{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Essential Nautical Living
  • #1   12. feb Vi er super glade for det og fodrer med flere forskellige af deres smagsvarianter smiley

• ellax
    ellax Tilmeldt:
    jan 2020

Følger: 13 Emner: 1 Svar: 2
    #2   12. feb Det lyder også som et super godt foder.
    Jeg har bare læst at nogen hunde får mere og blødere afføring, så derfor ville jeg gerne lige høre lidt erfaringer inden jeg kaster mig ud i det smiley selvom jeg selvfølgelig aldrig kan vide hvordan Ella reagerer på foderet.

• #3   12. feb Vi har fodret med det i 6 år. Nogle gange skifter vi med de andre smagsvarianter. Vores hunde trives (sjovt nok) rigtig godt på det og afføringen er fast og mininal. Pelsene er også rigtig fine.

• #4   12. feb Jeg veksler imellem de 4 forskellige essentials varianter, ny efter hver pose smiley Fungere fint.

• #5   12. feb Min trives super godt på Essentials smiley

• #6   12. feb Mine trives elendigt på Essentials. Der er ret meget kartoffel i, og det kan være årsagen, uden at jeg lige har undersøgt det nærmere.

Den ene tabte sig voldsomt, uanset mængde (og trængte bestemt ikke til at tabe sig, tværtimod), og sked de vildeste lorte. Den anden sked bare så mange om dagen, at jeg ikke magtede at fortsætte med det.

• #7   12. feb Jeg fodrer Sam med forskellige varianter fra Essentials, han er glad for dem alle sammen og trives rigtig godt på dem smiley

• #8   12. feb Svendes mave fungerer fint på det smiley

Men ja...alle hunde fungerer jo ikke på det, så det må vel komme an på en prøve smiley

• #9   13. feb Jeg fodrer med det og hundene har perfekt pels, afføring og energi.
    Det er det bedste foder jeg har brugt.

Hunde der er opvokset på foder med meget ris eller korn kan reagere med blød mave på skiftet til mere kompakt foder med mere kød i. Det samme for hunde med sart mave. Da må lave lave en meget langsom overgang.

• #10   13. feb Mine er også glade for - og trives på - Essential.
    Older til Aqui, Stamina til Lufkaz, og Sheena veksler mellem Nautical og den nye Highland-variant smiley

• #11   13. feb Ziva fungerede fint på det.

• #12   13. feb Bare til sammenligning, så fik min ene Orijen før Essentials, og gør det igen. Det fungerer hun perfekt på. Den anden fik Acana og Taste Of The Wild inden Essentials.

Bare for at sige, at det for mine hunde ikke har noget at gøre med, at foderet er for “kompakt”.

• #13   13. feb Vores fungerer rigtig fint på det både i forhold til pels og mave. Vi har også fodret med Orijen, hvilket vi også var glade for. Det er vist bare at prøve sig frem smiley

• #14   13. feb Det er lidt sjovt med Essential, rigtig mange lader sig narre af deres indholdsfortegnelse, men faktisk bruger de jo et af de kneb jeg syntes er irreterende, 45 % af det kød de har i er ifølge deklaration er frisk, det betyder jo reelt at der slet ikke er så meget kød som man narres til at tro, frisk kød indeholder jo en helt masse vand, vand som forsvinder i produktionen og dermed nedsætter mængden af kød ganske meget:)
    Når man ser bort fra det så er foderet ikke noget jeg kan bruge, mine hunde fungerer ikke på det og der er mange som får blød mave af det, jeg har forsøgt kort i pensionen, men det er simpelthen for svært at bruge, rigtig mange hunde får meget mavebøvl når de får det;)

• #15   13. feb Bodil. Men der er også vand i det grønne. Og nærings værdien forsvinder jo ikke selvom vandet fordampes.

