{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tapning af øre
  • #1   18. jun 2020 Kan opdrætter ikkie vuise dig hvordan det gøres?


  • #3   18. jun 2020 Isabelle - vel fordi der ellers risiko for, at de knækker.

    Men ja, jeg ville også få det vist af opdrætter.


  • #4   18. jun 2020 Mon ikke man gør det af samme grund som man taper ører på børn med stritører: For at få en mere "korrekt" ørestilling?

  • #5   18. jun 2020 Ved powder puffen, er det så ikke fordi de ellers har hængeører, hvis de ikke tapes op? smiley

  • #6   18. jun 2020 For at træne/hjælpe ørene.
    Prøv at kigge på you tube. Der er masser af videoer under Chinese Crested ear taping.


  • #7   18. jun 2020 Hvis din hvalp kun er 8-9 uger når du får den, så er det jo slet ikke sikker at den skal tapes.
    I den alder kan du jo slet ikke vide om ørene kommer op af sig selv.
    Og selv om ørene har været op, så kan de falde ned igen ved tandskift for at komme op igen af sig selv når tandskiftet er overstået.

    Giv nu hvalpen en chance for at få ørene op af sig selv.
    Endvidere, så burde opdrætteren jo vejlede dig og vise dig hvordan du skal gøre hvis det bliver nødvendigt.


  • #8   18. jun 2020 Det er lige netop vigtigt omkring tandskifte og evt første løbetid, da det er hormonet. Det er jo helt det samme med limning eller andet smiley

  • #9   18. jun 2020 Der er jo nogle mdr. endnu, inden tandskifte, så at tape allerede, er ikke gavnligt for nogen, efter min mening.

  • #14   18. jun 2020 På mig virker det egentlig latterligt at putte tape på en hunds ører smiley jeg forstår slet ikke ønsket om at lave om på hundens udseende smiley

  • #15   18. jun 2020 Mot indtryk er også, at kineserne tapes meget tidligt, og at de vidst kan være ret besværlige da ørene er bløde og tunge...

  • #17   18. jun 2020 Pia - hvis det slet ikke hjælp, ville jeg være ligeglad. Det er netop det, at det kan hjælpe på grænsetilfældende der gør, at jeg er imod.
    Selvfølgelig får man ikke et labradorøre op at stå ved at tape, men hvis det er udbredt i racen, at ørerne er for store og bløde, så de fleste er på grænsen til at vippe, hvis ikke de går hjælp, så er den jo gal med enten standarden eller avlen.


  • #19   18. jun 2020 Lise - Man taper ikke børns ører..

    Vi spurgte nemlig da min datter var lille og der fik vi nej..

    Ved min datter (og mig, men fik mine opereret ind grundet grov mobning) er det fordi der mangler et knæk at de stritter.


  • #20   18. jun 2020 Vi limer da ørene ikke er store nok til tape. En limning holder Ca 3 uger her og så er ørene fri nogle dage og så op igen. Hvor længe afhænger af bbruskens tykkelse og ørets størrelse. Det er langt fra alle i et kuld der behøver, men vil man gerne udstille, så er det selvfølgelig essentielt at hunden har et racetypisk udtryk.

  • #21   18. jun 2020 Jeg tænker det samme som Emma og Michelle. Det virker ret mærkeligt, at man taper en hunds ører op på den måde - der er sådan lidt snyd over det, synes jeg. Hvis en hunds ører ikke kan stritte af sig selv, så avler man vel sådan set på et "forkert" udseende.

    Altså, personligt ville jeg være bedøvende ligeglad, men hvis man gerne vil udstille og går virkelig meget op i det, så kan jeg egentligt ikke forstå det. Jeg går ud fra, at folk der udstiller forsøger at ramme standarden for racen bedst muligt og det synes jeg jo ikke, at man gør, når man har tapet hundens ører til en bestemt form.


  • #22   18. jun 2020 Udstilling er ren og skær skønhedskonkurrence.
    Jeg kan fortælle at limning af ører ikke er et nyere fænomen, jeg tænker det samme gælder støtte med tape.


