{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.054 visninger | Oprettet:

Barf/råfodring begynderspørgsmål :D {{forumTopicSubject}}

SÅ har vi endelig fået fryseren hjem! Vi skal bare lige teste at den virker, men så bestiller jeg fra das tierhotel her i weekenden! Så regner jeg med de sender mandag eller tirsdag, og jeg får det onsdag eller torsdag.

Her er lidt begynderspørgsmål:
1) Fryseren er en skabsfryser på 170 liter. Kan jeg tage chancen og bestille 52kg kød (jeg køber pølserne + lidt ben), eller ville I starte med 26kg, for at være sikker? Hvor mange liter plads har I, kontra hvor mange kg I køber ad gangen?

2) Kan man betale med kort hos das tierhotel? Jeg har prøvet at læse, men de bruger nogle udtryk jeg ikke forstår, og synes at have læst man skal lave en bankoverførsel..

3) Giver I det frossent eller optøet?

4) Har I erfaring med hvilken materiale madskål er bedst? (ja, vi har ikke brugt madskåle før, men jeg tænker at plast er rarere for snuden, end stål eller keramik, som jo bliver koldt?)

5) Hvordan modregner I godbidder i barf mængden? Jeg tænker at eksempelvis 200-300g Alpha spirit foder (som godbidder) til træning, plejer herhjemme at betyde ingen aftensmad, eller meget få kugler. Råfodring er jo cirka dobbelt op i mængde ifht. tørfoder, så der vil vi gøre det samme, eller..? (altså bare give en lille smule)

6) Hvor ofte giver I ben? En enkelt gang om ugen?

7) Hvilke ændringer i afføringen kan jeg forvente? (de er vant til ben, så den der meget tørre, hårde, lyse afføring, har jeg set smiley )

8) Hvad gør I med mad, når hunden(e) skal passes, eller I skal et sted hen uden fryserplads?


Kommentarer på:  Barf/råfodring begynderspørgsmål :D
  • #2   4. okt 2019 Købemængde og betaling kan jeg ikke sige noget om.

    Men vi fodre optøet. Ellers oplever vi især Mynte bliver kold og ryster - hun er jo en bette en. De store hunde er der ingen problemer med at fodre frossent til.
    Vi bruger stål til de store og keramik til de små. Men foretrækker faktisk keramikken. Det er kun fordi vi erfarer at keramik ikke holder til ture på gulvet de store får i stål. Jeg vil hellere have keramikken med i opvaskeren feks end stålskålene.
    Plast bliver hurtigt slidt og så kan der samles bakterier i ujævnhederne. Det gider vi ikke bruge. Og ellers bruges græsplænen.

    Ben en gang ugentlig - eller som supplement. Over et par dage. det kommer lidt an på om det er Madben eller hyggeben. De får også hakket med ben og brusk.

    Godbidder modregnes ikke. Vi slanker bare ved behov og indstiller fodermængde efter hunden.

    Afføringsændringer - glæd dig smiley


  • #3   4. okt 2019 Jeg bestilte her i onsdags, og kunne faktisk for første gang betale med Visa - så de er ved at komme efter det. Det skal dog tilføjes, at jeg ikke har fået min ordrebekræftelse endnu, så ligefrem hurtige til at få sendt afsted, er de ikke smiley

    Jeg giver kød optøet - og ben frosne.

    Jeg tror sagtens du kan have 52 kg i din 170L fryser. Umiddelbart fylder (ihvertfald hakket kød) jo kun 1L pr. kg. (sådan cirka) Så der burde være god plads, selvom du også køber løsfrossent og ben.

    Denne gang har jeg kun købet 17-18 kg., men det er jeg til gengæld sikker på, at jeg kan have i én enkelt skuffe i skabs-fryseren, for der er ingen ben imellem.


  • #4   4. okt 2019 Tak for jeres svar! Jeg har søgt mig frem til at kød i stykker (f.eks. En halv ko) fylder som udgangspunkt det dobbelte i liter, som de gør i kg.

    Men det er selvfølgelig muligt at hakket kød fylder mindre smiley

    Vil gerne bestille så meget som muligt ad gangen, da hundene jo spiser ca. 30kg kød om måneden tilsammen, og jeg gider egentlig ikke bestille hjem hver 3. uge..


  • #6   4. okt 2019 Og ellers er der en slant der ikke er plads til så læg det i køleskabet eller ude i lukket beholder med de temperaturer vi har pt. Og giv det først. Kød kan jo godt holde sig nogle dage optøet på køl.

