{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.644 visninger | Oprettet:

Vegansk hundefoder {{forumTopicSubject}}

Jeg har meldt mig til et fokus måde omkring udvikling af et plante baseret foder.

Jeg har selv gjort mig tanker om det efter et jeg personligt, har skiftet over til en primær vegansk kost.

Jeg har nogle spørgsmål som jeg selv mangler svar på.

Har i evt gjort jer tanker om en sådan kost? Og hvad ville bekymre jer i form af mangler etc smiley
Altså udover ,"jamen det er jo en kødæder".


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vegansk hundefoder
  • #1   11. nov 2019 Jeg ville være bekymret for om hunden fik de essentielle fedtsyrer, aminosyrer og vitaminer.
    Særligt fedsyrerne, der tror jeg ikke hunden kan klare sig udelukkende vegetabilsk.
    Jeg er på ingen måde ekspert i hundens ernæring, men jeg kunne ikke drømme om at fodre den vegansk.


  • #2   11. nov 2019 Nej … jeg har ikke gjort mig tanker om vegansk kost til hunde. ….. Og jeg kommer heller aldrig til det.
    Men måske skulle jeg hellere købe en kanin så ? …. smiley smiley smiley


  • #3   11. nov 2019 Den største bekymring er nok b vitamin, dvs det bør i alt fald tilsættes:) samtidig er der usikkerhed omkring hvorvidt alle hunde kan udnytte vegetabilsk protein godt nok, i øjeblikket er der også tvivl omkring proteiner fra ærter og bønner, de har muligvis været årsag til sygdomme blandt hunde. Der er rigtig mange ting at tage med i ligningen, så meget at jeg i alt fald ikke turde prøve smiley


  • #4   11. nov 2019 Det er mig inderligt imod.
    Helt oplagt fordi det direkte strider mod artens natur - men det handler også om at misbruge sin magt, at lave kunstige fiksfakserier for at dække det behov, man selv har skabt ved et ideologisk valg på et andet individs vegne.

    Jeg kan ikke med det, det er endnu et højdedrag i rækken af menneskelig egoisme.



  • #5   11. nov 2019 Aldrig nogensinde vil jeg byde en hund på foder uden kød, jeg er af den overbevisning at kød er en meget vigtig del af hunde/kattes kost og faktisk også menneskers,,samt pointen ved at gi vegansk foder dør ligesom ud, når jeg har en hund der fanger mus smiley for de ender ofte i mavsen på ham smiley

  • #6   11. nov 2019 Fedtsyrene er relativt nemt. Aminosyrerne er nok der hvor det bliver mest kringlet, men væsentligt nemmere hvis det fjerde er blandet. Vitaminerne også nemt.

    Den korte tarm er en bekymring.

    Kigger man på nogle af de hunde der har levet et helt liv på plante kost, er der nogle utrolige aldre. Og det er endda foder blandt på intuition efter bedste evne baseret på hvad mennesker spiser.
    Det har ikke været nogen fagpersoner indover.


  • #7   11. nov 2019 TS … Kan du ikke bare selv spise dine gulerødder og salatblade , hvis du helst selv vil have det …. og så lade hunden spise , det den helst vil have ?

  • #8   11. nov 2019 CH - hvis det er efter bedste evne og intention. Så kan der vel ikke just trækkes ego posen over hovedet på en.

    Og hvis man i forvejen trækker ego kortet. Så er det måske også til overvejelse hvorfor man overhovedet har hund smiley


  • #11   11. nov 2019 håber da det er en joke ??? smiley
    ellers siger jeg bare stakkels hund smiley


  • #12   11. nov 2019 Hiver er alt æder... Ligesom mennesker. Hvis noget så er mennesker faktisk mere plante ædere end kødæder. Og de fleste mennesker, ja de spiser en stor del kød.

    Det ville være rigtig fedt hvis folk ville komme med input om hvad deres reelle bekymring er smiley


  • #13   11. nov 2019 Hvis der findes vegansk foder til katte, så gør ser også til hunde.

    Men det er jo ikke hundens behov at være vegetar eller veganer


  • #14   11. nov 2019 Jeg blive trist helt ind i sjælen over at man kan finde på det.
    Jeg ville ønske man i stedet valgte ikke at have hund.


  • #15   11. nov 2019 Synes argumenterne for virker langt sværere at komme i tanker om...
    Det er komplet irrationelt.


  • #17   11. nov 2019 CH hvis hunden trives uændret og måske endda bedre end og levede længere både funktionelt (hørelse/syn etc) og alders mæssigt, hvad i alverden er så problemet?

    Min hund ville være bedøvende ligeglad ifht spise oplevelsen.


  • #18   11. nov 2019 Hvis man ikke kan leve med, at hunden er kødspisende, så lad være med at have hund.

    Det er et etisk spørgsmål - hunde kan leve af næsten hvad som helst, men bør vi virkelig byde dem mere fordi vi har nogle ideologier, der er modstridende med deres natur?
    Livet er fuld af valg.... og fravalg.