  • #23   18. jun 2020 Men der dømmes jo stadig ud fra en standard, når man udstiller. Så for mig giver det stadig ikke helt mening, at man bevidst ændrer på en hunds udseende, så den passer på standarden - selvom den så ikke rigtig gør det alligevel smiley


  • #25   18. jun 2020 Louise, hvad limer du med siden det holder ca 3 uger ?

    Jeg brugte ørelim og det holdt kun en 2-3 dage


  • #26   18. jun 2020 Det gør man jo også med klipning/trimning og hvad ved jeg. Nogle gange er der bare ting der ikke kan eller skal forklares. Airedalen skal have ører der knække lige lidt over skallen. Limer man ikke små ører (som standarden foreskriver de skal have), så vil de oftest stritte. Er ørene for store, så bliver de hound-agtige/døde at se på.
    I vores første airedale kuld, der måtte vi lime hele skridtet bortset fra 2 (ud af 14). Vi vil da helst være fri. Kan dog efterfølgende se at hannen har lidt de samme ører og har givet det videre til andre kuld. Vores nuværende er 4,5 mdr og jeg limer for en sikkerheds skyld, da jeg ikke vil ødelægge en fin hund ved forkert udtryk. Kun et par enkelte ud af 10 har vi limet. Mest fordi hvalpekøbere har bedt om da da deres tidligere airedales har været limet. Hanne denne gang er bla valgt på baggrund af lidt store og tynde ører, så risikoen for limning var mindre. Det har haft en effekt. Dvs uden lim vil de stadig knække og ikke stritte, men de vil ikke sidde som limet smiley
    Man har faktisk limet siden 1920'erne i alle tilfælde. Det var hvad folk lige kunne huske. Jeg forhørte mig på en racegruppe forleden. Det er 100 år!
    Langt de fleste af terrieren får "hjælp". Schnauzer, Bulldogs, Kinesere, Boxere, Schæfere og mange mange flere racer end man regner med.


  • #27   18. jun 2020 Anni jeg bruger Copydex eller Tearmender (fx Amazon).
    Det er nok mere måden hvorpå det er limet. Der er lime på indersiden af flappen ned til knækket. I folden op mod skallen og på kinden. Det skal lige tørre et minuts tid. Så sættes flappen ned og det tørrer. Derefter forsegler jeg kanten øverst, spidsen og lidt på undersiden. Der skal kunne stikkes min 1 finger ind, så øret får luft. Det holder 3 uger af gangen til trods for voldsom leg med 9 mdr hvalp samt mor og storesøster.


    profilbillede
  • #28   18. jun 2020 hvordan ser pelsen ud bagefter?

  • #29   18. jun 2020 Helt normal. Det er en trimme pels. Det vokser ud og plukkes af som en normal trim.

  • #30   18. jun 2020 Smart smiley tror du det ved korthårede hunde (der ikke skal trimmes) bliver et lige så pænt resultat?

  • #31   18. jun 2020 Ja de fælder jo, så det vil løsne sig henad vejen og ny pels kommer. Anni har korthår. Hun kan bedre svare på det. Jeg har kun limet trimme og klipperacer

  • #32   18. jun 2020 Der har ikke været problemer med pelsen hos Gaddafi.
    Han blev lidt tyndhåret og det var det. Det voksede lynhurtig ud igen.
    Faktisk hurtigere end der hvor han blev barberet for at få taget en biopsi.


  • #33   18. jun 2020 Louise, jeg brugte Copydex og limede som du forklarer her, men det holdt kun nogle få dage.

  • #34   19. jun 2020 Anni det kan kun være fordi der ikke er nok på. Ved vores første holdt det også kun nogle dage. Mennefyer jeg fikk tilsendt videoer fra USA, så er det altså noget bedre. Fik du ikke Anne til at vise dig hvordan?

  • #35   19. jun 2020 Louise, det kan godt være at jeg har brugt for lidt.
    Anne har aldrig tapet et øre, kun sat noget fast på indersiden af øret for at trække det ned, så.
    Hun fortalte mig at man kunne tape det, men vidste ikke hvordan.
    Det er hellere ikke fordi Gaddafis ører stritter, men det ene er meget "åben" og det irriterer mig.
    Egentlig dum af mig at jeg ikke har tænkt på at spørge dig dengang eller se på YouTube.
    Nå, men nu er han to år, så løbet er vist kørt.


