2.317 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Vokseværk, knoglemarvsbetændelse. Vokseværk, knoglemarvsbetændelse.

Jeg ved hvad dyrlægen siger og hvad der findes af information på netdokteren, men vil gerne høre fra ejere som har haft unghunde med denne lidelse, hvordan har I oplevet det, blev hunden helt rask igen, hvor lang tid tog det og hvor mange gange kom det igen?????????????
Håber meget på svar fra jer.
På forhånd tak.

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.
  • Oprette stikkontakt. 500 kr.
  • Samling af Ikea opbevaringskombination 1.500 kr.
  • Samling af Ikea Pax skab ned Hasvik skydedørslåger 200x201x66 1.000 kr.
  • køleskab bipper 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vokseværk, knoglemarvsbetændelse.
  • #1   17. jul 2007 Kessler havde noget sidste år, det kaldte dr.dyr bare for infektion i knoglerne/en for for vokseværk... er det, det samme?

• #2   17. jul 2007 Ja det er det, det er en betændelse i rørknoglemarven hos hunde i voksealderen. Sandrea hvor længe var din hund om at blive rask igen????
    Og fik den slet ingen meen af det????

• #3   17. jul 2007 Han havde det i et par uger, hvor han fik pencilin og smertestillende, og så var vi næsten hos dyrlægen hver 2. dag... I dag har han slet ingen meen.

• #4   17. jul 2007 Sansra, tak skal du have, jeg har også altid troet at der skulle pencil. til også, men det er åbenbart forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge. Hvorfor var I hos dr.dyr så tit????

• #5   17. jul 2007 fordi, han havde utrolig ondt og så ville dyrlægen sikre sig at han fik det bedre af pencilinen og så var han ikke 100% sikker på at det var det der var galt, fordi det ikke er normalt at boxere for det så slemt...

• #6   17. jul 2007 Sandra, tak for din oplysninger. Er der ikke andre med erfaring på området`??????

• #7   17. jul 2007 det var da så lidt...

• #8   17. jul 2007 Vokseværk. Panostitis. Knoglemarvsbetændelse i de lange rørknogler uden tilstedeværelse af bakterier. Årsagen er ukendt. Angriber hyppigst hanhunde i alderen fra 6 til 18 mdr. Oftest schæferhunde. Ved røntgenundersøgelse af de lange rørknogler ses fortætninger i knoglemarven (runde til ovale, store hvide skygger). Halthed. Kommer skiftende på alle fire ben. Halter hunden på det samme ben hele tiden tænk på andre lidelser. Behandling: Ro, optimal fodring (vitaminer og mineraler). I svære tilfælde smertestillende.

• #9   17. jul 2007 Jo da - jeg har har erfaringer med det. Jeg har Dogue de Bordeaux og før dem Engelsk Bulldog.

Vokseværk - eller Panostitis som det hedder - er ganske rigtigt en betændelsestilstand i de store rørknogler. Store hunde racer og racer der vokser meget hurtigt kan lide af det. Har dyrlægen ikke kendskab til racen, KAN de godt forveksle vokseværk med OCD, som er en arvelig gigtlidelse, fordi symptomerne ligner hinanden meget.

Jeg har haft 2 hunde der havde det - EBeren og en DdB han.
    Mine fik Rimadyl, som er et betændelseshæmmende præperat, for betændelse i bevægeapperatet - det har den "bivirkning" at det også er en smule smertestillende. Det kræver ABSOLUT ro, ro og atter ro. Kan du ikke få hunden til at holde sig i ro, så er det bedre at tage det smertestillende fra den, end holde den smertefri, fordi det er SÅ vigtigt med ro. Hvis hunden har svært ved at holde sig i ro, kan man bruge papkasseterapi, der, som navnet antyder, betyder at hunden ikke skal have mere plads end hvis den boede i en papkasse. Det betyder den skal ligge stille og KUN komme ud for at forette sin nødtørft og så direkte ind og ligge igen. Det skal man gøre indtil den holder op med at halte - begynder det igen, så forfra.... Det er benhårdt og man får SÅ dårlig samvittighed - men det lønner sig, for det gør at din hund ikke bliver skadet for livet....
    Har du en hund der har/har haft vokseværk, så skal gåturene begrænses til MAX 15 min. så længe den vokser....

