{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
739 visninger | Oprettet:

Instinktest-dag {{forumTopicSubject}}

I dag og i morgen skal jeg og Collin Seabourne ( www.bordercollin.dk ) instinkteste diverse hunderacer.

I dag havde vi racerne: Tervueren, Malanois, Groendal, Corgi, shetland sheepdog, aussie, kelpie (brun) og en enkelt border collie.

Det var virkelig sjovt at se forskellen på de forskellige racers måder at arbejde og "tænde" på.

Jeg havde egentligt ikke rigtig regnet med det helt store instink-ræs fra andre end Kelpie og Bordercollie og Måske aussie.
Det viste sig lynhurtigt at de alle mere eller mindre kunne tændes.

Kelpien nægtede dog så meget som at kigge på fårene. Det regnede vi også lidt med da den er brun, de brune er ikke så "mindede" for at arbejde som de sorte.

Mallerne havde heller ikke det store instinkt, en enkelt kiggede dog interesseret da den så sin ejer midt i fåreflokken.

Tilgengæld var både Terveuren og Groendal ret gode. Jeg ville gå så langt som til at sige jeg ville kunne træne den groendal til at blive en hæderlig hyrdehund og bestå kl 1. Det vil tage tid, men det er bestemt ikke umuligt.

Aussierne var af showliner, så de viste ikke de helt store takter, dog vågnede den ene op i løbet af dagen. Til sidst var den rimelig kontrolleret og viste "typisk" aussi stil, de skubber med skuldrene, altså virkelig "bodyhunde" hvor f.esk BC bruger øjnene.

Corgien havde instinkt i overmål, den troede selv at den var en kæmpe, og den fik fårene til at tro det samme.

Corgier er ikke beregnet til at løbe ret langt, de skal sætte kvæget på fangefold når de samlende hunde har hentet det.

De er avlet kortbenede for at smutte under kvæget spark.
En ko løfter først benet inden den sparker bagud, hvorved at corgien snildt kan smutte under.
Og så er de jo modige som løver.


Shetland sheepdog, jah, nogle af dem kunne tændes og andre ikke.
Tilgengæld ville de tændte sagtens kunne trænes til daglig brug på gården.
Et var sikkert, vi kunne hele tiden høre dem Very Happy


Egentlig er jeg ikke så meget for at tænde hunde man ikke vil hyrde med.
Men hvis ejerne insisterer, vil jeg hellere at det bliver gjort under ordnede forhold, end på en eller anden tilfældigs får, hvor der ikke er styr på får og hund.

Alle havde en god og varm dag, og så var der jo havet vi badede i til slut.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Instinktest-dag
Kommentér på:
Instinktest-dag

Annonce