{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.969 visninger | Oprettet:

Interesse for Sproodle hvalpe? (Springer doodle) {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer at få et kuld Sproodle hvalpe på min søde Sandy, derfor lægger jeg lige en føler ud!

Sandy har tidligere haft hvalpe, hvor jeg beholdt en selv. Se evt. i mine gallerier. Sandy er F1 Sproodle, dvs. første generations kryds efter Springer Spaniel og Kongepudel. Hun kan få F1B hvalpe ved at vælge en far som er kongepudel eller mellempudel, alt efter hvilken størrelse hvalpe man ønsker. Hendes første kuld var med kongepudel far.

Jeg vil gerne undgå at starte en diskussion omkring avl af hunde uden stamtavle, for jeg har principielt ikke noget imod stamtavler - jeg synes bare ikke at de er afgørende ved valg af en god hund:)
En Sproodle er generelt en nem, kærlig og sund hund. Derfor passer den perfekt ind i manges liv og vil give masser af glæde og kærlighed til sin familie. Det er vigtigt:)

Sandy er til højre på billedet og hendes hvalp Lilly er til venstre - jeg satte det på så man kan sammenligne med størrelsen på en labrador. Mine vejer 18-23kg., mens labradoren på billedet vejer 30kg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Interesse for Sproodle hvalpe? (Springer doodle)
  • #3   10. apr 2020 Hvis man har behov for at få tilsagn om interesse i en blandingshvalp, så er der nok ikke godt nok grundlag for at sætte dem i verden. smiley

  • #4   10. apr 2020 Nah, blandingshunde er søde nok, men jeg foretrækker at vide hvad jeg får for en hund smiley

  • #5   10. apr 2020 Øv, jeg kunne ellers godt have været interesseret, men har desværre brugt mine sidste spareskillinger på at købe en mellemgasfordeler til min gamle havetraktor. Jeg har brudt emballagen og kan derfor ikke returnere den.

  • #6   10. apr 2020 Det kan godt være at stamtavle ikke er garanti for en god hund, men den bliver nok ikke bedre af at være en "Sproodle" blanding smiley

    Det bliver også et nej tak herfra. Jeg synes man bør overveje grunden bag ens avlstanker. Alle hunde bør være søde, kærlige og dejlige, men man bidrager til et propfyldt marked af tilfældige doodle-hvalpe som helt sikkert hverken gør noget godt for springeren eller pudlen


  • #7   10. apr 2020 Hvilke resultater har forældrene (prøver, sundhed mv.)?

  • #8   10. apr 2020 Kan du ikke mixe noget vandhund ind også?

    Sproodlewasser smiley


  • #9   10. apr 2020 hvis jeg kan få en god blanding for max 1000 kr så vil jeg altid overveje det smiley

    jeg honorere kun steder hvor man fortjener mine penge og ved blandinger er det vigtigt for mig at et kuld ikke er lavet for at tjene. Det er grimt at se priserne på nogle mix bare fordi folk tror de får noget design... men sådan er du naturligvis ikke ts så hvad er prisen?

    smiley


  • #10   10. apr 2020 Hvis du vil lave en blanding, kan du så ikke kalde den for hvad det er?
    Hvorfor et fancy navn?


  • #12   10. apr 2020 Er 7 år ikke gammelt for første kuld?

  • #13   10. apr 2020 Risikerer man ikke en helt umulig pels

  • #14   10. apr 2020 #12 Det er ikke første kuld, så vidt jeg har forstået. Men jeg tænker så om ikke 7 år er lige til den gamle side, uanset antal kuld ??

  • #15   10. apr 2020 nej det er kuld 2

    jeg savner stadig at høre hvad prisen er for sådan en puddel blanding


  • #16   10. apr 2020 Salla: hahhaa . smiley Den var virkelig god

  • #17   10. apr 2020 Hej Nan. Hvor er dine hunde skønne. Men hvorfor ikke nyde dem som de er?

    Som puddel ejer er jeg nødt til at høre, hvilke fordele du ser, ved at blande hundene?
    Hvad kan din blanding, som en puddel i sig selv ikke kan?

    Pudlen har fået det der kedelige mormor ry.. Men så snart man snakler om doodler, så får folk julelys i øjnene... Men de ting, de fleste godt kan lide ved doodler, er ofte de ting der karakterisere en ganske almindelig puddel.


  • #18   10. apr 2020 Jeg undrer mig også over hvad der er galt med din springer? Hvorfor kan den ikke bruges i avl af racerene hunde?


  • #19   10. apr 2020 Er det ikke en blanding hun vil avle på?

  • #20   10. apr 2020 *Frk Jensen...*

    Jo, du har vist ret...



  • #21   10. apr 2020 Selvom man tænker at en storpuddel giver større hvalpe end en mellem, så falder det altså ikke altid sådan ud. Hvalpe i blandingskuld kan blive meget forskellige.

    Min gamle blandingshund (dog ikke noget med puddel!) vejede 42 kilo og var ca. 65 cm. høj. Han var den største i kuldet. Et par af de andre blev ikke større end 20 og 22 kilo og resten lå fra 24 til 30 kilo.
    De var meget forskellige af både sind og udseende, så fordi de har samme genpulje falder de ikke nødvendigvis ens ud - hvilket vist også er set i de alt for mange puddelblandinger der er at se rundt omkring.


  • #23   10. apr 2020 Jeg tænker lidt - hvilke kanaler du solgte sidste kuld via? For så var det nok de veje man igen skulle høre efter interesse smiley


  • #24   10. apr 2020 Nej tak, jeg foretrækker at vide, hvad jeg køber. smiley

  • #27   10. apr 2020 Jeg er hundefrisør og må absolut også takke nej.

  • #28   11. apr 2020 Nej tak

  • #29   11. apr 2020 På min races vegne : bare nej. smiley

  • #30   11. apr 2020 Aldrig i livet.

  • #32   11. apr 2020 tror ts er en troll

  • #33   12. apr 2020 Jeg tror TS udebliver, da svarene er i samme stil som en del af dem hun fik i sin tråd for 6 år siden - om samme hund.... smiley

    https://www.hundegalleri.dk/forum/avl/567773-f2_eller_f1b_puddel_blanding___designerhund


  • #34   12. apr 2020 smart så kan man gå 6 år tilbage og læse hvad hun ville have svaret

    ts du virker useriøs på mig når du ikke svarer folk. Jeg lægger derfor mine 1000 kroner for en blanding et andet sted.


  • #39   12. apr 2020 Jeg har bare en grænse for hvad jeg vil give for en blanding. har aldrig givet mere. Jeg mener ikke 3 - 4000 kroner vejer indsatsen op. forældrene er sjældent tjekkede osv osv plus jeg ved ikke hvad jeg får.

    Jeg har bare sat en cirka pris. jeg ku måske presses til 1500 men usikkerheden er jo massiv. Hvad køber jeg?

