{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.222 visninger | Oprettet:

Sporline {{forumTopicSubject}}

Jeg synes jeg har gennemtjekket markedet for sporliner, men det er svært, når de fleste sælges online og ikke er nogen man kan have i hænderne og vurdere.

Jeg søger:
en sporline 10 m med håndtag (!) som man kan bruge til tur. Som ikke er af nylon og brænder, og som heller ikke er mega tung/bliver tung når den er våd. Ikke stor tung karabinhage da den skal bruges til lille hund.

Nogen med personlige erfaringer??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sporline
  • #1   29. jan 2020 Tænker du nok skal over i biothane i stil med (dog uden håndtag) https://dummyshoppen.dk/shop/39-spor-amp-faert/351-sporline-rund-biothane-8mm10m/

    Jeg har selv en nylon jeg foretrækker. Jeg har prøvet en gummiline, netop fordi den ikke suger vand, men Tucker synes simpelthen at den var for tung at trække efter sig.


  • #3   29. jan 2020 Da jeg havde gravhund, var det jeg syntes fungerede bedst til frit løbs line, en almindelig plastbelagt tørresnor med en karabinhage bundet i enden.

    Til spor brugte jeg en 5mm tyk line af engelsk læder, godt mættet med læderfedt, men den er tungere


  • #4   29. jan 2020 Jeg bruger en fra biltema, der gummi belægning på, dejlig let

  • #5   29. jan 2020 Dem med gummi brænder - jeg mistede huden på indersiden af en finger, da jeg forsøgte at gribe en 10 meter line, hvor der for enden var en schæferhund på jagt efter en hare smiley Jeg bruger også handsker på spor, fordi det brænder en smule, når hun løber linen ud. Det er en af de anti-slip liner med gummi.

    Biothane skulle være super, og brænder næsten ikke. Alt brænder, hvis friktionen er stor nok, men biothane skulle være i den bedre ende.

    Hvis det kun er 10 meter, gad jeg ikke bøvle med tørresnor. Den er træls at gå med, snor sig og er bare uhandy. Skal man op i 20-30 meter, er den et nødvendigt onde, hvis man ikke vil bruge nylon.


  • #6   29. jan 2020 Av av av - til den med gummi smiley

    Jeg har netop kigget på den der Heim biothane line fra Zooplus fordi den har håndtag og ser fin ud, men har dælme svært ved at vurdere om den bliver for tung..? hvilket selvfølgelig også til en vis grad er et smagsspørgsmål


  • #7   29. jan 2020 Du får jo ikke noget, der er fjerlet og som rent faktisk kan bruges. Biothane er ret let, sådan i forhold til meget andet.

    Men altså, brug en flexiline, hvis 8 meter er nok.


  • #8   29. jan 2020 Nej, må nok indse jeg ikke kan få det hele på én gang..

    Flexiliner afskyr jeg! Ikke så meget fordi selve rulle-mekanismen er lidt træls, men fordi jeg hader at gå med et stort plastikhåndtag i hånden. Jeg har gjort det, og jeg har virkelig prøvet at vænne mig til det, men jeg kan simpelthen ikke klare fornemmelsen af at gå med flexilinen. Jeg er besværlig smiley


  • #9   29. jan 2020 Hvad med sådan en mendota line? Bruger dem til nosework. De er bløde og lette, ved dog ikke om de brænder i hænderne, men tror det ikke smiley

    https://shop.dogwise.dk/produkt/mendota-hundeliner/


  • #10   29. jan 2020 Uh, spændende, dem har jeg slet ikke set før. Dem vil jeg da lige kigge på smiley

  • #11   29. jan 2020 Kom lige til at se man kun kan vælge op til 5m, men prøv at skriv til hende, måske de kan lave en 10m til dig alligevel smiley

  • #14   29. jan 2020 Coco, som er super sart med tunge karabiner, har en fedtlæderline fra... tror det hedder JMC, den fås i forskellige tykkelser, vi har den tyndeste, måske 7mm? Deromkring.

    Den har dog ikke et håndtag men enden er vendt om og lavet en lille læderfletning på, så man kan mærke at linen slutter, genialt efter min mening:)


  • #15   30. jan 2020 Den mendota ser ud til at brænde lige så meget som gummilinerne. Det er jo ikke sådan at de brænder, hvis man bare tuller rundt, men hvis friktionen er stor nok. Og så brænder læder også, siger damen som har fået brandvabler af en læderline....

