{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.873 visninger | Oprettet:

Temperament - køn {{forumTopicSubject}}

I forhåbentlig ikke alt for fjerne fremtid håber jeg at kunne byde velkommen til en ny lille hund. Race valget er bestemt ikke let men jeg har nogle i kikkerten. Forhåbentlig bliver det lettere når det kommer til køn på den kommende hund – og så alligevel. For her er meningerne mange og selvom jeg selv har haft både hanner og tæver synes jeg det er svært at sige noget meget generelt. Men hvad mener I, hvad er jeres generelle oplevelse af hanner og tævers temperament fx i forhold til trænbarhed, omgang med andre hunde (både kendte og fremmede), tilknytning til fører, er hanner eller tæve mest ”klistrnde”/velcrohunde, osv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Temperament - køn
  • #1   31. aug 2020 Der er fordele og ulemper ved begge køn, og hvis ikke jeg skulle bruge den til avl, ville jeg ikke se på køn, men på hvilken hvalp i kuldet jeg bedst kan lide

  • #2   31. aug 2020 Jeg har kun haft hanhund. Det har været helt planlagt, men det har kun været udfra 2 ting. Jeg orkede ikke løbetid, og grundet racer synes jeg hanhunden var pænest.
    Da jeg skulle have Albert var der en der sagde til mig, at jeg skulle tage at vælge en tæve. De var meget mere knyttet til deres føre/ejer.
    Men får jeg noget mere knyttet end Albert, så bliver jeg kvalt smiley Han går helst ikke bare med andre, uden mig feks.

    Jeg er så blevet noget klogere på løbetider ved tæver, og det ville ikke genere mig i dag. Jeg tror faktisk at jeg kunne være mest hooked på en tæve næste gang, selvom at hannerne altid vil være noget specielt for mig. Hvorfor kan jeg ikke svare på smiley


  • #3   31. aug 2020 Jeg har haft 2 hanner og 13 tæver (oplagt for en opdrætter), men jeg synes ikke, jeg kan sige, at det ene køn har været mere velcro eller mere knyttet til mig end det andet. Det har i meget højere grad været individ baseret. Det samme med egenskaber som vagtsomhed, selvsikkerhed, belastbarhed og træningsvillighed.

    Tæverne har dog generelt været bedre til at omgås andre hunde af samme køn, både kendte og ukendte. Og det er også mit generelle indtryk af pyreneerhunde, men det er mit indtryk, at det er omvendt i nogen racer, så det skal du nok spørge nogen med race kendskab om, når du når dertil.


  • #4   31. aug 2020 I "min" race synes jeg, der er en tendens til, at hannerne er "blidere" end tæverne.

    Og set helt generelt over mine tæver/hanner af diverse racer igennem årene (jeg har haft ca. halvt af hvert) så har mine tæver altid haft en lille "hård kerne", der enten er kommet til udtryk som stædighed, hysteri eller lidt skraphed.
    Ikke noget, der har defineret dem i det daglige, men bare noget, der sådan liiiige har tittet frem indimellem hos samtlige tæver, som jeg kun har oplevet ved én enkelt af hannerne smiley


  • #5   31. aug 2020 Jeg kan kun svare udfra mine egne - 2 tæver og en kastreret han.

    Mit indtryk er, at der er mere krudt i røven på tæverne - hvor min hanhund er noget mere afslappet.

    Tæverne leger meget i løbet af dagen, hvor min hanhund sjældent er så aktiv indendørs.
    Tæverne er også langt bedre til selv at tage initiativ til leg og ballade - og laver flere narrestreger end min hanhund smiley

    Rent træningsmæssigt er min hanhund langt bedre til at holde fokus, end mine tæver er.
    - Men jeg oplever også at tæverne opfatter hurtigere, og bliver hurtigere træt af gentagelser.

    Min ene tæve er intakt, derfor kommer hun selvfølgelig i løbetid - det er en process der kræver hun får ble på, for hun er elendig til at rengøre sig selv.

    I forhold til at markere, er der ikke den store forskel på især min ældste tæve, og min hanhund.
    De markere begge to rigtig meget, når vi går tur.


    Når det er sagt, er jeg egentlig meget enig med Anni.. Vælg på individ, hvis ikke du har planer om avl.


  • #6   31. aug 2020 Krøllet, jeg synes ikke rigtig at du kan sammenligne dine tæver med din han når det kommer til leg, da Baby jo ikke er sund og task, men har dårlig ryg og ondt.

