{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
885 visninger | Oprettet:

Loven ang. politiet vs. hunde {{forumTopicSubject}}

Jeg var for et stykke tid ude for en lidt træls behandlig af politiet pga. en løsgående hund ;

Min kæreste, shorty og jeg kommer gående ned i byen for at nå en bus ud til en familiemiddag.
Jeg ser en løs hund løbe over vejen og ned mod centrum, tænker ikke mere over det og fortsætter, men 2 minutter efter løber hunden forbi igen og denne gang ud foran et par biler som heldigvis når at bremse og fortsætter derefter sin gang ude på vejen. Jeg beder kæresten tage shorty og kalder derefter den løsgående hund til mig, får øje på en kvinde i et vindue som har set det hele og spørger om hun kender til hunden men desværre nej.
Derefter spørger jeg andre forbipasserende på vejen men uden held.
Jeg beslutter mig derefter for at ringe til Politiet for så kan de da hente den ( skal lige siges at intet tegn var på halsbåndet )
Jeg snakker med en dame som virker ret ligeglad, hun giver mig 3 muligheder.
1. Binde hunden og håbe på at ejerne finder den...
2. Komme ned og aflevere hunden på stationen..
3. Slippe den fri igen...

Da jeg spørger om de ikke kommer og henter hunden for jeg atvide at det kan de ikke for hvis hunden ikke er der ( selvom jeg lovede at vente på de kom ) så står hun med en falck regning hun ikke ved hvor hun skal smide hen.

Kan det virkelig passe at politiet ikke er forpligtiget til at hente løsgående hunde der ikke har tegn?

Jeg var ret rystet over hendes svar, for jeg snakkede frem og tilbage med hende men disse 3 muligheder var alt hun ville give mig.
Selvfølgelig ville jeg ikke binde hunden, jeg havde ikke en ekstra line med og hvad er chancen for at ejerne lige præcis kommer forbi og leder der?? Desuden undrer jeg mig ikke når jeg ser en bunden hund, man tænker jo bare at ejerne kommer om lidt - så gad vide hvor længe den kunne have stået der.
At slippe den fri igen efter den blev ved med at rende på vejen og ud foran biler var så selvfølgelig ikke en mulighed så vi tog linen af Shorty ( som IKKE kunne tåle synet af denne søde lab. blandning ) tog Shorty op i tasken han alligevel skulle være i i bussen og gik hen og afleverede hunden.

... men kom bare til at tænke på hvis det sker igen og min kæreste ikke er med, min hund kan sjældent med fremmede hunde man møder på gaden og kæresten havde en krig med at holde ham, så jeg ville ikke selv kunne gå med Shorty og en fremmede hund så langt, tror slet ikke jeg ville kunne holde begge hunde uden et værre hyleri fra Shorty´s side.
Ville mine muligheder så virkelig være at slippe hunden fri eller binde den?
Har politiet ikke en forpligtigelse til at afhente disse hunde?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Loven ang. politiet vs. hunde
  • #1   18. jun 2007 Skal lige siges at vi kom 3 timer for sent til middagen men at hunden heldigvis blev hentet af sine ejere samme aften ved dyrlægen.

• #2   18. jun 2007 Sabina (Randers) Aka. Cruella Deville N - hvordan endte hunden hos dyrlægen ?

• #3   18. jun 2007 hvorfor tror du, som så mange andre, at politiet er forpligtede til at hente en løsgående hund fordi du ringer til dem? står det et sted i loven ? et blot interesseret ....

• #4   18. jun 2007 Politiet har pligt til at at hente omstrejfende hunde, de vil bare aldrig være ved det, men hvis du ber dem om at hente en funden hund skal de faktisk gøre det..

mvh

RP

• #5   18. jun 2007 Pia : Politiet fik dyrlægen til at afhente hunden hos dem så den kunne tjekkes for chip.

Jeg har fået den forståelse at det er politiets ansvar men er ikke sikker på hvordan loven er skruet sammen på dette område, derfor jeg spørger.

• #7   18. jun 2007 Jeg "fangede" også engang en hund på gaden, som tydeligtvis var blevet påkørt.
    Den tog jeg ind i butikken og ringede til politiet.
    De ville ikke komme og hente den, så skruede jeg bissen på og så kom de og hentede den.