    Men det kommer jo an på hvor hurtigt hunden accelererer, så alt er relativt. Jeg har aldrig problemer af nogen art med de korte gummiliner, hvor friktionen jo ikke kan blive så stor.


  • #16   30. jan 2020 A, men med det materiale den er lavet af og hvordan den føles i hænderne, så kan jeg ikke forestille mig at den brænder smiley Der skal godt nok meget friktion til så..

  • #17   30. jan 2020 Mht biothane så vær opmærksom på at noget af det faktisk er temmelig stift smiley Jeg har en tynd rund biothaneline købt til schweisstræning. Den er ganske enkelt ubrugelig fordi den er så stiv, så den bliver brugt til alle mulige andre formål end 'hund' for den er temmelig stærk.
    Tip: Hvis man gerne vil have en tynd stærk line som er længere end 10 m så besøg en bådudstyrsforretning. Man kan godt få 3 mm tykt sejlertov i nylon. Det er ultrastærkt og ret billigt (1 par kroner meteren). Der er flere kilometer tov på rullerne så man kan få det i lige den længde man ønsker. Det holder snildt til at 33 kg Dobermann sætter af efter rådyr og bliver 'bremset ned' fra 'fuld speed ahead' til at lande på ryggen uden for enden af 50 m line smiley
    ... jeg havnede så på maven i mudderet smiley Nå, men hunden blev stoppet og det var det vigtigste. Den slags liner kræver dog handsker.


  • #18   30. jan 2020 Crazy, prøv at teste det smiley Hold linen med den ene hånd, og træk den hurtigt og hårdt med den anden hånd.

  • #19   30. jan 2020 @Crazy dog lady. Alt er jo relativt og med små hunde så skal der temmelig meget til før at farten og kraften bliver stor nok til at lave brændvabler når hånden lukkes om linen smiley
    Det er lidt noget andet når man har en schæfer eller en dober i en lang line så er der lynhurtigt meget fart og hunden vejer meget så når du lukker hånden om en line der glider gennem din hånd så stopper den ikke promte men fortsætter med at glide et stykke vej. Og så brænder ALT.
    Min Dobermann går forholdsvist roligt på spor og jeg bruger en gummibelagt line til hende. Jeg bruger handsker udelukkende fordi jeg skal blive stående på stedet til hunden igen er i fuld line når hun har samlet en genstand op. Dvs. linen skal glide gennem min hånd og min hund skal holdes en smule tilbage på alle 10 m ellers får hun alt for høj fart på inden hun når fuld line. Det brænder hvis man har glemt handskerne smiley


  • #20   30. jan 2020 Jeg tester senere smiley

  • #21   30. jan 2020 Glæder mig til at høre afrapportering fra testen smiley

    Tror jeg ender med biothane - men det er dælme svært at gennemskue. Heldigvis er det jo heller ikke sværere end at man prøver sig frem og ser hvad der fungerer for én selv, men det kunne jo være rart ikke at skulle igennem 5 snore først smiley


  • #22   30. jan 2020 Okay, ved gentagende friktion (I dette tilfælde 4 gange i træk) så KAN det godt brænde, men absolut ikke som en nylonsnor ville.. Så holder på min anbefaling smiley

    Vedhæfter et billede af "brandsåret" der opstod efter 4 hurtige ryk, hvis i forstår sådan en lille en høhø smiley


    profilbillede
  • #23   31. jan 2020 Jeg bruger en mendota line på 5 meter til Karla når hun er i snor og til nosework, og jeg er super glad for den! Inden da havde vi prøvet et par andre lange liner, men flere af dem brændte eller blev slidte meget hurtigt, hvis de blev trukket langs jorden. Vi har haft mendota linen i lidt over 1 år og den bruges på hver tur og slæbes langs jorden på hver tur og den har det stadig godt smiley

  • #24   31. jan 2020 @22: Jeg gad godt se brandsåret når du har bremset en stor hund i fuld fart smiley Jeg har ikke lyst at være prøveklud selv smiley

  • #25   31. jan 2020 Du kunne jo også bare bruge håndtaget, hvis du er så nervøs for brandsår smiley Men tror nu stadig ikke en mendota line giver samme brandsår som nylon, uanset størrelsen på hunden smiley

  • #26   31. jan 2020 Når man har en 47 kg hund i 12 meter biothane line, kan man også godt få brændsår, når der kommer rådyr forbi, fucking av! smiley

    profilbillede
  • #27   31. jan 2020 Møg hund smiley

    profilbillede
  • #28   31. jan 2020 Crazy, det er klart at nylon brænder, men jeg troede faktisk ikke at anti-slip linerne brændte. Men det gør det så, når man starter på et spor smiley Man kan ikke rigtigt holde i et håndtag, for linen skal lissom holdes, så hunden ikke bliver viklet ind i opsøget, og så skal man blive stående, til hunden er i fuld line (hhv 5, 10 og 15 meter).

