1.114 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Kan man godt avle uden papirer? Kan man godt avle uden papirer?

Hej.
Jeg har tænkt på, om man godt kan avle på en hund, selvom den ikke har stamtavle. Jeg ved godt at man ikke kan forlange en enorm pris i forhold til dem med stamtavle, men kan en hvalp uden stamtavle ikke være ligesågod som en med?? Og det er ikke forbudt at avle uden stamtavle, er det?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan man godt avle uden papirer?
  • #1   8. nov 2006 Nej det er bestemt ikk ulovligt smiley Så man kan godt avle på en hund uden stamtavle...

• #2   8. nov 2006 Nej det er da ikke forbudt at avle uden stamtavle men jeg synes det er dumt.....

Når man har stamtavler på hundene kan man kortlægge evt. sygdomme. Ingen kan spore noget som helst på ustamborgsført avl.

Og er forældredyrenes hofter, albuer og øjne mv. kontroleret??

• #3   8. nov 2006 hehe.. jeg tænkte bare..
    Det er bl.a. fordi vi jo har en tæve, men hun er uden stamtavle. Og vi vil med tiden godt have hvalpe på hende, men inden da, skal hun seføli undersøges osv.. men hanhunden, skal den så have stamtavle, eller er det lige meget, når tøven ikke har det?

• #4   8. nov 2006 Ja.. man kan sagtens avle hunde uden stamtavle.. Vores Vito er uden stamtavle (det eneste kuld de får der, for det er familie hunde)

-Mener selvfølgelig det altid er en god ide med sunde forældre hunde.. med OK HD-status..

• #5   8. nov 2006 Hehe..
    Jamen vi gør det heller ikke, hvis de ikke er raske..
    Vi har et ønske om at hannen skal være en hvid schæfer, da vores gamle var det, og vi godt ville se, hvordan udfaldet (specielt i farverne) blev. Ikke kun af den grund, men hvis vi skal have hvalpe, skal det være en hvid schæfer.. Jeg ved, at hvis en Hvid schæfer er kåret, så hedder den en hvid hyrdehund, men kåret og avlsgodkendt er ikke det samme, vel?
    Jeg ved hvad HD er, men hvad er AA? jeg er bare nysgerrig??

• #6   8. nov 2006 selvfølgelig kan du det, men vil stadig råde dig til at få hd billleder og sørge for at dine hunde lever op til racestandard og ikke har nogle sygdomme. Jeg har selv lavet et kuld på mine hunde og har et i vente. Men der er også taget billeder og fået det store sundhedstjek ved dr. dyr og nu lever de begge op til racestandarden.

men ja man er ikke popolær herinde hvis man avler uden tavle - nogle vil direkte kalde dig useriøst, selvom de faktisk intet aner om det :O)

• #7   8. nov 2006 Gitte . AA er albuerne

• #8   8. nov 2006 jeg har ikke lige læst de andres svar, men min holdning til det med at avle uden papir er ikke så positiv, da jeg synes der er rigelig med papirløse hunde i danmark, vi har div salgsaviser, som er fyldt med hunde som søger nye hjem.

• #9   8. nov 2006 Hehe.. Folk har da lov at have deres meninger, synes jeg. Og jeg har min.. hehe..
    Nu er det sådan at vores tæve er en sort schæfer blandet med lidt labrador, men hun ligner en schæfer.. har det også nogen indflydelse?

• #10   8. nov 2006 gitte P. En papirløs hund kan være lige så god som en med papir og nogle gange bedre. Og selvfølgeæig kan det også være modsat. . Nu er der nok ikke lavet noget statistik på om der er flest hunde med fejl uden papir eller med papir. Jeg vil helt klart mene at det er en tillidssag at købe hund med både papir og uden. Og nogle gange avler folk med tavler også på noget som aldrig burde have været med i avlen. Og det er der selvfølgelig desværre også nogen der gør uden tavle. SÅ personligt mener jeg ikke at man kan kamme aller over en der

• #11   8. nov 2006 ok.. Tak for svarene.. Men der er jo noget tid til endnu.. Hun skal lige være gammel nok, og vi skal lige have tid og overskud til hvalpene, men jo mere vi ved omkring alt muligt der vedrører avl, jo bedre! Og som jeg har sagt tidligere: Folk har lov til at have deres mening om hvordan og hvorledes. Men så vil jeg også bare have lov til at have min.. hehe.. For mig at se er stamtavlen en god ting at have, men jeg syns ikke at den skal bestemme helt og holdent, om man må avle eller ej, for vi kan f. eks. ikke gøre for, at vi ikke har stamtavle på vores hund.. Og jeg syns det er syndt, at hvis man godt vil avle, og har en hund der er psykisk og fysisk rask til det, at man så ikke må avle, fordi ens hund ikke har stamtavle! Jeg ved ikke om der er nogen der er enige, men det er min mening.