  • #19   11. nov 2019 Johnny, der er jo ingen der kan give dig et konkret svar, for det du tænker at udsætte din hund for, er jo en slags ukontrolleret dyreforsøg. Du vil se om din hund kan leve, måske bare holde sig i live, ved en kost, som dyret på ingen måde er gearet til.

    Det er lige så dumt, som at fjerne begge dens øjne, for at se om den kan leve på den måde. Svaret på begge forsøg er, at den kan sikkert fint holde sig i live, trække vejret og bevæge sig, men det er på ingen måde optimalt, og er bedre alternativ på den lange bane, er ikke at være i live.


  • #20   11. nov 2019 I øvrigt synes jeg heller ikke , at hunde KUN skal leve af tørfoder, ( dag ud og dag ind leve af tørre piller uden variation .
    Jeg giver mine hunde forskellige ting i dens foder hver dag ( alt fra kød ...fisk … ost... grønt … og hvad jeg nu har )


  • #21   11. nov 2019 CH jeg forstår udemærket din pointen. Men hvad nu hvis en plante kost ville være bedre?
    Så hvis det der fra en anden vinkel, og det rent faktisk er bedre for hunden, whats the f*cking problem then?

    I naturen ville en hund aldrig kunne dække sit behov. Men i vores nuværende verden er tingene anderledes.
    Hunden er i forvejen avlet, lever, spiser og bevæger sig i forvejen ret langt fra noget som helst naturligt beslægtet fra naturen.
    Hvor mange hunde jager? Spiser kun råt? Kunne overleve i naturen? Hvor mange er ikke total anatomisk ændret i forhold til ulven.


  • #22   11. nov 2019 TS …. Hvorfor gør du det ikke bare … du har jo allerede bestemt dig … ikke ?
    Jeg tror ikke du ændrer mening uanset HVAD vi skriver herinde … sååå

    Og hvad hvis du om 1 - 2 år finder ud af , at hunden faktisk ikke er blevet så sund som du ønskede … hvad så ???


  • #23   11. nov 2019 Hunden er domesticeret i hoved og røv for at tilpasse sig mennesker - du vil lige give den en tand ekstra på grund af en ideologi..

    Det er SÅ syret at man kan komme i tanker om det, synes jeg..


  • #24   11. nov 2019 A - argh det er fandme at dreje ordene og lave sin egen konklusion på andres intention! Og din sammenligning er på grænsen til idioti. Det er sgu noget lort at lukke ud!

    Kost ved man en hel del om. Og kender man behovet så er det ret nemt i vores teknologiske verden at strikke et foder sammen der nærings indeholder det samme som en kød pille.


  • #26   11. nov 2019 CH lad nu være med at køre i den rille smiley jeg forstår dig, og naturligvis skal noget der kun rækker sig til acceptabelt nogensinde trækkes ned over min hund.
    Min indgangs nysgerrighed handler UDELUKKENDE kun om min hunds bedste! Og men research vil være grundig og argumenterne skal være fagligt tunge for min evt bevæggrund. Jeg har intet imod at min hund skulle leve med kød hele sit liv.
    Og intet er besluttet endnu.

    Hvor mange hunde lever ikke fuldt på længde med andre hunde, hvor deres indtag primært er baseret på fylde sin korn, kartofler og ris?


  • #28   11. nov 2019 #21 Du svarer ........" CH jeg forstår udemærket din pointen. Men hvad nu hvis en plante kost ville være bedre? "

    TS . …. hvordan vil du nogen sinde kunne finde ud af om en plantekost ville være bedre for hunden ? Du har jo ikke noget sammenlignings grundlag...…………. ( med mindre din hund er smadder syg nu …. og får det MEGET bedre uden kød, men med kun en masse gulerødder og salatblade.)


  • #29   11. nov 2019 Det et jo en illusion, Johnny..

    Det MÅ du da vide!

    Man kan gøre hvad som helst kunstigt, men det betyder da hverken at man skal eller at det overhovedet er en god ide!

    Det er altså virkelig ude af en tangent.


  • #30   11. nov 2019 CH det ved du og jeg da ikke en vegansk bønne om.
    Kunsten ville jo være at sørge for at hunden får en stor mængde af det den ellers aldrig ville kunne få i så store mængder af i naturen.
    Og en af hæm skoene bliver nok tværtimod at man ønsker at finde en naturlig og ikke kunstig/syntetisk løsning.

    2 piller, begge indeholder alle næringsstoffer en hund skal have og begge hunde lever ens. What's the difference?


