3.798 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Svar
Lav fødselsvægt eller?? Lav fødselsvægt eller??
Hvad foretrækker I som opdrætter???
Når jeg læser de forskellige hjemmesider hvor de har hvalpe så er der stor forskel på hvalpenes fødselsvægt inden for den samme race. Hvad foretrækker I eller hvad er bedst for hvalp og tæve???
0 synes godt om
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
Nu tænker jeg så ikke specielt på DG men bare generelt.
Er den gennemsnitlige lave fødselsvægt fordi forældredyr ikke er i form og har fået det rigtige foder???
Eller er der nogle avlere som feretrækker lav fødselsvægt, fødslen går måske nemmere????
Eller kan det ligge i generne?????
aug 2006
Nu tænker jeg så ikke specielt på DG men bare generelt.
Er den gennemsnitlige lave fødselsvægt fordi forældredyr ikke er i form og har fået det rigtige foder???
Eller er der nogle avlere som feretrækker lav fødselsvægt, fødslen går måske nemmere????
Eller kan det ligge i generne?????
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 12.332
Fordi små hunde er på mode, og jo mindre de er jo flere penge kan man tage for dem, fordi det er så ih og åh nuttet at de er så små.. (Det sælger jo som bare fanden)
Disse opdrættere er tit meget fokuseret på den lave fødselsvægt, og reklamerer gerne med at hvalpene sikkert bliver meget små, da de kun vejede så og så meget ved fødslen..
Det er en udvikling, som jeg finder direkte afskyelig.
Jeg kan slet ikke forstå at det er noget de vil reklamere med..
Som Reese skriver, burde man foretrække et lille kuld med god vægt fremfor et stort kuld med lav vægt.
Men om de ligefrem kan finde på at "sulte" tæven mens den er drægtig for at få små hvalpe, det håber jeg da virkelig ikke!
aug 2006
Jeg jeg ville da også hellere have en ordentlig fødselsvægt og antal når jeg skal vælge hvalp.
Men lav hvalpevægt kan vel både hænge sammen med gener og foder.
Og hvis de direkte sulter tæve og hvalpe så skulle de da skamme sig.
okt 2004
Og nej, jeg håber da heller ikke at de kan finde på at sulte tæven, for det giver jo bare hvalpeejerne problemer ude i fremtiden. Men af og til får man da en mistanke..
Jeg kan slet ikke forstå at folk ikke bare kan avle efter at få racetypiske hunde istedet for at avle efter ekstremerne.. Men så længe der er penge i det, sååååå..
Nå sorry, det er jo ikke det din tråd hadler om ;o)
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
aug 2006
Jo det handler den også om. Så dit indlæg er godt nok.
En tanke jeg lige fik af dit indlæg. Har avl ikke altid handlet om ekstremerne???? Det er jo ikke den gennemsnitslige hund som løber med førstpr. Det er vel den som skiller sig ud fra det sædvänlige??????
apr 2006
nov 2006
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 308
Min Jade har lige fået hvalpe og det er første gang hun har fået levedygtigt afkom efter hvad jeg ved. (fik hende som voksen) Jade selv vejer 3 kg hvilket er normalt for en Petit Brabancon og hendes hvalpe vejede 139-147 og 165 g ved fødslen. Jade fik hvalpemad op til fødslen og får det stadig, kunne da aldrig finde på at sulte hende, og har meget svært ved at forstå andre kan. En hund der mangler næring risikere da at føde ikke levedygtige hvalpe, det er da totalt usmart hvis man går efter pengene, og det er uetisk under alle omstændigheder at misrøgte sine hunde.
apr 2006
En Chi kan jo ikke føde en 800 grams hvalp *GG*
okt 2004
Men jo mange steder handler avlen om ekstremer, men man har da heldigvis de fleste steder set at det er et problem. Vi har jo alle set Shar Pei med alt for mange folder, som giver sygdomme, molosser, der blev avlet så store at deres ben ikke kunne bære dem, bassetthound, der blev avlet for lange, med for løs hud og for lange ører osv osv osv..