    14000 fx kom jeg aldrig til at give for en blanding uanset dens designer navn



  • #40   13. apr 2020 HL - Jeg har heller aldrig givet så meget for en blanding smiley

  • #42   13. apr 2020 at få godkendt en ny race kræver en massiv indsats. Jeg har selv avlet og været involveret i avl af snowshoe og dansk spids hvor vi indmønstre og tager novicer ind på godkendelse. Det arbejde synes jeg ikke kan sammenlignes med blandingsavl som helhed. Jeg går ud fra arbejdet bag eurasier har været ligeså omfattende.

    hvis andre vil give mere for en blanding så skal de være gøre det smiley jeg har jo lov til at sætte min øvre grænse og den er cirka 1000 kroner for en blanding.

    køber jeg en eurasier ved jeg hvad jeg får. køber jeg en blanding, hvilket jeg har gjort 2 gange og egentlig 3 hvis man tæller x register under mix, så køber jeg katten i sækken og den kat vil jeg betale mindre for pga dens mange ubekendte

    der er også racerene hunde som jeg ikke ville eje. puddel blandinger falder pga deres risiko for pelsproblemer ind under samme kategori men skulle jeg købe en blev det sandelig ikke til mere end cirka 1000 kroner for jeg aner jo ikke hvad jeg køber


  • #44   13. apr 2020 alle racer er startet et sted ja. korrekt.

    Hvis sælger vil have mere må de sælger til en anden der vil honorere deres indsats. Det er ikke mit problem at de vil avle. Det er er tilvalg. ganske som jeg vælger sælger til, kan de bare vælge køber fra hvis de synes jeg er nærig smiley

    jeg tilbydes hunde gratis så jeg har en cirka grænse på mix. Hugo gav jeg dog 1800 for men det var for at støtte en god forening. Jeg et meget kræsen med hvilken indsats jeg honorere, noget jeg synes købere savner tit.


  • #46   13. apr 2020 Hvad kostede F1 da? og igen honorere du jo en helt anden indsats hvis du støtter skabelsen af eurasier efter dens godkendelse

  • #53   13. apr 2020 hvis de omtakteracer var ens kunne vi nøjes med en. Jeg opfatter ikke de du nævner som mindre ubekendte i mix.

    Jeg fik tit spørgsmålet om dansk spids. hvorfor lave en ny hvid hund? årsagen er at den ikke findes i samme type. man genskaber en race der var men også noget som ikke allerede findes.

    ellers kunne man jo bare købe en anden hvid hund

    jeg synes ikke de ting kan sammenlignes

    og skal vi tilbage i tid...da arbejdet med racehunde startede var 1000 kr næppe prisen

    jeg mener stadig ikke du kan sammenligne det store arbejde der er med fx eurasier med blandingsavl generelt. derfor skelner jeg

    hvad ville jeg give for en eurasier mix lavet for at forbedre racen af en godkendt opdrætter med godkendelse fra klubben? lidt mere men ikke fuld pris som ved en f4 og op


  • #54   13. apr 2020 HL, mener du at X-register er at sidestille med tavleløs? Og mange ubekendte?

  • #57   13. apr 2020 A nej det synes jeg ikke. nogle gør. jeg anser det for et kæmpe arbejde som jeg skriver og mener ikke det kan sidestilles med blandingsavl generelt

  • #60   13. apr 2020 Chodsky pes er i X-register. Skal den koste 1000 kr? Jeg kan afsløre, at det er cirka 13.000 kr mindre, end hvad den koster smiley

  • #61   13. apr 2020 ved birma katten får nogle godkendelse til at blande perser ind. Det er en lang proces som.kosterog kræver en pokkers masse. afkommet i de første 3 generationer registreres på x og koster mindre.

    man honorere en indsats ved at købe sådan en kat.

    Det samme med snowshoe hvor man kan ansøge om udparring til siameser. først ved f4 er katten registreret som raceren igen efter indparring.

    jeg ville ikke betale det samme for en hund der indgik i lignende arbejde heller som for en f4 i samme race, eller f5 osv.

    Det er mit valg. sælger finder bare en anden at sælge til.

    men jeg ville betale den med godkendelser mere pga deres store indsats

    jeg synes ikke den store indsats kendetegner blandingsavl generelt. finder du en så vis mig dem endelig. Jeg elsker mix men jeg har aldrig fundet dem desværre

    man kan endda argumentere ved kattene for at udparringen er sundere.. måske... Det er det man forsøger fx for at avle FIP som er en mutation af corona, væk. men om man får en sundere kan man ikke vide. Det er restproduktet der sælges. formålet er at avle noget frem. ved blandingsavl ser jeg sjældent det formål og hvis er det ofte ulvelignende eller andre parametre som jeg ikke vil honorere

    som køber må man beslutte hvad man synes man vil honorere. Jeg er ret klar i mælet og så kan man sælge til en anden.


  • #62   13. apr 2020 A nej det synes jeg ikke den skal. Det er ikke det jeg skriver

    x registret er noget andet end godkendte udparring ved fx eurasier. man er nødt til at skelne mellem de to

    jeg ved ikke nok om CP til at kunne sige om de er typede ind eller om man køber en ubekendt. ved dansk spids skal du undersøge linjerne for du kan købe en hund der ikke minder om det du leder efter. prisen sætter sælger. Jeg har indtryk af det er den samme uanset.

    her har kattegården en anden tilgang som jeg egentlig kan se ideen i, især ved udparring. som er noget andet end x registret. eurasier er fx ikke i x registret. men må.parres ud. Det samme er birma ikke, men må.parres ud. men det sker ikke bare... Det er et kæmpe arbejde som man honorere

    jeg anser ikke blandingsavl generelt for et stort arbejde.


  • #63   13. apr 2020 Emma absolut. men det er stadig en mere ubekendt man køber ved udparring.

    hvad de koster ved hunde ved jeg ikke men ved racekatte koster de mindre

    x registret er noget andet. her er racen under opbyggelse. Det er to forskellige ting men begge kræver en enorm indsats som jeg gerne vil honorere mens jeg ikke synes det er tilfældet ved blandingsavl generelt

    findes den slags blandingsavl vil jeg meget gerne se den. Jeg er ikke stødt på den desværre


  • #65   13. apr 2020 Isabelle okay så er det lidt anderledes end ved kattene. her registreres de første 3 generationer i x register og derefter som racen.

    men uanset er det et kæmpe arbejde der ligger bag. og man får ikke bare lige lov.

    Det tror jeg heller ikke man gør ved hunde.

    indsatsen man honorere er derfor milevidt forskellig i min verden


  • #66   13. apr 2020 Emma - det er rigtigt mange racer har været genopbygget eller under nytegning m.m. Men hvis man dykker ind i historierne og anetavlerne bag mange af de racer ( i hvert fald dem jeg har haft interesse i), så ser man yderst sjældent at hvalpene blev solgt ud til gud ved hvem der ville lægge hus til..
    Står man og vil opbygge/genopbygge en race og har måske 10-20 individer i startpuljen, måske forventer man at finde 20-50 yderligere individer spredt ud som kan trækkes ind avlsarbejdet, så ser man yderst sjældent en eneste hvalp til salg i opstarten!
    De bliver givet væk til andre ildsjæle, udstationeret eller bliver i familien, hos venner, naboer - så man netop har så meget genetik at arbejde med som muligt. Og man kan følge dyrenes udvikling.
    Mange racer har nogle få enkelt personer som har startet racen, måske 2-3 kenneler, måske en landsby, en egn eller et brugsområde som er gået sammen om projektet osv. og på et tidspunkt begynder omverdenen at vise interesse når genpuljen er af en vis størrelse.

