{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.809 visninger | Oprettet:

Kvælerhalsbånd (debat uden diskussion tak) {{forumTopicSubject}}

Som forholdsvis ny hundeejer, så jeg ikke helt fulgt med omkring kvælerhalsbånd og brugen af det på hunde.
Jeg ved at man brugte det meget førhen, men synes ikke man ser det ret meget mere. Er det blevet tabu at bruge det?

Forklar mig gerne hvilke fordele og ulemper der er ved brugen af det.

Jeg ønsker ikke personlige holdninger, for det ender oftest i diskussion og ballade. Jeg er mere ude efter fakta og erfaringer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kvælerhalsbånd (debat uden diskussion tak)
  • #1   16. mar 2020 Samtlige af mine Schæferhunde bruger/brugte kædehalsbånd, men jeg bruger aldrig kvælerfunktion.


  • Lisbeth B
    Lisbeth B Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Svar: 4
    #2   16. mar 2020 En intelligent hund/ejer kan bruge det.. men lader man bare hunden trække, gør det mere skade end gavn.. men så er vi jo bare tilbage ved alm. opdragelse..

  • #5   16. mar 2020 Grunden til at jeg bruger kædehalsbånd er fordi jeg synes almindelige halsbånd ødelægger deres pels.


  • #7   16. mar 2020 En af grundene til at jeg ikke bruger kædehalsbånd, er at jeg synes det ødelægger deres pels. smiley

    Sådan er det, vi har forskellige oplevelser og også hunde med forskellige behov, så derfor vil svar på sådan et spørgsmål let være baseret på egne oplevelser og derfor også egne holdninger.

    Men skal det være helt neutralt, så vil fordelen være, at hunden ikke kan bakke ud af det, forudsat at det bruges som kvæler. En ulempe kunne være, hvis der stadig er folk, der tror, man bruger det til at rykke i. Det er næppe særlig godt for hundens hals, og måske heller ikke den mest effektive måde at lære hunden at gå pænt.


  • #8   16. mar 2020 Fordele: Billigt, hunden kan ikke bakke ud af det når den har snor på

    Ulemper: Kvælerfunktion korrigerer fx det at trække i snoren (ubehageligt for hunden), det rasler, meget smalt halsbånd der kan skade hundens hals hvis den trækker i det


    Personligt bruger jeg mest brede halvkvæl, fordi jeg har hunde med meget halsflæsk, hvilket gør at et alm fast halsbånd skal sidde meget løst for ikke at se grimt ud.


  • #10   16. mar 2020 Kvælerhalsbånd er super godt hvis man har flere forskellige hunde som skal bruge samme halsbånd smiley det passer til alle og hunden kan ikke komme ud af det, i pensionen er det rigtig godt, mine er med stop på så det virker som halvkvæl, hvis man kun har egne hunde så er et halsbånd som er lavet i halvkvæl til den enkelte hund rigtig godt.


  • #12   16. mar 2020 Heller ingen ødelagt pels her. Men giver jeg dem et almindeligt halsbånd på, så får de sådan en krave hvor halsbåndet sidder.

  • #13   16. mar 2020 Jeg tror da ikke det er tabu at bruge....

    men mange bruger det forkert eller tror de kan undgå træning og det kan man jo ikke... eller jo det kan man sagtens men så er resultatet jo derefter smiley

    jeg har aldrig haft brug for det men jeg har haft glæde af halv kvæl ved farlige hunde som ikke måtte stikke indtil de var trænet.

    Jeg har også haft et røvhul ved navn aslan som elskede at gå ud af sit halsbånd hvis jeg snakkede med folk på gaden... så stod jeg der med en snor og lignede en idiot.... ingen kommentarer tak!.... okay jeg er en idiot men plejer at skjule det... any way jeg er klogere så jeg gav ham halv kvæl på og så skete det aldrig mere smiley

    Den hund var flabet og jeg savner ham slet ikke.... eller nååååjet smiley


  • #14   16. mar 2020 Har kun brugt kædehalsbånd ifm prøver hvor disse var obligatorisk i "låst" tilstand, men aldrig som kvæl.
    Desuden skide upraktisk at skulle bakse med at få låst og line af og på i lang pels er min mening..
    Personligt (og sorry for at gøre det personligt) er jeg mere til halvhvæl, benytter kun dette da min race pga bygning og pelskrave meget nemt kan trække sig ud af alm. fast halsbånd, dette er prøvet og det håber jeg aldrig at prøve igen..