  • #7   4. okt 2019 1) Jeg har en lille skabsfryser, kan ikke huske størrelsen, men jeg vil tro at det er en 80-100 L, og jeg har plads til 22 kg kød, alt efter hvor godt jeg får pakket det. Jeg pakker om i poser af 300g hver, så det fylder jo anderledes end hvis det hele bliver i original indpakning.

    2) Tidligere var det kun bankoverførsler, men det blev ændret for noget tid siden, så ingen problemer med at betale med kort. Du skal bare vælge det under betalingsmulighederne.

    3) Jeg giver det frossent, fordi Atlas er kræsen og ikke kan lide en stor del af kødet, hvis det er optøet. Er det frossent spiser han til gengæld det meste uden problemer. Jeg har indimellem oplevet lidt tynd mave, men om det lige er pga. frossent foder ved jeg ikke 100%.

    4) Siden jeg fodrer frossent, så synes jeg at det er nemmest at fodre på et håndklæde. Det skal selvfølgelig vaskes ofte, for det bliver ret klamt, men er fodret i en skål, så tager han det op og smører kødsaft ud over gulvet. Hvis Atlas skulle bestemme, så ville han æde det i sengen smiley .

    5) Jeg modregner ikke godbidder. Atlas er slank og har ingen tendens til overvægt. Jeg har justeret en smule op i den daglige mængde, for at han kan holde sin optimale vægt, men jeg oplever ingen vægt forskel pga. godbidsmængde. Men det er helt sikkert en god ide at være opmærksom på.

    6) Jeg giver ben et par gange om ugen, og så er der også ben i nogle af de færdigblandinger han får. Jeg mener at have læst, at man er gået lidt væk fra kun at give det en gang i ugen, men jeg ved ikke, om der er noget videnskab, som bakker det op.

    7) Mindre portioner og færre gange.

    8) Jeg giver tørfoder med i stedet. Det virker nemmest for alle parter, og Atlas spiser også tørfoder indimellem alligevel.


    I forhold til afsendelse så tror jeg sagtens at du kan forvente at få det onsdag eller torsdag i næste uge. De plejer at sende fast mandag eller tirsdag, og så alt efter leveringsselskabets hastighed, så kommer det to dage efter.
    Jeg bestilte i går (torsdag) og fik min ordrebekræftelse umiddelbart efter. Men i følge deres hjemmeside har de holdt ferie fra d. 30/9 - 3/10, så måske det er derfor, at Karina ikke har fået sin? Selvom jeg jo egentlig også bestilte i ferieperioden.


  • #9   4. okt 2019 #8 Det er 500 gram til hver, pr. dag - de ligger begge to lige omkring 26-27 kg, så det kan godt være de skal have en liiiille smule mere end 500 gram, vi må se. smiley

  • #12   5. okt 2019 #11 Det er sådan man normalt regner fodermængden ud med barf? smiley

  • #14   5. okt 2019 Jeg forstår hvad du siger, men det er langt nemmere at fodre efter vægt, og det fungerer for langt de fleste. Gør det ikke for mine hunde, må jeg tage det til den tid. smiley

    Jeg gider ikke gøre det mere kompliceret end højest nødvendigt..


  • #16   7. okt 2019 Jeg har fået min ordrebekræftelse - den var bare havnet i Spam smiley

  • #17   7. okt 2019 Jeg bestilte i går og fik også ordrebekræftelse med det samme smiley Så nu venter jeg spændt!

  • #18   7. okt 2019 Mit bliver sendt i dag står der, så jeg håber, det dukker op onsdag smiley

  • #19   7. okt 2019 Hold da op, mit bliver sørme også sendt i dag. smiley

  • #20   7. okt 2019 Mit bliver også sent i dag, og UPS har også allerede skrevet, at de vil levere onsdag. Selvom jeg nu tit synes, at de leverer en dag senere, end hvad de regner med...

  • #21   7. okt 2019 Hæhæh sikke en bunke HG-hunde, der kan se frem til guf på onsdag smiley

  • #22   7. okt 2019 Jeg har ikke hørt noget endnu, men jeg har også bedt dem sende med dpd/postnord, så jeg hører nok først noget når pakken lander hos postnord. Jeg havde hørt nogle dårlige ting om ups, så nu må vi se smiley

  • #23   7. okt 2019 Ja, det bliver godt! Atlas har ikke fået det i snart 4 uger, og staklen har tabt sig, fordi tørfoder ikke er godt nok smiley glæder mig til at få ham tilbage på det rå igen.