    Derfor giver det absolut heller ingen mening når nogle storehvalpefabrikker sælger deres pudelblandinger som værende en ny race under opbygning, og samtidig neutraliserer en stor del af det genetiske materiale.
    (Det ved jeg godt ikke er omhandlende TS som bare synes det er sjovt at sætte to hunde sammen og sige doodle.. )


  • #69   13. apr 2020 Det handler for mig ikke om hvad hunden er værd men om det er en indsats jeg vil honorere så den kan fortsætte

    der er masser af skønne mix. men hvilken indsats ligger bag? Hvad får jeg for pengene? Hvad støtter jeg?

    jeg vælger af samme grund altid mine mix som voksne. og skulle jeg købe en hvalp af et af en nabo der lige har fået et kuld som er det jeg oftest ser, så ville jeg se på deres indsats og vurdere at jeg generelt vil honorere den med cirka 1000 kroner af mine penge.

    Koster det dem så at have hvalpene så må de jo lade være fremover eller sælge til en der vil give prisen.

    Jeg har ikke opgjort hvad jeg ville give for en eurasier fx som var F1 efter en udparring men jeg ville ikke give samme pris som for en f4 og op. men jeg ville give en del fordi indsatsen bag er stor. og jeg bakker op om at øge genpuljerne

    jeg ville heller ikke give samme pris for en hund i et x register som en veletableret race. en dansk spids koster fra 6000 til 8000. Det er fair nok at en japansk spids koster mere og en samojede synes jeg.

    CP koster åbenbart fuld pris. Jeg kender ikke hvilke dyr de bruger? mig bekendt kan man stå i x registret af flere årsager. indmønstre man ukendte ophav i puljen ville jeg ikke betale fuld pris.

    Det ville helt afhænge af hundens stambog og hvilket arbejde der ligger bag

    jeg synes priserne på nogle mix er helt hen i vejret. men vil folk betale det så skal de da det, ligesom de skal betale fuld pris for en f1 eurasier. da vi parrede ud tog vi en lavere pris ved kattene. Det var den logiske måde at gøre det for os.

    Vi solgte kun restproduktet. resten gik til andre opdræt, og til en lav pris pga formålet

    jeg ser ikke de dybe tanker bag blandingsavl generelt og det afspejler hvad jeg vil betale.

    Det er noget jeg er ærlig om. så kan sælger beslutte sig til om en hunds liv hos mig skal gøres op i de penge. selv var det andre parametre vi valgte købere ud fra.

    ved blandingsavl ser jeg en tendens til grådighed som jeg ikke vil bakke op om. indsatsen svarer ikke prisen

    sad jeg med en seriøs opdrætter af CP der kunne forklare mig hvorfor hunden koster 13.000 kroner ville jeg kunne flyttes.

    Jeg har aldrig siddet over for tilsvarende seriøse avler af mig.

    måske er jeg uheldig. men mine oplevelser har naturligvis farvet mig.

    mødte jeg den avler af mig kunne jeg flyttes. men jeg tvivler på at jeg møder vedkommende. men jeg ville blive glad hvis




  • #70   13. apr 2020 Emma mener de har hævet den til 3500 kr. Ja det er dét vi andre skal tage hvis vi laver et ups-kuld.

  • #72   13. apr 2020 hvis hvalpen slet ikke vokser op på en måde hvor jeg kan honorere indsatsen vil jeg naturligvis heller ikke have den.

    at jeg så vurdere indsatsen generelt hos fru DK til at være cirka 1000 kroner værd og ikke 14000 kroner er jo min vurdering

    en kostpris hos en registreret opdrætter kunne jeg sikkert sagens betale. Jeg har her en sikkerhed som jeg ikke har ved fru dks hul i hæk min tæve er sød kuld. har jeg ikke den sikkerhed ville jeg ikke handle der. heller ikke for 1000 kroner og heller ikke for 14000 kroner

    Min pris bestemmes også af argumenter og dokumentation. Det gælder både ved hundekøb og bilkøb. Jeg har endnu ikke mødt argumentet der overbeviser mig om at jeg skal betale 14000 kroner for labra-spongebob-springer-doodle

    møder jeg det kommer det op at hænge over min sofa i guldramme og så skal jeg nok betale og kigge på det hver dag sammen med min designerhund

    smiley


  • #74   13. apr 2020 Jamen er det du siger HL ikke at en opdrætter godt må få sine udgifter dækket, og endda tjene noget for sin indsats, men fru Hansens hul i hæk, skal "denondenlýneme" have tab på hvalpene, så de kan lære at lade være med at gøre det en anden gang..?



  • #75   13. apr 2020 nej er indsatsen det værd vil jeg altid gerne betale. men så skal der nogle argumenter og dokumentation på bordet. og ellers kan de jo sælge til en anden... Jeg bestemmer ikke om deres udgifter skal dækkes. hvis de vælger mig fra med det jeg kan tilbyde en hund alene pga en pris er det næppe et sted for mig alligevel

    men kan du henvise mig til en hul i hæk hund der er 4000 værd så gør det endelig. jeg kunne godt tænke mig at se hvorfor du synes den er 4000 værd.

    Jeg skriver 4000 her. nogle steder er de dyrere.

    er en gadehund 3000 værd? hvorfor?

    jeg tror bare chancen for at jeg betaler 13.000 for en CP i et x register er større. eller lad os sige 11000 for en eurasier med samojede i.. eller endda fuld pris for samme eurasier. fordi argumenterne ville være bedre der end hos fru DK

    men jeg kan sagtens tage fejl. Jeg elsker mix og har ejet dem. men de var ikke 14000 værd. heller ikke fra hvalp. det er jeg ærlig om. Jeg synes mix er blevet alt for dyre.

    der er sikkert også registrerede opdræt der ikke får deres udgifter dækket. især hvis de laver udparring mm.

    Det sidste ved jeg intet om. Jeg håber de folk der gør en reel indsats tjener på det. men min erfaring er at det sjældent sker og de fortsætter fordi det ikke er der at tjene der driver dem.

    Det ønsker jeg også for de seriøse steder der avler mix og som drukner i mængden. for jeg kan ikke finde dem...


  • #77   13. apr 2020 Hvad synes du der gør forskellen Emma?
    og hvad ville du betale for en blanding fra fru DK?

    4000?

    hvorfor?

    Det er vel et lige så reelt spørgsmål som hvorfor jeg ikke vil betale 4000 og da slet ikke 6000 eller 14000



  • #78   13. apr 2020 HL: hvis de vælger mig fra med det jeg kan tilbyde en hund alene pga en pris er det næppe et sted for mig alligevel
    Med det her, burde en opdrætter af FCI hunde så ikke også bare forære dig deres hund til langt under det det har kostet at lave den?

    Hvorfor skal du betale 14.000 for en hund, med alt det du jo kan byde den?
    Hvis nu opdrætter ikke har haft andet end ca. 5000 i udgift per hvalp, hvorfor er de så mere værd end det mix du ikke engang vil betale kostprisen for?

    Det forstår jeg ikke?

