{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.583 visninger | Oprettet:

fordeling af kommende hvalpe {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Vi venter hvalpe lige inden jul, og har en liste med mange gode hjem på, som ønsker sig en newf smiley
Jeg har skrevet dem op i den rækkefølge, de har kontaktet os.. skrevet om de ønsker han / tæve.. Og påtænker når hvalpene er født at kunne se hvem, der er hvalpe til..
Det mest fair er vel at tilbyde hvalpe i den rækkefølge, de har reserveret hvalp? Og selvfølgeligt skal familierne på besøg se hvalpe og vi skal se om det er de rette hjem.
Sidst brugte vi en hvalpe tester, som bekræftigede at det var de rette hjem vi have fundet.
Hvordan gør I andre ?
Påtænker røngkten, men der kan vi måske se antal.. Men ikke køn..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fordeling af kommende hvalpe
  • #2   22. nov 2016 Ja, Zarah .. Det gjorde vi også sidst smiley
    Men tænker mere, det er en fair måde at skrive folk op, og kontakte når hvalpene er der ?
    Kommende familier har jeg sagt til at de er skrevet op til en hvalp.

    Og ja, hvis man ikke føler det er det rette hjem er vi ikke bange for at meddele folk at vi ikke har en hvalp til dem, det gjorde vi også sidst


  • #3   22. nov 2016 Synes det er en god idé smiley
    Den Schæferopdrætter jeg kender, lukker listen for kommende købere når hun mener at antal hvalpe og købere passer. Sådan nogenlunde altså, og så tager hun tingene derfra.


  • #6   22. nov 2016 De steder vi har været skrevet op er vi blevet "noteret" når vi kontakter dem, men kan ikke endeligt reservere en hvalp før vi har besøgt opdrætter og hunde. Det synes jeg er meget fair. Men hvis ellers opdrætter finder flere familier der passer godt til hundene står man i den rækkefølge som man kontaktede opdrætter i. Så bliver hvalpene fordelt efter de bedste match af opdrætter (og efter evt. ønsker fra køber).

  • #9   22. nov 2016 Er en mulighed ikke at hvalpeteste og få kommende købere til at lave en beskrivelse af hvad de kan tilbyde og hvad de ønsker?
    Og så meddele, at der først kan gives et svar, når hvalpene er testet, da I ønsker at finde den rette kombination til alle hvalpe?

    Måske allerede sortere en del fra, når de har beskrevet hvad de kan tilbyde og ønsker?

    Måske er det allerede sådan I gjorde før...men det lyder da som en god løsning?


  • #11   22. nov 2016 Bjoerk, sidste gang havde vi slet ikke så mange skrevet op, som vi har denne gang..
    Sidste gang kunne interesserede komme, hele familien.. på besøg når hvalpe var fra 3 uger.. Når de kom her var vi alle hjemme, og tog en snak med dem om hvad de ønskede .. Og de fik mest af alt lov at hilse på vores hunde, nu er vores race stor, og dem der KUN nussede pussede med hvalpe, og tydeligt ikke var dus med store hunde, og løse hår, kunne vi så sortere fra..
    Besøget blev for alles vedkommende afsluttet med tak for besøget, tag hjem og tænk OM det er en hund for jeres familie i de næste mange år..
    -Og så talte vi sammen et par dage efter. To familier afviste vi af flere årsager, jeg vil meget hellere beholde hvalpen, fremfor at skulle omplacere senere smiley
    Da hvalpe var 7 uger lavede vi hvalpe test, og der blev vi bekræftiget i at det var de rette match vi havde lavet.
    Og hvalpe har det super godt i deres familier, vi følger dem.

    tror måske at jeg som opdrætter bare er endnu mere obs på at man finder de rette hjem, nu hvor man har set hvor meget glæde det første kuld har givet i deres familier smiley


  • #12   22. nov 2016 Hvor er det rart at læse, hvor meget I gør. smiley

  • Kristine O
    Kristine O Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 77
    #13   22. nov 2016 kommer folk på listen uden forudgående besøg, og så ser i dem først når hvalpene er 3 uger.
    Det lyder meget useriøst


  • #15   22. nov 2016 Hvorfor er det useriøst, Kristine ?

  • #17   22. nov 2016 Næ, er det ikke bare "nu er du skrevet op og når tæven har født vil jeg kontakte dig for en yderligere snak" ??

  • #18   22. nov 2016 Martine, jo egentlig smiley


  • #20   22. nov 2016 Har det selv sådan lidt.... Jeg sætter ikke nogen på en venteliste uden at have mødt dem og de har mødt tæven til kuldet.
    Gerne hanhunden også, så alle parter har en god fornemmelse for hinanden.

    Det kræver lidt logitisk og bruger en del tid på planlægning og besøg - Men dem jeg så sætter på listen er jeg så også 100% sikker på jeg vil sælge til og køberne ved hvad de har skrevet sig op til.
    Forrige weekend havde jeg en hvalpekøber på kursus hos "min" opdrætter hvor vi havde indkaldt stort set hele den danske familie til det kommende kuld og hun havde taget en veninde med til at få et par ekstra øjne på hundene.

    En kommer en tur med til konkurrence hvor hun skal passe Chut (som ikke skal konkurrere) men bare for at hun får en fornemmelse for hunden udenfor hjemmet, selvom hun har været på besøg allerede.
    Osv. osv.

    Det kræver en del, men jeg synes det giver en rigtig god fornemmelse for hvalpekøberne at se dem så ofte inden kuldet er der og det gør det nemmere at placere hvalpene når den tid kommer.

