{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
636 visninger | Oprettet:

Arvelige sygdomme... {{forumTopicSubject}}

Jeg vil lige tage dette emne op, da mange bliver surer over at der bliver nævt at man ikke skal avle på hunde uden papirer.. Jeg er lige kommet hjem fra dyrlægen med min hund Bertram GD som vi først troede at han havde kirsebær øje, dette viste sig så at det var det ikke, men i stedet var det en knækket blinkhinde, dette er en arvelig sygdom hos GDer fortalte dyrlægen mig, da han har set det hos flerer andre GDer, og sikkert osse hos andre hunde, så der er jo mange andre sygdomme som følger med en hund uden papirer uden de mest nævnte som HD.
Så jeg vil bare sige til folk, tænk jer om inden i laver hvalpe, der kan altså følge mange uforudsete sygdomme med, og den her kostede os lige ca 3500 kr...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arvelige sygdomme...
  • #1   25. maj 2005 Enig.... Når man skal avle, så sørg for at begge hundene er tjekket for alt, og det skal være veldokumenteret... Vi har selv fået Tyson tjekket for Patella og hjertefejl, med henblik på avl, da dette er jævnt forekommende hos mops, og vi vil gerne gøre vores til at der bliver avlet gode, sunde og raske mops...

    Iøvrigt, før man køber hund, bør man sætte sig ind i racens evt. dårligdomme...


  • #2   25. maj 2005 Lisa- Ja det er helt fint nu, men trist at man skal gennem sådan en tur..
    Bertram ligner vist sin farmand, han vælter rundt pisse stiv og på rulleskøjter, og tror i at han vil dække af, næ nej, han skal da tumle rundt og fatter ikke en meter... ggg


  • #3   25. maj 2005 alt det må jeg huske når vi skal ha ny hund :o)

  • #4   25. maj 2005 Susanne - Jeg er helt enig i at der er mange der osse avler fint uden papirer, så som Besse gør, men jeg tror bare at der er rigtig mange upser, hvor folk vælger at få hvalpene i stedet for at lige give hunden en fortrydelses pille, jeg ved at Bertram og søskende var en upser, men vi forelskede os jo i ham, men jeg må sige at jeg ikke vil købe hund på den måde igen.. Vi har osse valgt at få ham kastrede i samme omgang idag, så der ikke kan opstå nogle små uheld fra vores side...

  • #5   25. maj 2005 Hold da op... Vidste jeg slet ikke... -At der var noget galt med Tramsen.. Godt at I har fået styr på det nu... !

    Giv ham en knusser fra "Faster"


  • #6   25. maj 2005 June - Det kom osse som et lyn fra en klar himmel, skal nok give ham en møsser fra dig...;o)

  • #7   25. maj 2005 Det må man nok sige..! Hils Tob, hvis han er lidt trist, på hans hunds vegne (?)..

  • #8   25. maj 2005 Mette-- Nu føler jeg mig godt nok lidt ramt, fordi jeg lige for tiden har et kuld upser...
    Men når dyrlægen parlamenterer for alle de skrækkelige ting der kan ske med din avstæve hvis den får en abortsprøjte kontra mod at lade hende få hvalpene, ja så valgte jeg det sidste.
    Jeg har fået meget at høre for at jeg ikke fik hvalpene aflivet da de var blevet født, men det kan jeg ikke helt se at det skulle være mere seriøst at aflive et helt kuld sunde og raske hvalpe.


  • #9   25. maj 2005 Men ellers er jeg da enig med jer langt hen af vejen, og mine hunde er da også dna-testet for PRA, har HD: a albuer 0
    o.s.v., og jeg ville personligt ikke avle på en hund der ikke var helt ok sundhedsmæssigt og mentalt.
    Men jeg har tit studset over mange åh så seriøse opdrætter der er dybt forarget over at der blir avlet på for eksempel hunde med c i hofter, men når de så får en hund med c selv, så gør de pludselig ikke så meget....
    (eller andre arvelige sygdomme)


  • #10   25. maj 2005 Kisser- enig, vi kan kun gøre vores bedste...

  • #11   25. maj 2005 Annika - Jeg siger heller ikke at det er alle hunde uden papirer, men jeg mener bare at hvis folk godt ved at der er noget galt med hunden den kan fører viderer, så syntes jeg at det er pisse uansvarligt at gører det, så syntes jeg at det er bedre at hunden for en abort sprøjte, når vi kan gører det på os selv, kan vi vel osse nok gører det på hunden, de hvalpe der bliver født kan jo ende op med at få et dårligt liv...

  • #12   25. maj 2005 Jeg er enig med Mette, vil dog gerne tilføje at ikke nok med at man sparer hunden for en masse besværligheder, så sparer man også familien for en masse svie og smerte vedrørende hunden...

  • #13   25. maj 2005 Well said, Maria...

  • #14   25. maj 2005 Det kan nu også være svært som opdrætter hvis man aldrig hører fra sine hvalpekøbere.
    Hvis vi ikke ved hvalpenes hd:status, så er det svært at vide om det er en god kombination man har lavet eller ej
    Jeg har den indstilling at når jeg først har solgt en hundehvalp, så tilhører den ikke mig mere og jeg kan ikke stille krav.
    Jeg gir et tilskud pengemæssigt hvis de får dem testet for PRA, og jeg henstiller til at det er en god idé at checke for HD.
    Indtil nu er det kun en hvalp der er blevet testet(med perfekte resultat jubii)


  • #15   25. maj 2005 Det er dejligt med den ene hvalp- men det ku være dejligt hvis de andre også blev testede-det er jo på dem jeg kan bedømme mit avl

  • #16   25. maj 2005 Tillykke med det reese


Kommentér på:
Arvelige sygdomme...

Annonce