    Jeg VED at jeg kan tilbyde et rigtigt godt hjem til hunde, og jeg vil ikke give ret meget for en hund, men jeg tager også kun "genbrugshunde.
    Skulle jeg ud og købe hvalp, ville jeg hellere betale 3500 for et mix (ikke ethvert af slagsen, men nogen) end jeg vil betale for en Bulldog f.eks, på trods af at jeg synes Bulldogs er de absolut "fedeste hunde".



  • #80   13. apr 2020 Dorte jeg sidder og tænker om du har læst mine indlæg... hvis du har har du ikke forstået dem. og så har jeg nok ikke udtrykt det klart

    Jeg har svært ved at se jeg ikke har svaret på det herover. men spørg lige igen hvis det er..

    Jeg kan ikke citere fra phone men jeg skrev at der er racerene hunde jeg ikke ville eje og mix jeg ikke vil eje. Du kan sikkert selv finde det.

    Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal have en hund gratis hvis jeg står ved en hvor jeg gerne vil honorere en indsats? hele min pointe er jo netop at jeg betaler for bil, hund, fryser efter argument, dokumentation og indsats.

    og jeg har så til gode at se de steder hvor man fortjener mange af mine penge for blandingsavl. at i kender til mange af dem, eller ser mange nuancer, betyder ikke at jeg gør. Jeg kan ikke se alle de nuancer.

    Jeg oplever langt det meste mix avl som ret useriøst

    derfor kan jeg ikke se hvorfor jeg skal betale en masse penge til det.

    min pris er flytbar. men det kræver noget at flytte den. Det synes jeg er en fin tilgang til hvad man honorere


  • #81   13. apr 2020 Emma jeg ville gerne men jeg vil høre argumenter og dokumentation for pris. Jeg vil vide hvad jeg honorere før jeg beslutter mig

    14000 for en designerhund har jeg til gode at se argument for.

    til gengæld hører jeg mange gode argumenter fra etablerede opdræt om deres priser.

    Jeg synes blandingsavl generelt er meget grådigt mht pris. Jeg synes ikke der er ret mange nuancer.


  • #83   13. apr 2020 Heller ikke her. ganske som der er racer jeg aldrig får

    og uanset stambog steder jeg aldrig honorerer.


    og jeg må bare sige at de hr og fru DK jeg kender er meget bevidste om at de kan tjene en skilling på deres tæve.... Jeg har dog haft en mix hund der sådan set havde en fin tid de første 10 uger før han flyttede. Ace voksede op ved min veninde og jeg fulgte hvalpene. han endte bare et lortested fordi køber løj..

    siden er 2 hvalpe og moren døde af kræft og min veninde har erkendt kuldet var en fejl.

    men jeg kender ikke andre eksempler

    de tog 2000 per hvalp. Jeg fik ham gratis som 8 mdr fordi han intet var værd. men ballasten havde de lagt i ham og i dag er han hyrdehund

    så de findes og jeg er også lidt firkantet for debattens skyld men jeg synes bare markedet for mix ser grådigt ud...


  • #86   14. apr 2020 Det er en F1.
    parres den med en ren eurasier får de F2 hvalpe osv.
    ved katte er F4 renracet igen og med almindelig stambog


    bruger man ikke de betegnelser ved hunde?


  • #87   14. apr 2020 Principielt er der intet galt med blandinger. Både for racerene og blandinger må kardinalpunktet være om der er et formål og en plan med avlen. Og så skal man som sælger være ærlig omkring hvad det er for hunde man laver og hvorfor. Jeg vil vove den påstand at pudel/springer blanding ikke er en sød og nem perfekt familiehund. Det er simpelthen alt for forsimplet. Der er meget mere til det når man blander to racer, der begge trives med massere af fysisk aktivitet. Begge er meget glade for at løbe, løbe og løbe lidt mere, begge har jagtinstinkt og vil rigtig gerne have lov at bruge det fornuftigt. Begge vil heldigvis også rigtig gerne samarbejde. Så du laver ikke den perfekte familiehund til alle, men til et aktivt hjem, der måske også rigtig gerne vil træne. Det skal også være et hjem hvor pelspleje er noget man har lyst til. Mht sundhed så vokser træerne ikke ind i himlen og ingen blanding bliver sundere end det den er blandet af. Så det er fx stadig relevant at tjekke for fx forskellige øjensygdomme.
    Jeg har selv haft nogle forskellige 'doodler' på hvalpehold. Sådan set skønne hunde set fra mit synspunkt; jeg er til aktive hunde der elsker at træne. MEN et par af ejerne har været 'fejlcastede' idet de var blevet lovet en sød og nem hund. Og det var de bestemt også for en som mig. Men opdrætter har i alle tilfældende glemt at fortælle at godt nok er en labradoodle, goldendoodle eller cockerdoodle samarbejdsvillig men den er i den aktive ende af hundeskalaen smiley Så hvis folk med sød og nem forstår hund der trives med et par småture, et enkelt hvalpehold og så ellers bare at være der. Så snakker i sansynligvis forbi hinanden smiley Alt er relativt så der skal sættes nogle flere ord på end bare at det er en sød, nem og sund hund.
    Og så skal man da ikke glemme at pt er alt hvad der man kan hægte efternavnet 'doodle' på moderne og eftertragtet; dvs. der kan avles på alt muligt skrammel og alligevel kan man sælge hvalpene.


  • #88   14. apr 2020 hørt!

    jeg har trænet med to labradoodle og det var meget trænbare og hurtige hunde der gerne ville.

    Jeg kan dog ikke se hvad de kunne som en labrador eller puddel ikke kan. min brors engelske lab er skisme mere på end min bc mix var. Det er en top.lækker hund!


  • Mike N
    Mike N Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Svar: 11
    #90   15. apr 2020 Er man vild med hunden, er det da fuldstændig ligegyldigt om det er et mix. Grunden til avlerne advokerer for racerene hunde, er ene og alene penge. Lad os nu kalde en spade for en spade!

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #91   15. apr 2020 Arh man avler racerene hunde fordi man kan lide racen og egenskaberne og gerne vil bevare dem smiley

  • #92   15. apr 2020 Jeg er ikke og vil aldrig blive opdrætter. Og jeg siger stadig nej tak. (og jo jeg har også haft blanding. )

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #93   15. apr 2020 Men hvorfor kalde en blanding for et eller andet smart. For her efter at tage en høj pris for dem. Her kan man da tale om at det handler om penge.

    Så at tale om at det er for pengene at man avler på rene racer er skudt helt forbi.


  • Mike N
    Mike N Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Svar: 11
    #94   15. apr 2020 Det er forkert at tage sindssyge priser, uanset om det er mix eller ej. Hold det på et anstændigt niveau. F.eks 5000kr for en raceren og max 2500kr for blandingshunde.