  • #7   31. aug 2020 Lige som Lene kan jeg hellere ikke sige at det ene køn har knyttet sig mere end det andet og at det ene køn har været mere fokuseret til træning end det andet, og jeg har gennem livet haft ca halv af hvert køn.

  • #8   31. aug 2020 Anni, det har Baby jo ikke altid haft smiley
    - Han har aldrig været ligeså fuld af spræl, som mine tøser er smiley


  • #9   31. aug 2020 Krøllet, teoretisk kan du jo ikke vide, hvornår han begyndte at få smerter.
    Og mon ikke der også findes rigtig mange Puddel hanner hvor der er mere spræl i end i Baby ? smiley


    Så mener jeg hellere ikke at man kan sammenligne sådan noget som "spræl i" alene på grund af kønnet.
    Det kommer nok mere eller mindre an på race.
    Der er jo betydelig mere "spræl" i en Ridgeback han end i en Labrador han, og mere "spræl" i en Dværg Pinscher han, som i en Pekingeser han.


  • #10   31. aug 2020 Baby er 7 nu, så mon ikke han bare er ret afslappet?

    Jeg kan jo kun gå ud fra mine egne hunde - ikke pudler i det generelle.

    Der er nok også gadehunden, med mindre spræl end Melanie, men jeg kan nu engang kun gå udfra hende smiley


  • #12   31. aug 2020 Jeg synes der er individuelle forskelle på alle de hunde jeg enten selv har ejet (2 kastrater, en tæve og Teemo som er en hanhund på knap 6 mdr) og de hunde jeg har passet for andre, både voksne og unge, tæver og hanner. Men jeg synes ikke der har været så meget i forhold til om det var en han eller en tæve. Der er race forskelle, og måske i nogle racer er der mere forskel på tæver og hanner.
    Men min erfaring med selskabs racerne er at det er personlighed og ikke køns forskel, så jeg går efter den hvalp jeg tror vil passe bedst ind i flokken og ikke efter køn. (medmindre jeg på et tidspunkt oplever at have en hund der bedst kan med et bestemt køn) smiley


  • #13   31. aug 2020 tusind tak for jeres svar smiley jeg kan læse at jeg langt fra er den eneste der har svært ved at sige noget meget generelt om tempramentet å en hund ud fra køn

  • #14   31. aug 2020 Jeg ville nok, hvis jeg ikke rigtig havde en præference indenfor køn, som det lyder til at du ikke har, få hjælp af opdrætter til at vælge det individ som passede bedst til dig og dit liv.

    Selv er jeg 100% mest til tæver, de tiltaler mig mig bare mere på mange punkter smiley


  • #15   31. aug 2020 A - S
    Hvad gør at du fortrækker tæver smiley
    ?


  • #16   31. aug 2020 Det er nemlig meget individuelt. smiley
    Sam's kuld bestod af 13 hvalpe og de vidt forskellige, Sam er en af dem med meget tænding, han har et par søskende der også har tænding i samme grad, men samtidig også en del der er meget mere laidback.

    Det er en fordel med hvalpe tests og at opdrætter hjælper med at vælge hvalp, da opdrætter bruger meget mere tid med hvalpene, end vi hvalpekøbere når at gøre smiley

    Jeg er mest til hanner, men jeg ved også at næste hvalp bliver en tæve, da Sam er alt for egetkøns aggressiv.

    Jeg håber meget at få en tæve med samme tændthed som Sam, det er der nemlig spræl i smiley


  • #17   31. aug 2020 Staff mor:
    Jeg tror jeg har en masse fordomme om hanner smiley
    I min verden har hanner ofte været "ud over det hele", ingen ro, bliver fuldstændig bims over lidt tævetis, ekstrem overfokuseret på ejer, men også nogle tøsedrenge, som ingenting tør og råber røv over det mindste overfor andre hanner/hunde smiley
    Og så er de fysiske ting: penis midt på maven, så når man mavenusser, hvad så? Og forhudsbetændelse og humping af bamser plus dertilhørende klamhed smiley

    Så sætter jeg lidt tæver op på en piedestal smiley De er indviklede personligheder, som ikke nødvendigvis kan lide alt og alle smiley De er lidt "hårdere", måske som Karina skriver..? De piver ikke over ingenting. De er mere renlige. Nemmere at have med at gøre; de lytter når man siger noget og husker det.

