{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.019 visninger | Oprettet:

Hjælp til hundebur {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg leder efter en bur til vores klejner münsterländer.Hun er endnu en hvalp, og da jeg ønsker at købe et hun kan bruge i flere år skal det kunne rumme hende som voksen også. af samme grund er det svært at tage ud i butikkerne og prøve, da hun jo endnu kan være i de fleste bure smiley
Det skal udelukkende bruges i bilen, men jeg er lidt i tvivl om hvor stort det skal være.


Hvilke mål vil i anbefale?
Jeg har fundet et bur der har følgende mål:
Højde: 69,5 cm
Mål, top: B. 49,0 x L. 88,0 cm
Mål, bund: B. 79,0 x L. 97,0 cm

Ville det passe?

Mvh Louise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til hundebur
  • #1   14. jan 2020 Det lyder som en fin størrelse

  • #2   14. jan 2020 Mange tak smiley

  • #3   14. jan 2020 det er rigeligt, jeg ville slet ikke købe det så stort, 55 gange 90 er fx fint til en tervueren og den er jo lidt størere en kleineren.

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #4   14. jan 2020 Racen svinger jo 10 kg bare inden for racestandarden. Så den er lidt svær at vurdere et bur til.
    Det bur du ser på er i min optik alt for stort. Størrelsen på burets top passer til en hund i den store ende af standarden, bunden er alt for bred og lang.. jeg ville se på et der var noget mindre, når det er til at have i bilen og køre med. Ved hårde opbremsninger kan hunden alt for nemt komme til skade i det store bur..


  • #5   14. jan 2020 Jeg ville ikke købe det mindre.
    Jeg synes det er vigtigt at hunden kan flytte på sig. Jeg ville bruge mere tid på at sørge for at buret er spændt ordentligt fast.


  • #6   14. jan 2020 Enig med Zenta, det er vigtig at hunden har plads i buret, hvis man har mulighed for det alt efter hvilken bil man har, særlig hvis det er flere timer den skal opholde sig der fx i forbindelse med konkurrencer og lignede.

  • #7   14. jan 2020 Nones har også et kæmpe bur, han kan ligge på siden med strakte ben. Jeg ville også vælge et med god plads !

  • #8   14. jan 2020 Sikkerhedsmæssigt er det bestemt ikke godt at købe et for stort bur, hunden vil kunne rutsche rundt ved opbremsning, buret bør for sikkerheden om at gøre kun være lige stort nok, ærligtalt det er jo transportsikkerhed det handler om, det er ikke et opholdsrum.

  • #9   14. jan 2020 Det vil der altid være delte meninger om.
    Jeg vægter det utroligt højt at mine hunde har det behageligt i bilen.
    Nu bliver mine hunde ikke opbevaret i bilen, men jeg har derimod en race der elsker at være med, også på de lange ture og en race som elsker at ligge i bilen.

    Tilgengæld ville jeg bruge energi på at få det spændt ordentligt fast eller få det til at stå i spænd.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #10   14. jan 2020 En lille klejner skal ikke suse rundt i et bur der er næsten 1 meter dybt. Den kommer til skade og ubehagelige oplevelser ved en opbremsning.
    Den skal kunne sidde, ligge udstrakt og vende sig. Det bur er alt for stort.
    Derudover vil hvalpen suse rundt i sådan et stort bur og blive køresyg.
    Det handler om sikkerhed, og den behøver ikke 1 meter i længden for at ligge godt.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #11   14. jan 2020 Evt. Kunne TS jo så købe et dobbeltbur med udtagelig midterplade. Så kan man tage midterpladen ud hvis hunden skal opholde sig i bilen i længere tid, uden man kører.. det gør jeg selv.

  • #12   14. jan 2020 TS kan jo købe hvad hun vil.
    Der vil altid være delte meninger og mine hunde skal have plads. Også når vi kører i mange timer i træk og ikke kun når bilen holder stille.
    Sådan er der jo så meget.

