{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.003 visninger | Oprettet:

Irettesætte sensitiv hund {{forumTopicSubject}}

Hold nu op hvor synes jeg altså bare det er så mega svært at irettesætte Maika, når hun gør ting hun ikke må.
Hun tester grænser - self. gør hun det - men hun gør det på den mest charmerende måde.
Mit største problem ligger nok i at hun er ekstremt sensitiv, og fra vi hentede hende på internatet i marts 2018 tog hun enormt lang tid om at komme ud af sin skal. Hun er stadig meget spørgende og undskyldende (hvilket jeg stadig ikke har vænnet mig til fra vores tidligere flab), men vi ser hele tiden fremskridt.

Hun er begyndt at lave småunoder, som man måske egentlig burde sige nej til, men istedet smelter jeg eller bryder sammen af grin pga. den måde hun gør det.
Eksempler:
- Har taget den bedste pind fra brandekurven.
- Greb forleden en colaramme vi smed hen i brændekurven, som var det en freesbee og gav sig til at splitte den.
- Tog i forgårs en chips - meget forsigtigt - ud af hånden på mig, da sænkede hånden mens jeg så film.
- Tog igår den pind jeg stod og forsøgte at slå en edderkop ihjel med (se billede).
- Derudover hopper hun henover vores sofabord hver gang vi har gæster (hvilket vi dog sjældent har haft mens vi har haft hende - og ikke pga. hende, vi er bare flyttet langt væk fra alt og alle)

Det jeg nok har det sværest med, det er glæden ved at hun begynder at træde mere og mere i karakter i forhold til at hun er en kareler. Hendes måde at være sensitiv på er nemlig ret atypisk for racen, men nok også meget almindeligt for en hun der har taget ejerskift/internat ophold meget hårdt.
Jeg synes det er fedt at se at hun begynder at få mere og mere selvtillid, og så nænner jeg slet ikke at irettesætte hende, og indtil videre er det småting der på ingen måde er et problem - Men med småting følger de større.

Så ja, mit spørgsmål er nok, hvilke selvtillids øvelser kan anbefales, hvor hun kan få styrket sin selvtillid yderligere på et positivt grundlag, fremfor på unoder (hvor søde og charmerende de end måtte være).

Og ja, jeg er bare blød når det kommer til sensitive dyr (samme med vores ene über sensitive hest). I går da hun bare tog den gren jeg holdt forsigtigt i munden og stod og ventede til jeg slap og så bare lagde sig ned og havde en fest foran os - ja, jeg kan ikke stå for hende, og ja er ganske udmærket klar over det er mig der er problemet her, og ligeså meget er mig der skal trænes.

Det skal lige nævnes, at når vi siger nej (det sker) stopper hun med det samme.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Irettesætte sensitiv hund
  • #1   2. dec 2019 Jeg har ingen anelse, udover at alt teamwork udført på hendes niveau giver øget selvværd. Så er det ikke så vigtigt om i træner canicross, lydighed eller at danse sammen, men dejligt hun vokser smiley PS hvor er det et fantastisk billede du har lagt op. Lykken over at du har taget sådan en fantastisk pind med ind i stuen for hendes skyld, hahaha smiley

  • #2   2. dec 2019 Ziva, det er også det der er så forbandet. At se hende så livsglad er guld og jeg elsker det smiley

  • #3   2. dec 2019 Jeg ville bare stille og roligt fortsætte, og så kun bruge nej eller ah-ah når det er nødvendigt. Rigtig tit er det nok at fjerne hund fra ting, eller ting fra hund uden yderligere kommentar.


  • #5   2. dec 2019 Altså jeg synes jo det lyder ganske harmløst og frækt på en god måde, og ville nok ikke gøre andet ved de små unoder du egentlig accepterer.
    I de situationer, hvor hun tager en pind/ting/osv kan man jo bare pille det væk fra hende og så lave noget andet. Jeg tænker ikke, du nødvendigvis behøver at irettesætte hende?


  • #6   2. dec 2019 De situationer du nævner der var ikke noget jeg overhovedet ville irettesætte eller skælde ud over, måske lige med undtagelse af at hoppe henover sofabordet.
    Men ellers ville jeg gøre som dig, trække på smilebåndet og grinet, hvilket jeg også har gjort.
    Det er jo det hyggelige og sjove ved at have hund, deres skøre påfund.
    Ved mine hunde har det ik ført noget større med sig, som du nævner at du er bange for at det vil gøre, hvis du ik stopper hunden.