  • #36   19. jun 2020 Irsk Terrier får også limet øre. Jeg har haft to hvor det ikke var nødvendigt. Det er ikke altid at det gør den store forskel smiley Clintons venstre øre sidder korrekt og har hele tiden siddet korrekt. Højre har været limet, meeeen det er lidt 'flyvsk' alligevel smiley


  • #37   19. jun 2020 Clintons ører:


    profilbillede
  • #38   19. jun 2020 Jeg gider ikke rigtigt udstille så for mig betyder det ikke noget. Det vigtigste for mig er hans mentalitet smiley Og at man ikke er i tvivl om at han er en Irsk Terrier selvom det ene ører flyver lidt smiley

  • #39   19. jun 2020 Det er jo netop dét der er essensen. Man kantræne øret i en given stilling men man kan Ikke ændre drastisk på ørestillingen.
    Flora (airedale) er 2 år nu og hun har desværre de åbne ører. De er limet i én uendelighed. Joh de havde uden tvivl stritter uden lim, men nu har hun "kun" irer-ører. Det irriterer også mig helt vildt og det er dét jeg fokuserer på, når jeg kigger på hende. Det er et forkert udtryk.
    Anni jeg ved ikke om det havde gjort en forskel. Jeg havde dig ønsket at jeg havde haft en erfaren til at vise det. De færreste racer skal limes ens. Og så er det selvfølgelig vigtigt at de limes fuldstændig ens hver gang, ellers flytter man knækket.


    profilbillede
  • #40   19. jun 2020 Louise, jeg har det på samme måde som dig med de ører.
    Jeg fokuserer også hele tiden på det "flyvske" øre.
    Gaddafis ligner din Floras, hans venstre er det der irriterer mig.
    Og så har han store ører.


    profilbillede
  • #42   19. jun 2020 Men... hvis den er god, er den det vel også med et skævt øre... forskellen er så, at man ved det og kan prøve at matche med korrekte ører (hvis man finder det vigtigt nok altså)

  • #46   19. jun 2020 Så hvis jeg hælder lidt hårfarve på en for stor brystplet på en labbe er det også ok? Det generer jo ikke hunden?



  • #47   19. jun 2020 Michelle det står egentlig i udstillingsreglementet.
    Jeg synes egentlig limning, tape osv er temmelig harmløst sammenlignet med knusning af brusk, overskæring af sener osv. Så kan man også sige at det er forkert at give hyldebærekstrakt eller kelp for at få dybere pigment, bruge glattejern på langhårede hunde osv. Det er ren og skær skønhedskonkurrence. Nogle bruger det til at udvælge avlshanner. Der ville jeg så måske kigge mere på hvad en given han har produceret eller en bror og hans afkom. Man skal ikke være naiv. Det er smadder dyrt at tilmelde et par hunde en weekend og ja man ønsker at vinde, så derfor betyder et skævt øre alverden.


  • #48   19. jun 2020 Anni og krumme jeg ser tydeligt hvad I mener. Møg møg ærgerligt.
    Vores Flora skal røntgenfotograferet og øjenlyses nu. Er det ikke tilfredsstillende (jeg ser gerne A og 0 som forældrene) , så skal hun slet ikke avles på. Ørene har absolut en finger med i spillet. Hun har et fantastisk sind og har aldrig fejlet noget. Hun er udstillet 2 gange. 1 gang VG og 1 gang BOB. Så forskelligt kan det være. Tror slet ikke jeg gider at udstille hende mere pga ørene. Nu satser jeg på lille Runa i stedet.


  • #50   19. jun 2020 Ja og man bliver ærgerlig.
    Jeg har så efterhånden lært fra erfarne at det egentlig er ret vigtigt at de er limet indtil 9. eller 10. måned. og nogle gange op til 1 år. Der sker nemlig også meget omkring 1. løbetid. Jeg kan se det på Flora. Under hver løbetid, så letter de lige lidt mere og nogle gange stritter de.


  • #53   19. jun 2020 Ja Isabelle
    Det er jo det samme for jer. Det er heller ikke det samme udtryk som med stritører.


