2.301 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Meningitis Meningitis

Er der nogle som kender lidt til denne sygdom? F.eks. om der evt. findes forebyggende me-dicin (måske alternativ behandling) eller årsager til meningitis. Eller anden erfaring/kendskab til sygdommen?

Min hund på 10 mdr. har netop fået konstateret responsiv meningitis. Og jeg er parat til at gøre hvad som helst for ham. Kan slet ikke undvære ham. Snøøøøft...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Meningitis
  • #1   23. jul 2007 - Fandt dette på nettet, det er godt nok omkring mennesker, men håber det kan bruges...

Hvad er meningitis?

Meningitis er en betændelse i hjernehinderne. Alle kan få meningitis, som kan komme i løbet af meget kort tid - det vil sige timer. De væsentligste symptomer er nakkestivhed og feber. Meningitis kan skyldes bakterier eller virus . Den bakterielle meningitis - specielt med bakterien meningokok - er en farlig sygdom, som kræver omgående behandling med antibiotika direkte i venerne. På trods af den bedste behandling er der stadig 5-15 procent, der dør af sygdommen eller får mén. Meningitis, som skyldes virus - viral meningitis - er derimod sjældent farlig og går over af sig selv.

Hvorfor får man meningitis?

Man ved faktisk ikke, hvorfor fuldstændig raske personer pludselig får bakteriel meningitis. Meningokok-bakterien er en del af den normale bakterieflora i næsen hos nogle personer. Der gør den ikke nogen skade medmindre:

Der er en forbindelse mellem næsen og hjernehinderne. Det kan for eksempel forekomme i forbindelse med kraniebrud. Dette medfører meget større risiko for at få meningitis, hvorfor man ofte vil starte en forebyggende behandling med antibiotika.

Viral meningitis kan man få i forbindelse med en anden virussygdom. For eksempel har cirka 40 procent af patienterne med fåresyge viral meningitis.

• #2   23. jul 2007 Hej igen. Det er uden bakterie, dvs. Immunologisk fejl (autoimmun sygdom, kaldet corticosteroid-responsiv meningitis).

Har tjekket div. dyrlægesider og lægesider på nettet til mennesker og dyr. Men intet synes egentlig at svare på mit spørgsmål. Der er tilsyneladende ikke særlig meget viden om sygdommen...

Hvis jeg nu viste om jeg kunne fodre eller træne anderledes... ??

• #3   23. jul 2007 Hvad siger dyrlægen?

• #4   23. jul 2007 Linda: Hvad er dit helt store spørgsmål, så skal jeg hjælpe smiley

• #5   23. jul 2007 Det gør mig ondt - hvordan fandt I ud af det - hvad er symtomerne ?

• #6   23. jul 2007 Tanja.

Dyrlægen siger at det skyldes fejl immunsystemet. Det er meget få hunde som får sygdommen. Man ved ikke helt hvorfor, men man ved at vaccinen kan være skyld i det. Han får pt. medicin, som han er ved at trappe ud af. Men hun mener ikke der kan gives noget forebyggende.

Symptomerne var fuldstændig klare. Stivhed i nakken, troede først han haltede på det ene forben, dernæst sætter smerterne ind og han begynder at få rigtig ondt. Begynder meget straks at pive, får feber og så køre det! Har kun prøvet det denne ene gang. (Eller dvs. han prøvede noget lignende ca. 1 mdr. efter vaccinen da han var ca. 4-5 mdr. men da viste blodprøven intet ud over et forhøjet antal hvide blodlegemer, som blev behandlet med penicilin. Men jeg tror selvfølgelig det har noget med dette at gøre..

• #7   23. jul 2007 min gamle griffon tæve fik meningitis i forbindelse med en fødsel, hun var indlagt 1 uge og der gik nogen tid inden hun var sig selv igen, det er 6 1/2 år siden og hun er lige blevet 12 år i går.

• #8   23. jul 2007 Gangsta.

Jeg vil høre om årsager til sygdommen. Jeg ved det ikke er arveligt.

OG vigtigst af alt, så vil jeg vide om der kan forbygges imod det på den ene eller anden måde.

• #9   23. jul 2007 queen of hope.

Var det også responsiv menigitis?

Dyrlægen sagde også vi kunne være heldige, at han aldrig mere ville få det. Men det mest typiske er åbenbart at det dukker op flere gange...og forkorter hundens levetid...

Har I trænet anderledes eller gjort noget for hende på nogen måde?

• #10   23. jul 2007 Tyson fik meningitis og blev blind af det og kunne ikke kende os. Han blev aflivet pga af det smiley

• #11   23. jul 2007 Rikke V.

Var det også responsiv menigitis???

• #12   23. jul 2007 dyrlægen sagde at det kunne komme i forbindelse med fødslen og der var ingen grund ¨og han mente at hun ville få varige men af det, men det gjorde hun heldigvis ikke og har ikke haft noget siden. vi gjorde ikke noget anderledes end vi plejede.
    men hørte om en unghund som blev aflivet pga det, det kom pludseligt og den kunne ikke reddes.
    mener ikke nogen tænkte på det kunne være pga vaccinen dengang.

• #13   23. jul 2007 Tak hvor er I søde.

Al viden er kærkommen. Vil bare ikke risikere at miste ham..

Kan dog fortælle at han har det godt nu. Stadig lidt træt pga. medicinen. Men heldigvis meget mere frisk og fuldstændig "rørlig" nu.

Men..der er jo altid det men... hvad nu hvis. Og jeg vil bare ikke risikere at han dør af det og at jeg så bagefter finder ud af at jeg på én eller anden måde kunne have gjort noget for at redde ham...

• #14   23. jul 2007 i lang tid efter blev hun jo behandlet som patient, taget meget hensyn til og ikke belastet på nogen måder, fik lov til at komme sig stille og roligt i hendes eget tempo.

• #15   23. jul 2007 Kan godt forstå du er bange for sygdommen, og vil vide en masse om den, kan desværre ikk rigtig finde noget der kan bruges... smiley

• #16   23. jul 2007 Fortsat god bedring med ham ss

• #17   24. jul 2007 Hej
    Mille fik det også da hun var ca 6mdr. gammel. Og har haft 4 anfald siden. Det er utroligt hård og se på. Og man er fuldstændig hjælpeløs. Der er desværre ikke nogen måde at forebygge dette på.
    Der kan komme nogle rigtig uheldige bivirkninger...mille har en tendens til at halte i perioder. Hun har det sidste år fået en teskefuld clucosamin daglift, og har ikke været halt siden...
    Forsat god bedring

• #18   24. jul 2007 Linda L:

Det ved jeg faktisk ikke om det var smiley

Kommentér på:
Meningitis

Annonce