{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.031 visninger | Oprettet:

Selehjælp {{forumTopicSubject}}

Hvor langt bag om maven er det komfortabelt, at selen sidder?

Umi har fået en ny lækker (dyr!) Dogcopenhagen sele, og jeg elsker hele deres serie i orange smiley
Det er deres allermindste og den passer nøjagtigt - men den sidder dog en smule længere tilbage på hende end jeg synes den gør på andre, og er selvfølgelig lidt mere massiv, fordi hun er så lille.

Hvad tænker I - er det uproblematisk?
Uanset hvad vokser hun selvfølgelig mere til smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Selehjælp
  • #1   30. aug 2020 Lige et billede fra den anden side

    profilbillede
  • #2   30. aug 2020 Og så lige et billede fra tur, for man kan da ikke få nok smiley

    profilbillede
  • #3   30. aug 2020 Det må ikke komme bag brystbenet smiley

  • #4   30. aug 2020 Altså den må ikke ligge på det "bløde"? Må lige ned og mærke efter brystbenet når hun har sele på smiley

  • #5   30. aug 2020 Jeg synes den ser ud til at passe rigtig godt:)

  • #6   30. aug 2020 Jeg synes også det ligner den sidder super fint på hende smiley

  • #8   30. aug 2020 Krumme
    Det optimale er vel, at den sidder lige midt imellem, for selvfølgelig skal den heller ikke sidde lige bag forbenene, men ved for langt tilbage, så kommer der tryk på hundens mave, hvor den er helt blød.

    Fünke, Synes ikke det ser dårligt ud, på billederne smiley


  • #9   30. aug 2020 Det ser ud til at den sidder rigtig godt. smiley



  • #10   30. aug 2020 Hendes lille hvalpesele trængte netop til at blive udskiftet, den sad lige bag ved forbenene og gav hende ikke ordentlig frihed.
    Selvfølgelig skal man have hunden i hænderne for at vurdere helt korrekt, men det er nu dejligt at vide, at det ser fint ud i jeres øjne smiley Jeg prøver lige at mærke ordentligt efter, når den kommer på hende igen.

    Jeg skal lige vænne mig til en sele, der sidder lidt anderledes, og heller ikke er mikro lille. Men jeg synes deres produkter er så lækre, så mon ikke jeg også kommer til at smide et halsbånd til samlingen smiley smiley


  • #14   30. aug 2020 Okay jeg kan mærke den sidder liige mellem brystkassen og det bløde af maven, så den er klart på nippet til at være for lang, men heldigvis ikke alarmerende smiley
    Til gengæld hader hun at få den på, hun bider og løber og prøver at flygte, selvom den klikkes op i halsen og ikke engang skal over hovedet - så det skal vi lige have trænet lidt intensivt..

    Marley: jeg kan godt forestille mig, at de let bliver lange til små hunde. Jeg tog faktisk endda et sats og købte den online, men det er bare så rart at kunne afprøve det først netop pga. sådan noget


  • #15   30. aug 2020 Marley, har du prøvet Ruffwear frontrage?
    De er lidt kortere end Dog Copenhagen.


  • #17   31. aug 2020 Den er nu ikke særlig klinter.
    Min DP'er på 3,8 kg havde en og den sad perfekt.


  • #18   31. aug 2020 Hvordan pokker kan i sige at den sidder godt på hunden. Den sidder da helt galt. Det er muligt at den giver god skulderfrihed men til gengæld så forhindrer den ret effektivt fri og uhindret vejrtrækning; den sidder jo for pokker, der hvor ribbenene skal kunne løfte sig allermest (det er netop overgangen mellem brystben og mave), når hunden tager en indånding. Den skal være meget meget løst spændt hvis den skal sidde der (og det viser billederne ret tydeligt at den ikke er). Kan du ikke finde en der sidder bedre skal du altså hellere bruge et halsbånd.
    Det sted hvor ribbene flytter sig mindst under vejtrækning er lige bag ved skulderbladet - ironisk nok.


  • #19   31. aug 2020 Altså, min udtalelse er udfra det faktum at det er en hvalp, som jeg regner med skal vokse en del endnu. Selen er spændt helt ind kan jeg se, og det tænkte jeg var bevidst fra TS' side, så hunden kan vokse. At selen så måske sidder bedre ift længden om to uger, gør vel ikke så meget?

    At ribbenene skal kunne udvide sig for vejrtrækning er selvfølgelig super vigtigt, men hvor meget udvider de sig lige? Hvis selen sidder ordentligt sidder den jo heller ikke stramt om hunden, men skulle gerne være løs nok til fx at vejrtrækningen foregår upåvirket.


  • #20   31. aug 2020 Mette, mener du at ribben udvider sig "meget"?