  • #99   15. apr 2020 Det er i hvert tilfælde ikke en guldgrube hvis man gør det korrekt

  • #101   15. apr 2020 Selvfølgelig vil det komme op i det beløb 20-40.000kr når man avler et kuld hvalpe under normale fornuftige forhold.
    Et mellem størrelse kuld, hvor opdrætter har normale udgifter med omtanke og kan afsætte hvalpene uden nedslag - vil kunne løbe rundt.
    Er det første kuld for opdrætteren vil der være yderligere udgifter til udstyr, klargøring af husholdning, undersøgelser af tæven osv. Er det der i mod samme tæves 3. Kuld med egen hanhund så er der måske nogle færre udgifter.
    vælger opdrætteren lidt dyre løsninger f.eks. Tilvalg af røntgen af antal hvalpe, tilvalg af progesteron, hvalpeteste, måske en lidt dyrer hanhund, osv osv. så spiser det selvfølgelig af et evt. overskud. Ligesom komplikationer kan vælte hele budgettet.
    Men hvis man ikke kan forestille sig hvordan et kuld hvalpe kan koste 30.000kr så tænker jeg det er længe siden man har banket på hos dyrlægen eller spurgt en hanhunde ejer om prisen for ydelsen smiley

    Hvis man lægger 10-20.000 kr hos en hanhund, så lægger man også 10.000kr ved dyrlægen for at sikre varen fra hanhunden bliver brugt på det rigtige tidspunkt og at tæven er tiptop til hvalpene, og man bruger også hellere lidt på en svag hvalp klarer sig. Det kan være et helt alm. maveonde som hurtigt kan tage en hvalp. Hvor lidt væske ved dyrlægen kan vende det til en succes.
    Alle de der småting vælger man til, med mindre man fra starten af vælger at man vil holde sine udgifter nede.
    Men helt ærligt - det sjove ved opdræt er jo ikke at overholde budget. Det er at lave nogle lækre hvalpe til sig selv, racen og køberne!

    Der ud over jamen så sætter man jo 40% af evt. overskud ind til skat (Jubii for os alle sammen) - og resten der evt er lægger man til side til evt. reklamationer de første 2 år. Bliver der ikke noget af det, så har man lidt at skyde i næste kuld smiley eller man kan gå på restaurant eller flyve til Milano for dem smiley


  • #102   15. apr 2020 Majas første kuld hvor der var 14 hvalpe, der havde vi sammenlagt udgifter for 70000 kr før første hvalp var ude af døren. Hun fødte selv. Vi kunne have været uheldige at lægge måske 30000 kr oveni for et kejsersnit. Nej det er ikke en guldgrube.

  • #104   15. apr 2020 Sofia ren underskud for ham... med.mad osv til de små kræ

    jeg kan huske hvor meget killinger spiste så jeg tør ikke tænke på hvalpe lol


  • Mike N
    Mike N Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Svar: 11
    #106   15. apr 2020 Og hvad fortæller det så??? Det kan ikke betale sig med racehunde, hvorfor så gøre det? Jeg mener 10k for en parring?? I må eddermaneme føle jer taget i r....

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #107   15. apr 2020 Kvalitet koster. Sådan er det bare. ? Er ikke om det kan betale sig. Det er at lave et "produkt" som køber bliver glad for og som man kan være stolt af.

    Hvis det er for penge skal man da bare gøre som du forslår. Ligeglad med hvad der bruges. Ingen undersøgelser. 5000kr. Så kan man tale om at føle sig taget i r....


  • #109   16. apr 2020 Mike fordi nogle mennesker faktisk har en interesse/hobby og ikke behøver tjene på alt hvad de foretager sig. Det har for mig heller aldrig kunne betale sig at gå til ridning, atletik eller fx spejder. Det er ikke et indkomstgrundlag men en interesse i at gøre noget for bevare en race. Min den ene race er truet og det er penge ud af vinduet hver gang vi laver et kuld. Sidste kuld nok 2500 kr i røde tal.

  • #110   16. apr 2020 Om noget kan betale sig handler netop ikke altid om kr/øre smiley
    Det er netop essencen.

    Jeg ville da aldrig lave en parring på min tæve fordi det kunne betale sig.
    (Så skulle jeg da lade min tæve steriliserer - det kan betale sig)
    Jeg ville vælge den parring jeg aller helst i hele verden ville have en hvalp fra selv.
    Hvis jeg som køber spurgte hvorfor opdrætter hvad valgt den hanhund og svaret var det kunne betale sig. Så ville jeg da løbe skrigende bort.


  • #111   16. apr 2020 God pointe Ginne. Vi laver da aldrig en parring med mindre det er dén hanhund vi tror matcher bedst og derfor en kombination vi selv ønsker noget fra. Også selvom vi ikke skal beholde noget.
    Det kan da aldrig betale sig. Nok får man en slat penge ind på én gang ved salg, men de er da for længst ædt op i udlæg og tid brugt på hvalpene. For ikke at tale om timer brugt på at svare på mangt og meget fra hvalpekøberne side. Skal de til udlandet, er der også meget "papirarbejde". Hvorfor gør vi det så? Fordi vi ikke kan lade være og fordi vi elsker det. Men noget vi tjener penge på? Næh du! Så skal man have en hunde fabrik og hoppe, op og falde ned på sundhed, socialisering og genetik. Så kan det måske generere et overskud.


  • #112   16. apr 2020 Hvis ens drivkraft er at tjene penge og få et fedt budget til at stemme, så synes jeg man skal kaste den interesse over noget der ikke handler om levende i divider.
    Sælg garn feks. Der kan man også få stilnet sin iværksætter lyst.
    Og træffer man økonomiske funderede valg, så er der ikke et levende væsen med en ejer af kød og blod, der skal leve x antal år med ens discount valg.


  • #113   16. apr 2020 Jeg tænker også, at kunne det betale sig, økonomisk, ville de fleste seriøse opdrættere vel ikke have arbejde ved siden af ...

  • #116   11. maj 2020 Hvis man vil lave nogle hurtige penge, er det da en Cavadoodle man skal satse på.

    Mærk mine ord; Det bliver det nye sort!

    Her kommer der dog aldrig en tavleløs hund ind. Man kan roligt sige at mine erfaringer med planløst avlede hunde ikke svarer til Tulles.


  • #118   11. maj 2020 Tulle er det CM eller SM?
    Man kan få status på forældre (min 18 mdr), så det er vigtigt at man som køber stiller krav til testede forældre.

    De eneste garantier her i verden er døden og skatten.
    Man skal selv være kritisk. DKK har aldrig skrevet at en DKK-stamtavle er et garantibevis. Tværtimod. Til gengæld kan man modsat andre steder, få hjælp til reklamation, hvis noget skulle være galt. Der er altid 2 års reklamation i følge købeloven. Det gælder også blandingshvalpe. Vi som opdrættere skal de første 6 mdr kunne dokumentere at hvalpen er rask. Efterfølgende er det køber. His DKK er det ikke så svært at få kompensation for fejl og mangler. I givet fald er der som medlem hjælp fra juristen. Jeg ved det ikke, men tænker ikke der er det sikkerhedsnet hos DRU og da slet ikke ved blandingshvalpe. Ej heller selvom en dem der avler blandingshvalpe og skal rette sig efter købeloven mht reklamation og rettigheder hos køber.
    Nej der kommer heller aldrig en blandingshund her i husstanden. Jeg vil have en varedeklaration/indholdsfortegnelse på hvad jeg køber og kan forvente.


