{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
913 visninger | Oprettet:

Vægten tur retur! (langt) {{forumTopicSubject}}

Misja har altid ligget ca 2 - 3 kg over det perfekte (i følge dyrlægerne) vægt mål, hun har siden hun blev voksen ligget på 29 - 30 kg. men burde ligge på omkring 27 kg.

Jeg har i 2 - 2½ år forsøgt at få hendes vægt derned, tilrette lagt motionen og holdt skarpt øje med foder og godbidder. Hun var i ca 1½ år på light foder og i ca 1 år på vægttabs foder, hun løb og løber lange ture ved siden af cyklen og svømmer flere gange om ugen og yess vi rundede de 28 kg - for en lille tid! - og så gik vægten op til de 29 igen - pis oss!

Jeg havde efterhånden accepteret at hun bare vejede 2 - 3 kg over idealet, jo mere jeg forsøgte at slanke hende, jo mindre skete der!

Siden engang i vinters var hun begyndt at klø sig mere og mere, tilsidst begyndte hun at have store kradse mærker og sår rundt om på skuldre og under maven, så afsti - afsted til dyrelægen. Hun blev undersøgt for lopper, skab og mider - der var intet og mistanken om mulig allergi voksede.

Så da jeg skulle købe nyt fodder i febuar tænkte jeg, at jeg ville forsøge med Olivers allergi fodder på Lam (hun fik i forvejen Olivers) og jeg gav samtidig op overfor hendes evige slankekure der ikke hjalp en disse, så nu kunne hun få sig et rimeligt fedtholdigt foder med mere af det hele i - samme mængde som hele tiden - 2 dl. morgen og 2 dl. aften og ca. en lille ½ dl. som godbidder fordelt over dagen - alt-i-alt ca. 235 - 250g. pr. dag. Nu bare med mere fedt, flere kalorier og langt færre fibre i.

Det viste sig at være allergi der fik hende til at klø så voldsomt, det bliver hun pt vaccineret imod - men det er en anden historie smiley

Hvad der derimod er kommet som en total overraskelse for os alle er, at hendes vægt er gået VÆSENLIGT ned på det nye og federe foder. Hun får nu RC's specialfodder hvor der også er langt mere af det hele i, undtagen fibre og hun taber sig stadig!

Vægten hos dyrelægen for cirka 1 uge siden, sagde 25.34 kg! og det helt uden at være på slanke kur og yess - hun taber sig stadig!

DET er da bare for fedt - WEEeeeee - og faktisk giver jeg hende ind imellem mere foder, bare for at gøre hende mæt - bedre bliver det ikke nu, jeg har en fin slank hund, der også får lov at blive mæt :-))

Lige en lille historie fra det virkelig liv *SS*

Forklaringen jeg har fået er, at nogle hunde behøver mere energi for at holde deres stofskifte oppe og derfor skal de have et rigere foder med færre fibre i, i stedet for et fattigere foder (energi mæssigt) som vægt tabs fodert er.

//Karina og en (næsten altid) mæt Misja.



Der er også kommet både helt nye og lidt af de gode gamle billeder ind på hendes profil smiley

http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1537&ipc=16956


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vægten tur retur! (langt)
  • #1   4. jun 2007 så flott!!!

    ja foderet virker forskjellig på hunde!!!


  • #2   4. jun 2007 Okay..!!!!!!????????!!!!
    Ej hvor mærkeligt...
    Men da super godt for den nu ikke så tykke Misja


  • #3   4. jun 2007 Ej hvor super for jer!! Tillykke med det!

  • #4   4. jun 2007 Interessant historie om en spændende og dejlig hund.
    Fine fotos ss Hvorfor står der ikke mere i profilen ?
    Hilsen Sus


  • #5   4. jun 2007 LOOOOOOL

    Ja det er helt vildt og ikke liiige hvad man forstiller sig der skal til, men det skal åbenbart nogen gange være modsat :-))

    Normal har hun aldrig været *SS*


  • #6   4. jun 2007 Det er da fantastisk........hvem skulle ha troet det ;o)

    Jeg kører også Emma på diæt foder da hun, som Misja, vejer 2-3 kg for meget.......men der sker ikke en dyt........hun holder den samme vægt......meeeen......nu er Emma heller ikke den mest aktive hund og det kan være svaret........Emma siger nej tak til for megen fysisk aktivitet ;o)

    Men nu er det ikke sådan, at hun er direkte fed.......bare erotisk buttet ;o))


  • #7   4. jun 2007 Sus - jeg ved ikke, jeg fik den idé at henvise til hendes hjemmeside da jeg for gud ved hvilken gang opdatererede - men jeg har overvejet at lægge teksten tilbage igen *SS*

  • #8   4. jun 2007 Hvor høj er hun forresten ?
    Er altid i tvivl om Sakkis vægt ss Derfor spørgsmålet


  • #9   4. jun 2007 Sus - det er et godt spørgsmål, hun ligger meget som en standart højde for labrador tæver - hvad det så helt præcist er - jeg kan bare se at hun er nogenlunde samme højde som de labbe-tæver vi møder.