• #10   17. jul 2007 Babett - 2 sjæle én tanke :o)

• #11   17. jul 2007 * Smydi *

Ja, det må man nok sige.. *SS*

• #12   17. jul 2007 Tak smydi, det var jo personlige erfaringer jeg efterlyste, som jeg skrev har jeg de kliniske erfaringer.
    Men mangler viden omkring hvilke varige skader som der kan tilstøde hvis ikke hunden holdes i komplet ro.
    Bliver knoglen deform??????

• #13   17. jul 2007 Har ikke selv opdaget det, men har to vennepar hvoraf den ene hund er en Leonberger og den anden en DDB, Leonbergeneren fik det mange gange, og var meget plaget af det, og på smertestillende gennem lang tid.

• #14   17. jul 2007 Albert havde det i sit ene forben fra han var 5- 11 mdr.. Fik fotograferet albuerne som 1 årig...De var flotte fik status 0 , der har aldrig været noget siden er 1½ år nu ..Han fik olie, vital animin og glukosalmin fra dag 1 til han rundede de 12 mdr...Fik aldrig smertestillende, da han selv skulle finde sine begrænsninger, han er så en meget " sløv" newfoundlænder, så det klarede han nemt....Gik også fra largebreed hvalpefoder til voksen med det samme...

• #15   17. jul 2007 Marianne, hvor købte du disse produkter, hos dyrehandler matas dyrlægen??????
    Hvor er det den mest rimelige pris henne

• #16   17. jul 2007 Snow...Animin vital hos et grovfoder firma...Glukosalmin hos Olivers... Ved ikke om de findes billigere ;o) Garanteret *ss* Det kom og gik på Albert, dog hver uge oplevede vi nogle dage...

• #17   17. jul 2007 Glucosamine kan fås her til 485,- inkl fragt for 1 kg http://vital-horse.com/

• #18   17. jul 2007 Tine ...ang. foder det er jo derfor man har lavet largebreed til store racer....

• #19   17. jul 2007 Tine....Har forhørt mig ad flere steder og hos div. opdrættere af newfoundlændere...Alle havde flere problemer med knoglerne før large breed kom frem...men ja som du skriver som med alt andet i livet, er der delte meninger....Kender ikke en eneste anden newf. på alder med Albert der havde vokseværk trods alle har fået large breed...Udstiller mine hunde derfor kommer jeg vidt omkring ;o)

• #20   17. jul 2007 Ved kun hvad jeg har hørt, og selvfølgelig er der altid tilfælde med skrækkelige tilfælde" Men tror bestemt ikke de tilfælde kun skyldtes protein ! Der må da bestemt have været noget galt med generne eller hypofysen i sådan et tilfælde...Kan simpelthen ikke huske snakkene omkring large breed, men skal nok spørge div opdrættere igen i de kommende dage, og så melde tilbage..
    Kan lige fortælle at large breed ligger 1 % lavere i protein end voksen foder, og at kalk og fosfor indholdet er lige så vigtigt

• #21   17. jul 2007 Tine...Nu var det large breed vi skrev om.Som man anbefaler til de store racer...Kalk balancen skal være optimal i forhold til protein for at de vokser korrekt...Alle undersøgelser siger dette og det er afstemt i indholdet i large breed... Hvis man så i steder foder med alm hvalpefoder så går man ind og laver ubalánce og de får for meget protein , som derved smadre knogler og ledbånd.....
    I dag hvor alle brugere af HG anbefalder daglig brug af A 38 og æg et par gang om ugen, og madrester fra spisebordet ( kød) så går man ind og smadre denne balance, og når vi så snakker store hunderacer, så kan det kun gå galt...
    Nye undersøgelser viser faktisk at hundene kan blive bløde i mellemhånden af A 38, dvs de synker i forfoden..

• #22   17. jul 2007 Large breed indeholder 24 % protein... Nej men som jeg skrev, at man har lavet large breed til de store racer, netop pga de problemer......
    Problemet er nok også at man køber de billige hundemads produkter......
    Synes bare det er" farligt" at skrive herinde, at man skal holde sig væk fra hvalpefoder og kun bruge voksenfoder, når der findes hvalpemad der er gennemtjekket så de passer til racerne...

• #23   17. jul 2007 Tine...Enig i det hele *ss*

• #24   17. jul 2007 Tine...I lige måde...Må hellere gøre klar til Gold Cup i morgen....

• #25   17. jul 2007 Takker

Kommentér på:
Vokseværk, knoglemarvsbetændelse.

Annonce