1.265 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Hvornår må han bruges til avl? Hvornår må han bruges til avl?

Jeg har en Cairn terrier han på godt 11 måneder.
men hvornår må han bruges til avl?

Jeg har ikke tænkt mig at annoncere med ham, så snart han er gammel nok. godt nok har han stamtavle, et super temperament osv., men regner da med at gå til lidt udstillinger med ham (Når Mikkel, min lille dreng, bliver lidt ældre.)

Jeg ved ikke meget om avl som sådan, og hvis det endelig skal være, har jeg da også tænkt mig at gå grundigt i detaljerne.

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stoppet køkkenvask 600 kr.
  • Hænge lamper op 500 kr.
  • Painting the inside of a small building 3.940 kr.
  • Rengøring af 200 kvm hus 1.500 kr.
  • Hækkeklipning af ca. 35 m hæk 2.000 kr.
  • Privat kok søges til madlavning med grøntsager fra egen køkkenhave i Holte 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår må han bruges til avl?
  • #1   3. nov 2006 Ca. 2-2½ år ville jeg sige
    og så skal han være tjekket for
    alverdens skavanker og arvelige sygdomme

men held og lykke i fremtiden

• #2   3. nov 2006 han skal først avls godkendes i hvertfald.. ;o)) hvilken stamtavle har han ?! DKK eller ?! :o/
    Ved ikke så meget om alder osv.. ;o))

• #3   3. nov 2006 Cairn terrier
    Racenummer DKK: 4
    Gruppe: 3
    Racens hjemland: England
    Specialklub: Dansk Terrier Klub
    Tidligste alder ved HD og AA fotografering:
    12 mdr. for begge køn

Racen har følgende avlsrestriktioner:
    Præmieringskrav: Afkom kan kun stambogsføres dersom hunden før parring er præmieret med mindst en 2. præmie på en anerkendt FCI/DKK udstilling eller godkendt på et tysk avlsgodkendelsesarrangement (Zuchtzulassungsordnung) i Klub für Terrier, Tyskland.
    Gælder for hunde født efter den 1.1.1991

Generel HD information:
    Der er ikke krav om HD-fotografering i denne race.
    Såfremt der i anden anledning konstateres D eller E status, kan disse hunde ikke anvendes i avl.
    Gælder for alle hunde i racen efter den 1. januar 2005.

Der henvises herudover til DKKs stambogsføringsregler.

Farver:
    1520 rød r
    1670 rød m sorte r/s
    0960 hvedefarvet hvf
    0970 hvede m sorte hve/s
    1360 mørk brindle m/brd
    1680 rød brindle r/brd
    1300 lys brindle l/brd
    0610 grå gr
    0720 grå brindle gr/brd
    0381 brun brindle b/brd
    0671 grå m sort maske gr/sm
    1731 sandfarvet m sort mask sdf/sm

• #4   3. nov 2006 En avls/sundheds restriktion betyder, at hunde af visse racer skal opfylde bestemte betingelser for at kunne anvendes i avl. Hvis ikke disse betingelser er opfyldt - både for hanhundens og for tævehundens vedkommende, kan hvalpene ikke få stambøger.
    Nogle af restriktionerne drejer sig om, at hundene skal være undersøgt for arvelige lidelser.
    En anden restriktion består i, at hundene i en del racer skal opfylde et såkaldt præmieringskrav (for at sikre, at hunden m.h.t. udseende er en god repræsentant for sin race). Dette krav opfyldes på to måder. Enten skal hunden være bedømt af en dommer på en FCI anerkendt hundeudstilling. Her skal den mindst have fået kvalitetsbetegnelsen: 2. præmie. Eller også skal den være avlsgodkendt af en dommer på et såkaldt avlsgodkendelsesarrangement. Det er dog ikke alle specialklubber, som afholder sådanne avlsgodkendelsesarrangementer, og derfor må hunde af en del racer opfylde præmieringskravet ved at deltage på en udstilling (et skue-resultat gælder ikke som en anerkendt præmiering).

• #5   3. nov 2006 http://www.dansk-kennel-klub.dk/825

• #6   3. nov 2006 han har godt nok stamtavle i DRU, men kan han stadig blive godkendt så?

• #7   3. nov 2006 Jeg kender desværre ikke reglerne i DRU

• #8   3. nov 2006 fra DKK:
    Pkt. 8
    Opdræt, køb og salg af hunde til forhandler eller til forsøg, såvel som opdræt, køb og salg af hunde, der ikke er stambogsført i DKK, er ikke tilladt.

kan han få stamtavle i DKK når han har i DRU?

• #9   3. nov 2006 Har du prøvet at kigge på DRU's hjemmeside???

http://www.dru.dk/

• #10   3. nov 2006 kan kun finde regler for tæverne

• #11   3. nov 2006 der står noget under regler for HD

Forresten så mener jeg ikke at han kan få stamtavle i DKK når han er i DRU, men jeg er ikk sikker... Prøv at kontakte DKK...

• #12   3. nov 2006 så må jeg lige kigge igen smiley
    har skrevet en mail til DKK.

• #13   3. nov 2006 og dog der står godt nok ikk specifikt noget om kravet han hunden...

• #14   3. nov 2006 Oki dokki...
    Nå jeg smutter igen...
    Håber det hjalp dig lidt, meeen synes selv de regler er meget forvirrede at finde rundt i nogen gange ;o)

• #15   9. nov 2006 Han kan godt REGISTRERES i DKK, men vil få blanke aner, altså en DKK stambog, hvor der ikke er nogen aner på. Men så er det jo lovligt at avle hvalpene i DKK, når først den er registeret. Men husk så at tge kopi af stamtavlen, hvis du sender den ind, da den jo bliver konfiskeret(den fra DRU´).

• #16   9. nov 2006 har haft kontakt med DKK. han kan ikke avlsgodkendes med mindre han opnår min. en 2. plads til et DKK-anderkendt skue.

• #17   13. nov 2006 Ja, han skal jo avlsgodkendes lige som alle andre skal det, men aller først skal han jo registreres i DKK; hvis det er hos dem, du vil "udbyde" ham til avl.

Kommentér på:
Hvornår må han bruges til avl?

Annonce