{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

AVL - HD og DKK... {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige et sprøgsmål angående min tæve som har HD D, og derfor ikke kan benyttes i avl.

Hvis vi nu tænke os at hun ved et "uheld" blev parret men en han som var avlsgodkendt, og blev drægtig ville hvalpene så kunne blive stambogførte i DKK da det jo var ved et uheld?

Og nej jeg påtænker ikke at få et ups kuld på Athene, men det undre mig blot, at man vil løbe en risiko, hvis man alligevel ikke kan sælge hvalpene med stambog...

Håber på nogle kvikke svar. Da jeg snart skal på job er jeg ikke på hele tiden men tjekker da tråden og svarer hvis det er påkrævet. Ellers er ordet frit...

God aften

/ Trine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  AVL - HD og DKK...
  • #1   2. maj 2007 Nej de vil ikke få stamtavle da hun ikke er godkendt til avl..

  • #2   2. maj 2007 polski selvfølglig kan de ikke det

  • #3   2. maj 2007 Jeg tror at stamtavle kun kan fås hvis forældrene er godkendte. Man giver vist ikke blot tavlen fordi forældrene har én

  • #4   2. maj 2007 ellers ville alle jo bare sige det er ups kuld.....

  • #5   2. maj 2007 Der er nogle skrappe regler omkring stambbogsføring i DKK,

    Og et ups luld nej ingen stambog

    Og jeg vil lade hvalpene aflive lige med det samme når de blev født.


  • #6   2. maj 2007 Trine, Det kan lade sig gøre hvis hunden mangler en mentaltest f.eks. Så kan du være heldig at få en dispentation smiley men ikke med D hofter smiley

  • #7   2. maj 2007 Hvordan i alverden kan man så få sig selv til at parre sine hunde bevidst trods den ene ikke er godkendt pga HD D hofter?

    Det er mig en gåde og derfor måtte jeg da lige have slået fast at man ikke kan søge dispensation, hvis fx begge forældre har en fin stamtavle.

    Takker for svar!

    / Trine


  • #8   2. maj 2007 polski hvem har gjort det ?.........

  • #9   2. maj 2007 Jamen hvorfor pokker er der så nogle der med fuld overlæg lader deres hunde parre og kalder det for et uheld?

    Jeg kan ikke se logikken, med mindre at man kunne få en dispensation...

    / Trine


  • #10   2. maj 2007 Ikke godkendte forældre kan ikke få stambogsført deres hvalpe.. Lige meget hvordan de er blevet undfanget.. Jeg ville give tæven en abort hvis det ikke er for sent, ellers ville jeg aflive dem med det samme de er født..

  • #11   2. maj 2007 trine, tja, jeg forstår det heller ikke. vil man være på tværs kan du jo bare lade dine hunde reg. i et andet land uden krav, få hvalpe, og "købe" dem tilbage.

  • #12   2. maj 2007 Ja det er det ikke relevant hvem der har gjort det, og det er slet ikke for at hænge nogen ud.
    Ville bare være sikker, og takker igen for jeres svar!

    / Trine


  • #13   2. maj 2007 Med HD D risikerer man at abort/aflivning er det mest humane man kan gøre..

  • #14   2. maj 2007 Det som bekymre mig er jo at disse restriktioner ikke er lavet for at skade os eller vores hunde, men for at sikre at vi er med til at fremavle nogle sunde dyr. Og jeg fatter ikke er at for fx min race er der ingen krav om fx HD undersøgelse, men hvis man alligevel vælger at få sin hund undersøgt, hvorfor så ikke følge resultatet trods dårligt resultat - så er der da slet ingen grund til at få undersøgt sin hund, hvis man alligevel ikke ønsker at efterleve resultatet.... Der er vist meget jeg ikke helt forstår...

    Nå jeg må løbe god aften.

    / Trine


  • #15   2. maj 2007 øh håber i forstår trods lidt for mange ord og mærkelige sætninger - det skulle gå stærkt!

  • #16   2. maj 2007 Tanja.. Det er jo så bare min mening og hvad jeg ville gøre det er ikke ensbetydende at alle skal gøre som jeg vil..

  • #17   2. maj 2007 Nej det er ikke sikkert Sandie. Men jeg kunne nu heller ikke få mig selv til at sælge hvalpe til folk jeg ikke havde gjort det bedste af det bedste for. Også gennem parringen.

    Det gør så ondt at skulle af med sin hund alt for tidligt pga idiotisk avl


  • #18   2. maj 2007 Ja, det kan faktisk godt lade sig gøre.

    Der var en "meget seriøs :-(((((" labrador-avler som fik et hovsa kuld for et lille års tid siden.

    Tæven var en 8 år gammel tæve med D-hofter (som tidligere havde været i avl fordi det engang var tilladt at bruge hunde med D-hofter) og hannen var hendes søn.

    Og jo, hvalpene fik rent faktisk stamtavle. Jeg kan ikke huske om hvalpene fik stambog med avlsforbud eller ej, men stamtavle fik de i hvert fald.


  • #19   2. maj 2007 Juelsgaard *

    Nøj... men stamtavle med avlsforbud må da også tælle for noget?