• #16   13. feb #14

Du har helt ret - hvis altså det friske kød står sammen med tørre ingredienser som fx hvedemel og majsmel smiley Det er et ofte brugt trick! Men ingredienser som rodfrugter og bær er jo vandholdige ligesom kød smiley

• #17   13. feb #6

Der er da ikke specielt meget kartoffel i smiley Heller ikke sammenlignet med fx Taste of the Wild (som du nævner i #12).

Der er sød kartoffel ret højt oppe på ingredienslisten - men det er jo ikke en kartoffel. Kan det være, du har taget fejl af det? smiley

Kartoffel kommer først efter laks, ørred, sød kartoffel, sild og sæsonens fisk, lakseolie, hørfrø, lucernespirer og laksefond på ingredienslisten. Dvs ikke særlig meget kartoffel smiley

Der er ret væsentlig forskel på sød kartoffel og kartoffel. Søde kartofler har et lavere glykæmisk indeks end kartoffel, hvilket er med til at holde hundens blodsukker stabilt.

• #18   13. feb Jeg sad og tænkte på om der måske forveksles med Kingdmoor, for der havde Sally netop det afførings mønster. Kæmpe "kager" og ofte.
    Faktisk som det eneste foder. Jeg har været igennem næsten samtlige mærker bare for variationens skyld. I dag fodre jeg kun Essentielt pga jeg får det billigt.

• #19   13. feb Da min fik det i en periode for nogle år siden, tabte hun sig også rigtig meget og sked af h... til - minimum én lort per tur. Har prøvet to forskellige varianter, samme mønster. Mange hunde trives på det, uden tvivl, men ikke alle.
    Pt. får hun Platinum og Taste of the Wild uden problemer.

• #20   13. feb #18

Ja, min sked også store mængder på Kingsmoor, men kun én gang om dagen på Essentials smiley

• ellax
    ellax Tilmeldt:
    jan 2020

Følger: 13 Emner: 1 Svar: 2
    #21   13. feb Tusinde tak for alle jeres svar smiley
    Jeg må prøve mig frem og se om det er noget Ella fungerer godt på smiley

• #22   13. feb Nej, jeg tager ikke fejl af Essential og Kingsmoor smiley Med mindre at ham Christian på magisk vis solgte Oliver, købte Kingsmoor, droppede det og så startede Essential, hvor han så stadig solgte Kingsmoor i poserne smiley

Og jo, der er både sød kartoffel, ærter og kartoffel lidt for højt på ingredienslisten. Min anke med Essential er faktisk, at de ikke sætter procenter på særlig meget. Så hvor almindeligt foder er svært at gennemskue, er Essential umuligt.

Og ja, TOTW er også fuld af kartoffel. Der var en grund til at jeg skiftede, men det havde i øvrigt ikke noget med kartoffel at gøre. Bare noget så kedeligt som allergi.

Og jeg skrev det egentlig som svar til Malene, som smed den med at det er et “kompakt” foder. For det er ikke det mest “kompakte” på markedet - langt fra. Og den som trives perfekt på Orijen, var den som trivedes dårligt på Essential.

Det fungerer for nogle, og andre lægger lorte på størrelse med kokasser. Helt som TS har hørt, og der er jo ingen grund til at forsøge at bilde hende ind at det er det perfekte foder smiley

• #23   17. feb Min den store fik dårlig mave på det. Men der er æg i, og hun har et problem med fjerkræ.

• #24   17. feb “Og jo, der er både sød kartoffel, ærter og kartoffel lidt for højt på ingredienslisten.”

OK - så der må slet ikke være kartoffel i, kan jeg forstå smiley

Ingrediensliste på Nautical Living:
    “Frisk laks & ørred, sød kartoffel, tørret sild, ærter, tørretlaks, friske hele æg, frisk sild og sæsonens fisk, lakseolie,hørfrø, lucernespirer, laksefond, kartoffel, ærtefibre,vitaminer & mineraler, MOS (mannan oligosaccarides),FOS (fructooligosaccharides), glukosamin, kondroitin,MSM (metylsulfonylmetan), tranebær, acai, blåbær, morbær,æble, tomat, appelsin, pære, gulerod, spinat, blomkål,tang, morgenfrue, ginseng, grøn te, ingefær.”

