{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.274 visninger | Oprettet:

Hvor mange hvalpekuld må en tæve få. {{forumTopicSubject}}

Jeg tænker på sådan rent etisk. Jeg har sat en grænse på max. 3 kuld, og højst sansynligt kun 2 og med minimum 1½ år imellem. Jeg ved godt der er en del racer der skal øjenlyses og hvor resultatet kun gælder 1 år, og der kan jeg til nød gå med til at man får et kuld mere inden for det år, men så skal der også være en lang pause bagefter, men jeg har meget svært ved at forstå at en hund skal have hvalpe igen i den førstkommende løbetid hvis der ikke er meget tungtvejende grunde, og det er der for mit vedkommende aldrig for hunde uden tavle og diverse avlsrestriktioner.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor mange hvalpekuld må en tæve få.
  • #1   20. jan 2007 Kommer det slet ikke an på tævens fysik og formåen.
    En tæve skal være i topform, for at klare en fødsel, og nogen tæver tager det meget på at få hvalpe, og så skal den i min verden ikke have flere en det ene kuld, for så er den ikke fit for fight.
    Kejsersnit i min verden er også det samme som ikke flere kuld.
    Nogle tæver er helt fantastiske, de føder uden problemer overhovedet, endda store kuld, har masser af nælk, præger hvalpene fantastisk. En sådan tæve kan da sagtens klare 1 kuld om året..
    Så det må være individuelt fra tæve til tæve.


  • #2   20. jan 2007 Jamen 1 kuld om året, hvor mange år i træk? Jeg mener bare der er jo rigeligt med hvalpe til salg. Hvorfor skal det så være den samme tæve?

  • #3   20. jan 2007 Vibeke E..... Hvis det er min hund du hentyder til så skriv det venligst..... Du kunne jo starte med at spørge mig selv om jeg mener at kunne forsvarre min samvitigthed over at få et kuld hvalpe på min tæve.... Og ja det kan jeg og ja hun har også fået lov til at springe en løbetid over og ja jeg har dyrelægens ord for at der ingen forhindring i at må få et kuld nu da hun er en sund og rask hund......

  • #4   20. jan 2007 Nej det er ikke din jeg hentyder til. Jeg havde en diskution i går med nogle venner om emnet, og vi var langt fra enige, men jeg har da lige kigget på din annonce nu du gør opmærksom på den, og så kan du vel sige hvorfor du vælger at få hvalpe igen inden for et år. Med mine egne hunde ville det også betyde at det ville være svært at træne og få et ordentligt resultat ud af det hvis der går så kort tid imellem. Selv om jeg har kennel så er nundene først og fremmest mine kæledyr. Jeg vælger at få hvalpe for at prøve at få udbredt et større kendskab til racen som alternativ til de andre gigant hunde. Hvorfor får du dem?

  • #5   20. jan 2007 Vibeke. Læs hvad jeg har skrevet, vedr. 1 kuld om året.
    Det siger sig selv, at der skal være købere til hvalpene.


  • #6   20. jan 2007 Vi vælger at få et kuld igen nu da vi mener at kunne bidrage med gode hvalpe fra gode forældre med gode gener og som du kan se er der jo tavle på begge forældre... men hvad har det med træning at gøre kan da ikke se noget problem i det...

  • #7   20. jan 2007 Heidi. Hvor kan man se du har hvalpe.????

  • #8   20. jan 2007 Ja der skal være købere, men det er lidt svært at vide på forhånd, med mindre de er skrevet op på forhånd. Jeg har 4 skrevet op som nu har ventet i et år, men hvis tæven får 10 hvalpe så kan jeg jo ikke være sikker på at få solgt de sidste 6.

  • #9   20. jan 2007 Hvis man træner lydighed og gerne vil gå til konkurrencer også så giver det for store afbræk i træningen at tæven skal have hvalpe 1 gang om året. Jeg kan ikke sende en drægtig tæve op over et springbrædt eller træne ret meget når hun har hvalpe.

  • #10   20. jan 2007 Vibeke.
    Hvor mange kuld har du opdrættet og hvor længe har du været opdrætter og hvor mange hunde har du????
    Mange spørgs mål, men mangler lidt din baggrund.


  • #11   20. jan 2007 For mig betyder det at have hund også at være aktiv med den, hvalpe kommer i anden række da det ikke er hundens behov.

  • #12   20. jan 2007 Snow K... hvalpene er ikke født endu men forventer fødsel D. 17-2 ... Har lige lagt dem på markedet så folk har en mulighed for at blive skrevet op....

    Vibeke E... Man er jo aldrig sikker på at kunne sælge alle hvalpe men vi har ikke haft problem med det.. Men det er jo klart at man er nød til at tage det med i sin overvejelse inden man Avler...


  • #13   20. jan 2007 Jamen jeg har 3 hunde. Tog opdrætteruddannelsen i 2002 hvor jeg også fik mit kennelnavn. Har desværre ikke haft kuld endnu da jeg i 2005 måtte aflive min tæve p.g.a. Wobbler. Har ventet med at ville være opdrætter til jeg havde ordentlig tid til det. Har selv haft hund i 26 år. Har altid været aktiv med mine hunde og er uddannet lydighedstræner og er i øvrigt 51 år. Hvad det så har med sagen at gøre ved jeg ikke. Jeg startede med at spørge om etikken.

  • #14   20. jan 2007 Vibeke.
    Hvorfor er det ikke hundens behov at have hvalpe.?????
    Jeg mener en af de stærkeste drifter er den som sætter ind når tæven kommer i løb, og hun bliver parringsvillig.
    Så er det det at blive parret som gælder for en sund tæve.
    Artens overlevelse.
    Så kommer dens mennesker i anden række.
    Den stikker af hvis den mener der er en hanhund den kan bruge i nærheden.
    SÅ hvad mener du.


  • #15   20. jan 2007 Vibeke.
    Fordi etik i min verden kommer af hvilket syn man selv har på verden derfor.
    Ikke for at fornærme dig. Smiler.


  • #16   20. jan 2007 Vibeke E.... Kunne da godt tænke mig grundlaget for at anskaffe sig et Kennel navn hvis ikke det er for at man vil Avle hvad er det så ????

  • #17   20. jan 2007 Vibeke.
    Hvorfor starter du en tråd, og så går off line uden at sige det.
    Underligt?????


  • #18   20. jan 2007 Jeg er da ikke gået ofline. Jeg anskaffer mig kennelnavn fordi jeg gerne vil opdrætte, men jeg forbereder mig grundigt. Har taget opdrætterkurset først for at være på forkant med det hele. Har fundet den hanhund jeg gerne ville have efter meget fine linier i Tyskland, tæven fandt jeg i Sverige. Begge hunde har fået fine præmier på udstilling og har A hofter. Det gælder for mig om at gøre så godt et forarbejde som muligt.

  • #19   20. jan 2007 Og nu går jeg offline. Skal til generalforsamling i DcH hvor jeg sidder i bestyrelsen.

  • #20   20. jan 2007 Din profil viste ellers ofline. Derfor skrev jeg det.

Kommentér på:
Hvor mange hvalpekuld må en tæve få.

Annonce