  • #31   11. nov 2019 De hunde der er blevet gamle på en vegansk kost hvad har de skullet præstere igennem livet ? Og har de nogle skavanker som kan skyldes fodring eller er de tip top sunde og raske ? Jeg ville være ret bekymret for aminosyresammensætningen i vegansk kost: der er ganske enkelt essentielle aminosyrer der IKKE dannes ud fra planteproteiner. Ja, da man kan så finde dem fremstillet syntetisk. Men har man som veganer styr på den process (hvad laves det af, hvor meget forurener det, er det nu også HELT den samme aminosyre man får ud af det osv osv )?
    Jeg har kendt en enkelt vegansk fodret hund (labrador på 6 år). Iflg ejer var den sund og rask og helt tip top. Jeg så en hund, der var sløv og energiforladt, mat i pelsen og muskelfattig. Den var til dyrlæge i tide og utide med dårlig mave. Ejer forsøgte at træne lydighed med den (det var derfor jeg lærte den at kende) men måtte droppe det igen; 'den gad ikke rigtigt' .... Jeg tænkte i mit stille sind at det sikkert var fordi den ganske enkelt ikke havde energien til det pga sin kost. Men altså jeg kan ikke være sikker.
    Bevares hunde er modificerede temmelig meget eksteriørt og også lidt fysiologisk (de har fx kulhydratnedbrydende enzymer i deres spyt i modsætning til ulve). Og jo, de er omnivore, men de er stadig primært carnivore og frugt og grønt er ikke deres førstevalg.
    De er jægere og det der giver langt den mest givende aktivering for rigtig rigtig mange hunde er stadig 'simuleringer' af jagt - eller rigtig jagt hvis muligheden er der. Det bør man da et eller andet sted respekterer som hundeejer. Mine to jager fx mus, rotter og fasaner og de spiser det de fanger, hvis de kan slippe afsted med det.
    Jeg har kaniner; Hvad ville svaret mon være hvis jeg sagde at jeg ville prøve at fodre dem med kød ?. Det ville vist forekomme dybt forkert i langt de flestes øre: kaniner er planteædere. Hvorfor er det anderledes med hunde ? Hænger det ikke sammen med at det pt er ved at være meget fy fy at spise kød ? Bevares en almindelig dansker spiser langt mere kød end nødvendigt, men behøver man gå helt i den modsatte grøft ? Det er jo trods alt ikke alt kød der er produceret under forhold hvor dyrene har haft det dårligt og det er ikke alt kød der har udledt en masse CO2 og methan i produktionen. Jeg spiser mange kaniner. De er fodret op på græs og urter. De er blevet gjort tamme og kælet med og har boet i bure med massere af plads til at hoppe rundt på inden de bliver slagtet. Vi er to mennesker og en kanin er mad til 4 dage til os.


  • #32   11. nov 2019 Mette det er klart at det sagtens kan være undtagelsen det bekræfter reglen. Men uanset hvad så lever en passiv inaktiv hund ikke til den er 25 år! Og 25 år er unormalt uanset hund, aktivitet eller whatever!
    Og aldrig om jeg ville gå på kompromis med at min hund skulle blive slatten. Hvis det skulle stå uklart at jeg ønsker en hund der er fuld knald på hele livet, ja, så ved jeg ikke smiley

    Essentielle aminosyre KAN godt indtages via planter, men det kræver at man spiser bredt og maget f det som hunden normalt ikke ville spise meget af.

    Etikken omkring slagtning etc er ikke en bevæggrund. Selvom der ikke rigtig findes nogen særlig gode argumenter hvis man dykker ned i det smiley men den del kunne jeg godt tænke mig blev undladt. Også forureningen - dog en kommentar folk glemmer at indregne de store områder der skal bruges til foder produktion.


  • Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

    Emner: 8 Svar: 147
    #33   11. nov 2019 Jeg forstår godt hvor veganer vil hen og hvorfor, men når de begynder på det denne tråd fortæller så er det at de ødelægger den vej de gerne vil havde andre folk over på, og på den måde fortsætter det at andre går imod dem... Det denne tråd fortæller er og gå for langt med sin veganske livstil. smiley
    Det er sådan jeg har opfattet det når jeg oftes høre dem som er imod veganere, ikke noget de som sådan siger direkte, men man kan alligevel fornemme det. smiley


  • #34   11. nov 2019 #33 …. Jeg har intet mod folk er veganere eller vegetarer … det er helt deres eget valg .
    Men hunde kan ikke vælge selv . … De har bare at æde det vi serverer for dem , hvis de ikke vil dø af sult.


  • #35   11. nov 2019 Dog lover - Jeg har solgt en kat til en veganer der ville fodre den med vegansk kost, den eneste grund til jeg sagde ja, var fordi den kunne rende frit i en skov og fange dyr, så den kunne få opfyldt sit kødbehov (normalt sælger jeg ikke katte som udekatte)

  • #36   11. nov 2019 Doglover jeg er virkelig ikke ude på at påvirke andre. Jeg gider som regel ikke diskutere det, for det er altid bøvlet og folk føler sig altid utroligt ramt.

    Jeg kan kun understrege igen, at hvis jeg skulle skifte over, så ville min hunds ve og vel være førsteprioritet. Det handler stadig ikke om at trække mine personlige holdninger ned over min hund. Jeg har fundet inspiration, og valgt at udforske det - med Ja hatten på.


  • Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

    Emner: 8 Svar: 147
    #37   11. nov 2019 34# det var ikke for at sige at i hader veganere, men mere for at få veganere til og tænke over deres handling, nogle af dem som fravælger veganere hader dem ikke, de føler bare ikke for at støtte dem begrund af den måde nogle veganere prøver og få deres livstil ud på, da nogle går for langt med den. smiley

    Men jeg er også imod at man tvinger vegansk livstil på væsner som ikke selv kan sige fra, som hunde og katte freksempelt, hvor kød er en del af deres naturlige kost. smiley


  • #38   11. nov 2019 #35 …. Og alligevel solgte du katten til en der var veganer OG ville lade katten blive veganer OG rende ude …. begge dele imod dine principper … FLOT …

  • #39   11. nov 2019 NITTIB - Jeps, den lever skam stadig og har et dejligt liv.

  • Dog Lover
    Dog Lover Tilmeldt:
    feb 2016

    Emner: 8 Svar: 147
    #40   11. nov 2019 Johnny j, vi har alle forskellige meninger, jeg er dog imod, men det er dit valg. smiley

  • #41   11. nov 2019 Johnny, din argumentation minder om det her:

    profilbillede
  • #42   11. nov 2019 Sagt sådan lidt frækt, så kan man vel bare kigge på de hunde, der vokser op på pedigree og lignende lavkvalitet med max 3% kød i, sådan cirka.
    Det er sådan lidt halvslatne hunde med fedtet pels, hvoraf en del har rigtigt dårlige tænder og er sådan lidt overvægtige, og de skal aldrig rigtig præstere andet, end at tulle rundt i haven.
    Ingen ved om de KAN præstere på kosten, for ejere med arbejdende hunde, giver bedre mad.
    Det var lige en omgang følelser blandet med fordomme, men ikke mindre sandt af den grund.

    Set reelt på sagen, ville jeg være bekymret for energiniveau, mæthedsfornemmelse og tandsundhed. Hvis ikke hunden får ben og hele stykker kød, får den ikke renset tænderne ordentligt og vil ofte få problemer med tandkød og tænder på sigt.

    Etisk ser jeg også et stort problem. Hunde er lavet til at æde kød, bl.a. Jeg kan ikke finde én eneste årsag til at undlade dette allermest naturlige for hundene.


  • #43   11. nov 2019 Malene det findes da også massere af hunde der lever fint på kulhydrat baseret foder.
    Jeg vil vove påstanden om at den der konsekvent køber det billigste foder også er rigtig dårlige til at tilbyde et fornuftigt hundeliv.

    Martines raket der vist nok lever på RC. RC proteiner består i høj grad af ikke animalske proteiner. RC vil af rigtig mange stemples som et dårligt foder.

    Mætheden er klart på plante siden, det skal en del til før kJ følger med store mængder animalsk fedt.
    Den korte tarm er nærmere problemet, da den nok sættes på overarbejde.

    Tænderne, enig, alle kulhydrater bliver til sukker, som et skidt for tænderne


  • #45   11. nov 2019 På nogle dage (faktisk en del) får Sally mange rester, og oftes kartofler, ris, pasta. Og rigtig mange grøntsager og frugter. Når hun får det, så skære en del af tørkosten fra, nogen gange det hele. Jeg har aldrig set Sally gå et gear ned af den årsag.

    Jeg har også tit givet hende foder at "svingende kvalitet" pga det har været bortgivet, ingen forskel.


  • #46   11. nov 2019 Meget enig med Malene. Da jeg overtog min gamle hund, fik han supermarkedets det billigste og det kunne tydeligt ses på både pels og afføring. Han havde en fesen brun farve, hans pels var fedtet, han havde virkelig tør hud og han havde tynd mave hele tiden.
    Da jeg skiftede ham over på noget andet foder, gik der ikke lang tid, før han fik en mørk, lækker farve og blev dejligt blød at røre ved. Hans hud holdt op med at klø og hans afføring blev helt normal.

    Jeg testede selvfølgelig aldrig, om det skyldtes manglen på kød, så jeg kan ikke sige 100 %, om det skyldes det ene eller det andet. Men det siger mig helt klart, at han manglede noget i sit gamle foder, som han fik i det nye. Og så er det nærliggende at tænke, at det skyldes en højere mængde protein og/eller fedt.

    Og uden at vide ret meget om vegansk kost, så tænker jeg, at det bliver svært at opretholde en fornuftig mængde protein og fedt, hvis hunden skal leve af linser, bønner osv.



  • #50   11. nov 2019 #42 Malene ….. Du skriver … Hvis ikke hunden får ben og hele stykker kød, får den ikke renset tænderne ordentligt og vil ofte få problemer med tandkød og tænder på sigt. " …

    Det gælder nu ikke alle hunde …. Mine nu 2 døde Cavalier'er fik ALDRIG ben eller hele kødstykker …. de havde masser af energi , de havde begge 2 ALLE deres tænder OG uden tandsten lige til de døde.
    Nanna blev 11½ år gammel …. og Lasse blev næsten 14 år. … såååå


  • #51   11. nov 2019 Jeg ville bekymre mig mest for hvordan mennesket er nået der til, at vi vil holde dyr og pådutte dem et liv der er så markant anderledes end hvad der var dem tiltænkt fra naturens side - og det gælder både hunde og andre dyr.

