{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.303 visninger | Oprettet:

A-S
A-S
Online Tilmeldt:
28. jun 2011
Følger: 14 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 4.813

Coco har Cushings Syndrom {{forumTopicSubject}}

Ja, efter megen test frem og tilbage viser det sig at det ikke er nyrerne, men cushings..

Jeg vil bare høre om nogen herinde har erfaring med fodring af en cushings hund?

Jeg kan læse mig frem til på nettet, at der er meget at gøre på den front for hunden, så det vil jeg jo prøve at sætte mig ind i.


Kommentarer på:  Coco har Cushings Syndrom
  • #1   6. nov 2019 Er det evt nogen der kan linke til et website hvor man kan se det præcise indhold af Vom og Hundemats raw-produkter? Jeg kan ikke finde det på deres egen hjemmeside..

  • #2   6. nov 2019 Jeg hører også gerne fra folk der har erfaring med Barf og hjemmesiden barf-foder.dk smiley

  • #3   6. nov 2019 Kan du linke til hvor jeg kan læse lidt om fodring og Cushings?
    Jeg har en hund med Cushings men må indrømme jeg ikke har undersøgt hvad man kan gøre med foder, da han heller ikke tåler at spise hvad som helst. Men kan være jeg skal genoverveje det smiley
    Følger i hvert fald med her smiley


  • #4   6. nov 2019 Jeg har google Cushings dog Keto
    Og læste de fire første hits. Især synes jeg cushingsindogs.com var nem at læse og forstå, gav konkrete bud på fodring.

    Hvor længe har din hund været diagnosticeret og hvor gammel er den?
    Hvor lang tid fra den begyndte på medicinen og til I så bedring gik der? Har I oplevet bivirkninger fra medicinen?


  • #5   6. nov 2019 Bassen fik diagnosen april sidste år, han er kun lige fyldt 6 år sidste måned, så han er ung. Han har det kun i en let grad, men han var dog meget påvirket af det før medicin.
    Fra han startede på medicin og til jeg så en ændring gik der faktisk kun få dage, i starten var det bare at han igen fik mere energi og lyst til at komme ud. Efterhånden så blev pelsen også bedre og så begyndte han at få muskler igen (musklerne var raslet af trods vi havde en fys der skulle hjælpe med at få trænet ham op). Han er også gået fra at blive syg hele tiden (især mave og prostata gav problemer), til at han "kun" har fået noget med stofskiftet og det er en mulig bivirkning på sygdommen.
    Han har nogle problemer med smerter, som han får smertestillende for, men om det hænger sammen med Cushings eller om det er efter en gammel skade det er jeg ikke helt sikker på, det er planen at han skal scannes eller i røntgen for at se om vi kan finde ud af hvor det kommer fra.
    Men så længe han får sin medicin så er han frisk og glad og aktiv, bortset fra nogle få dage hvor han virker lidt ked af det. Men de dårlige dage er heldigvis få, men de er der og det skulle vist være meget normalt ifølge de dyrlæger jeg har snakket med.
    Det ser umiddelbart ikke ud til at han har nogen bivirkninger af medicinen, hvilket er utroligt da den hund næsten ikke kan tåle noget medicin


  • #6   6. nov 2019 Tak for at du deler!
    Coco er kun 6,5år så også ung for at få diagnosen.
    Hun har her de sidste tre dage ret pludseligt udvist svaghed i bevægeapparatet, så jeg er glad for at høre, at det umiddelbart kan trænes op igen.

    Medicinen er i restordre, så vi kommer først til at starte på det på lørdag, men godt at høre at fet virker ret hurtigt, det synes jeg også jeg havde fået at vide.

    Hvordan ved du, at det er i let grad? Hvordan er det målt?


  • #7   6. nov 2019 jeg ved ikke om det er samme medicin ved hest og hund, men ved heste er det en af de bivirkninger der kan være ved medicinen, at de kan virke ked af det / deprimeret. Vi har haft en pony med cushings syndrom


  • #8   6. nov 2019 Ja, medicinen er i restordre. Måtte ringe til halvdelen af Nordsjællands apoteker for at skaffe det sidst vi skulle have, og nåede lige at få fat på det. Har prøvet at glemme at give medicin en enkelt dag, og man kan mærke det med det samme på Bassen.
    Dyrlægen siger at det kommer an på hvor høje tallene i blodprøverne er (kan ikke huske grænserne), som viser hvor slemt det skulle være. Bassen's tal er kun let over grænsen. Men der er forskel på hvor "sarte" hundene er på forhøjede tal, hvor syge de bliver, ligesom der også er forskel på hvor meget medicin de har brug for.

