{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.348 visninger | Oprettet:

Hjælp gravid {{forumTopicSubject}}

Jeg står med et kæmpe problem, købte Misha for 1½ måned siden af nogle som havde flere hunde.. Hanner inklusiv.. Efter jeg har fået Misha har hun taget 2 kg på, kastede op igår, puster meget efter vejret, og har bryster hvilket hun havde i forvejen da jeg købte hende, for de havde haft hvalpe på hende ved en "upser", men og hvalpene blev solgt sidst i oktober, men synes det lyder meget underligt at Misha har samme symptomer som min venindes hund som skal føde om 15 dage.. Er bange for hun er med hvalpe da jeg synes det ville være hammer synd da hun er født oktober 2005.. Nogle der har nogle råd ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp gravid
  • #1   20. feb 2007 Hold da op. Den hund har da ikke været den heldigste på jorden

    ja, hvad skal du gøre?
    Der er jo ikke så meget, du kan gøre ved det nu......Andet end at håbe på, at du tager fejl!


  • #2   20. feb 2007 Skal lige sige det mærker altså som om der er flere hjerteslag i hendes mave.. smiley

  • #3   20. feb 2007 Det ville da være rigtig synd for hende. For det første er hun jo ikke særlig gammel, og så to kuld oveni hinanden smiley

    Men der er jo ikke så meget du kan gøre hvis det er sket. Måske du skulle tage et smut til dr. dyr. Måske hun bare er falsk drægtig smiley


  • #4   20. feb 2007 Gå til dr. dyr i morgen og få det tjekket...

  • #5   20. feb 2007 Berit, jeg håber virkelig jeg tager fejl, men synes bare symptomerne virker for meget til at hun er med hvalpe... Synes du ikke det ? Kan bare ikke klare det, for ville være så synd, og den stakkels pige er så ung, men det er desværre forsent og få aborten nu..

  • #6   20. feb 2007 mener den kan få abort på 45 dagen????

  • #7   20. feb 2007 Jeg vil også til doktor dyr, for hun skal alligevel vaccineres! smiley Men lyder symptomerne ikke meget som der er hvalpe i hende ?

  • #8   20. feb 2007 Mor til 4.. Er også forsent så smiley

  • #9   20. feb 2007 okay.... jamen så der skisme ikke ret meget at gøre.....

  • #10   20. feb 2007 Hjælp hun bløder ud a tissekonen nu.. smiley

  • #11   20. feb 2007 jo det ku tyde på det? kan du evt tage hendes temperatur? hvis den ligger på omkring 36 så tyder det på hun kan være drægtig

  • #12   20. feb 2007 a hvad?????????



    få de andre vovser væk... er hun hævet bagtiol?????


  • #13   20. feb 2007 Så er det vist med at ringe til dyrehospitalet.....

  • #14   20. feb 2007 det kan være fødslen er igang.... tør du stole på mig så send mig dit nr i bc så ringer jeg........ altså t dig og hjælper dig... hvis du vil???

  • #15   20. feb 2007 enig med maria

  • #16   20. feb 2007 Fra 7. uge, kan du mærke hvalpene "sparke". Så hvis hunden ligger ned på siden og slapper af, og du kan se/mærke noget i maven, så er hun helt sikkert med hvalpe.



  • #17   20. feb 2007 ja du kan os ringe til dr dyr

  • #18   20. feb 2007 At hun bløder kan tyde på start fødsel, tag temperaturen, hvis den er oppe på omkring 38 så er hun formodentlig på vej i veer! og tag det helt roligt, de fleste tæver kan selv!




  • #19   20. feb 2007 Er hun urolig nu? Går og skraber i hjørnerne osv og puster, som når de sveder?

  • #20   20. feb 2007 Jeg er total panisk, min seng er nu gennemblødt går vandet ved en hund, for har lige lugtet til det, og det lugter ikke af tis..

  • #21   20. feb 2007 altså blødning kan jo være tegn på hun er i fødsel.. luk den anden hund væk så hun kan få fred til at føde.....