    Og nej et hundeliv bliver aldrig naturligt, men hvor langt vil vi gå ud af linen?

    Jeg ville aldrig nå der til hvor jeg bekymre mig om vitaminer osv. for det er ikke en tanke jeg kan tage seriøst i mit hundehold - at fodre vegansk.


  • #57   11. nov 2019 Therese - Protein mængden er ikke problemet som sådan. Det er de essentielle aminosyre og balancen af dem. For at alle kæderne bliver komplette, så skal der forskellige plante proteiner til - i de rigtige mængder.

    Kenzie - Fuldstændig enig! Jeg synes også der skriges til himlen at alting skal være så "naturligt" - i de bokse som passer dem selv. Og pedigree sammenligningen er også en utretfærdigt sidestilling. En hel baseret "premium" plantekost vil være et velovervejet produkt og ikke bare 95% korn proppet ned i en blender.
    Og så synes jeg også at de veganske hunde der lever et absurd langt liv, lægger op til at det ikke kun kan være tilfældigheder. Relative "store" racer der lever +20år og ejere der stadig påstår at deres hunde er aktive og fuldt funktionelle. Mange af dem, fodret på gætværk af sammensætninger, og nogen af dem på foder der er produceret uden den store forudgående forskning.
    Hvor mange +20kg hunde lever forbi 15år? Få, hvor mange kan se, høre og løbe - næsten ingen.


  • #58   11. nov 2019 julieshunde - Det kunne også være en mulighed. Men etikken vægter kun meget lidt, så det ville ikke nødvendigvis være den rette løsning. Målet ville ikke være at undgå kød, men at give min hund det bedste.

  • #59   11. nov 2019 Ida - Så vidt jeg husker så var det et protein i et Premium produkt der var problemet smiley Husker jeg helt forkert hvis det var Acana/Orijen?

  • #62   11. nov 2019 Jeg er slet ikke på vippen til at tage springet. Men jeg finder det interessant. Og så søgte en gut en fokus gruppe. Altså hvor man skal give respons og stille spørgsmål. Vi skal altså ikke påbegynde noget. Nu står jeg i mit eget lille veganske eventyr, og så dukkede det op i mit feed, så tænkte jeg at jeg måtte se hvad det er smiley

  • #63   11. nov 2019 Min hund æder i øvrigt også store mængder græs, når jeg ikke kan stoppe hende smiley smiley det taler dog ikke for, da det skal hives ud af røven dagen efter smiley

  • #69   11. nov 2019 Altså hvis man spørg hvad vi andre tænker om et emne. Så må man vel godt have den holdning at man synes vores måde at pådutte dyr en diet der måske nok tilgode ser dyret, men ikke var det dyret selv ville vælge - vel om mærke et sundt og raskt dyr- er lidt en træls tendens. Hvorfor skyde andres holdninger ned med at kalde det dårlig argumentation osv.
    det var rent faktisk et holdnings spørgsmål og ikke en argumentation der blev efterspurgt.

    Og ja jeg bekymre mig ikke om vitaminer osv i vegansk hundefoder. For jeg ville aldrig bruge det. Jeg bekymre mig mere om tendensen i samfundet.
    Det var rent faktisk blot mit svar på Ts oplæg.


  • #70   11. nov 2019 Ida
    Åh hahahaha, ja så hellere græs smiley


  • #72   11. nov 2019 Ift dit startindlæg,
    Nu hvor Coco er kommet på nyrefoder, som jo skal være meget lav på protein og derfor nærmest er et veganerfoder i sig selv kan jeg bare konkludere at hun er sindsyg sulten på trods af at hun får dobbelt så meget mad OG vådfoder frossent i kong om eftermiddagen, trods mængden tager hun ikke på, men er gået fra at lave lort en gang på eftermiddagsturen til 2-3 gange, enkelte gange 4. Så jeg kan jo konkludere at hun ikke optager og udnytter ret meget af foderet, hvorfor vejledningen nok også anbefaler dobbelt dosis ift essentials (som hun gik før) for at hun overhovedet får dækket sine behov.

    Fra et etisk synspunkt synes jeg ikke man kan pådutte sin hund noget, som er så meget imod dens natur. Hunden har jo ikke et valg, og kunne jeg, ville jeg absolut ikke udsætte min hund for det foder, hun får pt...


  • #75   11. nov 2019 Ida haha haha haha smiley tænker at du ikke lige accepterede nogle møsser fra hunden den dag smiley

  • #76   11. nov 2019 Ida - næppe mange

  • #77   11. nov 2019 Martines raket får også andre ting end RC smiley

    Det er bare hans primære foder - jeg supplerer det med forskellige andre fodermærker og så får han råt og rester også.


  • #78   11. nov 2019 Sally er faktisk ikke den store fan af råt. Det skal tygges. Sally æder altid det grønne/kulhydrater før hun giver sig i kast med feks laksen.