• #12   8. nov 2006 Gitte W. Du kan vel læse at det er jeg :O) Har jo selv en hund med tavle og en uden. Men vælger da en med tavle når jeg en gang skal have en ny, men det er også fordi at så ved jeg hvad jeg går efter og vil gerne noget mere når den tid kommer. Men der er forhåbeligt mange år til endnu.

• #13   8. nov 2006 Jeg mener bare at der ses bare så mange papirløse hund på div salgsaviser. Køber man en hund med stamtavle så har man for det meste givet en del flere penge for hunden, og derved bliver det ikke et impuls køb, som det tit bliver, når hunden er billig og uden papir, og når så hunden ikke længere passer ind i livsstilen ryger den bare til salg....

Vi har jo lige set 2 ekempler på hunde som er blevet givet i gaver, og som modtageren ikke kunne have....

• #14   8. nov 2006 Gitte P. JA der findes desværre mange uegnet købere og det er så man skal lære at sortere fra. Kan nævne så meget at jeg er mega kritisk med hvem der må købe hvalp hos os, da jeg personlig mener at det ikke er alle der kan magte en Rotte. da vi havde hvalpe første gang - de vil sige sidste gang, da vi kun har haft 1 kuld - afvist jeg to hold købere. Vil faktisk heller "brænde inde" med en hvalp end at få prisen og så vide at det er en uegnet køber. Men desværre er det ikke alle der der den holdning.

• #15   8. nov 2006 Og personlig er jeg af den holdning at en hund ikke er noget man giver i gave. For det føste er det jo ikke sikkert at den hund man selv synes om er den der passe bedst til den person man vil forære hunden. Og for det anden kan man ikke pådutte en anden person det ansvar det er at få et dyr.

• #16   8. nov 2006 Den holdning har jeg også. Man skal ikke sælge til hr. hvem-som-helst. Jeg ønsker kun, at hundene får et godt liv, og ikke ligesom, vores tæve, skal til 4 forskellige ejere og en tur forbi dyrlægen, før den har fundet sit rette hjem! (Hun var oprindeligt også en fødselsdagsgave). Bare se, hvilke problemer vi har haft med hende, indtil for nylig! hun er også stadig usikker på mange ting, fordi hun ikke har kunnet falde til ro! Det er syndt, og det syns jeg ikke man kan byde noget dyr! Vi har givet vores tæve, den sidste chance, og hvis det heller ikke går her (selvom at det tror jeg nu det gør), så bliver hun aflivet, hun skal ikke have flere ejere.. 5 på 1½ år, er mange! Så jeg vil da også overveje, hvem jeg sælger mine dyr til! og det vil jeg også anbefale andre!

• #17   8. nov 2006 Hvoffor er din skønne tæve ikke oprettet under blandinger ?

• #18   8. nov 2006 Sus & Speedy, fordi hun er mest schæfer.. hehe.. og fordi vi render og kalder hende en schæfer hele tiden, hehe..

• #19   8. nov 2006 Tysika Foto, Hun er også køn, så det kan jeg godt forstå!

• #20   8. nov 2006 Mia K, hvide schæfere kan godt udstilles.

I alle andre klubber end DKK er den hvide schæfer anerkendt, men ikke som en variant af schæferen, men som en race for sig selv.

Og I DKK er de også anerkendt, her hedder de bare Hvid Schweizisk Hyrdehund, og kan ligeledes godt udstilles :o)

• #21   8. nov 2006 Belinda>> underligt, at de ikke kan enes om det samme navn - mon der er en historisk forklaring ? :o)

• #22   8. nov 2006 Sus & Speedy: Det er jeg ked af at høre.. Da jeg var lille blev jeg bidt af vores hund, og mine forældre fik den aflivet. Jeg har aldrig tilgivet mig selv for det, men jeg kunne jo ikke gøre noget smiley

• #23   8. nov 2006 Gitte>> øh...nårh...den var T Tys...

• #24   8. nov 2006 Nå, ja.. ups.. Den var til Tysika Foto.. Undskyld :S fik lige byttet om på navnene.. hehe..

• #25   8. nov 2006 Vil sige at jeg ville aldrig selv avle hvalpe uden papirer, da jeg jo har kennelmærke. Men hvis folk har lyst til at lave hvalpe uden stamtavle må det da være deres valg. Bare de sørger for at hundene er i orden sundhedsmæssigt, for en egentlig standard behøver de vel ikke at følge, da de jo ikke skal bruges på udstilling olign.alligevel.
    Men arbejdet med hvalpene er det samme.
    Har selv været ude for det med impulskøb, selvom mine hunde er med DKK stambog. Jeg kan have været ude af huset, og se at folk har ringet vha. nummerviser, når man så ringer tilbage og spørger hvad de ville, siger de, at det var ang. hvalpe, men at de allerede har fundet en anden. Det kalder jeg impulskøb.

Kommentér på:
Kan man godt avle uden papirer?

Annonce