  • #22   20. feb 2007 Hun løber rundt og er meget glad, men alligevel meget urolig..

  • #23   20. feb 2007 ja det går..... hun er i fødsel.... tag d roligt... lok hende ned af sengen evt i en kurv el lignende... og sørg for den anden er lukket væk så hun ikke bliver stresset...

  • #24   20. feb 2007 Hmm ring til en dyrlæge!!!

  • #25   20. feb 2007 KVL har døgn åbent!

  • #26   20. feb 2007 35 28 29 30

  • #27   20. feb 2007 Åh nej dog! Enig med Nicola! Ring til dyrlægen :o(

  • #28   20. feb 2007 Man behøves ikk lukke den anden fra, hun føler sig sikkert mere sikker med hele flokken omkring sig, sørg for hun har fred. Du må ikke stresse smiley sæt dig stille ned ved siden af hende og snak med hende, giv tid og slap af, når først vandet er gået skal hun helst begynde med presseveer inden længe, nogle hunde render rundt under fødlsen, det sviner, så prøv at holde hende i ro også får hendes skyld.!

    Det er en god ide med backup, også over tlf. jeg stiller mig også gerne til hjælp over tilf!



  • #29   20. feb 2007 Altså der er ikke noget forkert ved en fødsel, kun hvis den går i stå....
    Der er da ikke nogen grund til dyrlæge bare fordi hunden skal ha hvalpe!
    Rolig nu!


  • #30   20. feb 2007 håber alt går bra med hunden og deg... og at det ikke bliver nogen problemer....

  • #31   20. feb 2007 Sussan: Kunne du ikke lige skrive dit tlf nr. så han har det? evt. i BC hvis du ikke vil have det til at stå her ;o)

  • #32   20. feb 2007 held og lykke til dig/jer.... glæder mig til at høre om godt nyt..*ss*

  • #33   20. feb 2007 Held og lykke med fødslen, glæder mig til en opdatering senere.

  • #34   20. feb 2007 Rigtig meget held og lykke,med fødslen.
    Sluk nu comp. og slaæ af med hunden. Jo mere du stresser,jo mere stresser hunden. Og så få fat i en dyrlæge,ang. kalk og foder vejledning. Da hun jo nok ikke har fået det,som en gravid hundemor skal have.
    Pu-ha,en overraskelse,det må være: At købe en hund,med maven fuld af babyis.
    Held og lykke,mest til den lille hundemor. Vi krydser fingre,for hende.


  • #35   20. feb 2007 Rikke! er gjort smiley
    håber det går godt med dem!


  • #36   20. feb 2007 held og lykke, jeg håber det hele går vel, hold os lige opdateret når det nu er slut

  • #37   20. feb 2007 Susan: Det var godt ;o) Har lidt ondt af ham, for han har jo slet ikke fået chance for at forberede sig... Men hvor var det heldigt at det skete imens denne her tråd var igang, så han kan få lidt hjælp fra en der ved lidt om det ;o) Ved du hvordan det går med dem begge?

  • #38   20. feb 2007 dorthe>> kan en tæve ikke blive drægtig igen ret kort efter fødsel?

    ved det ikke... men håber da det bare er mens så*gg*


  • #39   20. feb 2007 Dorthe ! hmm måske du har ret, de blir underlige i løb smiley
    Men måske han husker forkert, med de sidste hvalpe eller de blev solgt sent - måske hun ligesom min gamle tæve løber hver 4 mdr - hvis hun løber hver 4 mdr, så passer det faktisk okay med hvalpe omkring nu!

    Der er mange hvis er - lad os se hvad det blir til *SS*


  • #40   20. feb 2007 Dorthe, nogle tæver er i løbetid med 4 mdr´s interval, jeg har selv en af de tæver. Så den kan sagtens være ved at føde nu. Og vandet var jo gået i sengen.