  • #54   19. jun 2020 Krumme denne gang får den også hele armen. Lille Runa er SÅ fin smiley

  • #57   19. jun 2020 Synes heller ikke bidfejl er helt sammenligneligt. Det er trods alt ikke helt uden betydning og i den gener for hunden, hvis tænder vokser op i ganen eller på anden vis laver ravage... Og at rette viste jo kræver typisk narkose og perioder med restriktioner f.eks. på leg mm.

    At tape er ikke synd for hunden nej - men er det snyd?

    Derfor valgte jeg hårfarve - det er ufarligt, ikke til gene og skjuler en fejl, der ikke er til gene for hundrn at leve med.
    Så hvad med der - ville i opfatte det som snyd eller helt ok?


  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 135
    #58   19. jun 2020 Har gjort et første forsøg på flagermusen idag.. det holdte 7 min og sad en kende skævt smiley


    profilbillede
  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 135
    #60   19. jun 2020 Nå for søren da.. ja jeg har købt sådan noget micropore, kirugisk tape på 2.5 cm.

    Så må jeg ud og shoppe hvalpeting igen. igen igen igen smiley


  • #63   19. jun 2020 Krumme - kan det ikke ses i pelsen? Kommer dommerne ikke tæt på hundene?

  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 135
    #64   19. jun 2020 Hmm.. men måske de retter sig af sig selv.. han er jo i voksealder og det er kun det ene øre der er lidt suspekt tror jeg smiley

    profilbillede
  • #66   19. jun 2020 nej jeg mente malingen smiley

  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 135
    #67   19. jun 2020 Så bliver det tape.. tak for råd smiley

  • #69   19. jun 2020 Bliver de så disket hvis det sker?

  • #71   19. jun 2020 Tak for svar smiley

  • #72   19. jun 2020 Hvis det er snyd at tape ørene, samt alt det andet der bliver remset op, så er det jo også snyd at klippe negle. Det er da en fejl at hunden ikke kan slide dem selv.
    Det må også være snyd at klippe i pelsen for at få hunden til at vise sig bedst muligt......


  • #73   19. jun 2020 Ja eller farve-shampoo som fremhæver en given farve, eller kridt i hvide hunde (kun tilladt hos hvide terriers) som fremhæver pelsstruktur. Papilotter i pelsen i mellem udstillinger, så pelsen ikke slides og bliver ekstra lang.
    Man kan blive ved.
    Jeg kender ingen i Danmark, men jeg kender til en hanhund som gik med elastikker på tænderne imellem hver udstilling, for ikke at biddet skulle skride. Jeg tror ikke at det er enestående eksempel. Dommerne kan ikke bevise at hunde er "fixet" og kan derfor ikke slå ned på det. Limning og tape hører ikke ind under fixing.


  • #75   19. jun 2020 Jeg må bare konstatere, at udstillingsverden i mine øjne stadig er et mærkeligt sted smiley

  • #76   19. jun 2020 Ved katte må man godt bruge en shampoo der fremhæver kattens naturlige farve, altså ikke en der farver den.

    fx denne til hvide.

    https://www.lavprisdyrehandel.dk/shampoo--pelspleje/kw-hvid-shampoo

    men den ville ikke farve en sort kat hvid hvis man brugte det på den.


  • #77   19. jun 2020 Frk. Jensen, det må man også hos hunde.

  • #78   19. jun 2020 Anni - der er dælme da forskel på at skjule en fejl (= hårfarve, øretape osv) og på at klippe negle smiley

    Hårfarve mm er forbudt... Jeg er klar over, at ingen kan tjekke om folk taper hjemme, og derfor giver det heller ikke mening at forbyde... Men det er dælme da lige så meget snyd som hårfarve.
    Og endnu en grund til, at udstilling ALDRIG bør være krav for avlsgodkendelse... altså ikke ørerne specifikt, men at det at vinde er meget vigtigere end at få en vurdering af, hvor godt hunden opfylder standarden.

    Jeg har flere gange haft debatten i en aussiegruppe, hvor størstedelen mener, at avl uden udstilling er useriøst - men den her tråd bekræfter jo blot endnu engang, at udstilling og avl intet har med hinanden at gøre.