    TS, jeg ville købe buret du har kig på.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #13   14. jan 2020 Hvis en kleiner skal have 1 meter så må dine bure jo være min. 2 meter eftersom de vejer det dobbelte af en kleiner smiley

  • #14   14. jan 2020 Ja måske.

  • #15   14. jan 2020 Hvilke hunde er det der rutscher rundt i deres bur?
    Hvis de gør det, må det være underlaget i buret det er galt med.

    Jeg har aldrig oplevet det.

    Mit bur står fast i bilen og har et blødt underlag, som ligger helt fast i buret, som også gør at hunden står, sidder og ligge fast, derudover er buret crashtestet.


  • #16   14. jan 2020 Ja det ved jeg heller ikke.

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #17   14. jan 2020 Uanset hvad du ligger i bunden af det bur, så bliver hunden ikke liggende ved en hård opbremsning. Jo større buret er, jo mere fart får den på inden den rammer enden af buret. Man har bur i bilen fordi du får pænt ondt i nakken hvis du får din hund i nakken med den enorme vægt ved en kollision. Hunden får nok lidt ondt i hovedet af at blive klasket ind i burets væg, hvis den har en hel meter at flyve.. smiley

  • #18   14. jan 2020 Egentlig kan jeg slet ikke forstå at man ikke kan se det:) det er i min verden ren logik at jo større bur, jo længere er der at glide ved opbremsning og jo mere fart vil hunden få på, dvs kraften den rammer gitteret med vil være væsentlig størere jo længere den kan glide:) fakta er altså uanset hvad man tænker og tror, et bur som kun er nøjagtig stort nok er betydelig mere sikker end et for stort bur.

  • #19   14. jan 2020 Folk kan jo gøre som de lyster.
    JEG går op i at mine hunde skal kunne flytte på sig og ikke ligge i spænd i et bur i x antal timer når de er med på farten, fordi man en dag måske, måske ikke, kører galt.


  • #20   14. jan 2020 Jeg vælger så bare at stoppe flere gange og tage børnebørn og hunde ud af bilen, mine børnebørn er nemlig spændt fast og har endnu mindre plads at røre sig på en hundende smiley

  • #21   14. jan 2020 Ja puds glorien.

  • #23   15. jan 2020 Tak for de mange bud. jeg tror jeg kigger efter et lidt mindre. smiley

  • #24   16. jan 2020 Jeg ville heller ikke vælge for stort et bur; hundene er altså lidt mere beskyttede når ikke har en hel balsal. Clinton har et bur der er for stort til han; jeg har et 'dobbeltbur' (2 specialbyggede enkeltbure, der står helt tæt sammen) til mine og det er 1 m dybt og 75 cm højt (Perle er jo en stor dame smiley ). Perle har 55 cm i bredden og Clinton 45. Perles bur passer rigtig godt til hende; hun kan ligge rimeligt komfortablet og sidde og stå unden at det er alt for 'duknakket'. Bredden på 45 er fin til Clinton, men set i bakspejlet skulle jeg have fået lavet det lille bur betydeligt kortere (70 cm havde været rigeligt). Burene er fastgjort i bilen, så den del er der styr på. Men der har været et par hårde opbremsninger, hvor jeg i bakspejlet har kunnet ane Clinton blive 'kastet' bagud i sit bur og se noget utilfreds ud. Perle ligger fint og fast uden at blive kastet rundt. Der er skridsikre gummiunderlag i begge bure.
    I vores anden bil har vi et variocage, der strengt taget er for lille til Perle. Men fint til Clinton; det hopper han noget mere villigt ind i end i det store bur i min bil, hvor han altid lige skal se lige 'lidende' ud inden han hopper ind smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #26   16. jan 2020 Det var da heldigt Isabella - men derfor er det nu engang stadig en risiko at hunden flytter sig ved opbremsning. Som nogen så vælge at tage

  • #28   16. jan 2020 Men det lyder jo meget godt Isabelle smiley

  • #30   16. jan 2020 Jeps, jeg har heller aldrig haft problemer.