  • #41   20. feb 2007 vi må jo se hvad han skriver når det hele er overstået... eller hva der nu sker*ss*

  • #42   20. feb 2007 Jeg har lige snakket med en dyrelæge og som hun sagde lyder det 100 % som der er hvalpe i hende, på opførsel og det hele, og hun kunne sagtens nå og få hvalpe så hurtigt igen sagde hun.. Jeg er bare slet ikke forbedret smiley

  • #43   20. feb 2007 Rikke har ikke hørt fra ham, men mon ikke han har fødsleskuller *GG* ER helt klar til at hjælpe hvis han ringer, jeg er jo super vant til det!

    Dorthe - ja det er så en regel med store undtagelser! min gamle gik i løbetid 3 mdr efter hendes 2 fødsel, men 8 mdr efter d. 1, min den unge løb 1. gang 14 dage efter den sidste hvalp var solgt (der var så ingen ægløsning, MEEEN)

    Man kan ikke helt regne med det, de små er også hurtigere på aftrækkeren end de store smiley


  • #44   20. feb 2007 du må sige til hvis du får brug for en hot-line ;O) har før guidet fødsler over telefonen. finder lige et godt link at læse

  • #45   20. feb 2007 (link fjernet)

  • #46   20. feb 2007 * I want to be Straight - but im Gaaaay *: Jeg er 100% sikker på at du nok skal klare det ;o) Ring evt til Sussan hvis du får brug for hjælp... men som en eller anden sagde så klare de fleste tæver det selv ;o)
    Hvordan har lille hundemor det?


  • #47   20. feb 2007 i want to be>>> okay.... men det er jo ikke din skyld.. prøv at ringe til sussan måske hun har gode råd til hva du kan gøre her og nu og hva der evt kan vente til i morgen?

  • #48   20. feb 2007 Held og lykke med det. Husk at skrive hvordan det går :o)

  • #49   20. feb 2007 Hold da op.....jeg ville gå i spåner. Krydser alt jeg har for jer...........

  • #50   20. feb 2007 Så har vi snakket! Der er kommet mere ro på, jeg vil umiddelbart ud fra hvad jeg får fortalt skyde på der er hvalpe i nat - og de skal nok klare det!
    Tæven har jo fået før og burde dermed kunne klare det helt selv med lidt støtte og baking fra ejeren smiley så går det hele nok!


  • #51   20. feb 2007 Krydser fingre for jer.

    Træk vejret, det skal nok gå!!


  • #52   20. feb 2007 Sussan: super - god med opbakning til den nervøse unge mand ;O)

  • #53   20. feb 2007 Det var godt Sussan ;o) Hvor er det bare fantastisk når vi kan hjælpe hinanden ;o) Nu kan jeg vist roligt gå i seng ;o)

  • #54   20. feb 2007 HeHE - ja gå i bare i seng, jeg skal ikke op til noget andet mine egne hunde og trimninger i morgen, så jeg har sagt at han bare kan ringe hvis der går mere panik i det smiley

    Det burde være standard at man som garvet opdrætter står til rådighed som hjælper når der sker sådan noget, vi har jo immervæk en masse trick og erfaringer, også til hvordan man holder hvalpene efter fødslen. Havde det været tættere på, så var jeg da gladeligt kørt til undsætning!

    Og stakkels Anders her er jo godt nok blevet taget med bukserne nede, så self. får han alt den hjælp han har brug for!

    Har lovet at maile nogle ting til ham så det gør jeg lige!



  • #55   20. feb 2007 sussan>> hurra for mennesker som dig*ss*

  • #56   20. feb 2007 Mor til fire > smiley tak tak - selvom, sådan er jeg bare *GG*

  • #57   20. feb 2007 Hvor vildt.. jeg var osse gået i panik.. godt i garvede folk står klar smiley

  • #58   20. feb 2007 jeg var dog ikke gået i panik*gg*

    har prøvet at hjælpe 3 gange t hundefødsel....
    den ene var rimelig dramatisk.... bvadr...


    hehe


  • #59   20. feb 2007 Mor til fire !

    skulle jeg nogensinde få et kuld hvalpe,er det aftalt at der kommer en vetsygeplejske og er med,samt jeg har bibbernr til min dyrlæge... Jow jow jeg skal sørme ikke stå der alene..loool


  • #60   20. feb 2007 håber de klarer det godt .både ejeren (at han holder hodet koldt) og hunden at alt går perfekt!!!
    må snart i seng, men er jo spendt på hvordan det går med de...