  • #120   11. maj 2020 Tulle jeg har haft en blandingshund der ikke nåede at blive 3 år, hvor mange andre i kuldet var aflivet pga dårligt helbred, og nu har jeg en hund med stamtavle der er 11 år.
    Du har oplevet en ting, og andre noget andet.


  • #123   11. maj 2020 Jeg er som sådan ikke imod blandinger - de fleste af mine har været i den kategori.
    Dog er en blanding i mine øjne en blanding, og jeg nægter at investere skyhøje summer for sådan en blot fordi den bliver udstyret med et popsmart navn (det er i min optik bare et dyrehandler-salgstrick).


  • #124   11. maj 2020 alle hunde kan blive syge..

    en stamtavle koster ganske lidt. er den sparet væk er det ofte fordi der er sparet på større udgifter er min erfaring


  • #126   11. maj 2020 Men hvad ville du selv teste for udover de ting du skriver Tulle?

    Nu er det jo op til hver køber hvad man selv har af krav.
    Hos staffen er der ikke krav på hd/ad men jeg ville ikke selv købe fra nogen som ikke er testet.


  • #128   11. maj 2020 DKK har heller ikke krav om test vel?

  • #130   11. maj 2020 # 128

    Det kommer an på hvilken race det er.


    Tulle
    Hvad var forældrene til de blandingshvalpe du lavede testet for ?



  • #135   11. maj 2020 Det er godt nok et fåtal der tester deres hunde for noget som helst inden de laver et blandingskuld. Og gjorde de, så ville jeg ikke ane hvordan det så ud længere tilbage i linjerne smiley

  • #136   11. maj 2020 Men Tulle - hvad synes du så om en blanding mellem en springer og puddel?
    Var det noget?


  • #138   11. maj 2020 tak for svar. Jeg troede de havde afskaffet al test undtagen dem folk selv vælger plus specialklubberne

  • #139   11. maj 2020 Uanset hvor meget man prøver at finde huller i logikken, er det altså bare sådan at det er langt lettere at anskaffe sig en racehund med en rimelig chance for succes, også uden at man først skal uddanne sig til ekspert på alle hundesygdomme og skavanker, end hvis man anskaffer en blanding.

    Jeg har da ikke checket Luffes forfædres stamtavler for noget som helst, da jeg ikke har forstand på det jeg ville kunne læse, men jeg kunne til gengæld nemt læse mig til hvad jeg generelt kan forvente af en hovawart, både m.h.t. skavanker og generelle egenskaber. Det var også ret let at checke op på opdrætterens generelle omdømme blandt de andre opdrættere og entusiaster via DHK, hvilket i mine øjne er langt bedre end selv at skulle lege ekspert.

    Hvor får man noget af denne information, når man går ud og kigger på en blanding hos en eller anden tilfældig "opdrætter", hvis baggrund for hvalpene kan være alt fra at hunden har været stukket af i løbetiden, til en generelt eksperimenterende indstilling til tingene"?


  • #140   11. maj 2020 #125 - Corona de tulear...kommer den fra kennel Pandemi i Kina?

    ...fniiis og undskyld mange gange for den ekstremt dårlige joke og helt igennem useriøse indlæg smiley


  • #144   11. maj 2020 Tulle en lille bøn

    mellemrum!

    jeg kan simpelthen ikke overskue dine indlæg


  • #146   11. maj 2020 Tulle, nu nævner du papillon, der er DKK opdrætterne da heldigvis generelt set rigtig gode til at tjekke for både PRA, Patella luxation og en ting jeg ikke lige kan huske hvad hedder, men som desværre ikke pt. Kan registreres på hundeweb. Det betyder også at racen som helhed er ret sund og at der ikke er en masse racerelaterede sygdomme at finde, selvom alle selvfølgelig kan være uheldige, men man kommer altså langt ved lige at undersøge lidt, og samtidig er langt de fleste opdrættere da heldigvis seriøse nok til at tjekke for tingene selvom det "kun" er anbefalinger og ikke krav.

    Med hensyn til chihuahua som du også nævner, jeg ville personligt ikke købe en Chihuahua hvor der ikke er tjekket for pl i mange generationer og hvor man selv kan se resultaterne (den eneste database i dk er så vidt jeg ved hundeweb i dkk) dette fordi det godt kan springe i generationer, så selvom forældrene er testet fri kan hvalpen godt få det, og så handler det samtidig også om benstilling. Så for mig er det ligegyldigt om det er en tavleløs hvor forældrene er tjekket eller en med tavle hvor det kun er forældrene. Ligesom jeg ikke ville købe en hvalp hvor den ene forælder havde 0/1 medmindre der var en helt ekstraordinær god grund til det.

    Det var en af grundene til at jeg endte med at købe en anden race denne gang, for det var ikke nemt at få hele pakken hos chihuahuaen, så nu har vi en lille sød papillon dreng smiley


  • #147   11. maj 2020 "Kim J lige præcis, du fortæller lige præcis hvad jeg påstår mange gør når de skal købe hund, når den bare har en DKK tavle så er alt nok fint, så behøver jeg ikke kigge nærmere, så kan jeg overlade til andre at være kloge på mine valg."

    Tulle: Hvis det er hvad du tog med fra mit indlæg, bliver det nok lidt op ad bakke her.

    At man bruger andres viden, og faktisk HAR denne mulighed, kan kun lade sig gøre, hvis opdrætter er en del af en organiseret aktivitet. At købe fra en eller anden tosse der bruger likes fra FB som eneste anbefaling, gør dette helt umuligt, og man har absolut INTET at gå efter.


  • #149   11. maj 2020 Tak Tulle! på mobil er det så svært at læse smiley

  • #151   11. maj 2020 Tulle selvfølgelig skal man selv gøre benarbejdet, det skal du da også med alt andet du køber. Forskellen er at du hos DKK faktisk har alt på hundeweb, så du selv kan tjekke linjer og derfor ved præcis hvad det er du køber, det kan man ikke uden tavle.
    Jeg forhellige ikke DKK, der er mange ting der kunne være bedre, men det er trods alt det bedste sted, når det kommer til at finde oplysninger om det du køber. Jeg har selv 2 uden stamtavle, og jeg elsker dem uendelig højt og vil ikke bytte dem for noget i verden, men jeg kommer aldrig til at købe uden tavle igen, medmindre det er en omplacering, for jeg kan godt lide at vide hvad jeg køber.
    Ved en tavleløs kan jeg måske være heldig at se papirer på hvad forældrene er tjekket for, men jeg har ingen chance for at undersøge linjerne og derfor vide hvad der lægger bag hvalpen.
    Ved DKK er der heldigvis utrolig nemt at gå udenom dem der ikke lever op til mine krav, så selvom de må avle på hunde uden at de er tjekket i hoved og røv, behøver man heldigvis ikke købe fra opdrættere der gør det.
    Jeg støtter kun steder, som jeg kan stå inde for, og det kan jeg ikke med et sted der ikke tjekker for de ting der er vigtige for racen. smiley


  • #154   11. maj 2020 Tulle det lyder nu som Syringomyeli på de symptomer du beskriver.