    At jeg kender mine hvalpekøbere så godt, gør også at de er noteret i rækkefølge, for dem jeg ikke tror der kommer et match til, er på forhånd sorteret fra.
    Jeg "lukker" listen i den forstand at jeg gør det klart at der ikke er stor sandsynlighed for et bestemt køn når jeg når et vis antal købere.
    Så ved de hvor de står og kan så derfra vælge om de vil tage et andet køn, satse og håbe, eller vælge en anden opdrætter.

    Jeg melder ud om der er en hvalp, når hvalpene er født og jeg kender kønsfordelingen. Med det forbehold, at der selvfølgelig kan ske noget med hvalpene inden de magiske 3 uger, hvor besøg er velkomne.

    Selve udvælgelsen af hvalpene sker i et samarbejde med købere omkring 7 ugers alderen. En udefrakommende der "tester" hvalpene og sammenholder det med mine observationer. Så der er ikke nr 1-2-3-4-5 vælger, omvendt diktere jeg heller ikke men guider og hjælper med valget, så der ikke vælges ud fra et øjebliks billede.


  • #21   22. nov 2016 Jeg noterer gerne interesserede på en liste, men man er først på ventelisten til en hvalp, efter et besøg hvor alle har mødt hinanden, og vi har vurderet om vi synes hjemmet og forventningerne stemmer overens med racevalget.
    Når tæven så har født, melder jeg ud hvem jeg har en hvalp til. Jeg tager de bedst egnede hjem. Rækkefølgen de har meldt sig i er underordnet.
    Alle kan besøge hvalpene fra de er tre uger gamle, men de fordeles først omkring 5-6 uger cirka, hvor de viser egenskaber og temperamentet. Fordelingen foregår i samråd med køberne, ud fra deres ønsker til træningsform og andre forhold.
    Vi har aldrig haft et forkert match.


  • Kristine O
    Kristine O Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 77
    #22   22. nov 2016 man skal på besøg inden hvalpene er født meget gerne inden parring for at danne sig et billede af racen og for at opdrætter kan få en ordentlig snak uden hvalpe, der farer rundt.
    Jeg er helt med på ingen besøg for hvalpene er 3 uger


  • #24   22. nov 2016 Langt de fleste vi har skrevet op kender racen i forvejen.. Og en del af dem har netop ventet på at vi fik hvalpe, så de kender vores hunde, stambøger etc


  • #25   22. nov 2016 Sidste gang vi købte, var hvalpene 1 dag gammel, da vi ringet og snakket. Der var 1 tæve og 3 hanhunde, og vi ville have en tæve. Vi var de første der ringet, så vi var de første der fik lov at komme på besøg.
    Jeg havde min 6 årige datter med, så de kunne møde os, og vi spurte efter at have været på besøg, om vi måtte købe tæven, og det måtte vi.
    Hanhundene valgte køber selv ud, og personligt vil jeg selv vælge min hvalp. Jeg har selv opdrættet, og vil også derfor selv vælge hvad jeg mener er bedst for os.
    Hvis køber er førstegangs køber, eller usikker, så synes jeg en god opdrætter bør hjælpe med valg af hvalpen dog.

    Da jeg selv opdrættet, kom de på besøg som de havde kontakte mig til, og så valgte vi en hvalp ud, og sådan forsatte det, indtil alle hvalpe var delt ud.
    Første fik man dog kaffe og en snak hos mig.
    Så måtte de meget gerne besøge os flere gang inden afhentning af hvalpen.




  • #26   22. nov 2016 Jeg tænker at racen og formålet med hunden har stor betydning, om hvalpen bliver valgt for en, om det sker i samarbejde eller om køber 100% selv vælger.
    Både købers og opdrætters erfaring spiller også ind.
    Der er unægtelig stor forskel på om man skal have en familiehund af en selskabsrace eller en brugshund til et forudbestemt formål af en potent/høj drive race.


  • #28   23. nov 2016 Damn, jeg er dæleme glad for at det ikke er helt så indviklet at købe hvalp i min race smiley

    Synes den ene gang jeg var i Tjekkiet og vælge hvalp var rigeligt - hvis jeg også skulle ha troppet op til interview inden tæven var parret og kommet derned x flere fra hvalpen var 3 uger og frem, havde det blevet en dyr affære.

    For ikke at tale om alt det kaffe jeg skulle ha bællet .... og jeg kan ikke engang lide kaffe ....


  • #31   23. nov 2016 Hos mig kunne du altså godt få te eller en kold øl, hvis det var, Martine

    Du sagde det magiske ord - TE - og er nu gået fra at være "bare Isabelle" til at være min nr 1 opdrætter af pelsede bamser og steDET hvor man bør købe Eurasier smiley


  • #32   23. nov 2016 Haha - Er ikke så international, at hvalpekøbere fra udlandet har været aktuelt smiley Men der tænker jeg at der alligevel er grænser for hvad man kan forlange af de stakkels købere - Jo, du skal tage flyet fra Moskva mindst én gang før det er født og besøge dem mindst én gang efter smiley Den tror jeg sgu' ikke helt holder smiley

    Og så er jeg nok nogenlunde verdens dårligste vært.... Tror jeg er nød til at have købt lidt the, cacao og sodavand ind, inden de der hvalpe bliver født, for vi har stort set altid kun øl, kaffe og vand - Og rødvin - i huset, men tænker jeg også gerne vil have hvalpekøberne kan køre hjem igen, så vi ikke skal indrette overnatning også smiley
    Så lidt der ikke indeholder alkohol til dem der ikke drikker kaffe er måske ikke så dumt smiley


Kommentér på:
fordeling af kommende hvalpe

Annonce