  • #15   16. mar 2020 Jeg bruger helkvæl, fordi Conor hedder Houdini til mellemnavn, og han forguder sit halsbånd smiley

  • #17   16. mar 2020 Jeg bruger kvælerkæde til min venindes eurasier, når jeg passer ham. Han har i 6 år fået lov til at okse afsted i linen, og har udviklet en finte, hvor han pludselig sætter afsted til siden, og rykker linen ud af ens hænder. Jeg gider det ikke!

    Jeg går (når jeg har ham) med 3 hunde (16, 25 og 37 kg), og derfor skal alle 3 gå pænt. Kan man ikke gå pænt, må man lære det. Og han fanger det på 5 minutter, når kæden er på. Han forsøger én gang at finte, og finder ud af at det er træls. Han trækker, og så kommer han i kort line.

    Når han så har brugt 5 minutter på at finde ud af at det er træls at være dum, ryger snoren over i hans vanlige halsbånd.

    Er det pædagogisk? Ikke det der ligner, men det er dæleme effektivt. og det bliver kun brugt den ene gang pr pasning. Han skal bare lige mindes om reglerne hos mig, og mindes om at det er ubehageligt at prøve at lave numre.

    Jeg kunne aldrig drømme om at misbruge det, at bruge det som straf eller bruge det som en generel teknik til at lære hunden at gå pænt. Men på den her hund er det effektivt, og gør en uges pasning hyggelig, i stedet for en masse dumme konflikter.


  • #18   16. mar 2020 Jeg bruger et rundsyet halvkvæl, da han kan komme ud af alle almindelige halsbånd smiley

  • #19   16. mar 2020 Jeg har brugt kæde, kvælerhalsbånd til mine første hunde, også brugt dem til at give ordentlige ryk, når hunden trak, for det var sådan man gjorde dengang jeg fik min første hund smiley Kan konstatere at ryk i kæden ikke havde den mindste effekt, men at de moderne træningsmetoder er langt mere effektive smiley

    Og nu bliver jeg altså lidt personlig smiley For min personlige holdning er, at kædehalsbånd er pisse grimme smiley
    Jeg bruger som regel halvkvæler halsbånd i stof. “Kvæler-funktionen” bruges udelukkende for at undgå, at hundene kan bakke baglæns, ud af halsbåndet.

    Du får lige et billede af min Billy, med hans fine nye halsbånd (halvkvæler) smiley


    profilbillede
  • #20   16. mar 2020 Her bruges også rundsyet halvkvæl smiley

    Svende kan bakke og sno sig ud af et almindeligt, og i og med, at han ikke synes andre hanner er det fedeste, skal jeg være sikker på, han ikke vrider sig ud.


  • #22   17. mar 2020 Det er godt at bruge til alle de “halvvilde” gadehunde der kommer til landet. De får ofte vredet sig ud af både sele og almindelig halsbånd og stikker af. Helkvæl kan de altså ikke vride sig ud af.

    På mine nuværende hunde bruger jeg altid almindelig fast halsbånd. For det kan jeg bedst lide
    Men jeg har brugt helkvæl før i tiden.


  • #23   17. mar 2020 Vi bruger kædehalsbånd (dem med lange led skader ikke pelsen, det gør de andre) men altid låst og i øvrigt kun når vi er ude fra matriklen.



  • #24   17. mar 2020 Det er også de lange led her.
    Og "larmen" genere hverken mig eller hundene, for de har dem kun på når vi forlader matriklen.


  • #25   17. mar 2020 Jeg har trænet med kædehalsbånd, da jeg startede med lydighed tilbage for en menneskealder siden. Dengang blev kvælerkæden brugt som straf, og for at give hundene en seriøs korrektion, hver gang de var "ude af position".
    Derfor har jeg det svært med kvælerkæderne...

    Jeg ved godt, at der efterhånden er mange, der bare bruger dem som (låste) halsbånd. Som IKKE bruger dem straf-baseret. Men pga. mine egne tidlige erfaringer med hundetræning (og nok også min egen dårlige samvittighed overfor måden, det foregik på) så kommer jeg aldrig til at give mine hunde ét på igen,

    Jeg har huskyer, som er ret gode til at smutte, hvis de ser en lejlighed til det, så jeg bruger brede bløde halvkvæl - men altid lavet til den enkelte hund, så de ikke strammer om halsen, selv når de er strammet helt til.


  • #26   17. mar 2020 Jeg har aldrig set ideen med kvælerhalsbånd, hvis man går ud fra at netop "kvæler" er en del af funktionen.
    Ingen hund kan indlære, ved at få mindsket sit iltindtag, den går i panik og ingen indlæring. Forstår ikke formålet, må jeg indrømme?

