{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
906 visninger | Oprettet:

frugt og grønsager? {{forumTopicSubject}}

nu har jeg en hund der elsker alt mad... og jeg bilder mig selv lidt ind at grønsager og fugt er sundt for en hund at få... men er det rigtigt og i så fald er der så nogle grønsager eller noget frugt der er ekstra godt for hunde og noget som de slet ikke kan tåle?

hun elsker nemlig æbleskrog og agurk... ja jeg har faktisk ikke fundet noget hun ikke har villet spise endnu... men er det sundt for hende eller usundt?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  frugt og grønsager?
  • #1   26. maj 2007
    Alt. på nær rå kartofler og rå løg.

Min hund elsker blomkål, broccoli, spinat, tomat aguark, pebberfrugt, ja selv oliven LOL

Hun er lidt mere kræsen med frugt. Her kan hun lide æble, pære, banan, mango og melon :o)

• #2   26. maj 2007
    Altså hun må få alt på nær løg og kartoffel ;o)

• #3   26. maj 2007 (link fjernet)

• #4   26. maj 2007 Dolce er vild med appelsiner.. Er det farligt?

• #5   26. maj 2007 Hunde kan ikke bruge grøntsager til noget, før de er kogt. Vindruer og rosiner skader lever og nyrer.

• #6   26. maj 2007 prøv med ærter det er guf smiley jeg åbner bare en til hende og så ligger hun selv og tager dem du mega sjovt smiley

• #7   26. maj 2007 ja oliven ryger også ned.... og alt frugt hun har mødt ryger også ned... hun får altid resterne af grøntsagerne efter aftensmaden og der bliver ikke levnet det mindste lille bitte stykke.. smiley hmm hun har dog også spist et lille stykke rå løg på et tidspunkt.. men det holder jeg hende så fra nu....

er der så noget om at hvis de får hvidløg regelmæssigt at det så holder tæger og andet utøj lidt mere væk eller det en skrøne?

• #8   26. maj 2007
    Ja der står at vindruer og rosiner er "farlige" men Lua får tit begge dele. Lægger ikke så meget i det. I naturen ved hundene jo ikke hvad der er giftigt. Men jeg råfodre også så tager lidt lettere på de der ting.

• #9   26. maj 2007 det må jeg lige prøve janne C... har fsaktisk sjovt nok lidt en æske ærter her.... de var nemlig på tilbud den anden dag... jeg har også lige lagt en hilsen til dig.. smiley

• #10   26. maj 2007 Doggymom: Ikke rigtigt hvis du spørger os der barfer... Ville hundene selv koge grønt ude i naturen:o)?
    Hunde kan godt optage frugt og grønt, men det skal have været forarbejdet først, såsom indeholdet af mavesækken fra et byttedyr spiser ulve altid for der er grønt og frugt som de kan optage vitaminerne fra:o)

• #11   26. maj 2007 hmm.... ærter i bælge ryger også ganske fint ned... med bælg og det hele.. smiley men hvad... man har jo ikke en lab for ingenting.. smiley

• #12   26. maj 2007 kaoz æder alt grønt.... der er blændet med indvolde *GG*

Jeg kan få ham til at æde meget ved håndfodring, men er det i skålen bliver der sorteret *GG*

• #13   27. maj 2007 Ang. grønt. I naturen æder hunde kaniner f.eks. og deres maver har forarbejdet grøntsagerne så hundens organisme kan optage og bruge de vigtige næringsstoffer. Det behøver man ikke at barfe, for at vide!!

• #14   27. maj 2007 Min hund får alt udi kød, grøntsager og frugt.... Bare ikke rå løg, broccoli, kartofler og bønner -og så får hun heller ikke druer og rosiner - Men det er sgu lidt af en jungle at finde rundt i hvad hunden kan tåle og ikke tåle..

-der var en der skrev noget om syren i frugten, som hundemavserne ikke kunne tåle. - kommer det ikke også an på hvad hunden er vant til at spise???

Jeg synes det er godt at vænne sin hund til at æde alverdens forskellige ting og sager. Har en ide om, at det på længere sigt gavner deres mavser, at de har spist så varieret - så de kan tåle lidt af hvert...

Sunde godbidder som grøntsager og frugter, der ikke feder er jo SKØNT til en lab, eller andre madører. De bidrager måske ikke med noget nyttigt(andet end vitaminer) - Men det er da fedt at givee sin hund sunde godbidder, som den kan lide (tænk bare hvis chips, slik og sadavand også var sunde- bare ikke bidragede til noget specielt i kostsammensætningen:-))

• #15   27. maj 2007 Min pointe var egentlig bare; Tjek lige på netdyredoktor -eller andre steder- hvad hunden kan tåle...

-Og så følg din sunde fornuft:-)

• #16   27. maj 2007 De kan ikke optage vitaminerne før de er kogt ud...
    Men derfor kan de godt spise det. Det mætter bare.

• #17   27. maj 2007 Julie B. Eiiiiii... forstod lige "teknikken.".. Det giver god mening, det du siger...

-Og hvis en hund spiser byttedyrets mavesæksindhold, så har det dyr jo heller ikke "kogt" det, bare forarbejdet det, så det er muligt at bruge næringsstofferne og vitaminerne...

... MEN er kogte grønsager egentlig ikke ligeså sundt som blendede rå så?- begge slags har jo fået revet deres "væv" fra hinanden, så de ville kunne optages?

Hvad der så er "naturligt" er en anden ting, men hvis man snakker sundhed??

• #18   27. maj 2007 Julie; Man kommer nok til at koge en del vitaminer ud af grøntsagerne til sin hund, men hvis grøntsagerne bliver dampet, har al næringen vel sværere ved at " smutte væk"..

Jeg laver selv mad til min hund næsten hver dag - og nej, jeg står ikke og braser, damper, steger osv. til hende;.) - men normalt får hun kogt mad, som er rimeligt fornuftigt lavet....

-Men kan sagtens forstå at du barfer... smiley

• #19   27. maj 2007 Luna får alt slags grønt undtagen rå kartofler og rå løg. Og ingefær kan hun ikke lide..

Det bliver blendet.

Hun får også, hvis jeg har, et helt æble.. Så ligger hun og gnasker i det.. Det er mums..

• #20   27. maj 2007 Hunde må heller ikke få broccoli og bønner i store mængder-

• #21   27. maj 2007 Julie;
    Jeg har ikke set nogle videnskabelige undersøgelser for, om hunde kan optage kogt grønt...

Men jeg tænker bare: Tilbereder man ikke fuldfoder ved en form for opvarmning? - altså på fabrikken??

Jeg kan næsten ikke forestille mig at hundemad fremstilles ved frysetøring, eller på en anden måde, hvor det slet ikke tilberedes.
    -og til trods, er der jo mange hunde, der jo lever et fint og godt liv på fuldfoder/tørfoder:-)

• #22   27. maj 2007 Julie;

- Har læst flere lignende artikler - og det er jo også én af grundende til at jeg selv laver meget af maden.

Men tror det er at gå for langt, at sige at kogte grøntsager ikke er godt:-) - Og alle vitaminerne er jo ikke røget ud ved at de er kogt...

Har da også altid fået at vide, at kogte grøntsager er godt, men råkost er bedre (for os mennesker)- og vil egentlig tro, at det samme gælder for hunde...

- Jeg tror også at råt er bedre end kogt... Og begge dele er bedre end (meget) tørfoder - sådan generelt set!!!

Kommentér på:
frugt og grønsager?

Annonce