    Lykke til med vappsene!!!


  • #61   20. feb 2007 hvalpefødsler er en fed oplevelse - jeg elsker det ;O)

  • #62   20. feb 2007 Hmmm ikke om jeg fatter at nogen kan se en hundefødsels som dramtisk, man kan blive taget uforberedt som anders og derfor gå i panik, men tror nu nok de klare det!
    har selv stået med en tæve , da jeg var helt ung (19) og havde krydsninger, som var 24- 36 timer om fødslen fik 14 hvalpe heraft 6 døde pga str. det var da slemt men hun klarede det da selv - i dag så havde jeg nok sendt hende til C-sektion smiley det tog alt for lang tid!

    Næ - når man har vokset op som bondeknold så har man set værre ting end en hundefødsel *GG*
    Hestene er udramatisk, men tag de hårde kvægfødsler eller en slem faring, så kan i snakke om drama! og ulækre metoder....

    Nej, var nok gået hen og blevet hård i filten med det - men er da blevet mre øm med tæverne efterhånden, man lærer jo hele tiden og DKK's opdrætteruddannelse, samt læsning af hvalpe på vej, har da lært mig rigtig meget om hvornår og hvordan og så videre.
    Derfor kan man stadig godt gå i panik, mit sidste kuld hvade dyrlægen da nær kvalt mig, fordi hunden var 24 timer om at blokke op og jeg synes der gik ALT for længe... fødslen tog så under 2 timer for 5 hvalpe smiley

    Så al ære og respekt til anders, jeg synes du tar det fint! vi håber på godt nyt når i er oven på igen!
    OG - nu er det badetid


  • #63   21. feb 2007 Sussan: er helt enig med dig. Ro og sund fornuft gør meget ved det .

  • #64   21. feb 2007 har sett hestefødsel 4-5 ganger, og været med til dyrlæge med en dame som avlet chihuahua(staves) da hun trodde det blev problem, men heldigvis ikke...

    Men det går nok ok med de!!! håber på at se hvalpe-billeder snart!!!
    det bliver nok en uforglemmelig aften for ham :+)


  • #65   21. feb 2007 Held og lykke med hende =o)
    Krydser alt hvad vi kan!!!

    (synes det er trist at de mennesker du har hende fra, ikke har passet bedre på din smukke Misha) =o(


  • #66   21. feb 2007 LAura >> nej, det jo det jeg mener, man skærer dem heller ikke ud i små stykker som ved for store kalve eller trækker dem ud med en øjenkrog! *S*

    Har da et par gange været nødt til at vende en hvalp om i tæven, men det er jo småting i forholdt til når man snakker produktionsdyr.

    Så nu vil jeg gå til køjs, det lader til anders er faldet til ro, vi håber alt går som planlagt *STORGRINER* eller noget!!


  • #67   21. feb 2007 jeg mente at den ene af dem var dramatisk... jeg stod sådan set m en venindes hund dr var i fuld gang m at føde men for hver hvalp der kom ud kom livmoderen også ud, næsten det hele... der gik sørme laaaang tid inden dyr kom... og da hun havde født røg hun ind og fik fjernet livmoder osv.

    en hundefødsel i sig selv er ikke dramatisk!

    er selv bondeknold så jeg har sat heste der foler, kalvefødsel osv...*ss*


  • #68   21. feb 2007 Grine eller Græde...