    Tja.. men altså, som sagt så er jeg jo vildt forudindtaget omkring det her med køn. Der skal helt sikkert nok være en masse herinde som slet ikke kan se hvad jeg mener smiley


  • #18   31. aug 2020 A-S, sjovt med den med bamser, for jeg har kun oplevet at Lucky har humpet bamser, da han var hvalp og stressede op fordi han blev for træt. Teemo har aldrig gjort det. Rosa derimod kan IKKE Have store bamser liggende, så humper hun dem, kun store bamser og der er ingen sammenhæng i hvornår hun gør det. Hun er steriliseret, og er ellers en sød og afbalanceret lille hund, men store bamser skal bare humpes xD
    Så det er bestemt ikke kun en hanhund ting. smiley

    Det med renlighed kan jeg heller ikke genkende, her er hannerne ligeså renlige.


  • #19   31. aug 2020 Orv A-S, det der med at tæver er mere renlige, kan jeg faktisk godt genkende. Lanka var sygeligt renlig, nærmest som en kat, og havde en total rengørings-rutine, hun fx. kørte af hver morgen, hvor hun endda lige blidt med poterne fjernede evt. søvn i øjenkrogene.

    Sheena har noget af det samme. Hvis hun har fået beskidte (eller bare våde) poter/ben på gåturen, så blive de også rengjort, så snart hun kommer ind i bilen.

    Til gengæld er det også kun Lanka og én af mine andre tidligere tæver, der kunne finde på at trippe og danse rundt, hvis der var for vådt i græsset eller hvis der var en forkert lugt. smiley


  • #20   31. aug 2020 Der er jeg mest til hanner smiley
    Netop på grund af nogle af de ting, AS nævner.
    Baby er den mest førefikserede af mine, han er meget mere tæt med sine mennesker, end han er med andre hunde.
    - Hvor mine tæver har meget mere glæde af hinanden.

    Baby er noget mere sensitiv end mine tæver, så på det punkt forstår jeg godt AS vælger tæver - For det er også klart mit indtryk, at tæver er bedre til at trykke på "pyt knappen".

    Dog kan jeg ikke genkende det med renlighed.
    Baby og Melanie er PINLIGT renlige - Melanie vil end ikke skide i vores egen have smiley
    Hvor Thea var længe om at blive renlig, og stadig kan have et uheld på de meget lange dage. (hvilket jo også kan være racerelateret.)


  • #21   31. aug 2020 Altså, det er ikke fordi jeg mener at hanner går og tisser og skider indendøre smiley
    Det er mere sådan overordnet: igen lidt som Karina bemærker med at gå udenom vandpytter, men også ift lugt, jeg synes bare knapt så ofte tæver lugter af "hund" som hanner gør. De er på en måde mere om sig med at holde sig rene:)


  • #22   31. aug 2020 A-S herhjemme er det uden tvivl Lucky der er mest sart med vandpytter og mudder. Teemo har virkelig skulle lære at man godt kan gå ud selvom græsset er vådt, og han prøver stadig og slippe udenom, hvor rosa bare går ud og bliver våd fra top til tå.

    Jeg vil dog give at hannerne er hurtigere til at skrige op. Ved dyrlægen er de to drenge frygtelige til at fortælle at de skal dø, inden dyrlægen overhovedet har gjort noget. Rosa kan godt blive pylret, men hun venter for det meste til dyrlægen har gjort noget xD


  • #23   31. aug 2020 Omgang med andre hunde er jo ofte ret racerelateret.
    Jeg foretrækker hanner. De er sjovere og mere sådan 'what you see is what you get'. Jeg synes tæver kan svinge meget i psyken og være udspekuleret og påvirket af hormoner (fertile). Havde jeg kun én hund, så blev det en han!


  • #25   31. aug 2020 Jeg vil lige sige jeg har hanhund og han er meget renligheds fikseret, ligesom en kat, og det der med at gå steder eller træne hvor der er tisset eller der lugter, synes en Ridgeback er decideret ulækkert, men det ligger vidst ret meget til racen smiley

  • #26   31. aug 2020 Den eneste af mine der lugter af hund, er min intakte tæve.
    Og jeg fatter ikke hvorfor!

    Hun er så korthåret, at hun næsten er skaldet, pelsen er helt glat og fin, hun får kvalitetsfoder og lækre kødben..
    Men hun STINKER af hund.

    Måske er det fordi jeg har en puddel og en ruhår ved siden af?
    Lugter "fælde hunde" mere af hund, end hunde der ikke sådan fælder?


  • #27   31. aug 2020 Hvis jeg skal og selv må vælge, så er jeg 110 procent mest til tæver.