    Nu har jeg selv har en mishandlet hund, som desværre nu er blevet himmelhund, men det hjalp rigtig meget på hendes selvtillid med kropskontrol øvelser og agility øvelser i hendes tempo(og det er vigtig), og derefter alt muligt andet træning.


  • #7   2. dec 2019 Jeg ville virkelig vælge mine kampe. Jeg ville tillade en hel del civil ulydighed med sådan en hund, jeg synes de skal være frække og jeg synes faktisk de skal slippe afsted med noget (meget) af det.
    Det, der reelt er uhensigtsmæssigt må addresseres som man gør det med en hvalp.

    Et lille signal for nej og præsentation af et alternativ.


  • #8   2. dec 2019 Enig med de andre i forhold til at irettesætte hende.

    Du kan også prøve nose work af, hvor hunden skal arbejde selvstændigt.


  • #9   2. dec 2019 Tusind tak for jeres svar. Det var faktisk lidt af en lettelse.
    Det skal lige nævnes at med "irettesætte" mener jeg bare et alm. "ah ah" eller "nej", og ikke skæld ud som sådan. Det eneste tidspunkt det har været nødvendigt, er når hun tror hun skal løbe over vejen når vi går langs landevejene. Der er tonen lige en anelse hårdere, men den er nu 90% indlært, og er kun hvis der er dyr at den lige glipper (hvorfor vi stopper og sidder plads hver gang der kommer en bil). Ellers er hun simpelthen så nem, og det er dejligt at høre at andre ikke oplever at unoderne bliver flere af at man ignorerer de små ting.


  • #11   3. dec 2019 Det lyder rigtig godt. Vi har nemlig intet problem med de mindre ting. Det var mere tanken om hvis det blev mere og mere som hendes selvtillid voksede.
    Men altså hvem kan stå for sådan et fjæs, fra en hund der ellers har været meget underdanig? smiley Det gør mig så tosset glad i låget smiley

    Og takker for rådene - Agility kommer på listen, da vi er i gang med planerne til en agility træningsbane/legeplads smiley


    profilbillede
  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #12   3. dec 2019 #6
    "De situationer du nævner der var ikke noget jeg overhovedet ville irettesætte eller skælde ud over, måske lige med undtagelse af at hoppe henover sofabordet.
    Men ellers ville jeg gøre som dig, trække på smilebåndet og grinet, hvilket jeg også har gjort"

    Helt enig smiley
    Hold op hvor er hun sød smiley


  • #13   3. dec 2019 Kæresten syntes i starten mine var meget uopdragne, fordi de godt kunne finde på at lave lidt ballade...

    Jeg forklarede ham, at jeg langt hellere vil have 3 uopdragne hunde, der selv tager initiativ, end 3 apatiske hunde, der kun gør hvad er bliver sagt..

    Nu griner han, når Thea tager den over sofabordet, når Baby stjæler en sok eller når Melanie smider sig i et legebuk, med en klud hun har stjålet.

    Den slags, får mine ikke skæld ud for. - Okay jeg irettesætter Thea, når hun kigger på mig, og sætter sig midt på sofabordet. Men ellers så leger jeg med på hundenes ballade.

    Det gør det altså bare lidt sjovere at have hund, når man ikke skal skælde ud altid smiley

    Maika er skøn, og det lyder til hendes selvtillid stiger. Godt hun er vokser smiley


  • #14   3. dec 2019 De ting du beskriver er godt nok ikke noget jeg ville irrettesætte en hund for smiley Den slags er hverdag med en som hund Clinton smiley Han får lov at være en møguopdragen terrier på hjemmefronten mod tilgengæld at være en superfed og meget initiativ rig træningsmakker smiley
    Det med fx at hoppe over sofabordet ville jeg klare med at lære hende at det rigtig godt kan betale sig at gå en anden vej end over bordet smiley


  • #15   3. dec 2019 Det med at hoppe over bordet er kun noget hun gør når vi har gæster hun ikke kender. Hun får sådan et glædesflip og så tager hun en kæmpe tur rundt i hytten, for så at hoppe op på bordet og over i sofaen. Fordi vi ligeså meget koncentrerer os om gæsterne, er det endnu ikke lykkes os at få hende stoppet inden det sker, så det bedste vi har kunne gøre er ikke at have noget på bordet og en klud klar smiley Hun gør det ellers aldrig, og det er som sagt yderst sjældent at vi har gæster.

Kommentér på:
Irettesætte sensitiv hund

Annonce