    Ja ved jeg sku ikke.. Hunden havde snydt.. smiley Havde alle tegn endda dyrelægen sagde hun var, men nææ nej, hun var ophævet og oppustet rigtig meget, med dybe vejrtrækninger, OGSÅ AFSLUTNINGEN! HUN VAR KOMKMET I LØBETId smiley Fuck jeg føler mig weirdo ligenu!


  • #69   21. feb 2007 I want to be... Godt for din lille hund,at den bare er i løb og ikke skulle ha hvalpe igen så hurtigt smiley




  • #70   21. feb 2007 Reese : Skal jeg nok smiley Han er allerede sendt væk smiley

  • #71   21. feb 2007 HeHe! Ja, der blev vi sq snydt, hun havde alle de gægse tegn, men det er ikke helt unormalt har haft en der lagde sig med veer og alting... bare 0 hvalpe smiley

    Mor til 4 - ja, det kalder man at skubbe livmoderen ud, det er en kendt komplikation hos specielt malkekvæg, her skubber man som regel bare livmoderen tilbage på plads efter endt fødsel og syr skeden sammen, så virker koen igen næste år når den skal ha kalv, ikke nødvendigt at fjerne livmoderen der.

    Det føles da ubehageligt, men når først man har oplevet at kalvene skal skæres ud, stenfostre eller koen blir skudt på pladsen før kejsersnit fordi den er skrupskør, søer der får MEGET døde grise (som man måske selv er nødt til at hente ud) så har man set og mærket drama nok til at synes hundefødsler er piece of cake.


  • #72   21. feb 2007 Sussan, de fleste køer idag med udskudt liv, bliver slagtet, da der er stor sandsynlighed for, at det går galt, de kan rive hul på en blodåre, og derefter forbløder de ret hurtigt.

    Har engang været med til, at en ko, der var snøret sammen efter udskudt liv, den blev sendt til slagtning da den skulle kælve, og kalven kom retur på gården. Men koen havde jo så ladt livet.

    Og gruden til at de skyder livet ud, er at trykke inde i bughulen er for stor og en anden persoling ting er for slap.


  • #73   21. feb 2007 Lykke - Tja jeg har nu personligt oplevet mange køer der lever ganske velgående selvom de har haft udskudt liv - personligt synes jeg ikke de burde videregå i avlen, da der formodentlig videregiver muligheden for det til deres døtre, ganske ligesom brok og andet godt smiley

    Det var som ikke for at diskutere det, det var bare det her med dramet over fødsler der gik mig lidt til hovedet, for SÅ slemt synes jeg altså ikke det er, udskudt liv - kejsernsnit eller ej!

    Der er mange ting, man kunne lære af produktionsdyrsverdnen efter min mening, bla. at registrere alle parringer og antallet af tomme tæver/fødte hvalpe, hvalpestr ved fødslen og andre gode ting. MEEEN det er nok kun os med racekuller der ville få glæde af noget sådan, sys måske det kunne være en god ide nu hvor der feks. er en bølge med tomme tæver i f.eks min race at få klarlagt om det er nogle hanner/sygdomme/specielle tævelinier eller bare uheld...


  • #74   21. feb 2007 Sussan, heldigvis har vi ikke haft en eneste ko med udskudt liv i de 2½ år jeg har været på min nuværende arbejdsplads(med Jersey køer), men de 2 andre steder jeg har været, var der som ovennævnt en, der blev slagtet og i det andet tilfælde døde koen simpelthen, da den rev blodåren over. Har da også set køer, hvor det bare er en lyserød boble, der kan ses i åbningen, den er ikke så udsat, som hvis det er hele livmoderen den skyder ud.

    Ja, jeg synes nu heller ikke, at der er så meget dramatik over en fødsel, de fleste tæver tager det stille og roligt, især når de ved, at man er der for dem, også selvom man bare sidder og aer dem.

    men du har ret Sussan, at det kunen være en god ide, at man skulle melde, så snart en parring er udført, det kunne f.eks være hanhunde ejeren, der skulle udfylde en blanket og sende ind, ligesom med heste. Det gør de i Tyskland ved rottweilerne(i hvert fald dem, der registrere under den Tyske rottweiler klub, ADRK) Der ud over kommer der en fra ADRK og tjekker hvalpene for fejl osv et par dage efter fødslen, og igen lige inden de skal ud i deres nye hjem. På den måde kunne man bedre holde styr på bidfejl osv.