  • #31   17. jan 2020 Jeg syntes det er dejligt at i ikke har haft problemer smiley men når nu der spørges til bur til bilen, så går jeg lidt ud fra at det handler om det bedste rent sikkerhedsmæssigt smiley og så er det altså ikke nogen god ide at bruge et bur der er for stort:) jeg tænker egentlig at en hund som ikke kommer til skade hvis en idiot kører ud foran mig så jeg må bremse kraftigt, er at foretrække i forhold til en hund som kan gå rundt smiley jeg vil hellere stoppe jævnligt og lade hunden komme ud, hvis det betyder at den er mere sikker i bilen:)

  • #32   17. jan 2020 Nu er det med et bur der er for stort jo et vidt begreb.
    Mine bure er ikke for store.
    De er lige som de skal være, ud fra de krav jeg nu engang har til hvad mine hunde skulle kunne.
    For mig handler det ikke om at stoppe mange gange, for jeg har sjovt nok intet nævnt om at stoppe mange eller få gange.
    Det handler for mig om at jeg har en race der elsker at være med og som elsker at ligge i bilen og de skal kunne ligge behageligt, uanset om vi kører ud og handler eller 3 timer til Jylland.
    De skal ikke ligge i spænd, med poterne ude af buret eller andet i den retning.

    Det er jo folks eget valg, jeg vægter det højt at mine hunde ligger behageligt, du vægter sikkerhed højere og du mener at et lille bur er mere sikkert, jamen så er det jo bare det du køber.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #35   18. jan 2020 Det er jo også let,ikke at se problemet,så længe man ikke køre galt. Det sker ikke for mig.

    Sikkerhed for både hund og fører burde selvfølgelig være noget man tænker over. Det kan godt lade sig gøre uden hunden er klemt eller ikke kan være i buret


  • #36   18. jan 2020 Eller at lade være med at se problemer der ikke er der.
    Folk kan gøre som de lyster, hvad der er rigtigt for dig og dine hunde, er det ikke nødvendigvis for alle andre.


  • #37   18. jan 2020 Altså den måde som nogle af jer skriver på, så lyder det som om, at I tror at vores hunde har en hel balsal at være i, sådan som de tilsyneladende bliver kastet rundt i buret og skøjter rundt.

    Jeg har et bur, som min hund kan ligge i uden at skulle krølle sig sammen eller have poter, ben eller hale udenfor buret. Det er faktisk slet ikke muligt for min hund at have det. Derudover så mener jeg faktisk også at det er endnu mere farligt, hvis hunden kan det eller er nød til det. Da et ben så kan sidde fast og derved brække, blive revet over eller lignede ved en påkørsel, hvor man måske ruller rundt eller kommer om på siden.
    Min hund kan også vende sig i buret, uden at knække nakken.
    Sidst men ikke mindst så kan hun sidde op uden at skulle være duknakket. Det ved jeg så godt, kan være svært, hvis ik umuligt at få til nogle hunde og det bur jeg har var da også lidt unik med et par centimeter mere i højden en gennemsnittet uden at buret blev større.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #38   18. jan 2020 Selvfølgelig er det et problem,hvis en hund kan blive kastet rundt. Det siger sig selv.

    Et er at man selv er ligeglad. Det er tåbeligt at anbefale det til andre.


  • #39   18. jan 2020 Men Max, får du det bedre af at sidde og digte? Læs dog hvad vi skriver. Ingen af os oplever hunde der glider rundt eller andet.

    Jeg går op i at mine hunde skal have det behageligt i bilen, at det er knapt så vigtigt for dig, gør ikke min måde forkert eller mere usikker.

    Det er satme en sær mani man har herinde med at det man selv gør, det er det eneste rigtige.


  • #40   18. jan 2020 Max: At give sin hund god komfort, betyder ikke at det ikke er sikkert eller at man er ligeglad.

    Udover at jeg har et bur som passer fint til min hund, så er også det også et af de få mærker(til +5000) som rent faktisk er crashtestet.
    Jeg tvivler på at det fleste i denne tråd har sådan et.


  • #41   18. jan 2020 Prøv at læse denne test lavet af FDM;

    https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-03-test-af-hundebure-fire-sikre-valg-til-bilen

    Nogle af de minus, de nævner er netop, at hunden kan glide i buret, ergo ER det altså ikke sikkert for hunden med et for stort bur.