    Mine trænes altid i kædehalsbånd, som er købt så de passer - de har kraftige hoveder så de ikke kan trække sig ud af dem - de har moderat pels, så uanset ledudformning, slider halsbåndene ikke pelsen.

    Når jeg går tur med dem har de læderhalsbånd på - tævens er naturligvis lyserødt smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #27   17. mar 2020 Et kæde med de store led som altid blev brugt som fast halsbånd, til mine Schæferhunde.

    Nu har jeg Sheltie med smalt hoved, her er det samme type med lange led, da hun var hvalp var det nemt lige at lave det til et fast halsbånd som ikke kunne komme ud over hovedet.
    Fordele:
    kæden kan byttes efterhånden som hunden vokser
    ødelægger ikke pelsen
    smitter ikke af på pelsen
    bliver ikke vådt
    bliver ikke slidt
    holder hele hundens liv

    Kan ikke finde på noget negativt - udover hvis folk bruger dem som "kvæler"


  • #29   17. mar 2020 #28

    Og det var lige præcis den slags "ævl" jeg ville undgå. Men kan se at du ikke forstod budskabet?
    Kedsomheden længe leve.
    Jeg kunne have valgt kværulante meninger eller mudderkastning, men valgte I stedet det mest diplomatiske ord for det, nemlig diskussion.


  • #30   17. mar 2020 Jeg bruger som mange andre her halsbånd med 'kvæl'. Jeg bruger både 'halvkvæl' (nome) og alm. kædehalsbånd. Jeg har hunde med smalle hoveder så de 'taber' let et fast halsbånd smiley Især Clinton er lidt af en houdini som vupti pludselig flintre afsted uden snor og halsbånd. Ikke at der sker særlig meget ved det. Men altså det er jo meget rart at vide at når man har monteret snor og halsbånd på kræet så ved man hvor man har ham.
    Kæderne er megapraktiske i regnvejr og hvis man skal til stranden. Jeg bruger dem også til at hægte bøttcherselen i når vi går spor.
    Jeg startede også med at træne hunde dengang hvor man altid brugte kædehalsbånd i forb. med hundetræning. Og hvor et ordentlig ryk i linen formodedes at lære Fido at gå pænt. Sådan træner man heldigvis ikke mere uanset om man bruger kædehalsbånd eller ej smiley


  • #32   17. mar 2020 Derfor jeg søger erfaringer, som jeg indledningsvist skriver. Jeg er ikke interesseret i en lektion omkring ords betydning!
    Jeg er netop heller ikke interesseret i at uenige parter skal ryge i flæsket på hinanden. Må jeg bede om at dette respekteres, tak!


  • #33   17. mar 2020 Altid brede halvkvæl, som kan strammes så meget, at hunden absolut ikke kan få hovedet over.
    Mine hunde forsøger normalt ikke at trække sig ud af snoren, men for et par år siden var vi en flok myndeejere, som havde en fællestur til Givskud zoo og mens vi stod på en bro og kiggede på ulvene, fandt min ældste (7 år dengang) og absolut mest fornuftige tæve ud af, at dem ville hun da gerne ned at snakke med, så hun tog springet over hegnet. Hun har aldrig, som i aldrig nogensinde tidligere sprunget over et hegn af den type.

    Havde hun haft et løsere halsbånd på, var hun endt som ulvefrokost. Min søn havde heldigvis et godt tag i snoren på hende og fik hende hevet op i en fart. Hun blev efterfølgende tjekket og hals/nakke, havde ikke taget skade.


    profilbillede
  • #34   17. mar 2020 Tak for alle jeres erfaringer og begrundelser. Det er bare så fint.
    Jeg læser om at en del instruktører bandlyser både halv og helkvælende halsbånd til deres træningssessioner. Det gjorde mig nysgerrig, for jeg husker stadig min fætter som havde og trænede egne tjenestehunde, ALTID havde kvælerhalsbånd på, når de var ude, enten i civil eller i tjeneste. Og der blev kvælerfunktionen brugt til kontrol.
    Så derfor spørger jeg ind til hvordan det er idag, og i hvilken forbindelse det bruges. Og det har jeg heldigvis fået en masse feedback på nu. Tak for det smiley