    Jeg tænker også at de mendota-liner brænder på 10 meter. Måske findes der bare ikke noget der ikke brænder med den friktion.


  • #29   31. jan 2020 Mendota linen giver også brændsår, jeg har den selv til Sam og bruges til "byturer" eller når det er mørkt i skoven, da der ofte er rådyr fremme, så han ikke kan være i 12 meter linen, den brænder også i hånden uden handsker på, min hund er så også stor, så han kan seriøst rykke til .. smiley

  • #30   31. jan 2020 Nej, jeg ville heller ikke have gættet på at antislip ville brænde smiley

    Ja, vi må nok bare indse at alle snore kan give brandsår hvis der er nok friktion smiley


  • #31   31. jan 2020 Av av av smiley kan næsten mærke det bare ved at se på billedet!

    Jeg troede faktisk ikke, det havde så utroligt meget med hundens vægt at gøre, men kan da godt se at linen lettere ryger gennem hånden på dig, hvis der et et ordentligt træk for enden smiley Jeg synes bare, at selv små bæster kan trække en snor ret hurtigt gennem dine fingre, men de er selvfølgelig hurtigere at standse

    Det ender ud med, at jeg køber 3-4 forskellige varianter og afprøver smiley


  • #32   31. jan 2020 Håndtag duer ikke rigtigt på spor smiley Det er sikkert fine liner, men jeg holder mig til min webbing med gummiline og handskerne.

  • #33   31. jan 2020 Havde et nydeligt brændsår hele vejen rundt om min ankel i sommers smiley Havde givet Perlen en 20 m line af 8 mm skødetov på for at træne 'Nej, du må ikke jagte cyklister' ude på træningspladsen bag hegnet langs med cykelstien. Det gik superfint. Vejret var skønt så jeg havde bare fødder i kondiskoene og dermed også bare ankler. Jeg havde så ikke lige bemærket at jeg havde fået snoren om den ene ankel da jeg kastede bolden som belønning for at hun så pænt havde nøjedes med at kigge efter er cyklist. AV AV AV AV og tonsvis af bandeord smiley

  • #34   31. jan 2020 Det med vægten på hunden og brændsårene hænger sammen med at når stor hund sætter i bevægelse og du skal bremse den så har man som regel ikke kræfter nok i sine fingre til bare at lukke om linen sådan lige vupti. Det ender altid med at man lukker hånden hårdt om linen, som så trækkes lidt videre gennem din hånd mens du af al kraft forsøger at stoppe linen. Så brænder hvad som helst smiley
    Jeg har selv to størrelser hund; der er pokker til forskel på hvor let det er at stoppe 16 kg og 33 kg smiley Jeg bruger ikke handsker på spor med Clinton smiley


  • #35   31. jan 2020 Jeg rendte også rundt en sommer med brandsår om begge ankler. Jeg så heller ikke at snoren lå bagved mig, før jeg kastede bolden og Tucker drønede efter. AV!

    Jeg har også lavet den fejl en gang eller to, at prøve og bremse en flexline ved at gribe fat i linen - det skal man heller ikke gøre smiley


  • #36   31. jan 2020 Av Mette, det lyder godt nok heller ikke sjovt!

    Og den med flexlinen Erika, den gør bare nuller naller!

    Jeg kan lige mærke det for mig med begge dele, haha smiley


  • #37   31. jan 2020 Jeg bruger biothane og er meget tilfreds.
    Vi har knækket to antislip liner fra K9 - kan godt lide de er lidt fleksible, men elendig holdbarhed til en teenagepige der elsker rådyr.

    Jeg trådte på biothanen den ene gang hun rendte efter et rådyr. Snoren sluttede, ramte støvlen og jeg væltede så lang jeg var - praktisk talt uden at opdage det og Ziva løb videre uden at vise nogle tegn på at hun blev bremset den mindste smule smiley


Kommentér på:
Sporline

Annonce