  • #80   11. nov 2019 Min Iroc, som levede på råt grundet allergi, elskede tørkost og blev aldrig rigtigt hardcore rå-ting fan - selvom han blev fodret på den måde i 10 år smiley



  • #82   11. nov 2019 #81

    Ja da - kærestens to f.eks smiley


  • #85   11. nov 2019 Martine - det var også bare som eksempel. Der findes rigtig mange produkter der langtfra er baseret på kød, som fungere super på mange hunde smiley

  • #86   11. nov 2019 Det er helt OK, Johnny - jeg faldt bare over det, og ville lige sige, at han får noget andet også.
    Kærestens konkurrencehund lever mere stringent og det er meget sjældent, at jeg får lov til at give den noget udover RC.
    Og den gamle hund han har - 11 år og fit for fight uden problemer - er det først inden for det sidste ½ års tid, at han er begyndt at tillade, at jeg giver noget andet end RC.

    Tror han er fan smiley


  • #87   11. nov 2019 Martine - og jeg tænker ikke lige at jeres hunde er af de dvaske energi forladte typer smiley

  • #90   11. nov 2019 Jeg synes mest af alt, at det er sjovt, at nogen tror på en eller anden tilfældig hjemmeside, hvor nogen beskriver at en hund er 25 år gammel og har levet hele livet vegansk.

    Bevares, en eller anden tilfældig kvinde (som selv er veganer, har jo skrevet en fanatisk bog, og det understreger jo sandheden)!

    Det endda på en hjemmeside som lever af at sælge vegansk hundemad (det øger jo bestemt troværdigheden yderligere!).

    Hvorfor tror nogen mennesker på alt der står på nettet eller har udgivet en bog? Det er mig en evig gåde uden skyggen af videnskabelig dokumentation?

    Det svarer til, at jeg opfordre alle til at spise meget mere oksekød hvis køerne kommer fra en holistisk græsmark, fordi at det godt for vores CO2. Det har jeg nemlig læst på nettet. Undskyld, jeg synes det er tosset.

    Hvis der var vegansk foder, og det var videnskabeligt bevist at hunden kunne leve bedre af det, så ville jeg sikkert købe det. Men ikke baseret på vegansk psydo videnskab. Jeg er nemlig ikke fanatiker i nogen retning.

    PS: Det er til gengæld videnskabeligt bevist, at 500 gram vegansk plantefars CO2 forurener mere end 500 gram hakket kylling. Så kan man jo tykke lidt på den. smiley


  • #91   11. nov 2019 Kenzie, nej da? Forskellen er jo om man kan undgå det eller om man vælger at undgå det.

    Er hunden syg men kan leve et godt liv på et foder som hverken tilfredsstiller den eller fra ejers synspunkt er etisk, så jo, så er det jo det, man gør. Hunden spiser jo ikke hele dagen, resten af tiden vil den leve et fedt og dejligt liv.

    Men er der intet i vejen med hunden og eneste grund til at fodre hunden på den her måde er egne fanatiske ideer, så nej, så er det ikke iorden.

    Efter min mening.


  • #92   11. nov 2019 Martin - hvis det er den som Kenzie linker til, så kender jeg ikke til den hund smiley

    Tilgengæld kan det være problematisk at henvise til rapporter lavet af landbrugs industrien smiley
    Mon ikke der er udeladt noget, siden kylling udleder over dobbelt så meget CO2 som soja pr kg. Og så kan man evt trække kcal med ind i ligningen hvor kylling og plantefars er langt fra hinanden
    Feks det store aftryk og deforesting, vand og foder produktion.
    Men lad os sige at forskellen er mindre flatterende, så kan man jo også spise andet end kød erstatnings produkt - det i øvrigt smager ganske dårligt.


  • #95   11. nov 2019 @Johnny J.
    Prøv at se, jeg kommer med en påstand, og vupti, begynder du at forklare noget med at en industri lyver/snyder eller de har ikke taget det hele med. Beklager, det er fanatisme i mine øjne. I mine øjne, havde det rigtige svar været:

    Kan du bevise den påstand? Lidt ligesom jeg tit gør til de alternative, med meget morsomme undersøgelser til følge, fra tilfældige undersøgelser fra hele verden (google længe leve). smiley

    Vi kender det fra vaccine modstandere, alternativ behandling og folk der tror på at jorden er flad.

    Nej, der er ikke udeladt noget, det er fordi, at for at producere soja om til "kødfars", så er der en produktion der går i gang. At lave soya til om en kødlignende ting koster produktion, produktion koster CO2 (normalt).

    Den produktion i dette tilfælde forurener så samlet med mere CO2, end hakket kyllingekød samlet gør.

    I mine øjne, så taber mange perspektiv, hvis man begynder at bortforklare med i mine øjne egne formodninger og gætterier.

    Skal noget roses, så er det sjovt nok, at producenten af plantefarsen var ærlige. For deres beregning passede med eksperternes estimat, og det samme var tilfældet i forbindelse med kyllingekødet skal dog også siges. Det er ikke altid at industrier lyver. Det er også dumt at lyve om noget der kan beregnes nogenlunde.

