877 visninger
|
Oprettet:
Labrador Retriever info søges {{forumTopicSubject}}
Jeg sad lige og skulle skrive Rosa's stamtavle ind på hendes profil..navne og HD/AA...men ser at der mangler noget...
Nogle der ligger inde med info om 20482/91 Pongo?.. der står * der hvor der sku ha stået et HD resultat..
Og 12397/89 Me-Ri's Carmen..der er ingen resultater på hende...? jeg ved godt at de er tudse gamle, men derfor er 6led alligevel vigtigt for mig da hun gerne skulle avlsgodkendes og bruges i avl..og jeg bryder mig ikke om for mange overraskelser i avlen...
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 704
Har kigget inde på
http://www.hundeweb.dk
okt 2006
Følger: 66 Følgere: 62 Hunde: 7 Emner: 274 Svar: 4.722
men derfor ku det godt være der var nogen som kendte det af omveje..evt hvis man selv har en stamtavle med de to på eller har kendt til dem...suk..gætter bare..
Pongo var vist brugt en del i avl...
aug 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 64
(link fjernet)
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
For at skrive lidt om Pongo.
Pongo er noget af det første importerede i den danske labradoravl. Og han er far til et utal af hvalpe (541) og er at finde i rigtig, rigtig mange labrador med dansk afstamning.
Han har haft stor betydning i den danske labradoravl og er bestemt ikke noget minus at have i en afstamning.
Blandt andet er han far til Romlunds Philip, som også er en af de hunde som har betydet rigtig meget i den danske avl og har givet gode resultater, både sundhedsmæssigt og eksteriørmæssigt og har givet mange afkom med godt temperament.
Pongo er også far til nogle super kuld hos kennel Witan, hvor han igennem sit afkom også har sat stort præg på den danske avl, bl.a. gennem Witans Star Fighter og Witans Victory star.
Omkring Me-Ri's Carmen, er det rigtigt at der ikke rigtig findes nogen resultater på hende. men hendes afstamning er faktisk rigtig fin og igen med nogle af de meget betydningsfulde hunde i stamtavlen.
Det eneste afkom som er registreret efter hende er Tosca 21166/98, som selv har B-hofter, men som desværre har en meget dårlig afkomsstatestik.
Håber du kan bruge disse oplysninger til lidt.
okt 2006
men tusinde tak for oplysningerne.. :o)
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Hvis jeg må skrive lidt om hvad jeg ville hvis lægge vægt på hvis jeg skulle anbefale en partner til Rosa, så ville jeg lægge meget stor vægt på at finde en hanhund af meget, meget stærke linier sundhedsmæssigt, idet Rosa's morlinie desværre er lidt svag sundhedsmæssigt. Det bevirker jo at Rosa nu har et indeks på 97, hvilket jo vil stige lidt hvis hun selv får A-hofter og falde lidt hvis hun får B-hofter. Derfor vil jeg synes at hvis hun skal i avl, så bør hun parres med en meget, meget stærk hanhund.
Hvis jeg skulle lave noget linie på hende, så ville jeg helt sikkert vælge hendes farfars linier, for de er suverænt de stærkeste både sundhedsmæssigt og eksteriørmæssigt i hendes afstamning.
En af de suverænt mest vindende labrador og som også har en fornuftig sundhedsstatestik på afkom og en god afstamning er en halv-bror til hendes farfar. Lab Treasures Dario. Hvis jeg skulle lave en linie på hendes afstamning ville det helt sikkert blive med en hanhund som havde Dario i afstamningen, f.eks. Exquisito's Chocolate Blanco.
Men helt generelt så ville jeg lægge størst vægt på at få tilført nogle stærke linier sundhedsmæssigt og knap så meget på om det var linieavl eller udavl.
okt 2006
Jeg håber da på A hofter,men B er også okay...så skal jeg bare passe endnu mere på hvilken hanhund der bliver brugt..
Sundhed er 1 prioritering og eksteriør er 2 prioritering..jeg skal ha lidt udseende med da jeg er udstillingsmenneske,men som opdrætter har jeg også en moral der forbyder mig at lave sjusk,når jeg har alle muligheder for at undersøge linierne på begge avlsdyr,så selvom det kan lyde af høje krav (for nogle mennesker) så ønsker jeg da helt sikkert den bedste kombination af begge dele...
Farfaderens linie er den jeg fra start har syntes bedst om...både af udseende og sundhedsmæssigt..men det er nok også fordi at på Rosa's mor side findes der ikke et hav af oplysninger i forhold til hvor meget opdrætter i hvert fald har lavet..desværre...
Lab Treasures hunde er fantastiske at skue,så dem er jeg lidt varme på i forvejen...men Exquisito's Chokolate Blanco er røget min næse forbi...den må undersøges nærmere...
og nej..jeg ligger ikke stor vægt på om det er linie eller udavl..udavl kan være mindst ligeså godt hvis man husker at bevare typen eller går efter en bestemt type...det kan bare komme til at ta lidt længere tid at nå målet med udavl,når man ved hvor gevinsten ligger ved indavl/linieavl...
Det er super at du gider at rådgive mig lidt(meget)...avl er ikke nyt for mig,men det er avl på Labrador...!
Egentlig synes jeg nok det er nemmere med en Bullmastiff der skal i avl...der er ikke så mange sunde avlsdyr at vælge imellem og eksteriør mæssigt er de milevidt fra hinanden...så at udvælge sin han er ikke noget problem når man ved hvor man skal kigge,og man som regel følger den fra før den blev født og håber på at den går igennem til avl så man kan benytte sig af det...
Labrador Retriever info søges