Det er virkelig ikke meget kartoffel, der er i smiley

• #25   17. feb “Det fungerer for nogle, og andre lægger lorte på størrelse med kokasser. Helt som TS har hørt, og der er jo ingen grund til at forsøge at bilde hende ind at det er det perfekte foder

Ingen skriver, at det er det perfekte foder, som ALLE hunde fungerer på (det findes ikke), men nu skrev du jo noget, der ganske enkelt er forkert. Nemlig at der er meget kartoffel i smiley

• #26   17. feb Ja ja, så er der for meget billig fyld i. Det kan jeg godt se lyder bedre smiley

Det ændrer ikke på, at det er umuligt at gennemskue sammensætningen. Teknisk set kan der være 80% kartoffel, ærter og lucerne i foderet, fordi det hele er gemt i en indholdsfortegnelse uden %'er.

Det er imponerende at man kan være SÅ loyal over for et foder, bare fordi man selv sælger det smiley Og af den grund, skal man aldrig stole på forhandleres lovprisning af et foder. Christian selv, er dog helt ok med at man vælger et andet foder, frem for hans eget mærke. Og er heller ikke bange for at sige at andre mærker er gode. Hvis bare alle hans forhandlere var lige så åbne...

• #27   18. feb Ja ja, så er der for meget billig fyld i. Det kan jeg godt se lyder bedre smiley

Det handler ikke om, hvad der “lyder bedst”. Det handler om ikke at give forkerte oplysninger smiley

Nu giver du igen forkerte oplysninger.
    1) Jeg er ikke forhandler
    2) Prøv at læse, hvad jeg skriver i diverse fodertråde, og se om jeg mener ét foder er det eneste rigtige...

• #28   18. feb Hvis du lige prøver at læse #25 vil du nok kunne gennemskue, at jeg ikke tror på ét foder som det eneste rigtige i verden til alle hunde smiley Det er da lidt utroligt, at man ikke må påpege i en foderdebat, at det du skriver om indholdet i et foder er forkert, når det er det det er.

Hvis man kunne spore debatten tilbage på foderet i stedet for på personerne, der deltager i debatten, ville det være særdeles klædeligt smiley

• #29   18. feb Emma, igen igen:

Og jeg skrev det egentlig som svar til Malene, som smed den med at det er et “kompakt” foder. For det er ikke det mest “kompakte” på markedet - langt fra. Og den som trives perfekt på Orijen, var den som trivedes dårligt på Essential.

Der ér meget fyld i, det er ikke et særligt kompakt foder, og der er grunde til at mange hunde ikke trives på det.

Jeg er vild med manden bag foderet, hans vision og hans ageren omkring foderet. Så meget, at min kommende hvalp også skal prøves af på Essential, når den kommer hjem. På trods af, at ingen af mine 2 nuværende hunde har fungeret på det. Men fordi jeg faktisk synes at det er et ok foder, og har de rette balancer i forhold til korrekt vækst for store racer.

Men det er simpelthen ikke rigtigt, at mine hunde ikke har kunnet trives på det, fordi det er "kompakt". Bella kunne ikke trives på det, fordi der er for meget overflødig fyld. Dorit har jeg ingen ide om, men måske fordi der var for lidt fiber i - eller fordi det er kornfrit. Ingen ved det.

• #30   18. feb #29

Dén må du tage med Malene. Jeg har aldrig påstået, at din hund ikke kan trives på det, fordi det er “for kompakt” smiley

• #31   18. feb Jamen, det er jo sådan set det jeg har forsøgt at skrive ovenover. Flere gange. Og alligevel tager du det som din kamp, for det er åbenbart vigtigt for dig smiley

• #32   18. feb Jeg ser det ikke som nogen kamp. Men de ting, du kalder “fyld” har jo forskellige egenskaber. Det kan godt være, det ikke er væsentligt for dig, men det er væsentligt for mig, når jeg vælger foder til min hund, om det fx er sød kartoffel eller kartoffel, der er meget af i foderet smiley

• #33   18. feb Jeg foretrækker personligt ingen af delene. Og hvis det er der, vil jeg gerne vide, hvor stor en del af foderet der faktisk er grøntsager. Det ved man ikke med Essentials.