  • #28   31. aug 2020 Krøllet: Ja, det synes jeg, de gør.

  • #29   31. aug 2020 Der er altså ikke nogen af mine de korthårede som har lugtet.

  • #30   31. aug 2020 Jeg har lært at det kommer såååå meget an på racen og hvem man er. Jeg har haft tre 3 nu og alle af hver sin boldgade af racer. Og alle såååå forskellige både psyke og personlighed.

    Min to hanhunde af samme race er meget ens men også meget forskellig af psyke men ikke noget der gør mig noget.


  • #33   31. aug 2020 Altså vi har jo kun haft hanner, og de har dælme været fulde af pep allesammen. Mailo legede så sent som få timer før han blev aflivet 12½ år gammel . Ozzy er 11 og leger stadig både med legetøj, os mennesker og nu Henning ( før Mailo )

    Henning er en hvalp sendt fra helvede, så kan nok ikke rigtig bruge mit djævleyngel i den sammenhæng, for hvis en tæve skulle have mere pep end ham, så var jeg flygtet hjemmefra smiley

    Mht temperament, så er Ozzy god som dagen er lang, elsker alt og alle både dyr og mennesker, han er overbevist om at alle gæster KUN kommer for at besøge ham smiley Ozzy er meget førefikseret og samarbejdsvillig.

    Mailo var selektiv angående hvilke andre hunde han gad, men han var på ingen måde agressiv, han ignorerede bare ofte andre hunde/opsøgte dem ikke. Han var MEGET klister og skulle helst være tæt på enten min mand eller jeg hele tiden, kunne han være kravlet ind i os, så havde han gjort det smiley
    Henning virker indtil videre MEGET interesseret i alle hunde og i alle størrelser, han har hilst på alt fra en coton til en leonberger, men altså igen han er jo en hvalp fyldt med gåpåmod og alt er nyt og spændende smiley Han vil også gerne snakke med alle mennesker der opsøger ham.

    Jeg tror virkelig også på at det er forskelligt både fra race til race, men også fra individ til individ .


  • #34   31. aug 2020 hos os er der ret stor forskel og når jeg snakker med min opdrætter, så kan hun genkende mange af tingene, specielt omkring hendes og min han.

    cody er knap så skarp, som vika. Han kan ikke fokusere som vika og har ikke samme forståelse for vores kropssprog som vika. Vika har altid kunne læse os og ofte nærmest vidst hvad vi forventede, uden vi sagde noget.
    cody reagere før han tænker og vika er omvendt. hører cody en lyd, så har han allerede gøet, inden han har rejst sig, også står han efterfølgende og glor efter hvad end det var han reagerede på. vika lytter og observere.
    det er specielt det jeg også hører fra min opdrætter, hannerne mangler skarpheden, fokus og observansen ifht tæver.

    Vika er den artige og cody er "idioten" men hold kæft han er sjov! han finder sig ikke i en skid og skælder efterhånden os mere ud end omvendt...

    i træning tilbyder vika sig også mere, og jeg tror det hænger sammen med at hun læser os ret godt, så hun fanger ofte hvad det er vi ønsker af hende, ellers udelukker hun det, ved at tilbyde adfærd. det er konge synes jeg, og en fryd at arbejde med.

    jeg er klart til tæver, jeg elsker cody, men vika kan bare noget hvor cody ikke kan være med. jeg mangler den her intellekt, skarphed og pleaser som vika har. også er jeg træt af at sidde i sofaen og få et hjerteanfald fordi cody tror at han måske hørte noget...

    derudover så er cody det vildeste klistermærke og prøver vi at skubbe ham lidt væk, så skubber han tilbage. han VIL røre ved os hele tiden!