    Jeg har faktisk haft flere problemer med PostNord, hvor det er endt på posthuset. UPS er gode til bare at stille det foran min dør.


  • #24   7. okt 2019 Easy nægtede også at spise sin morgenmad i dag.. Så jeg glæder mig også!

    Jeg plejer at få en besked fra postnord, hvor jeg kan skrive, hvor de må stille pakken smiley Men vi er også begge hjemme hele onsdag, så satser stærkt på at det ikke ender andre steder end her smiley


  • #25   7. okt 2019 Dumme hunde smiley

    Mon ikke der nok skal gå, hvis de ikke plejer at lave underlige ting.


  • #26   9. okt 2019 Så kom mine 52kg kød! Fryseren er fuldstændig proppet - og jeg måtte lige låne plads til 4kg i vores egen smiley

    Meeen, det ser også ud til jeg er kommet til at købe 10kg ben med kød i stedet for 5kg... Så de fylder nok lidt mere, end bare kød ville. Jeg troede, at jeg ville få sådan nogle pølser, men det føles mere som blokke. smiley

    Det ser ud til at næste bestilling bliver UDEN BEN smiley :D

    2 øverste skuffer er kallun/bladmave. Herefter oksekød/hest, lam/gås/and, kanin (og lidt ben), og ben. Derudover 4kg ben i egen fryser smiley


    profilbillede
  • #27   9. okt 2019 Hmm, andekødet ser ud til at have mere kød, end det føltes som (jeg kunne ikke dy mig, så jeg åbnede en pakke smiley )

    Jeg må lige en tur forbi deres hjemmeside, og tjekke op på, hvor meget ben der er i de forskellige ting.


  • #28   9. okt 2019 Hvad er det for noget andekød, du har købt?

  • #29   9. okt 2019 Andekød med knogler og brusk - men fru hurtig her læste bare "andekød" og tænkte FINT - det nupper jeg smiley smiley

    Jeg kan læse, at der er knogler/brusk i det and, kanin og gås jeg har købt. Der er ikke i oksekødet, hestekødet eller lammekødet.

    Udfra det, så tænker jeg det passer meget fint at de får 1 ben om ugen hver?

    Jeg har fået af vide de skal have mest rosa kød - som er lam, and og gås i mit tilfælde. Rødt kød (okse/hest) skal de ikke have lige så meget af, og det samme med lyst kød (kanin). Så jeg har tilpasset indkøbsmængden efter det smiley

    Næste gang, prøver jeg at finde lidt mere kød, uden for meget knogle/brusk i.


  • #30   9. okt 2019 Og uanset hvad, var hundene MEGET interesserede i det, så jeg tænker det går smiley

  • #31   9. okt 2019 Mine er ikke særligt gode til at spise "rigtige" ben. Så det med at købe noget hakket, hvor der både er ben og brusk i, lyder som en virkelig god ide.
    Jeg har som regel kun købt det rene kød smiley


  • #32   9. okt 2019 #31 Vores ELSKER ben smiley Så jeg vil gerne kunne fortsætte med at give dem det - men ja, ellers er det jo genialt! Også til, hvis hunden skal passes - der er de her små blokke altså lidt nemmere, end hunde der render rundt med deciderede ben (som jo helst skal op i sengen, kurven eller sofaen smiley )

  • #33   9. okt 2019 Mine ligger som regel bare og gnasker kødet af med fortænderne, medmindre det er virkelig bløde ben, som de bare kan kvase (som fx. i kyllingevinger, kyllingelår og til dels hesteribs og lign.)
    Jeg har bestilt kalkunhalse, som jeg ved, at de kan spise hele, hvis bare de gider smiley


  • #34   14. okt 2019 Jeg er iøvrigt virkelig positivt overrasket over, at stort set alt det hakkede kød, jeg fik leveret, er frosset i "medaljoner", så det er supernemt, bare lige at tage de stykker ud, man skal bruge.
    Tidligere var det bare pakket i "pølser", og så var man nødt til bruge 1kg af gangen, eller bestille i mindre portioner.


  • #35   14. okt 2019 Samme her, det er dejlig nemt!

Kommentér på:
Barf/råfodring begynderspørgsmål :D

Annonce