{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.483 visninger | Oprettet:

Alder første kuld? {{forumTopicSubject}}

Sidder med morgenkaffen og kigger på hunde på nettet, et sted har en avler et planlagt kuld i oktober, læser videre og ser så at tæven er fra forår 2015..
Er hun ikke en kende ung til hvalpe, eller hvornår er det ok at parre en tæve?
Avler ikke selv, og har heller ikke planer, men ville da nok selv have trukket den en løbetid eller to..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alder første kuld?
  • #1   17. sep 2016 Min personlige mening er at tæven skal være 3 år ved første parring, mener dog 2 er okay, men det kommer nok an på race, og modenhed i hund smiley

    åh gud det gik lige op for mig oktober er i næste måned... Nej hun burde bestemt ikke få hvalpe på en hund der er fra sidste år, hunden er kun 1 år gammel så og det er bestemt ikke sikkert vapsen er moden nok til at have hvalpe! samt belastningen for kroppen!


  • #2   17. sep 2016 Anden tæve er lige omkring 3,5 år og har haft to kuld..

    Troede der var nogle regler hvis man avlede i forbund..


  • #4   17. sep 2016 ved da DKK har nogel etiske anbefalinger omkring avl, men ved ikke om de har decideret regler for hvornår tæverne må avle.
    må indrømme jeg har ubeskriveligt ondt af hendes to hunde..
    der står på net dyre doktor at man anbefaler at få første kuld mellem 18 og 36 måneder, så næsten to år eller tre år (små hunde racer)
    og når de er 24-36 måneder (store hunderacer)


  • #5   17. sep 2016 Ja oktober er lige om lidt.. smiley

    Det drejer sig om mellem/store hunde..
    Nå, men det ser ud til at folk støtter det og bestiller hvalp - det kunne jeg så bare ikke. .


  • #6   17. sep 2016 Altså igen det er min personlige mening at det er bedst tæven er 3 år, så hvis bare den ældste fik første kuld som 2 årig så er det i princippet helt okay, men den helt lille... kan udemærket godt forstå du ikke vil støtte sådan noget! hun slider jo på hunden i en meget ung alder og hvis hun er uheldig er hunden ikke moden nok til at tage sig af hvalpene.. det er noget af en risko hun tager ved at laver kuld på en tæve på 1 år.. mest af alt for den lille tæve
    har du prøvet at informere hende omkring grunden til de aldre er stillede op? altså det har noget med hundes udvikling og modenhed at gøre man ikke anbefaler at få hvalpe på noget der næsten selv er en hvalp? smiley


  • #7   17. sep 2016 Jeg mener, at DKK's etiske anbefaling siger 18 mdr. for små racer og så mere for de store (22/24 mdr), men jeg synes 18 mdr er lige lovligt tidligt

  • #12   17. sep 2016 når det kommer til 2 eller 3 års alderen så ville jeg kigge på min vuffer, altså om hun ville virke egnet til at blive mor, og det er der jo nogle der sagtens ville kunne! så det kommer jo an på hunden smiley
    og Coco hun er da også en fjollede glad vuffer, hun er bestemt ikke faldet til ro, det var kun mens hun var drægtig man tænkte "hold kæft hun er rolig og anderledes" Men hvem ville ikke også være det når 8 små sataner sparker dig i maven indefra? smiley
    men 1 år er for ungt! det er næsten en hvalp der føder en hvalp! smiley


  • #16   17. sep 2016 jeg kommer nok aldrig til at have sommer hvalpe, coco's løbetid ligger i december og i juli så vi når aldrig hel til sommer, men hvis vejret fortsætter med at være så skønt som det har været den sidste måned her SÅ kommer der til at være massere af have til de små smiley så jeg krydser fingre! smiley

  • #17   17. sep 2016 Mange små racer anbefaldes de at de får deres første kuld som 18 mdr så bæknet ikke har sat sig, så der større chance for de føder selv. Jeg er ikke tilhænger af det. Minimum 2 år

  • #18   17. sep 2016 Jeg syntes tit det giver mere mening at tale om løbetider, jeg vil tidligst bruge en tæve i hendes 3-4 løbetid, de fleste små hunde vil så være ca 2 år, de fleste størrere hunde tættere på de 3 smiley det passer ofte rigtig godt;)

  • #19   17. sep 2016 Har ikke skrevet til hende på annoncen, men går jo ud fra at hun følger DKKs etiske anbefalinger når hun avler derunder..
    At prisen så også var knap 5000 dyrere end tilsvarende DKK avlere..

    At tæve 2 fra forår 2013 så allerede i foråret i år har haft to kuld (ved så ikke hvor gammel hun var ved første kuld)

    Men netop tanken, min egen lille tæve er 11 mdr og så skulle hun snart parres hvis det var, det ville da være uhørt.. i mine øjne..
    Hun er jo bare en stor leddeløs unghund..


  • #24   19. sep 2016 I min ene race (mellemstørrelse; tæver 47-48 høje, 13-15 kg, langsomt udviklede mentalt) siger de mere seriøse af opdrætterne at tæverne helst skal være fyldt 3 år før de bliver parret. Og ja, det betyder så at de ikke får så mange kuld i deres levetid. Typisk får tæverne kun 1-2 kuld i hele deres levetid. Enkelte har fået 3 men det er undtagelsen. Racen er antalsmæssigt lille, så man skal passe på ikke at avle for meget på de samme dyr.
    Uanset race så er en tæve på 12 mdr for ung til at blive parret. Ingen racer er mentalt voksne som 14 mdr's.


Kommentér på:
Alder første kuld?

Annonce