863 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

hvalpe forbereddelse hvalpe forbereddelse

min kæreste og jeg har gået længe og snakket om at få et lille kuld på vores DSG og beholde en lille hvalp og nu da hun snart kommer i løbetid virker det oplagt da hun har en god alder og er sund, rask og skøn af sind!
jeg har forberedet mig længe ift. hvis det skulle ske, med købs aftaler af hvalpe, korrekt foder, læge tjek, ordenlig han-hund osv. men hvad kan man egenligt mere gøre? hvad kan man forlange af køber og hvor mange hvalpe får hun overhovedet?
har snakket med en avler og en dyrlæge omkring hvordan sådan en fødsel forgår og om hvordan hendes helbred selvfølgelig er, for at få det bedste resultat!
nogle med god erfaring og gode tips der vil dele, har lutter øre for alt der kan hjælpe med at give det bedste resultat for hende, mig og evt. køber af hvalpe! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvalpe forbereddelse
  • #2   15. jun 2016 tak, det nogle rigtig gode spørgsmål! mange af dem har jeg i forvejen stillet mig selv!
    har også lavet en foder og pasnings vejledning til evt. køber så vil helt sikkert kigge på det hele igen og gennemgå spørgsmålene :)!

• #5   15. jun 2016 hun har været til tjek hos dyrlægen smiley og skal igen når hun kommer i løbetid smiley

• #6   15. jun 2016 Hvad er hendes PL status?

• #8   15. jun 2016 PL ligger på 0 da knæskallerne ikke kan rykkes på, hun har aldrig været på udstilling da hun bare er en familiehund så har aldrig haft den tanke smiley

• #9   15. jun 2016 hun er 34 cm høj og vejer 9 kg. hendes forældre skulle have stamtavle, men hun har det ikke selv smiley

• #11   15. jun 2016 det aner jeg ikke, men ville da elske hvis hun kunne! smiley

• #14   15. jun 2016 det er også sådan jeg havde tænkt det, men havde også læst hanner med stamtavle inden for DSG klubben eller DHF ikke må bruges til avl med hunner uden stamtavle :(?
    hvilke krav kan jeg sætte til køber af hvalpene? vil jo ikke have hvem som helst kommer hjem med en lille basse! har lavet en pasning og foder vejledning også! smiley

• #17   15. jun 2016 hun fik ikke stamtavle fordi man så vidt jeg forstod skulle have den til hvalpene inden for en tidsramme og den kom avler ud over og så skulle hun betale for at få dem godkendt til tavlen hvilket hun valgte at lade værre med smiley om det er sådan det fungere ved jeg så overhovedet ikke!

• #19   15. jun 2016 jeg ved det desværre ikke, hun skulle eftersigende have fået andre kuld solgt med stamtavle, men jeg ved desværre ikke så meget smiley
    måske en af hundende har fejlet noget der har gjort hvalpene ikke kunne blive stambogsgodkendt?

• #20   15. jun 2016 Jeg tror du er snydt, hvalpene kan højst sandsynligt ikke have fået stamtavle og at "overskride" en fiktiv tidsgrænse lyder bare bedere.

• #22   15. jun 2016 Jo for grænsen er ikke "så kan den ikke få tavle" men "så koster det gebyre at få lavet tavle" så at sige de ikke kan få tavle på tidsfrister er den fiktiv

• #23   15. jun 2016 http://www.dkk.dk/side.asp?ID=3084

• #28   15. jun 2016 altså Håber da bestemt ikke der var noget skjult, men ved det jo desværre ikke smiley hunden er sund og rask så på den front ingen defekter og hun passer på racebeskrivelsen, så tænker jeg vil prøve at få hende registreret og få stambog på hende for det ville da være fantastisk hvis det er muligt! smiley så kan hvalpene også få stambog! når jeg siger lille kuld er det alt fra 2-20 hvalpe, der er både blevet taget hensyn til pris, plads og der er fire hvalpe afsat hvis der skulle komme et kuld, der er tid plads og kærlighed nok mht. til hvis de ikke er afsat som 8 ugers og hvis der kommer flere end ventede. regner dog med at få hende scannet hvis hun bliver gravid da det altid er godt at være forberedt smiley

• #29   15. jun 2016 Hunden er sund og rask

Hvordan ved du det ?
    Er den røntgenfotograferet er den øjnlyst ?
    Og ved du om den er bærer af arvelige sygdomme ?