    Ved også at ved Bullmastiffen var der mange tæver en overgang, der gik tom, og det kunne da være rart at finde ud af, hvad grunden er.


  • #75   21. feb 2007 Lykke - nej, det er vist også et større problem ved de store køer SDM og RDM og lign.

    Ja, det kunne være rart at man f.eks også vidste noget om hvilken str hvalpe hundene giver. det spørger jeg da altid om og mange ved det ikke, drøn irriterende når man har enten en stor/lille han eller tæve, som måske har noget ekstra godt at bidrage med.

    Ja, det er jo så heste og kvægverdnen jeg har ideerne fra smiley rart med andre der har de samme overvejelser!


  • #76   21. feb 2007 Ja, det kunne være rart med lidt flere data, omkring avlen.
    Og jeg synes faktisk at fødselsvægten på hvalpene er utrolig vigtig. Idet små hvalpe kan kræve lidt mere hjælp fra opdrætteren, og hvis f.eks en hanhund har tendens til at give store hvalpe, er det måske en ide ikke at parre en første gangs tæve med ham, når man ikke ved, hvordan hun klarer en fødsel. Men omvendt er det bedst at få store hvalpe, hvis man er sikker på, at tæven kan klare det, for det er mere modstandsdygtige, og bedre til at møve sig hen til patten osv.

    Men jeg kan godt huske 1. gang jeg skulle parre tæve, jeg syntes at det var mærkeligt, at man ikke skulle indsende noget som helst, før man skulle registrere hvalpene. Men det gør det jo også svært at holde styr på, hvor mange tæver, der reelt går tom, for de fleste snakker jo ikke alt for højt om det, når det sker.


  • #77   21. feb 2007 Sussan- det er ikke så stort problem ved sdm heller. Nu har jeg boet sammmen med min mand i 8 snart 9 år, og vi har kun haft det 1 eller 2 gange...og vi har 140 køer....

  • #78   21. feb 2007 Lykke - ja jeg undrede mig også såre smiley tænk at man bare kan parre og så ikke registrere det smiley jeg har så den modsatte oplevelse, at de små hvalpe er langt hurtigere og mere levedygtige end de store, men det er måske også raceafhængigt!
    Nej, folk gemmer jo helst at de får få eller ingen hvalpe, eller hvis der dør nogle inden registreringen!
    Man kunne måske fange nogel afd e arvelige sygdomme hvis det blev registret straks tæven havde født eller var blevet parret

    Annika - Det lyder da godt, ved det var noget af det vi begyndte at avle væk frafor 15-20 år siden, at de kalve der blev født af en mor med udskudt liv ikke kom videre i brug og det blev registreret eteller andet sted. var jo ikk så gammel dengang, men kan da huske vi tog kvierne fra til slagt hvis de havde en mor der ´havde det


  • #79   22. feb 2007 Annika, heldigvis kan man sige:-)

  • #80   22. feb 2007 Sussan. Jeg synes at de store hvalpe altid forstår at skubbe de mindre væk fra patten, så jeg plejer at lægge de små til hver gang jeg går forbi fødekassen(snakker om hvalpe fra nyfødt op til de er 2-3 uger) for at være sikker på, at de små får det, de skal have. De sakker jo lynhurtigt bagud, hvis de ikke får det de skal have at spise. Men de skal også vise livsvilje, og det har de, i langt de fleste tilfælde. Men de tager så revance når de bliver ældre, så synes jeg mange gange, at de mindre hvalpe er mere "hysteriske"(på en god måde) sikkert for at kunne klare sig blandt de større søskende. De finder sig absolut ikke i noget.

Kommentér på:
Hjælp gravid

Annonce