    Så længe køberne ikke stiller større krav, så er der altks opdrættere der går efter laveste fællesnævner desværre smiley


  • #156   11. maj 2020 Ja det er SM/CM og der kan man teste forældrene og finde status

  • #159   11. maj 2020 Det største problem med hundeweb synes jeg er, at man kun kan bestille rekvisitioner og få registreret resultater for HD, AD, OCD og øjenundersøgelse. Registrering af andre ting, kræver, at det står som avlsanbefaling for racen. Det animerer ikke just til at gøre noget ekstra.

    Min race whippet, skal blot have et Vg på udstilling for at få en plus stambog, selv om det måske kunne være relevant at begynde at teste for eks. hjertelidelser og tester man kan resultatet ikke registreres, så er det lidt op ad bakke, at få overblik over om det er et problem


  • #167   12. maj 2020 Jeg er opdrætter og på trods af, at det kan gøres bedre, ser jeg intet seriøst alternativ til DKK, det er for mig det eneste valg.
    I min race opdrættets der desværre også hvalpe i et par af de mindre klubber, hvalpe som vi igen og igen ser til omplacering, fordi folk ikke kan magte dem, bliver trætte af dem eller bare ikke aner, hvad de har fået mellem hænderne. Der er en del syge hvalpe opdrætterne er ligeglade og her hjælper de små klubber ikke køberne.

    9 ud 10 omplaceringer i min race er en ikke DKK hund og som køber er der trods alt hjælp at finde hos DKK, hvis man køber en syg hvalp.
    Med en DKK hund er der mulighed for at deltage i racerelaterede aktiviteter i myndeklubregi, mødes med andre, der har racen og udveksle erfaringer. Ingen af de små klubber tilbyder aktiviteter for mynder andet end udstillinger.

    Vi opdrættere er så også så heldige, at når folk har taget en beslutning om at købe en whippet med DKK tavle, så er det hovedparten af gangene et meget bevidst valg, kommende købere ved godt, hvad det er for en race de køber og har undersøgt, hvad det kræver. Ofte skal man som køber stå på venteliste i halve eller hele år, før der er en ledig hvalp, det gør man kun, hvis det er gennemtænkt.

    De tavleløse/dem med tavle i de små klubber bliver ofte annonceret til salg på gul og gratis og lignende steder og ofte med en beskrivelse, af racen, der indikerer, at man køber verdens nemmeste hund. Det gør man måske også, hvis man overlever de første to år, de er nemlig ikke nemme, men det glemmes i iveren for at komme af med hvalpene.

    Mit billede er derfor fuldstændig anderledes end det Tulle har, jeg finder slet ingen seriøsitet i min race udenfor DKK, mens jeg i DKK finder opdrættere, hvalpekøbere og en specialklub, som er parate til at hjælpe, når der er problemer. Der er plads til forbedringer ja, men som det ser ud, er der intet alternativ


  • #169   12. maj 2020 Tulle jeg synes da netop at vi andre forholder os til at DKK ikke garantere noget, men at de har lavet et redskab som man som hvalpekøber har, så man selv kan sikre sig at den hvalp man køber er fra linjer der er tjekket for sygdomme. Selvfølgelig kan man altid være uheldig og selvfølgelig kan man ikke garantere at en avlshund aldrig bliver syg senere, men man kan tjekke alt hvad man kan og sørger for at linjerne bag er tjekket, det giver da bedre odds for at de ikke gør.

    Nu er jeg selv ny indenfor papillon, så jeg har ikke selv en stor erfaring, men ud fra hvad jeg høre, er pl Stortset ikke eksisterende hos de seriøse DKK opdrættere. Fordi de som helhed har været pisse gode til at stå sammen og teste i rigtig mange år, til sammenligning er det virkelig svært, hvis ikke umuligt at finde en Chihuahua hvor der ikke er pl i linjen.

    DKK er ikke ufejlbarlig, men det har givet køberne redskaberne til at finde de dygtige og seriøse opdrættere.

    Dru er altså på ingen måde bedre end DKK. For det første er deres genpulje mindre, for det andet kan man altså sagtens få stamtavle på noget lort i dru også, jeg har set hunde blive brugt i avl med både pl og fejlbid, så det er jo ikke ligefrem fordi der er en garanti eller et kvalitetsstempel hos dru heller. Det er heller ikke særlig lang tid siden at de havde en kæmpe skandale med at der var en der havde snydt med tavlen, så det var ikke lige den rigtige far der stod til hvalpene.
    Der er brådne kar alle steder, men ved DKK kan man i det mindste selv gøre sit forarbejde som køber og dermed sikre sig at der er tjekket for tingene i linjerne, det kan du ikke andre steder.

    Hvad hjælper det at du er "sikker på" at forældrene er testet, hvis bedsteforældrene og andre i linjen ikke er?


  • #170   12. maj 2020 Sproodle???

    Ellers tak.

    Hellere tyndskid i en uge så


  • #173   11. jul 2020 Hej alle!
    Også hej til trådstarter. smiley

    Jeg ville bare sige at jeg ejer en flot hund fra forrige kuld, hun har mange agility trofæer, og er generelt en rigtig god og sund hund. Hun er tjekket igennem, og fejler intet. Hun har fået det samme dejlige sind som sin mor og søster.
    Stabil, glad, aktiv, legesyg er bare nogen av ordene der beskriver vår "lille fis", hun er 62cm og 18kg. smiley

    Til hundefrisøren der siger nej tak, jeg syns ikke hun er værre end en Yorkie eller en Bichon havanais, men man skal være sikker på man børster HELT i bund hvis man vil ha dem langhåret. smiley Jeg klipper og barberer hende selv, no problem. smiley

    En god og stabil hund får man ihvertfald, det syns jeg ikke har noget med blanding eller ikke at gøre, men mere med foreldrenes sind, og hvordan man vælger at opdrage hunden.... Den bliver stabil og tryg hvis du opdrager den sådan. (positiv træning med andre ord)

    Mvh smiley


  • #175   11. jul 2020 Jeg syns bare ikke det har så meget med forældrene at gøre, men mere med hvordan du som hundeejer opdrager og behandler din hund.

    Hvis man køber hvalp efter Sandy, og de trygge rammer som er skabt rundt de hvalpe der, så får man leveret en god stabil hvalp.... smiley

    Så er det op til dig hvad du vil gøre med den, man kan gøre meget for at gøre en hund usikker og ustabil/utryg hvis man gør ting ugennemtænkt og uerfarent.

    Eller man kan gøre den til en tryg stabil hund hvis man ved hvad man laver.


  • #176   11. jul 2020 ja for gener og prægning fra moderen er ligemeget smiley

  • #177   11. jul 2020 Jeg har to hunde.
    Den lille kommer fra en meget usikker morhund, og han var meget usikker når vi fik ham som 7mnd gammel.. Efter kun 2mnd var han ved at blomstre og blive tryg i sig selv. Nu efter nesten 2år er han den skønneste hund, der hviler i sig selv og er med til alt hvad jeg laver. smiley
    Så ikke altid har forældre noget at sige nej, men jeg forstår man vil vide mere om mor og far, og evt linjerne længere bag.. Men er ikke det mere for sygdom og den slags? Det står vel ikke i en tavle om hunden er tryg i sig selv?