Husk også på, at køberne af hvalpene har to års reklamationsret på hvalpene.

• #30   15. jun 2016 dyrlæge tjek
    røngten nej, men øjntejk, knæ og blod prøver smiley
    kan få hende i røngten hvis det har noget at sige?? hun skal nemlig til samme sunhedstjek en gang til for ren sikkerheds skyld før hun får hvalpe, så kan man jo bede om røngten smiley

dette er der skrevet om i købs aftalen, men ved ikke hvad man gør når man ikke vil have flere kuld? er det bare pengene tilbage så ? da jeg ikke kan love en ny hvalp fra næste kuld smiley
    læste også man skulle lave aftale om dette når man var privat ellers holder den ikke rigtigt smiley

• #31   15. jun 2016 Hvad resultat kom der ud af hendes øjenlysning ?

Og selv om det er privat, så gælder de 2 års reklamationsret stadig.
    Jeg har fået medhold i sagen om min hund og opdrætter skal betale penge til mig.

• #32   15. jun 2016 har lavet aftale inde på området for selvfølgelig holder de 2 års reklamations ret smiley derfor jeg spørg om hvis man ikke laver flere kuld bare giver en refundering af beløbet? smiley

hendes pupiller reageret normalt ifht. lys og der var ikke ridser eller lign på hornhinden. så ingen irration i øjet eller nogele defekter. så der var ingen ting at se smiley

• #33   15. jun 2016 Altså dyrlægen kan ikke se om hun har arvelige øjensygdomme ved bare at lyse i øjnene.
    Det er specialdyrlæger, som foretager øjenlysninger og det skal være foretaget hos en dertil godkendt dyrlæge.

Reklamationsretten har intet at gøre med at du ikke skal have flere kuld.
    Køberen af en hvalp med arvelige sygdomme er jo ikke forpligtet til at få en anden hvalp af dig, men kan altid vælge at få penge i stedet for.

Og hvad ville det nytte at tilbyde køber en ny hvalp, den ville jo også få de samme arvelige sygdomme, da det er samme tæve.

• #34   15. jun 2016 hun har ikke været til specal øjnlæge, men vidste heller ikke sådanne fandtes, hendes øjne har aldrig fejlet noget, men vil da helt sikkert slå det op og få en tid hos en, nogle der kender en i nordjylland? smiley

igen derfor jeg spørg om de ikke bare skal have refunderet beløbet hvis hvalpen har en medfødt fejl der ikke er blevet opdaget under lægebesøg mens de har boet hos mig smiley

• #37   15. jun 2016 for mit vedkommende betyder det ikke noget for mig at få hende tjekket i hoved og bag for at finde ud af om hun fejler noget smiley
    også selvom der normalt ikke er fejl osv ved dsg smiley

og at køber har krav på erstatning er også helt iorden hvis hvalpen/hunden viser sig at være syg, vil trods alt ikke sælge en syg hund det er en unødvendig sorg til køber smiley
    men hvis hun ikke fejler noget så skulle hvalpene forhåbenligt heller ikke smiley og indtil videre ser det positivt ud så vil da bare få flere undersøgelser ved forskellige læger og special læger til hun er dækket godt ind og det kan dokumenteres hun fejler/ikke fejler noget smiley

• #40   15. jun 2016 hvilke sygdomme ligger til racen så jeg kan få hende tjekket for dem i hvert fald så? smiley

Kommentér på:
hvalpe forbereddelse

Annonce