  • #35   17. mar 2020 Der er massere af steder hvor kædehalsbånd er forbudt. Det må skyldes en forkert opfattelse af hvordan man bruger sådan et. Der er en ret sejlivet myte om at hundene får skader af at gå med kædehalsbånd. Jeg har endnu tilgode at opleve en hund der er blevet skadet af et kædehalsbånd. Pt tror mange at seler er det eneste saliggørende. Jeg har ofte begynder/hvalpehold og jeg bander faktisk efterhånden seler langt væk. Langt de fleste seler har en ultradårlig pasform (også alt det skidt der sælges som 'ergonomisk') hundene er tydeligt hæmmede i deres forbensbevægelser og folk glemmer at skifte selen efterhånden som hvalpen vokser smiley Forestil dig at stå med 6 nye hundeejere med hver deres hvalp, hvor skiftevis den ene eller den anden snor sig ud af selen. Jo jo det er festligt smiley
    Især med mindre hunde bliver selen en 'sovepude'; når man tror at hunden ikke kan få skader fordi den har en sele på, så forsvinder incitamentet til at få trænet kontakt, gå pænt osv åbenbart.


  • #36   17. mar 2020 Det der med at de får nakkeskader af at trække.. Uha da ja.. eller noget.

    Det tryk der er på en hund, der laver et langt stop er noget voldsommere end en mellemfed mops, der hiver lidt i snoren.

    Sæt nu tingene lidt i relief..


  • #37   18. mar 2020 Ja, jeg har brugt lidt af hvert.
    I 70´erne havde vi en stor labrador, til ham brugte mine forældre pighalsbånd ( smiley smiley ).
    Det tog han nu ikke skade af, de brugte også kvælerhalsbånd, han brugte de halsbånd flere gange dagligt under gåtur, han blev aflivet næsten 14 år gammel af alderdom uden skader på strubehoved eller nakkehvirvler.

    Til mine collier bruger jeg som oftes halvkvæl, da jeg har brug for et halsbånd, der ikke glider af det spidse, kegleformede hoved.
    Jeg har prøvet almindelig halsbånd til min hanhund, men selvom det sidder stramt, så kan han på et split sekund trække hovedet ud.
    Lige nu går han man helkvæl, det passer godt til ham, han har en stor krave, så det er næsten umuligt at finde et halsbånd han kan have rundt om halsen, som ikke kan trækkes af det aflange hoved.
    Til mine tæver bruger jeg halvkvæl, men jeg synes det er svært at finde nogle gode nogle.

    Her ses min hanhund med stor krave og kegleformet hoved, som har et helkvæl i nylon, det fungerer upåklageligt.


    profilbillede
  • #38   21. mar 2020 Generelt er det faktisk ikke godt at bruge halsbånd når man går med sin hund. For hvis man har en der trækker (hvilket hunde der bruger kvælerhalsbånd oftest gør). Kan det trykke på nogle nerver i halsen, som kan give langvarige men. Fx kan de blive blinde/nedsat syn osv..

    Jeg har dog selv brugt kvælerhalsbånd på min hund et par gange, fordi han bare trak afsted når han så en fugl eller anden hund. Efter han fandt ud af at det ikke var rart at trække sådan, så holdte han faktisk op


  • #41   22. mar 2020 et almindeligt halsbånd laver samme skader hvis hunden trækker voldsomt

  • #42   22. mar 2020 #40
    .. eller som jeg, slipper kræet løs smiley


  • #43   22. mar 2020 Jeg er ikke ekspert og foretrækker som de fleste at hunden ikke trækker, men det må vel være forskel på niveauet af skader om hunden trækker i et smalt eller bredt halsbånd?

    Ligesom der er forskel på at blive trådt over tæerne af en i flade sportssko og en i stilletter.


  • #44   22. mar 2020 Ja det lyder logisk... jeg kan ikke underbygge det dog men jeg tænker at du sagtens kan have ret

  • #45   2. apr 2020 Jeg brugte kvælerhalsbånd til min første schæfer - det var tilbage i 70'erne.
    I takt med jeg ændrede træning og opdragelseprincip har jeg på mine sidste 3 schæfere kun brugt fast længde læderhalsbånd. Min hustru har på den forrige brugt "gentle leader" også kendt som "Halti" (og sikkert andre navne). Man kan nemlig sagtens korrigere effektivt mod træk med fast længde halsbånd, men det kræver en relativ stærk og fast arm.
    Når jeg har korrigeret min nuværende har jeg samtidig sagt "rolig". Han er nu næsten et år, og begynder han idag at trække skal man bare sige "rolig" så holder han igen.
    Han har kun halsbåndet på når vi er ude, så det markerer ikke pelsen.


Kommentér på:
Kvælerhalsbånd (debat uden diskussion tak)

Annonce