    Det siger jo egentlig sig selv, at bremser man hårdt op (der er lavet test med helt ned til 30 km/t), så ryger hunden altså rundt, den har ingen mulighed for selv at stå imod, og er der fx ½ meter større bur end hundens længde, ja, så har den ½ meter at ryge ind i enden/fronten af buret med.

    Jeg har ikke selv bur i bilen, hvilket faktisk ærgrer mig, men det var ikke en ting, jeg prioriterede, da jeg fik hund, men han sidder fastspændt med en sikkerhedssele, der er crashtestet og i en tilpas længde.

    At man vælger et for stort bur til hunden er én ting, men lad være med at påstå, at det er ligeså sikkert og at det blot er et spørgsmål om holdning, især hvis man slet ikke har oplevet en hård opbremsning.


  • #44   18. jan 2020 Isabelle, se #39...

    Nu har Zenta vist slet ikke, så vidt jeg husker, bur i bilen, så egentlig er det en lidt fjollet diskussion.

    En gang, hvor Antons sele var blevet for lang (min mand syntes, at det var synd for ham med den "korte" sele) og jeg lavede en nødbremsning i byen, med lav fart, der fløj han altså ud over kanten af sin plastickurv, der skal vitterligt ikke meget til og nødbremsninger kan vi vist alle komme ud for. Der er skaden så heller ikke så stor, som hvis man kører min. det tilladte på en mortorvej.

    Jeg er slet ikke i tvivl om, at skal jeg engang have hund igen (efter Anton er blevet meget, meget gammel!!), så skal det være i et crashtestet bur. Vi kører mange kilometer på motorvejen, og det er i min verden mest sikkert.

    At man har et bur, der sørger for at hunden ikke glider rundt ved opbremsning, er jo altså ikke lig med, at hunden ikke kan ligge komfortabelt, det ene udelukker jo ikke det andet.

    Jeg har intet problem med, at folk har hunde løse i bilen, i stofbure, i sele eller for store bure, men så skal man blot være klar over risikoen - andet er der såmænd ikke i dét. smiley


  • #45   18. jan 2020 Det er skægt.
    Hvis ikke man har et bur hvor hunden ligger i spænd, jamen så har de nok en hel balsal som en anden skriver.
    Der er tydeligvis intet imellem de to ting.
    Enten bur hvor de ligger i spænd eller også balsal.
    For at gentage, mine bure er ikke for store, de er ikke for små, de har præcis den størrelse jeg ønsker og har af krav for mine hunde.



    Jeg kunne vende den om og skrive, en ting er at folk er ligeglade med deres hundes komfort, men lad være med at anbefale samme ligegyldighed til andre.



  • #46   18. jan 2020 Jeg kan kun skrive igen, at buret i min bil på igen måde er for stort...

    Hvor kommer det ekstra halve til hele meter fra du skriver om som hunden flyver rundt i. Så meget plads har jeg slet ikke i min bil...


  • #47   18. jan 2020 Præcis.
    Jeg tænker også på det med at køre galt og have hunden i et bur hvor den ligger i spænd.
    En ting er risikoen for brækkede ben og ben der sidder fast, noget andet må da være en hund der ligger totalt krøllet sammen i et lille bur og ikke har en chance for at komme op fordi buret er for småt.
    For ikke at snakke om chancerne for overlevelse for en hund i et lille eller for småt bur der ikke er crashtestet ...



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #48   18. jan 2020 Du beskylder mig for at digte?. For så selv gøre det. Men god historie du har der.

    Ingen har påstået at buret skal være som du beskriver.


  • #49   18. jan 2020 Nej det er skide irriterende når det går den anden vej ik? smiley

  • #50   19. jan 2020 #44

    "At man har et bur, der sørger for at hunden ikke glider rundt ved opbremsning, er jo altså ikke lig med, at hunden ikke kan ligge komfortabelt, det ene udelukker jo ikke det andet." smiley


Kommentér på:
Hjælp til hundebur

Annonce