Som jeg skrev som svar på din pb om emnet, så gør den meget hemmelige fordeling af ingredienserne, at det er svært at vide HVORFOR foderet ikke fungerer. For man aner jo ikke hvor mange kartofler og ærter der egentlig er i.

• #34   18. feb #33

Det er jeg fuldstændig enig i. Jeg kunne godt ønske mig %’er på de forskellige ting i foderet smiley
    Lidt kan man selvfølgelig regne ud, men det ville være fantastisk at få det gjort 100% overskueligt smiley

• #35   18. feb Det er jo i øvrigt noget af det rigtig gode ved Orijen, som du nævner, at du bruger. Man kunne ønske sig, at andre foderfirmaer ville lære lidt af det smiley

• #36   18. feb Jeg har brugt Essentials - fordi jeg kan få det meget billigt - men det duede ikke til min hund. Den ene af dem, den anden har jeg ikke prøvet det på.
    Det skal så siges, at han får meget andet forskelligt foder - jeg fodrer med et "hovedfoder", som jeg så supplerer med andre mærker. Aldrig problemer .. HIKE, TOTW, Acana, Olivers, Orijen .. når jeg supplerer med Essentials, kan jeg være sikker på, at jeg skal skrabe lort ned af væggene i hundegården dagen efter smiley

Jeg er sikker på, at det er min hund den er gal med .. men .. ja, prøv det TS, det kan være din virker bedre smiley

• #37   18. feb #36

Mon ikke det bare skyldes, at ikke alle hunde fungerer på det samme? smiley Det synes jeg efterhånden, vi har konstateret en del gange herinde smiley

• #38   18. feb Det tror jeg ikke - der er altid en grund til at visse hunde ikke funker på Essentials og det har aldrig noget med foderet at gøre .. derfor - min hund er en spasser med dårligt tarmsystem og er iøvrigt blevet fodret med ris og skrammel hele livet, så klart han reagerer når han bliver fyldt med små kys fra paradis .. det er alt for godt til ham.

• #39   18. feb #38

Tænker du, grunden er, at det er et dårligt foder?

• #40   18. feb små kys fra paradis

smiley smiley smiley

• #41   18. feb Jeg tror i øvrigt ikke, din hund er “en spasser med et dårligt tarmsystem”. Nu har jeg jo set ham live, og der var han da rigtig pæn og muskuløs. Lignede en, der optager sit foder helt fint smiley

• #42   18. feb #39

Synes jeg skrev grunden i #38, så læs du den igen.

• #43   18. feb Så han tåler ikke “små kys fra paradis”? smiley

• #44   18. feb Skal jeg klappe ordene i hele indlægget for dig? Du kan godt forstå hvad der står - det er jeg sikker på.

• #45   18. feb Ja, du mener det bare er et skodfoder smiley

• #46   18. feb Så si´r vi det smiley

- og jeg tog fejl, da jeg antog at du kunne læse hvad der stod .. men never you mind .

• #47   18. feb Eller måske har du vanskeligheder med at formulere dig. Naaaah, det KAN ikke være årsagen smiley

• #48   18. feb Udover at ødelægge endnu en fodertråd .. har du så en agenda ?

• #49   18. feb Jeg har ingen agenda smiley Jeg svarede såmænd bare i en tråd om noget foder MIN hund fungerer på smiley

Men jeg skal gerne være 100% åben, så folk ved, hvad de har med at gøre. Som tidligere fortalt er jeg ikke forhandler. Min kæreste sælger dog foder. Så ved i det, og må selv vurdere, om det betyder, at det slet ikke passer, når jeg siger, der ikke er vildt meget kartoffel i foderet smiley

Men jeg er da ked af, du synes jeg ødelægger (endnu???) en fodertråd smiley

• #50   18. feb Wrong, sugar .. du kommenterede på MIT indlæg, og det kunne du have ladet være med ... eller nå nej, det kunne du så ikke.
    Hvad din kæreste gør eller ikke gør, har jeg svært ved at se relevansen i.