    Nu har jeg lige testet på mig selv, menneske på omkring 64-65 kg, og mine ribben udvider sig omkring 2 cm på en meget dyb vejrtrækning. Jeg tænker at hunden nok kan trække vejret, selvom den ribben udvider sig et par millimeter smiley


  • #21   31. aug 2020 Hmm hvor forvirrende altså. Vil jo virkelig ikke putte en dårligt tilpasset sele på min hvalp smiley Jeg skal gerne prøve at løsne selen mere, men jeg tror også, at pelsen måske giver det indtryk at den sidder strammere end den reelt gør?

    Jeg tror vi cykler ned i en hundebutik her til eftermiddag, så kan jeg lige prøve en anden sele anyways.

    Har ikke brugt halsbånd endnu fordi hun jævnligt laver nogle syge spring ud i snoren og rundt omkring, og hun har endnu ikke lært at stoppe på mit ord. Ikke at jeg tror en sele er guds gave, men jeg vil nødigt se hendes flip i et halsbånd..
    Med det sagt så blev jeg selvfølgelig fristet til at købe deres halsbånd alligevel, så det er på vej smiley


  • #23   31. aug 2020 Teemo har fået en hurtta sele, den sidder virkelig godt og den er vi rigtig glade for smiley
    Det kunne måske være et bud til hun vokser til den der. Teemo er for lille til dog copenhagen. Det er denne model teemo har https://www.hooked4pets.dk/shop/hurtta-casual-y-25313p.html


  • #24   31. aug 2020 Jeg overvejede faktisk også Y selen fra Hurtta til hende smiley

    Men nu har vi været i butikken og vi må vente med den orange skønhed - den er for lang, når man mærker efter. Så vi endte med en gul skønhed fra Red Dingo smiley

    Det er måske svært at se på billedet men den er lige en lille tand kortere. Den virker dejlig og polstret og så kan hun bruge den, indtil hun forhåbentlig vokser sig lidt længere - hun har bare ikke en særlig stor brystkasse.

    Endte også ud med en bold, en ekstra Kong dims, og en mini Tug-e-nuff der passer lige i lommen... hun er et dyrt bekendtskab!


    profilbillede
  • #25   2. sep 2020 @20: Målte på mig selv: jeg kan altså få min brystkasse til at udvide sig 7 cm når jeg tager en dyb indånding smiley Og jeg er altså meget gennemsnitlig i højde og drøjde.
    Jeg synes den orange sele så ud til at temmelig stramt til omkring brystkassen og det er faktisk ikke OK.


  • #26   2. sep 2020 Bredt blødt halsbånd, problem løst og når nu de fleste hunde hader at få sele på, gad så nok vide om det reelt er meget ubehageligt smiley bare en lille tanke herfra.

  • #27   2. sep 2020 Mette, så har du dæleme nogle syge ribben smiley For sådan nogle kan ikke give sig særlig meget - det er knogler!



  • #28   2. sep 2020 Det er knogler der er hængslet og det er dælme da meningen at brystkassen skal kunne udvides og trække (hæve og sænke sig) sig sammen. Nej, selve ribbene er uflexible.
    Jeg tror ikke jeg har syge ribben, men jeg har i mange år dyrket yoga og derved fokuseret meget på åndedræt.


  • #29   2. sep 2020 Jeg kan love for, at den orange altså ikke sidder så stramt, som det åbenbart ser ud på billedet - jeg kunne køre en flad hånd under den hele vejen rundt.
    Da jeg løsnede den mere, skøjtede den helt rundt. Så vil bare gerne lige slå fast, at jeg altså ikke har spændt min lille hund ind i et korset smiley smiley


  • #30   2. sep 2020 Mette, yoga eller ej, så ændrer det jo altså ikke på, at knogler ikke udvider sig. Din MAVE og mellemgulv gør, når du trækker vejret. Men dine ribben giver sig altså ikke 7 cm, uanset hvor “normal højde og drøjde” man har og hvor meget yoga man dyrker.

    Fünke, jeg er helt overbevist om, at du aldrig kunne finde på at iføre din hund en for stram sele. Selvfølgelig kunne du ikke det!


  • #31   2. sep 2020 A - ribbenene er fæstnet på sternum via brusk og en hulens masse bindevæv, således at de netop kan give sig ved vejrtrækning smiley ikke ligesom fx overarmen der er fæstnet til skulderbladet via et reelt led.

    Meeen du skal virkelig klemme livet ud af hunden, før du forhindrer brystkassen i at udvides smiley

    Sorry for lidt off topic


  • #32   2. sep 2020 Altså tager jeg et målebånd og måler omkredsen på min brystkasse under brystbenet så er der altså 7 cm til forskel på en brystkasse fyldt med luft og en brystkasse tømt for luft. Om det er vildt unormalt ved jeg så ikke.
    Brystkassen ændre altså facon med vejrtrækningen. Nå, nu er vi vist noget OT.


Kommentér på:
Selehjælp

Annonce