    I øvrigt var CO2 udledningen stadig markant mindre end oksekød og en lille smule under grisekød.

    Det sjove, at du kan selv tjekke tingene, der er endda lavet en app nu, hvor folk kan tjekke inden de køber x ting. Det er meget lærerigt. Med automatisk registrering af ens kviteringer. Skidesmart hvis man spørger mig.

    https://co2food.dk/

    Du vil blive forbavset i ny og næ kan jeg dig love for. Forhåbentligt kan det så også få dig til at se mere nyanceret på tingene.

    Husk nu, at jeg er ikke modstander at vegansk mad, jeg er modstander af den opfattelse af, at det er løsningen på alt. Det er sjældent at der findes en endegyldig sandhed.

    Jeg tvivler på vegansk hundefoder, men jeg er overbevist om, at indenfor 10 år, vil "kødet" komme fra orme eller alger, som begge dele ekstremt godt for CO2 udledningen og forureningsmæssigt, og jeg er helt sikker på at min køter vil være lige så glad for det, som almindeligt produceret tørfoder.

    Ben kan man sikkert også presse ud af det på sigt, som er lige så godt for tænderne som fra en ko. Så ser jeg helt ærligt ikke nogen grund til traditionelt foder længere.


  • #96   11. nov 2019 Du kan gå igang nu, Martin smiley https://www.green-petfood.com/insectdog/insectdog-hypoallergen/

  • #100   11. nov 2019 Faktum er:
    katte ikke leve vegansk/vegetarisk. De dør uden taurin og den eneste kilde til taurin et animalske proteiner! Katte er ikke i stand til at danne taurin i koppen.

    Hunde kan potentielt leve vegetarisk forudsat at der er nok methionin og cystein til stede til at kroppen både kan benytte det til deres processer OG til at danne taurin ud af dette.
    Hvis der ikke er nok af ovenstående tilstede kan hunden ikke danne taurin og det giver samme problem som hos kat. Hvilket kan være ret udfordrende at opfylde med vegetarisk foder og mange af de vegetariske fuldfoderprodukter dækker Ikke hundens behov....


  • #101   11. nov 2019 @Elvira.
    Generelt om vegansk kost (open access): https://www.mdpi.com/2076-2615/6/9/57/htm

    Er lavet af denne mand (Andrew Knight):
    Som tada... Er veganer selv og kendt inden for den veganske verden.

    Den anden medundersøger er tada (gæt selv) også veganer! smiley

    Som jeg skrev længere oppe, spørg ind til fakta, og man får fanatisk sjove undersøgelser stukket i hovedet.

    Det minder mig om, at jeg også kan finde rapporter lavet af tobaksindustrien, som forklarer at rygning også er sundt på nogen områder. Typisk Amerikanske undersøgelser lavet på et eller andet mindre universitet. Det kan vi så alle sidde og fundere lidt over. smiley


  • #103   11. nov 2019 @Ida.
    Alt skal nok blive undersøgt ordenligt over tid.

    Jeg siger ikke at rapporten er useriøs. Det har jeg ikke belæg for at sige.

    Jeg har dog belæg for at sige, at alle undersøgelser skal jo gentages x antal gange med samme resultat, førend at viden bliver anderkendt. At tage en undersøgelse og sige at der er sandheden er for dumt i mine øjne.

    Danmark er jo notorisk kendt for, at vi er meget grundige, førend at vores stat kommer med ændringer. Det kan være godt og skidt på en gang.

    Men at sige om x ting generelt baseret på en undersøgelse, det bare forkert.

    I øvrigt skriver pågældende Universitet, at de får anderkendt 82 procent af deres udgivelser. Jeg ved ikke om det er godt eller skidt. Jeg ved bare, at så bliver 18 procent også forkastet.

    Jeg gav jo selv eksemplet omkring køer på en holistisk græsmark. En undersøgelse og vupti, så troede mange kødtilhængere på den. smiley

    Det er da sjovt!


  • #104   11. nov 2019 Er selv veganer - det er min hund ikke. Så nemt er det.

    Jeg har valgt, at have hende i min varetægt som underholdning. Det har hun ikke, og har dermed også krav på, at hendes behov og sundhed sættes foran egne holdninger og præferencer.


  • #107   12. nov 2019 Ida - Så vidt jeg husker så var det et protein i et Premium produkt der var problemet smiley Husker jeg helt forkert hvis det var Acana/Orijen?

    Det er en typisk sammenblanding af fakta. Der var et søgsmål mod Champion Petfood (dem der laver Orijen og Acana) gående på at de fiflede med tallene for bl.a. tungmetaller. Når man nu befinder sig i USA, så kan der sagsøges for de mest underlige ting. Men søgsmålet blev afvist af domstolene, fordi producenten kunne bevise, at sagsøger havde fiflet med tallene smiley

    Den anden sag var noget hype med kornfrit foder, som måske gav hjerteproblemer. Sjovt nok var det netop manglende taurin, der var årsagen - altså noget som med garanti vil opstå med vegansk foder, med mindre der tiltættes taurin.


