1.201 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
23 Svar

9. jul 2012 Følger: 23 Følgere: 1454 Hunde: 1 Emner: 42 Svar: 8.538
Hundeopdræt Hundeopdræt
Kan man tjene penge på hundeopdræt, og er der mange, der er momsregistrerede?
Hvor mange kuld har de opdræt om året?
Er der/kan der overhovedet være et overskud ved et seriøst hundeopdræt?
Nu taler jeg kun om stambogsførte hunde.
Kan man i et seriøst hundeopdræt helt undgå import eller lån af hanhund fra udlandet? Og hvor sandsynligt er det?
0 synes godt om
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Hun skulle efter sigende have ca. 100 hunde, af forskellige racer, og have flere kennelpiger ansat.
Hvorvidt hun lever godt af det, og hvor mange kuld hun laver, aner jeg ikke ?
Jeg ville ikke selv være interesseret i at købe en hund, sådan et sted, så jeg har ikke undersøgt denne person nærmere.
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 1454 Hunde: 1 Emner: 42 Svar: 8.538
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Ved ikke om hun stadig opdrætter ? Men skal nok prøve at se om jeg kan finde ud af det i morgen.
Er nødt til at smutte i seng nu.
jul 2012
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 159 Svar: 12.795
Man kan godt få overskud, hvis man har en race der giver mange hvalpe. Det springende punkt er som regel frihed fra arbejdet ifm pasning af hvalpe. Det koster!
Jeg tror ikke man kan holde sig til danske hunde, hvis man vil nogen vegne i sit opdræt. Det er jo normen med import, eksport og køb af parringer i udlandet.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
Man skal være moms registreret ved en indtægt på over 50.000kr årligt og det når nogle i første kuld andre skal have flere kuld årligt for at nå grænsen. Det kommer jo sn på salgsprisen og antal i kuldet.
Selvfølgelig kan der være overskud på seriøse opdræt. At opdrætteren så nok har en tendens til at poste pengene i hundene igen er jo et valg
Om man kan undgå at kigge udenlands kommer an på racen. Er racen stor i antal og genetisk variation så kan det vel lade sig gøre. Man bliver jo så nok nødt til at bruge de importer andre henter på et tidspunkt.
At jeg så ikke mener man som seriøs opdrætter bør leve af opdrættet er en anden sag. Dette skyldes at man så er afhængig af at lave hvalpe økonomisk. Og hvis antallet af hvalpe bestemmer om der er råd til mælk, så mener jeg man kan komme i situationer hvor man måske? Prioterer forkert på racens vegne.
Marlene - hvis man lever at sit opdræt skal man jo ikke have fri fra et andet job
mar 2009
De der lever af det, forestiller jeg mig er primært hvalpefabrikker. Man skal jo lave uhyggeligt mange kuld for at nå op på en årsindtægt, der kan betale regningerne. En hurtig beregning siger 10 kuld af ordentlig størrelse. Det er vanvittigt.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1327 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.692
jul 2012
Og det bliver også utrolig svært at undgå import eller låneparringer i udlandet, hvis ikke indavl skal på dagens orden.
Hvalpefabrikker og kattefabrikker kan nok i nogle tilfælde holde et antal og et overskud til, at det kan betragtes som erhverv. Desuden skal man sælge for over 50.000 årligt, før man kan/skal momsregistreres. Hos hunde skal der ikke lige så mange hvalpe til at nå det beløb, som det skal med killinger. Priserne på hvalpe er generelt det dobbelte. I hvert fald så længe vi taler om seriøse opdræt.
Mange tror, at det er den gyldne ske at opdrætte killinger, og at man kommer sovende til det. Men fakta er, at man konstant skal arbejde på at få kontakter, konstant skal være på forkant med hvilke katte man har osv.
Jeg kender personligt ikke en eneste katteopdrætter, der er momsregistreret, da skat ikke vil røre os med en ildtang. Underskuddet er for stort, og det beløb man kan trække fra ligeså.
Som seriøs opdrætter, får man sjældent mere end 2-3 kuld på en hunkat og måske lidt mere på en hankat, og så skal der "nyt blod" ind. Og da min race kæmper med en forholdsvis høj indavlskvoefficent, er import en nødvendighed.
okt 2010
eller blander jeg det sammen med en anden regel?
Da jeg ville opdrætte Europé var det svært at få en hankat i DK der ikke var i familie med hende (det gled så ud i sandet af andre årsager).
jul 2012
okt 2010
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 4 Emner: 122 Svar: 2.695
Men dejlige, det er de
jul 2012
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.511
Jeg har kendt folk, der har haft kontakt med hende, og den gang havde hun i følge dem flere hundrede hunde, og ja ansat personale. Hun havde så adskillige forskellige racer, og det tror jeg er nødvendigt, hvis man skal sælge hvalpe nok til at leve af det. Og hun skaffede sig da også nyt avls materiale udefra.
Jeg hørte blandt andet om det, fordi en jeg kendte havde byttet sig til en hund deroppe, og var så glad for, at hun havde "reddet" denne tæve for at bo i bur. Nu stod hun så og skulle levere en hvalp tilbage, og så var det pludselig knap så sjovt. Hvor kortsynet kan man være ?
Om hun lavede gode hunde og om hun var seriøs omkring sit opdræt, skal jeg ikke kunne sige, men jeg ville ikke have lyst at købe sådan et sted.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 88 Svar: 7.666
Om man kan komme uden om import af avlsdyr afhænger dælme meget af racen. Min ene race er forholdsvis sjælden så her kan man ikke påtænke at avle og så have en holdning om at man ikke vil importere avlsdyr. Man kan selvfølgelig være heldig at der fx bor en passende avlspartner i landet, men man kan også være uheldig og fx være den heldige ejer af en tæve der er i familie med stort set alle andre irere i DK. Og så må man til udlandet efter en parring.
I min anden race handler importproblematikken mere om hvad man vil bruge hunden til; udstilling eller hundesport. Vil man avle sportsmodellen så er der stor sansynlighed for at man må et smut til udlandet efter avlsdyr; de er langt mellem brugsmodellerne i DK.
Er du nu fx labrador man opdrætter så er det nok lidt mere sansynligt at man kan undgå at rejse til udlandet for fx en parring eller et avlsdyr uanset hvilken type man går efter. Der er temmelig mange af både udstillings og arbejdsmodellenat vælge imellem.
maj 2008
jul 2012
Jeg sælger killinger til 5.000 til kæl. Og jeg har regnet ud, at dyrlægeudgifter pr killing er mellem 3.000-3.300 kroner. Og så kommer alt andet oveni. Overskud? Not so much.
mar 2009
Jeg er altid nysgerrig på den slags, da jeg også oplever den i min race
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 88 Svar: 7.666
Jeg tror ikke rigtigt at der er nogen logik i prisfastsættelse af hundehvalpe og nogen opdrættere lykkedes nogen gange med at bilde køber ind at dyrere=bedre end alle de andre
maj 2008
Forskellen fra land til land følger så vidt jeg kan se meget godt den almindelig prisforskel i de forskellige lande, hvilket giver logik.
mar 2009
Jeg har besluttet mig for at sætte min pris op i næste kuld, for man får alt for meget for pengene hos mig i forhold til andre steder (jeg havde i forvejen prissat lavere end gennemsnittet). Der er ingen grund til at sælge hvalpene billigere end de rent faktisk er værd. Jeg havde ellers bevidst holdt prisen nede, fordi jeg ikke mener en hund bør koste en mio.
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 10 Svar: 143
Men vil stemme i med koret, og sige det afhænger af race.
Hundeopdræt