    Da Bassen var værst, det så det ud som om hele kroppen faldt fra hinanden når han gik, og det til trods for at han blev fulgt nøje af dyrlæge og fys. Han havde ikke den karakteristiske hængevom som kendetegner Cushings, så dyrlægen tænkte slet ikke i de baner, men prøvede at finde svar alle mulige andre steder. Det var først da jeg snakkede med den dyrlæge vi bruger til hestene, at han sagde han var sikker på hvad det var og vi fik testet for det at vi fandt ud af det. Nu er vores sædvanlige dyrlæge heldigvis blevet klogere smiley
    Med hensyn til at få musklerne tilbage, så bliver han aldrig i den superform han var før (hvor han kunne fortsætte for evigt), men han har fået ret fine muskler og kan sikkert komme i endnu bedre form endnu, men da jeg knapt går for tiden så varer det noget tid før jeg finder den øvre grænse smiley

    Og så vil jeg sige, at det hjælper mig rigtigt meget at have dagbog over hvordan han har det. For som sagt så har han nogle dårlige dage, og med en dagbog så kan jeg holde styr på hvor mange og hvordan. Og man kan se hvor det er forbedret. Det gør så man nemmere kan overskue hvornår man måske lige skal have fat i dyrlægen og få tjekket om alt er som det skal være, evt om medicin skal justeres


  • #9   6. nov 2019 Connie der er samme bivirkninger ved det til hunde, men ifølge dyrlægerne (eller 2 ud af 3 jeg har snakket med om det), så skulle dyret være deprimeret hele tiden hvis det var en bivirkning.
    Men min erfaring er at alt er ikke helt så firkantet, så måske det er en bivirkning


  • #10   6. nov 2019 Tak for gode råd! Dagbog vil måske være en rigtig god ide.
    Coco virker ikke ekstremt påvirket, hun havde som sagt nogle dage hvor hun virkede som om bagdelen ikke helt kunne det den plejer, men idag virker det som om det er blevet markant bedre igen. Og hun er jo ikke på medicinen endnu...

    Jeg er ret bekymret over det her med medicinmangel.. nu får jeg to pakker, men jeg aner faktisk ikke hvor lang tid der er i sådan to pakker... smiley


    Jeg faldt lige over det her link også, rigtig godt synes jeg: https://pettao.com/best-diet-dogs-cushings-disease/


  • #11   6. nov 2019 Hvad fodrer du med nu?

  • #12   6. nov 2019 Hvor meget skal hun have?

    Min han får 2x10 mg om dagen, så der holder 2 pakker til 30 dage.

    Dejligt at hun virker bedre, ligegyldigt grunden smiley
    Ikke for at gøre dig bekymret, men der kan være symptomer du bare ikke har lagt mærke til. Min han havde f.eks. aldrig haft pels på maven, men folk sagde det var almindeligt for gårdhunde. Nu han er kommet på det medicin, så har han pludselig fået pels på maven, dog vokser hans pels utroligt langsomt.

    Lige nu fodre jeg med hypoallergenic, ris og vitaminer (vitaminer fordi han får meget mindre foder end anbefalet og ris for fylde). Det er fordi han for nogle år siden havde mavesår og tarmbetændelse efter at have haft problemer med maven hele livet (min tidligere dyrlæge sagde hans dårlige mave var normalt og han ville vokse fra det smiley ). Og siden vi startede på det har maven virket uden problemer. Men tænker af og til om der ikke er en bedre løsning.


  • #13   6. nov 2019 Det er sjovt du siger det, Coco har heller ikke pels på maven, og det har hun aldrig rigtig haft..

    Hun skal have ligesom din kan jeg se.. så skal man bekymre sig om at få medicin allerede om en måned.. smiley

    Min dyrlægen synes ikke jeg skulle tage hende af nyrediæten, for ikke at skifte mere end én ting ud af gangen. (Hun er på nyrediæt fordi vi oprindeligt mistænkte dårlige nyre..) forståeligt, men nyrediæt er lav på protein og høj på fedt, og det er lige modsat af hvad der anbefales til cushings hunde på de her websites, så det bekymrer mig lidt... Jeg vil helst have hende i gang med optimal behandling asap!
    Jeg har dog fået nummeret på min brors veninde, som er dyrlæge, så hende vil jeg prøve at snakke med imorgen om det.


  • #14   6. nov 2019 At skaffe medicin er den evige bekymring, jeg plejer at hente nye forsyninger i god tid men sidste gang var jeg sen ude og så var det bare svært at skaffe.

    Kender god det man vil gøre det optimale, og hurtigst muligt. Men af og til må man lige tage et skridt af gangen.
    Og det er altid godt at snakke med en anden dyrlæge, jeg har altid en ekstra at snakke med smiley


  • #15   6. nov 2019 Ja, jeg har sådan på fornemmelsen at det ikke er noget dyrlægerne er sådan informeret om i dybden...

  • #16   6. nov 2019 Øv, det er jeg ked af at høre smiley

    Jeg håber du finder noget der kan hjælpe hende smiley


  • #17   6. nov 2019 Tak A:)
    Ja, lige nu prøver jeg bare at sætte mig ind i så meget som muligt. Jeg hader uvished smiley
    Jeg ved at man kan spise sig så sund, at kroppen kan holde kræft tilbage i ret lang tid af sig selv, så det giver 100% mening for mig, at lave en kost for Coco som giver hende de bedste betingelser!


  • #18   6. nov 2019 Jeg begynder snart at køre til Grindsted igen (SUK), så sig til hvis der er noget du skal have med fra Århus-kanter. Jeg tænker at det måske kan være nemmere at finde forskelligt foder og tilskud her, og så slipper du for at betale fragt.

  • #19   6. nov 2019 Mange tak smiley Det skal jeg huske!

Kommentér på:
Coco har Cushings Syndrom

Annonce