  • #36   1. sep 2020 Gider du uddybe CF? smiley

  • #38   2. sep 2020 Det er afhænger virkelig meget af hundetype/hunderace hvad der er nemmest i forhold til omgang med andre hunde, hvordan den er at træne med osv.
    Med fx Irsk Terrier som jeg kender rigtig rigtig godt er det klart hannerne der er nemmest i forhold til andre hunde; de er nogle slagsbrødre, men de slår ikke ligefrem hinanden ihjel. Tæverne kan være ret 'indebrændte' og ser de sig gal på en anden hund så skal den bare dø og de glemmer det ikke sådan lige. Hannerne er også langt nemmere at træne med; de kan kapere gentagelser og de får ikke underlige ideer om at de fx pludselig ikke kan sitte i vådt græs og den slags. Tæverne kan være nogle virkelig sære starutter, der nogen gange godt gider og andre gange overhovedet ikke vil samarbejde.
    Der er flere andre terrierracer der er på samme måde.
    I min anden race - dobermann - er mit indtryk at tæverne klart er blidere og nemmere end hannerne i omgang med fx andre hunde. Men tilgengæld har hannerne noget mere 'kapow' drive til træning - mit indtryk.
    Mht hunde og intelligens så er der jo flere forskellige former for intelligens. Det er korrekt at på et område som 'lydighedsintelligens' (vilje til at samarbejde, antal gentagelse der skal til før signal er indlært osv) der ligger racer som BC, Dobermann, pudel osv i toppen. Men snakker vi fx problemløsning er der ikke mange der slår en terrier. Et par af mine gamle irere var med i et ret stort adfærdsforsøg for ca 20 år siden. De scorede totalt i top på problemløsning - sammen med en bunke andre terriers. Til gengæld brugte de længere tid end gennemsnittet på at lære et nyt signal på traditionel vis via lokning.
    Her er min Dobermann til gengæld virkelig dårlig.
    Forstår man at bruge fx terrierens suveræne evner til problemløsning (via shaping smiley ) i sin træning, så er den akurat lige så 'trænbar' som alle mulige andre racer.


  • #39   2. sep 2020 Spot on Mette!

  • #40   2. sep 2020 OK - det her kom da vist til at se lidt forkert ud:
    "Her er min Dobermann til gengæld virkelig dårlig." Det er på problemløsningen med Dobermann er dårlig. Hun er superhurtigt til at lære nye signaler med helt simpel lokning. Stillet overfor shaping giver hun ret let op.


  • #42   2. sep 2020 Tja, jeg må give CF ret.
    Gaddafi er i hvertfald den der har stået sidst i køen da der blev uddelt intelligens og måtte nøjes med de sørgelige rester.
    Han er den dummeste hund jeg har haft. smiley
    Han er hellere ikke god til at løse problemer.
    Lykkedes det ikke for ham ret hurtig, så begynder han at hyle og skrige og bliver voldelig. smiley


  • #43   2. sep 2020 CF Joh det er den, men det afhænger netop som Mette skriver, hvordan man tolker intelligens. Jeg ser ikke intelligens som værende evnen til at lære en øvelse/samarbejde, men netop problemløsning, hvor hunden skal tænke selv. Der er terrierne oftest de andre racer overlegne. Det er min egen erfaring igennem 28 år som terrierejer. Har der på træningspladserne været problemløsning på programmet, så kommer terrierne i mål først. Men ja deres fandenivoldske adfærd kan fra tid til anden få dem til at virke skingrende sindssyge. Når jeg stillede til LP, så var resultatet entet max point og vinder af klassen eller bar røv. Det afhang helt af hundens ideer lige netop dén dag. De kan være enormt svingende i deres arbejde..... Til gengæld glemmer de ikke en øvelse, selvom den ikke er brugt i flere år. .

  • #44   2. sep 2020 Anni du burde have byttet ham smiley Nej jeg har aldrig haft Fox, men Kerry Blue, Bedlington, Sealyham og Airedale. Nu har jeg tilmeldt vores 7 mdrs Runa til træning i Politihundeforeningen. Så må vi se om hun er helt hen i vejret eller det går..

  • #45   2. sep 2020 Når jeg stillede til LP, så var resultatet entet max point og vinder af klassen eller bar røv. Det afhang helt af hundens ideer lige netop dén dag.

    Louise, den der kender jeg godt.
    Når Gaddafi går sweiss, så går han til første præmier, men lige pludselig, så kan han overhovedet ikke gå spor mere, så farer han rundt som en sindssyg og går bare tur. smiley
    Desværre fik han lige sådan et flip da vi var til prøve, det var faktisk pinlig at gå med ham
    Nå, men han kom rundt og bestod med en tredje præmie. smiley


  • #46   3. sep 2020 Ja når folk spurgte om mine hunde var klar til prøve, så trak jeg på skuldrene. Det vil tiden vise.....
    På et tidspunkt trænende jeg i DKK. Min første hund, LP1 og første prøve. Min træner sagde nææææh nej I er ikke klar. Jeg tænkte at jeg prøver skisme. Der er for meget terrier over mig og går det ikke, så går det ikke. 1. vinder 99 point under Erling Olsen. Min træner stod som 4. vinder. Hun kunne ikke ønske tillykke... Det var sjawt smiley


Kommentér på:
Temperament - køn

Annonce