• #51   18. feb #50

Okay - min agenda var såmænd bare at tyde, hvad du egentlig mente, med det du skrev. Men det gider du ikke rigtig forklare, kan jeg forstå. Så er det svært at debattere - når jeg ikke forstår dig, og du ikke vil forklare dig.

Ja, det har jeg også, men der er jo tydeligvis andre i tråden, der finder det vældig relevant, så nu tænkte jeg, jeg lige ville nævne det smiley Så har jeg i hvert fald ikke skjult noget smiley

• #52   18. feb Der er ikke noget som helst at forklare - jeg skriver at min hund ikke dur på det, men at TS da skal give det et forsøg.
    Deres charity program er fantastisk og grunden til - mind you, ikke en af, men GRUNDEN - at jeg så gerne vil bruge det foder.

Jeg kunne aldrig nogensinde finde på at sige noget ufordelagtigt om det - at du tolker det så simpelt, gider jeg ikke stå til indtægt for !

Så hold dine stråmænd på egen banehalvdel - det ville pynte på debatten.

• #53   18. feb #52

OK, jeg er ked af, at jeg har misforstået dig smiley

Det eneste jeg gjorde med min kommentar #37 var såmænd bare at give dig ret. Da du så svarede med det du gjorde i #38 troede jeg ærligt, at jeg alligevel havde misforstået dig smiley Det var også derfor, jeg spurgte i #39. Men der ville du ikke rigtig svare.

• #54   18. feb F .. nu det !!!

TS - prøv foderet, og vid, at ikke et foder dur til alle hunde - som jo også er nævnt adskillige gange allerede smiley

• #55   18. feb Det er faktisk ret spot on. Flere svar havde TS ikke behøvet smiley

• #56   18. feb Nogle gange kunne man jo også bare skrive tingene lidt mere direkte, i stedet for at skulle skrive tingene halv-internt og rettet mod hinanden i mærkelige interne smådiskussioner ingen fatter en disse af smiley

Hvor om alting er; til TS...

Jeg har haft brugt Essentials i, bumbum 5-6 år til mine westier, de har trives rigtig godt på det, har brugt det til en del hvalpekuld også. Har lige det sidste halve år brugt Wolfsblut, men har liiige åbnet en sæk Essentials igen smiley Ikke fordi Wolfsblut var skidt, eller Essentials var skidt, - jeg tager bare hvad der er billigt tbh... Og mine hunde har ikke sarte maver heldigvis.

Men enig med dem som siger, at det fungerer for nogle hunde, og for andre gør det ikke. Det gode er jo også med Essentials, at de har en fin smagsgaranti, og vejledning, så hvis ens hund ikke trives på det, så er der hjælp at hente - og jeg ved at man kan få sine penge igen hvis hunden fx virkelig får dårlig mave af foderet osv. smiley

Mine får så ikke Nautical - men Contour, men har også brugt de andre varianter og er tilfreds med dem.

• #57   18. feb Jeg fik ikke bare pengene igen. Først blev jeg ringet op af en medarbejder, som ikke lige kunne gennemskue hvorfor hunden tabte sig, og så blev eg ringet op af Christian selv. Vi havde en fin snak om det, og han anbefalede mig at gå tilbage på Orijen og give ekstra kød ved siden af.

Jeg fik pengene, og så bad han mig om at give sækken med foder væk.

Altså, han har lavet et fedt koncept, og han er en virkelig sød og rar og dygtig mand. Og man føler sig ikke som en idiot (over for ham), når hunden ikke trives på hans foder. Modsat herinde smiley

Kommentér på:
Essential Nautical Living

x