  • #108   12. nov 2019 "Essentielle aminosyre KAN godt indtages via planter, men det kræver at man spiser bredt og maget f det som hunden normalt ikke ville spise meget af." Nej, der er altså nogen af dem man på ingen måde kan finde i en plantebaseret kost.

  • #110   12. nov 2019 B12 kommer i korn, så det tænker jeg er fint dækket ind - hvis der altså er korn i den veganske menu. Men jern skal tilsættes, nok endda en del. Kalk og fosfor er der heller ikke nok af.

  • #111   12. nov 2019 Hvis der findes B12 i korn, er det i meget lille mængde - der hvor det virkelig batter mht B12 er i fisk, skaldyr, mejeri og æg, så vidt jeg husker.

  • #112   12. nov 2019 B12 skal vegetarer i alt fald helst tage ved siden af kosten, så mon ikke det også gælder hunde?

  • #113   12. nov 2019 Sorry, B12 er selvfølgelig i kød og fisk smiley Ved sgu da ikke hvordan jeg fik det puttet ind i korn smiley

  • #114   12. nov 2019 Jeg indrømmer med det samme at jeg ikke har læst alle svarene endnu, men med fare for det allerede er skrevet, har der lige været en udmelding fra dyrlægeforeningen mener jeg det var omkring lige dette. De opfordre folk til ikke at pådutte sin hund eller kat at soise vegansk fordi man selv er af den overbevisning. De skrev at hunde ikke kan optage den veganske kost så de dør faktisk langsomt af sult, selv om de ser velnærede ud.


  • #115   12. nov 2019 Det eneste der fremgår tydeligt af denne debat (og de "beviser" der linkes til), er vist at der er alt for mange variable forhold almindelige mennesker ikke kan tage højde for, til at man kan konkludere noget som helst endegyldigt.

    For mig er det essentielle i hundefodring, udover det indlysende at hunden skal kunne leve godt af det, at den faktisk også nyder at spise det!

    Det er da ikke særlig fedt at se sin hund springe rund og nærmest vende vrangen ud på sig selv for at få nogle godbidder, selv om den har en skål fuld af "det ideelle" foder stående hele dagen, for sidst på aftenen, når kræet er HELT sikker på at der ikke falder mere af, luske hen og stå og rode i superdiæten for at blive mæt.

    Hunde er forskellige, og jeg skal da ikke forsværge at der er nogle af dem der virkelig foretrækker grøntsager frem for kød, men her hos os er det, også iflg. Luffe, BARF der er sagen! Tilberedt kød er dog (igen iflg. Luffe) mindst lige så godt, men det har jeg en teori om, godt kunne skyldes at det er det jeg spiser...

    Nu er det ikke sådan at det er Luffe der sammensætter menuen alene, men hvorfor ikke lige teste hvad hunden helst vil have, og så vælge det der falder sammen med hvad der er godt for den?

    Det var så den bløde hundeejers indspark smiley


  • #117   12. nov 2019 Veganske hunde min......

    Et klassisk eksempel på folk der pådutter deres hund noget, og så når virkligheden rammer.....

    Men han havde en hurtig forklaring, det har veganer altid.

    https://www.youtube.com/watch?v=-w8k7xqCxxY

    PS: 3,37 og frem nyd ejerenes ansigt... smiley


  • #119   13. nov 2019 pga mangelsygdomme

  • #120   13. nov 2019 Man behøver hverken at være mager eller sulten for at være fejlernæret smiley

  • #121   13. nov 2019 Ja bare se på mig... Og mine deller....

  • #122   13. nov 2019 Palle, jeg var teknisk underernæret da jeg var syg, og det var efter 3-4 måneders sygdom. Jeg manglede en masse vitaminer og mineraler i min krop, og der var fare for at mine knogler afkalkede; derfor fik jeg en DEXA-scanning. Jeg blev sat på stærke vitaminer og proteindrik, og det tog et par år at rette op.

    Det er i øvrigt ikke særlig fedt at være teknisk underernæret. Kroppen gør ondt, man er træt og kan ikke tænke.


  • #128   18. nov 2019 Jinx - det er virkelig interessant!!
    Mennesket spiser jo også (primært ihvertfald) planteædende dyr, og ikke rovdyr.



  • #130   18. nov 2019 The game changers er god inspiration. MEN det er virkelig en gang veganer propaganda, der udvælger selective studier og fagpersoner der i forvejen er pro plante baseret kost. Selv studier der har konfliktende resultater udvælger de dele af.

    Hoved personen har i øvrigt spist plante baseret siden 2009. De personer der bliver fremhævet er der også lidt kontrovers med, dels oplyses der intet om steroider hvilket er en gigantisk påvirkning på 2-3 af dem, og stærk manden er altså ikke den stærkeste i den disciplin. Der løftes både tungere og længere. Man skal tage den med et gran salt, men den belyser helt klart at kød er ret unødvendigt for os mennesker.


Kommentér på:
Vegansk hundefoder

Annonce