Men ja, man kan jo kun håbe at folk avler efter standarden nu.
Helen, Jamen selvfølgelig vil mindre racer føde mindre hvalpe, spørgsmålet går jo på om man foretrækker lav fødselsvægt på valpene for en lettere fødsel, eller om man foretrækker at de er store og tykke, med bedre chance for at overleve..
Og ja, det er uetisk osv at avle efter mindre hvalpe, men der er så mange,d er er uetiske desværre. Og har man nok tæver til at føde hvalpe gør det jo heller ikke så meget at der er lidt færre :os
Desværre..
okt 2004
aug 2006
Ja men standarden kan jo været ekstrem. Ellers var rynkehunden vel ikke forsynet med så mange rynker eller mine hunbdene blevet sååå mini.
Eller vinklerne på sch. blevet helt ud i det blå.
Og ja når så man er nået målet så kan man se at det nok ikke var så godt og så kan man lave en ny standard.????
Det er selvfølgeligt sat på spidsen. Men dybest set har jeg stadigvæk den atnke at man avler efter det ekstreme eller om I vil det specielle.
Og til jer som måsforstod mit spørgsmål. Så er det selvfølgelig som der står inden for den enkelte race som der kan være så store udsving. Og hvor for er der det????
okt 2004
Det er et af de mest skræmmende eksempler (ikke mindst det, at det jo skete på super-kort tid), og var grunden til at jeg ikke turde købe en schæfer igen da jeg skulle have ny hund..
maj 2005
Følger: 71 Følgere: 69 Hunde: 1 Emner: 310 Svar: 2.127
Alt for mange opdrættere af små racer gør alt hvad de kan for at avle de små racer så små som overhovedet muligt.
Fordi små hunde er på mode, og jo mindre de er jo flere penge kan man tage for dem, fordi det er så ih og åh nuttet at de er så små.. (Det sælger jo som bare fanden)
ja ind for sbt vil jeg da nok også vælge en lille hvalpe frem for en der er kæmpe store.. men skal være sund hvalpe.... som få hvad de kan spise ... men når race ha en lille tildens til at blive støre og støre er det vil ret at lave små racetybiske hvalpe og det må sq da sælge.... desvære (i min øjene) er der nogen der godt vil ha sbt laver og meget bredder og det er langt fra racestandarten men er jo alt efter hvem der læser dem.... men en sbt er en terie og ikke en bull dog sevl om navn bull også er i navn???man være sin sma
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Det ønskelige vil jeg mene er, at hvalpene er af mellem størrelse, idet, hvis de er for små, kan der hurtigt opstå komplikationer, og de har ikke rigtig nogen modstandskraft. Så det kræver noget ekstra af opdrætteren, altså at hjælpe de små hvalpe med at få noget at spise osv. En for stor hvalp, kan som før nævnt give problemer i fødslen.
Ved rottweilere er det ønskelige 350-500 g. Hvor 500 g er en pæn stor hvalp.
Dertil vil jeg også tilføje, at det betyder ikke så meget, hvor store eller hvor små hvalpene er, når de bliver født. Det er nemlig genetisk bestemt hvor store de bliver, når de er udvokset. Og hvalpe fra et stort kuld, som som regel er mindre end jævn aldrende fra et lille kuld, bliver jo ikke mindre som voksen af den grund. Og man ser da også at den mindste i et kuld ikke nødvendigvis bliver den mindste som voksen, den kan bare have fået en dårligere start inde i moren, end de andre. Og jo lavere fødselsvægt, jo sværere er det også for dem at komme op på siden af de andre, for hvis man regner med, at de fordobler deres vægt minimum den første uge, så skal der jo ikke meget matematisk geni til at udregne, hvad en hvalp på 350 g somfødselsvægt, vil veje ugen efter, ved siden af en hvalp på 500 i fødselsvægt.
Lav fødselsvægt eller??