  • #79   19. jun 2020 Jeg gentager endnu engang. Udstilling er ren og skær skønhedskonkurrence

  • #80   19. jun 2020 Hvor i udstillingsrelementet står der, at det er snyd, hvis ørene har været tapet som hvalp?
    Jeg er ikke faldet over det forbud, måske jeg har kigget de forkerte steder?

    Endvidere, så tapes der jo ikke udelukkende fordi der vil udstille.
    Selv om jeg havde en blanding der havde to forskellige ører, så ville jeg tape for at se om de kunne blive ens.
    I mine øjne er ens ører altså pænest.


  • #81   19. jun 2020 Anni det står nemlig ingen steder.
    Jeg er helt enig og ligeså oplever jeg det hos hvalpekøbere. Selvom det ikke er til udstilling, så vil man gerne have en "pæn" og racetypisk hund.


  • #82   19. jun 2020 Anni - selvfølgelig står det ikke, og det ville da også være umuligt at tjekke, hvad folk gør derhjemme.
    Jeg kan bare ikke se, hvordan det er mindre snyd at ændre ørestilling ift at ændre farve, pelsstruktur og hvad der nu ellers er af den type regler. Eneste forskel er, at ørerne kan dommer ikke se om har været tapet.

    Jeg gentager endnu engang. Udstilling er ren og skær skønhedskonkurrence

    I know - men du ved vel lige så godt som jeg, at udstillingsresultater betyder noget i avlen. Og selvom du måske ikke argumenterer for udstillingskrav for avl, så er der faktisk mange, der ønsker dette og var sure da dette blev ophævet. I en af aussiegrupperne på FB bliver opdrættere der ikke udstiller kaldt useriøse (uagtet hbor meget de ellers tester og brugsprøver) og det er ikke eneste race, hbor dette er udbredt.

    Men hvis hundenes udseende er rettet med alt fra hårfarve til glattejern, så skal det vist bare nydes som konkurrence og intet andet - vel vidende at hundene ikke nødvendigvis fremstår helt som de er skabt.


  • #83   20. jun 2020 Jeg har Collie, og Collie ører skal kippe..
    Stritører er for mig no go..
    Jeg har på mine egne kunne nøjes med en klump abesnot, men kender også til at øresnippen tapes eller limes, selvfølgelig slet ikke på samme måde som de viste boxere eller terriere.
    Jeg er blevet kaldt dyrplager af nogen der synes det var synd.. Jeg udstiller ikke, bryder mig generelt ikke om den lykkepose udstilling er..
    Men kip skal ser være for at få et korrekte udtryk efter min mening smiley


  • #84   22. jun 2020 Altså Clinton er blevet udstillet et par gange og har fået fine kritiker trods sit øre. Men nej, han vandt ikke. Han har 1.præmier, CK og et reserve cert. Det er fint nok til mig. Jeg har ikke udstillet som konkurrence, men for at få en eksteriørvurdering. Han er skruet rigtig fint sammen, men ikke helt lige så perfekt som sin bror, der er blevet eksteriørchampion. Derfor blev det hans bror der blev lavet et kuld på. Hans bror har også et rigtig godt temperament og gode brugsegenskaber (han går schweisspor, Clinton dyrker DcH programmet) og har heller ikke klippetkort til dyrlægen. I mentalbeskrivelsen var hele kuldet totalt ens og supergode. To lige gode hunde. Så det blev eksteriøret der kom til at afgøre hvem af dem, der skulle lave et kuld.

  • #85   22. jun 2020 Jeg har også udstillet, og fået exellent.
    Dog kun en enkelt gang som voksen samt et par gange som hvalp, primært for at komme ud og lære at være sammen blandt andre.
    Vi ville ikke vinde noget alligevel pga hvid pigmenteret snude og læbe, men resten af hunden ser godt ud smiley smiley smiley


  • #86   22. jun 2020 Erika, så er det da bare at farve snuden i rette nuance smiley



  • #87   22. jun 2020 #86 hun får faktisk havalgepulver for at forstærke pigment, men direkte at farve, no way.. smiley
    Hellere en god træningshund end en god udstillings hund her på adressen smiley smiley smiley


  • #88   22. jun 2020 smiley

Kommentér på:
Tapning af øre

Annonce