjensygdomme som feks. PRA
Håber der kommer nogle af de mere øvede Staffordshire Bullterrier på banen
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.594
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=1136
Hun har kennel, og er rigtig sød og hjælpsom :=)
jan 2005
Følger: 47 Følgere: 51 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 296
Her er lidt mere læsning omkring L2-HGA godt nok på engelsk, men der står det beskrevet godt, og der er også mulighed for at hente den formel man skal bruge til at sende ind sammen med blodprøven.
(link fjernet)
Kan fortælle at der i øjeblikket arbejdes på en prøve avls restriktion omkring L2-HGA, som gerne skulle træde i kraft i starten af næste år, som indebære at man SKAL teste avlsdyr, før man parre.
Ja og som Jeniki siger så kræver det også mindst en anden præmie på en DKK eller DTK udstillin.
Håber det kan bruges
Hilsen
Jesper
jan 2005
Følger: 47 Følgere: 51 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 296
Og der ikke mange dyrlæger herhjemme der ved noget omkring L2.-HGA da det er meget nyt.
Iøvrigt hvis du keder dig idag, er vi nogle stykker der mødes til gåtur kl 14.30 nede ved skovsøen i Odense
jan 2006
Følger: 100 Følgere: 100 Hunde: 6 Svar: 261
Ind under sience- genetics-dna testing- canine.. og så er den under staffordshire bullterriers .
den trykker du så på.. og så der læsestof .. og man kan printe en formular ud.. man skriver og tager med til dr.dyr!
Som tager blodprøve og sender til England.
Der står priser m.m derinde!
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 15
Jeg købte hende ikke for at avle men kunne alligevel godt tænke mig at trække et enkelt kuld.
Derfor prøver jeg at sætte mig ind i alle de ting man skal vide inden man avler, Hun er blevet hd-testet og gik fri.
Men jeg vil lave de andre test også for at være sikker på at hun er i orden inden jeg avler.
Hun er sund og sprudler af energi men bagsiden af medaljen skal også være i orden.
Tak for jeres svar.
Zenia
HC-L2HGA og øjenlysning