    Indlægget mit var for at sige at hvalpe fra Sandy (ts hund) er trygge gode hunde, og jeg tvivler ikke på at et nyt kuld fra hende også bliver gode hunde. smiley Både fordi Sandy er en dejlig hund, men mest fordi der er trygge rammer fra start af, noget der giver trygge gode hvalpe. smiley


  • #178   11. jul 2020 Og det grundet denne tankegang, at hundeloven eksisterer med dertilhørende raceforbud. smiley

  • #179   11. jul 2020 Hvilken tankegang? Min?

  • #181   11. jul 2020 Nu sa jeg ikke noget om hvorfor og hvordan han kom til os, det er en helt anden historie. smiley

    Jeg mener uanset stadig at man former sin egen hund.

    Og så må vi jo bare være enige om at være uenige. smiley


  • #184   11. jul 2020 den diskussion kommer vidst ingen vegne... En skam man tror man kan forme levende væsner, som det passer én, istedet for at anerkende gener og oprindelse smiley

  • #185   11. jul 2020 Pudsig at man mener at man bare sådan kan forme gener.

    Gro Kristine, når nu du påstår at man kan forme gener, hvorfor har vi så stadig både psykiske samt fysiske skavanker?


  • #186   11. jul 2020 Jeg mener ikke man kan forme gener.. Jeg mener at i generne ligger der feks sygdom som selvfølgelig er interessant, og derfor kan stamtavle være et godt verktøj.

    Jeg mener at miljø (bevidst og ubevidst) former både mennesker og dyr. På den måde er begge dele vigtig, men dårlige træk kan man træne væk, både hos dyr og mennesker.
    Det bliver jo også for nemt at sige at "jeg/han/hun er bare sådan".
    At forme den hunden man gerne vil ha gør man jo det første år man har hvalpen, jeg syns det er underlig at i ikke anerkender at man former sin egen hund på den måde..

    Uanset så er jeg enig i at vi aldrig bliver enig, så måske vi bare stopper her? smiley


  • #187   11. jul 2020 Du kan ikke bare træne dårlige træk væk.

    En pædofil vil jo stadig være pædofil, det kan ikke trænes væk smiley


  • #188   11. jul 2020 Pædofili bliver vel klassificeret som en legning? Eller sygdom..?

    Det bliver lidt for dumt at blande det ind i hunde adfærd.


  • #189   11. jul 2020 Gro kristine, som Frk. Jensen skriver, så kan det ikke bare trænes væk.
    Men jeg er meget interesseret i, hvordan du vil træne det væk?
    Hele verdenen vil være dig dyb taknemlig, for det kommer jo til at spare vores samfund milliarder af kroner når alle de dårlige træk er trænet væk.


  • #190   11. jul 2020 Gro - det er dig selv der skriver man bare kan træne det væk også ved mennesker.

    pædofili er ikke en sygdom, ligesom homoseksuelitet heller ikke er.


  • #191   11. jul 2020 Kære Gro
    Forklar tvillingestudierne hvis gener ikke er meget afgørende for adfærd, temperament og personlighed smiley


  • #192   11. jul 2020 Hvordan træner man ting væk? smiley
    På samme måde som man træner alle andre ting ved sin hund. Positiv forstærker! Små doser af det hen er bange for feks, til hen finder ud af at det ikke er noget at være bange for. Masser af ros og godbidder i de situationer hunden er usikker (hvis det er usikkerhed der er problemet).
    Eller sidde stille og kigge og give godbidder når hunden er helt rolig (hvis overivrighed er problemet).
    På den måden former man sin hund igennem god socialisering, godbidder og ros, positiv forstærker.. smiley

    Hvis i stadig mener jeg tar HELT fejl, er det helt ok. smiley Jeg har to gode hunde jeg har formet til det der passer vores hverdag, og de er begge to glade trygge hunde. smiley


  • #193   11. jul 2020 Enig i at legning ikke kan trænes væk.

    Tvillingestudier er interessant. smiley

    Jeg snakker om at forme sin hund. Hvis det er kun gener så behøver man vel heller ikke træne gør man? smiley
    Det bliver for nemt at kun læne sig til gener eller for den saks skyld kun miljø.

    Jeg mener bare stadig at miljø og hvordan man træner hunden spiller en kæmperolle. Hvis ikke havde vi vel alle de mest lydige hunde der bare kunne alt fra start af? Fordi det kunne mor og bedstemor.. Hundeadfærdsterapauter havde ikke været big business hvis det var sådan..


  • #194   11. jul 2020 ...men det er eksponering og dessensitivisering. Det har ikke ændret på den usikre personlighedsstuktur - det har trænet at den lærer den ikke behøver reagere i en specifik situation med utryghed...
    Det vil stadig ligge i dens natur hver gang der så er en ny trigger...og selvfølgelig skal man træne -ligesom man også bevidst kontrollerer dele af sin personlighed... men det ligger stadig til en...


  • #195   11. jul 2020 Jeg mener at til mere mestring hunden føler i de forskellige situationer, til tryggere bliver den i sig selv.

  • #196   11. jul 2020 ja det giver den selvtillid, men det fjerner stadig ikke dens tendenser...
    Det giver bare mere overskud...hvilket selvfølgelig har en masse positive effekter på yderligere mestring... men det fjerner stadig ikke grundtrækkene i ens personlighed smiley

    og så er der vist ikke noget der hedder legning.. smiley


  • #197   11. jul 2020 Ok. smiley

    På norsk hedder det legning..
    Aner ikke hvad det er på dansk? smiley


  • #198   11. jul 2020 Men ud over de er "Interessante" forklar så lige tvillingestudierne? eller bare hunderacerne... for selvom der er få individuelle forskelle..hvorfor er der så racekarakteristika? de kan vel bare trænes væk.... eller er op til miljøet...

    Og det hedder bare leg smiley


  • #199   11. jul 2020 Jeg er ingen ekspert, så det kan jeg ikke. smiley

    Det er fint vi er enige i at vi former våre hunde. smiley

    Leg som i leg? (legetøj?)
    Legning som i feks homofili.. smiley Hedder det leg?


  • #200   11. jul 2020 jeg er heller ikke ekspert, men jeg ved trods alt at arv og miljø ikke kan skilles ad og at det fundamentale ikke blot kan trænes væk. Det lærte de os i hvert fald på psykologi.

    Nej det er seksuel orientering eller seksualitet.


  • #202   11. jul 2020 Men så er vi jo enige Obsternasig.
    Det kan ikke skilles ad. smiley
    Jeg tror egentlig bare vi er uenige i hvad der spiller en større/mindre rolle..



  • #203   11. jul 2020 Ok Sofia A. smiley


  • #204   12. jul 2020 Mit originale indlæg forsvant i alt det andet her. smiley

    Jeg ville bare sige at hvalp efter Sandy kan kun anbefales. Vi har fået den dejligste hund fra hendes første kuld, og fortryder ikke. smiley

    Arv og miljø har åbenbart været optimalt her. smiley


  • #205   12. jul 2020 Fordi det første kuld var pragtfuld hvalpe er det da langt fra ensbetydende at det næste kuld bliver magen til, og da slet ikke på blandinger, hvor man ALDRIG Kan vide, hvordan hvalpene falder ud.

Kommentér på:
Interesse for Sproodle hvalpe? (Springer doodle)

Annonce