    Hun har så de finere bestammer og lille hoved efter spidshunden, så hends vægt skal ikke være lige så høj som labradorens - og åbebart langt mindre end først antaget, for hun kan sagtens tåle at tabe 1½ - 2 kg mere kan jeg se nu :-))


  • #10   4. jun 2007 ...måske lidt højere over skulderne, men ikke meget - skulle der også stå.

  • #11   4. jun 2007 vanessa - både ja og nej, det er et spørgsmål om den langvarige belastning hendes knogler er ude for, da hun er en meget aktiv hund og jo mere unødvendig vægt hun har, jo større unødvendig og negativ belastning er der på hendes kongler år efter år - derfor er det kun godt, at hun ligger inde for normal eller i den lave ende af normal skalaen.

    Hun har heller aldrig været tyk, men klart for rundbuet og det viser sig jo også nu hvor hun ikke er på kur længere, men alligevel taber sig naturligt *S*


  • #12   4. jun 2007 Vores dyrlæge sir han har svært ved at vurdere Sakki, da han ikke kender racen. Han har så tykt et lag underuld, at jeg heller ikke selv ka mærke, hva der er fedt og hva der er uld GGgg Han har taget en del på eft. kastrationen, men vi er begge i tvivl om det er aldersbestemt , da han osse er blevet bredere...sgu ikke nemt ss

  • #13   4. jun 2007 Sus - jeg har lige gennem set dine billeder af sakki og for mig at se, ser han da helt normal vægtig ud.

    Han er vel heller ikke en race hvor der skal kunne mærkes makeret ribben, de skal heller ikke være gemt helt bort når man stikker et par finger ind - men sårn tilpas og lidt blødt må der vel godt være på ham *S*

    Det er sandt at mange hunde får problemer med vægten pga et langsommere stofskifte efter en neutralisering og der skal justeres på foder mængden og motions mængden - men sakki ser fin ud såvidt jeg kan bedømme *SS*


  • #14   4. jun 2007 Det er han sikkert osse Karina. Hader bare at være det mindste i tvivl. Er udannet slankekonsulent og er IKKE i tvivl, når det drejer sig om mennesker GGgg Men dette dyr er ikke så nemt at vurdere..hihi..ss

  • #15   4. jun 2007 *ggs det knder jeg godt Sus, det med at hade at være i tvivl *SS*

    Jeg har det sådan at et er hvad jeg gør ved min egen krop - jeg kender selv konsekvenserne, det er noget andet med min hund, hun skal have de bedste muligheder og det indebære også en normal vægtig belastning af sener og kongler livet igennem i forhold til aktivitets nivou (staves?) *SS*.


  • #16   4. jun 2007 Jaaah det er bare så dejligt:-)



  • #17   4. jun 2007 "alt-i-alt ca. 235 - 250g. pr. dag." Det var satme ikke meget, albert får mellem 350g-400g...

    Men tillykke med det smiley


  • #18   4. jun 2007 Søren - Mange tak og nej det er ikke meget og hun har været endnu længere nede, i forsøg på at slanke hende (på det tidligere foder) - fik hun dengang mere mad, tog hun på!

    Jeg er også parat til at sætte foder mængden op til måske hele 300g., når jeg fornemmer at hun er nået den bedst vægt for hende og så håber jeg den stabilisere sig *SS*


  • #19   4. jun 2007 Hehe ok smiley

    Men husk, at megen motion = muskler, hvilket vejer meget mere end fedt, så helt usundt er det vel ikke at tage lidt på smiley


  • #20   4. jun 2007 Søren - LOL den er jeg helt med på smiley

    Hun har fine muskler for den type hund hun nu er, de har B-type muskler der ikke syner af så meget som A-typerne og jeg har passet godt på at hun ikke mistede noget af hendes muskelmasse da det gik op for mig at hun tabte sig så meget som hun har gjort *S*


  • #21   4. jun 2007 Men Søren har jo ret. Muskler vejer mere end fedt og det er vel osse årsagen til, jeg er noget i tvivl. Bredde og muskler kommer vel, når hunden er 1½-2½år. Det passer så lige med, at min vuf tog på eft. kast. 1½år gammel.
    Iøvrigt får Sakki stadigt 300g olivers, men skærer ned til 250g. på de "døde" dage.
    Fortsat held og lykke Karine og er 100 på du passer godt på Misja og vægten *S*


Kommentér på:
Vægten tur retur! (langt)

Annonce