  • #20   2. maj 2007 Altså man kan søge dispensation, hvis den ene eller begge forældre ikke er avlsgodkendte af den ene eller anden årsag, og der f.eks er sket en hovsa parring(selvom jeg egentlig ikke mener, at der er noget, der hedder en hovsa parring i dag, fordi man kan give abort sprøjten op til på 45. dagen for drægtighed).
    Men hvis man i forvejen ved, at den ene aldrig vil kunne opfylde avlskravene, så er det simpelthen for dumt, i mine øjne, at lade hunden gennemføre drægtigheden, for DKK vil på ingen måde registrere hvalpene uanset om man søger dispensation eller ej.

    Jeg søgte dispensation på et kuld hvalpe, hvor begge forældre havde A i hofterne og 1 på albuerne, og havde begge opnået 1 præmie på udstilling, hanhunden var dog ikke HD fotograferet på parrings tidspunktet, men blev det 14 dage efter at hvalpene var født. Dette var et ups kuld, sket hos tidligere ejer af tæven, han havde ikke set parringen, og det var så sent i drægtigheden, at det blev fundet ud af, så abortsprøjten var ikke muligt.....Men jeg fik IKKE dispensation på mit kuld, de mente ikke at der var tale om en hovsa parring, men an planlagt parring, selvom jeg har emails der dokumenterer det modsatte. Men deres ord er jo lov, så hvalpene blev solgt til kostprisen.

    Altså det kan ikke betale sig at parre to hunde, og håbe på at få dispensation, da det langt fra er sikkert at man får det.


  • #21   2. maj 2007 Har hørt noget om at DKK snakker om at lave en lukket stambog til "hovsa" kuld.

    Hvalpene får et stambogsnummer og stambog, der står bare ikke forældre eller noget andet på. Men det er for at hunden kan bruges til brugs arbejde og deltage i udstillinger om man vil.

    Disse hunde vil Aldrig kunne få stambogsført afkom.

    Om det er en and eller ej må I ikke hænge mig op på


  • #22   2. maj 2007 de kan ikke få stambog, hvis moderen har HD D og dermed ikke opfylder racens avlsrestriktioner.

    hvalpene skal sælges til kostpris og det er ifølge DKK 1200 eller er det 1500 kr.


  • #23   3. maj 2007 Susanne L, ja kostprisen er mellem 1200 og 1500 kr.

  • #24   3. maj 2007 Susanne
    Hvad så hvis det er faderen som har HD D?

    / Trine


  • #25   3. maj 2007 Polski: det er det samme - er hunden udelukket fra avl - så kan der ikke komme tavle på hvalpene - det er helt sikkert - ellers var der jo frit slag, til at avle løs på ragl og krat.

    Kender til en, som har hvalpe til salg herinde og tæven har HD D og de hvalpe kan ikke får tavle - det er dog bevidst avl

    det eksempel som Juelsgaard kommer med, må skyldes at tæven tidliger har kunne få hvalpe stambogsført - med det ville jo ikke gælde i det tilfæde du nævner - så kan ikke se en smuthul som skulle gøre at hvalpene kan få tavle.
    Selv ved nogel racer, som ikke har krav om HD-foto inden hunden går i avl - der er reglen at hvis man opdager HD D eller E, i forbindelse med noget andet - så udelukker det alligevel hunden fra avl


  • #26   3. maj 2007 Susanne
    Min race har ikke krav om HD undersøgelse af hundene, men hvis det opdages må man ikke avle på D samt E hofter.
    Racen har ikke som sådan problemer med HD, og det er her mit problem kommer ind i billedet.
    Hvis man har valgt at få undersøgt sin hund og resultatet ikke falder ud til ens fordel - som fx hos min Athene. Jeg havde jo bare regnet med at det var en formsag at få hende undersøgt og så skulle hun benyttes i avl nu hun havde fået så fine resultater på så få udstillinger.
    Jeg valgte at få hende undersøgt da jeg ikke ville have det godt med hvis hun gav sygdommen videre, og derfor følger jeg naturligvis DKKs afgørelse.

    Men det er der andre der ikke gør, og jeg forstår slet ikke at man får undersøgt sin hund for HD hvis man ikke ønsker at følge afgørelsen for så er det penge lige ud ad vinduet efter min mening, men derimod bevidst benytter hunden i avl under dække af at det var et ups kuld - hvorfor løbe denne risiko og avle syge hunde, som der ikke med garanti er sikkerhed for at man vil kunne komme af med hvalpene, hvis de ikke kan stambogsføres?

    Det er en underlig logik, og meget uetisk at avle bevidst på hunde man ved har D hofter.

    / Trine


  • #27   2. jun 2007 PKAs Pia A
    Må heller skynde at fortælle at eksemplet med min tæve og upskuld var blot en fiktiv situation for hun skal naturligvis ikke belastes og ej heller give sygdommen videre.

    Og jeg kan kun give dig ret det er noget svineri at avle bevidst på hunde med HD som ikke kan avlsgodkendes gennem DKK pga denne sygdom, men desværre er der nogle der vælger at se gennem fingerne trods visheden, hvilket er dybt beklageligt og uetisk.

    / Trine


Kommentér på:
AVL - HD og DKK...

Annonce