Hunden havde halsbånd på, men intet hundetegn og den knurrede, når man tog fat i halsbåndet på den og kunne ihvertfald ikke lide børn!

Jeg sagde til politiet at de blev NØD til at komme, for den ville helt sikkert bide kunderne og det går jo heller ikke...

• #8   18. jun 2007 § 6. Ved optageren, hvem dyret tilhører, skal han snarest muligt og senest inden 24 timer, efter at optagelsen har fundet sted, tilstille denne - eller en til hans husstand hørende voksen person - underretning herom.
    Stk. 2. Ved optageren ikke, hvem dyret tilhører, skal anmeldelse om optagelsen inden samme frist ske til sognefogeden - hvis en sådan findes, og ellers til politiet - der snarest muligt foranlediger optagelsen bekendtgjort, jfr. dog § 9, stk. 3. Udgifterne herved vil være at refundere af den, hvem dyret tilhører, og kan om fornødent inddrives ved udpantning.

Sakset fra Markog vejfred.. På dyrenes beskyttelses hjemmeside
    (link fjernet)

Som jeg læser det, så skal politiet tage affærde, hvis der ringes til dem...

• #9   18. jun 2007 Det er egentlig underligt at de ikke skal hente den når den er fare for trafikken og derved og menneskeliv faktisk.. så jeg synes det skulle stå i loven at de skulle gøre det....

• #10   18. jun 2007 Sabina (Randers) Aka. Cruella Deville N - og her troede jeg at politiet havde en dims, til at læse chipnumre ? ja man bliver da klogere hele tiden - skulle ejeren så monstro betale kørsel mm ? eller hvordan foregår sådan noget ? er også blot interesseret

ang. politiet og det at hente en løs hund, så læser og hører man jo så ofte at det "ikke er deres problem" derfor spurgte jeg - og ved egentlig stadig ikke hvis problem det er udover ejerens - og Kitt du har gjort dit og så er takken en vrissen fra ejeren ........... det var for dårligt

• #11   18. jun 2007 R P: Er der en paragraf eller andet du kender til som man kan referere til hvis det sker igen?

Det er 2. gang politiet har lagt ansvaret fra sig overfor mig/kæresten.
    -sidste gang stod der en bil med 4-5 små hunde i ( chihauhauér, små blandinger m.m.) udenfor fra kl 7-8 stykker om aftenen og hele natten over, bilen var en gammel ford og holdte på en afsides parkeringplads nær byens junkiboliger og der hang ledninger ud fra uder rattet (det var i vinters i snestormen) og alt betjenten havde at sige var at en hund kan overleve i 50 graders frost uden problemer så Lars Peter skulle ikke bekymre sig om de hunde.
    Selvom han forklarede at vi altså ikke mente der var rent mel i posen blev vi bare fejet af vejen for som sagt kan en hund sagtens overleve i -50 grader..........

.... tror ikke shorty ville være ret glad hvis fryseren på -5 grader blev hans nye hundekurv.

• #12   18. jun 2007 Nej desværre, men var i samme situation sidste år, og efter en meget dårlig behandling af politiet, ringede jeg til den gratis advokat hjælp som kunne informere mig om at politiet havde pligt til at hente hunden, det blev så ikke aktuelt i mit tilfælde da jeg fandt ejeren til hunden.

mvh

RP.

• #13   18. jun 2007 Pia : politiet i randers har i hvert fald ikke, her havner de hos Dyrlæge Peter hvass som så finder ejeren eller bortformidler hunden efter 3 dage.

• #14   18. jun 2007 R P : kan se den blev fundet af Anette smiley

Det er sku træls når de fejer deres ansvar væk på den måde. Jeg ville ikke selv være tryg ved politiet hvis Shorty ( 7-9-13) en dag skulle løbe væk, heldigvis er han tryghedsnarkoman og løber højest hen på den anden side af hækken for at vande den side også *ss*

• #15   18. jun 2007 Mine forældre har oplevet det samme.....det var en hund der ofte løb løs, men ingen vidste hvem ejerne var.
    De ringede til falck som kom og kørte hunden til dyrlægen, hvor de fandt ejerne via chip.
    Alle udgifter blev betalt af ejerne

Kommentér på:
Loven ang. politiet vs. hunde

Annonce