{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
839 visninger | Oprettet:

Blixen
Blixen
Tilmeldt:
2. apr 2020
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 59

Unghund - distance {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Der er mange emner - og meninger - om hvor langt hvalpe bør/må gå, og ligeså med voksne hunde. Min hyrdehund er nu lige knapt 9 måneder, og vi gik rimelig hurtigt længere distancer end hvad mange anbefaler. Igen, der er jo mange holdninger, men jeg er af den overbevisning at man altså også kan skåne de kære kræ for meget - jeg har kigget på min hund og vurderet hvad jeg ser, og det har indtil videre resulteret i en dejlig muskuløs, frisk og afbalanceret unghund.
I hvalpeperioden synes jeg at det var nemt at vurdere hvilken turlængde og antal pauser han behøvede, men han er en fyr med knald på, og det kunne ikke falde ham ind at bede om et break; derfor er jeg for første gang blevet lidt i tvivl om, hvor meget hensyn jeg bør tage i denne alder samt de kommende måneder. Der er en bestemt rute jeg drømmer om at gå med ham, og den er ca. 12 km. Undervejs vil vi naturligvis holde pauser osv., men hvor gammel vil I mene at en slank unghund i god form bør være, før 12 km. er en okay distance at gå?

Kh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghund - distance
  • #1   2. maj 2020 Det kommer også an på hundens størrelse.

  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 59
    #2   2. maj 2020 About: Sandt nok. Han er en mellem str. med endeligt rygmål på 49-50cm.

  • #3   2. maj 2020 Jeg tænker, at hvis han er i flexisnor/løs og selv kan sætte tempoet, bliver det ikke et problem. Så længe i holder nogle gode pauser, og du kigger godt på din hund.

    Du kender den bedst, og kan bedst fornemme hvad den kan holde til smiley


  • #4   2. maj 2020 Når du skriver rygmål er det længden på ryggen(det plejer det at være, når man snakker rygmål). Hvilket ik kan bruges til noget som helst, da en corgi jo har en lang ryg, men små kommodeben.
    Det er højde på hunden, men bedst af alt, hvilken race er det? Så kan man ligesom vejlede bedst.


  • #5   2. maj 2020 Nu har jeg en rimelig stor race, og jeg gik faktisk kun 7-8 km i streg med ham første gang da han var 10 måneder og jeg holdt ham på den distance i en strækning, til han var 18 måneder. Derefter har han gået 10-13 km. pr. strækning og han kan sagtens mere.
    Simpelthen for at passe på ham.

    Men jeg turde godt have gået en 12 km rute som 10 måneders, når der er indlagt pauser, det burde ikke være noget problem.


  • #6   2. maj 2020 Hvis man træner roligt op så kan en hund da nemt gå 12 kilometer i 8-9 mdr alderen med mindre det er en af de helt tunge racer smiley mine går med på lange ture når de er 6-7 mdr og 12 kilometer er faktisk ikke noget problem, hvis altså ikke det er Mars i kort snor på landevej eller fortov smiley

  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 59
    #7   2. maj 2020 Tak for svar, det giver mig lidt en idé om forholdene smiley Han er en adræt lille fyr i allerede god form, så vi begynder at øge distancen.
    - Og nej, når jeg siger rygmål (skuldermål er måske en bedre term) mener jeg højden :).


  • #8   2. maj 2020 Det betyder rigtig meget at du fx går steder med mulighed for løs eller fx en lang line så han selv kan være med til at sætte tempoet og det ikke skal være i kort snor ved siden af dig. Asfalt er hårdere for led end græs.

    Er pause 5 min eller en time?

    Ziva er en jagt retriever og kun gik distancen med en times pause i midten. Tog tit jetboiler og en pose frysetørret mad med og lavede aftensmad på turen.

    Abby er ligeledes en jagtretriever og er lige fyldt 1 og fik for første gang 9 km i forgårs uden nogle pauser på en rute med mulighed for lidt fri og praktisk talt kun grus og græs og lang line.

    Men du er lige på grænsen, synes jeg, med 12 km for en stor hvalp. Det gør ikke noget at gå over den en enkelt gang, det er mere om hvor ofte det sker. Husk at skaden kan være meget svær at genoprette


  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 59
    #9   2. maj 2020 Ziva: Vi går kun meeeget kortvarigt på asfalt, og der eksisterer ikke fortove hvor jeg bor smiley Hele ruten (ud over første og sidste lille kilometer) er skov/mark/strand, hvor han enten kan gå løs eller i lang line. Men du kommer med nogle rigtig gode pointer, som jeg bestemt vil overveje. Dagens lange tur plejer at være omkring 6,5-7 km., så min løse plan er umiddelbart at jeg begynder at øge distancen, og så går de 12 km. om et par måneder smiley

  • #10   2. maj 2020 Om nogle måneder under de forhold du beskriver og bare tage det med ro - så lyder det i min verden som sikkert. smiley Men jeg er hverken ekspert eller dyrlæge - og har aldrig ejet en hyrdehund.

    Jeg fik taget røntgen af Ziva inden vi begyndte at gå langt. Har overvejet det med Abby, men har ikke lige fået taget mig sammen da hun ikke umiddelbart har andre årsager. Det kan du jo gøre og så få en god snak med dyrlægen


  • #11   2. maj 2020 Ziva: Jeg gjorde præcis det samme med Sam, fik taget HD, AD og OCD samt røntgen af ryggen som 18 måneders, så jeg vidste om han var fit for fight, før vi begav os ud på +10 km pr. strækning smiley

  • #12   2. maj 2020 Ja for jeg var også interesseret mht canicross og så var det en rar tryghed da jeg følte mig helt uerfaren og alle omkring mig havde halvfjerds forskellige meninger

Kommentér på:
Unghund - distance

Annonce