{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.395 visninger | Oprettet:

At vælge en hvalp {{forumTopicSubject}}

Hvordan gør I når der skal uddeles eller vælges hvalp i kuldet?
Hvad er jeres tanker? Lader I alt være op til opdrætter?
Jeg vil selvfølgelig lytte efter opdrætter da vedkommende kender alle hvalpene og vel altid vil forsøge at fordele efter bedste evne.
Men jeg falder altså selv meget for individet. Og man skal vel have den rette følelse i hjertet?
Uha der er altså mange spekulationer når man begynder at overveje hvalp igen smiley
Man vil jo gerne finde den helt rigtige og bedste hvalp, altså det perfekte match smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At vælge en hvalp
  • #1   10. okt 2020 Jeg er opdrætter og når jeg køber hund, er det oftest i udlandet. Her sætter jeg min lid til at opdrætter vælger den bedste til mig, men jeg kigger selvfølgelig alt det jeg kan på billeder. Det har endnu ikke slået fejl.
    Når vi selv deler hvalpe ud, så får dem der ønsker at udstille førstevalg. Jeg giver selvfølgelig mit besyv med. Her kigges selvfølgelig meget på udseendet. Ellers bliver hvalpene uddelt efter temperament og købers ønsker. Vi kender hvalpene og der sker virkelig meget omkring 7. uge. Det nytter ikke at det rolige pensionister får den der er mest aktiv og omvendt børnefamilien, der får den rolige hvalp som helst vil nusse og ikke spille bold.
    Vi vurderer hvalpene hele tiden. Reaktioner på forskellige elementer, men også deres adfærd indbyrdes. Str på hvalpen altså forventet str er også med i vurderingen. Nogle ønsker et større individ end andre. Det er altså ind imellem et kæmpe puslespil og hvalpekøberne får at vide, at der først endeligt uddeles i 7. uge. Jeg vil nemlig beholde den bedste selv.
    Det jeg vil frem til er, at erfarne opdrættere kan være en kæmpe hjælp, og hos mange bestemmer man slet ikke selv. Selvfølgelig må køberne komme med ønsker her, og så vidt det er muligt og de ser ud til at passe sammen, så bliver ønsket da opfyldt.


  • #3   10. okt 2020 Jeg gav opdrætter besked om at jeg ønskede mig en hanhvalp uden nervøst sind, nysgerrighed, gåpåmod og trænbar, da jeg vil stille til konkurrencer.
    Det leverede opdrætter i fuld grad, hun kender dem jo bedst, samt der blev udarbejdet hvalpetests da det var 7 uger gamle, for at give det bedste match.

    Opdrætters kuld her blev lavet på linjer med ekstra tændthed, derfor opdrætter kalder kuldet "fuldblods Ridgebacks", den tændthed er jeg så vild med!
    Jeg håber sådan jeg kan få en tæve fra Sam's mor.


  • #4   10. okt 2020 Opdrætter kørte kø-system. Så da vi var først til kuldet fik vi lov at vælge tæve først. Vi kom hver uge og valgte i samråd med opdrætter. Vi skiftede faktisk mening i uge 7 i henhold til hvilken vi troede skulle være vores hvalp.

  • #5   10. okt 2020 Sidst jeg valgte hvalp, blev hun valgt på dels på første møde (hun kom hen og pattede på min finger smiley ), dels på hendes udseende - hun var den der var mindst egnet til udstilling, hvilket er praktisk nok for mig smiley

    Med den næste er jeg lidt bedre klædt på. Jeg var nede og se opdrætters forrige kuld, og af tæverne var der én som var vanvittig hyper, og én som var PÅ! Og jeg ville ikke skulle have nogen af dem smiley Den hyper hvalp var der alt for meget ballade i, og den anden var alt, alt for driftig til mig.

    Jeg var med i udvælgelsen af min venindes hvalp, og hun endte med den han, som var fravalgt fra start smiley Han blev valgt ud fra hans evne til at gå spor 6 uger gammel, hans madglæde og så en hvalpetest. Og der er ingen tvivl om, at han er den perfekte hvalp for hende smiley

    Selvfølgelig skal man have den rigtige fornemmelse i maven, men man skal også passe på med at låse sig fast på en bestemt fra start. Det var virkelig fedt at få lov at teste de små hvalpe på spor - det har ingen af os prøvet før, men det sagde alligevel meget om de små banditter. Og så hvalpetesten, som viste nysgerrighed, villighed til at bære og aflevere og reaktion på nye mennesker.


  • #6   10. okt 2020 Som opdrætter lige nu har vi valgt at vi fordeler hvalpene efter hvalpetest er udført. Det ved køberne og det accepteres. Ligeså kan vi ikke garentere en bestemt pelslængde i den hvalp der bliver lige deres. Vi har valgt en hvalpetester skal på fordi vi er nye i opdræt og i racen på den måde.
    Folk må gerne ønske, men vi er nødt til at fordele hvalpene efter match i temperamentet. Alternativet er at man risikere som køber enten at få og vide efter ugers venten, at den der hvalp der var din, har for meget krudt i rumpen til jer. Den kan vi ikke sælge dig alligevel... Og det vil da være hammer synd.
    Hvis vi fordeler, så kan vi sætte krudtuglerne ud i de mere erfarende og træningshjem, og sofahundene ud til de nye ejere der er mere grønne i “hund”. Folk skal have en hund der kan det de vil med den jo.

    En anden gevinst ved denne metode er at de hvalpekøbere der bor tæt på og besøger 2-4 gange i ugen ikke kun nusser en enkelt hvalp, men hele kuldet smiley

    Når jeg skal købe så vil jeg have opdrætters vurdering med som overvejende. Men samtidig hvis der er flere egnede hvalpe, så vil jeg bede opdrætter vælge den mest nysgerrige og frække af dem. Den der der siger “fuck dig” - den slags hvalpe kan jeg rigtig godt lide smiley


  • #7   10. okt 2020 Keiko valgte jeg ikke selv, men gik ud fra at avler valgte en hund til mig der passede ud fra mit ønske og hvad vi kunne tilbyde.

    Aika - der var valget ret simpelt - hun var den der fløj os direkte i møde og hoppede op i favnen på os.


  • #8   10. okt 2020 Jeg fordeler mine hvalpe udelukkende på temperament, jeg har et antal interesserede og fordeler så hvalpene efter hvor de, efter min mening, vil passe bedst ind, det betyder at man ikke selv kan vælge hos mig, hvis man af en eller anden grund ikke ønsker den hvalp jeg mener passer bedst siger man selvfølgelig nej smiley men det er ikke sådan at man så får en anden hvalp smiley det plejer egentlig at fungerer fint, jeg venter gerne på den rigtige familie til den enkelte hvalp og vil hellere beholde hvalpen end sende den til en familie jeg ikke er sikker på:)
    Jeg har jo selskabshunde nu og der er der faktisk ofte folk som vil vælge ud fra farve, det kan man slet ikke hos mig;)


  • #10   10. okt 2020 Jeg var meget tryg ved at opdrætter skulle vælge det rette match til mig smiley Hun kendte kuldet bedst og vidste hvad jeg søgte efter.. Det gav mig en ro i maven at vide at det havde hun styr på smiley

    Og jeg fik den helt perfekte hvalp, virkelig et match made in heaven smiley


  • #11   10. okt 2020 Cujo fik vi jo lidt akut, efter aflivning af Thor.
    Familien der skulle have haft hvalpen Toto, var sprunget fra et par dage tidligere og opdrætter sendte et billede med de 3 hvalpe der ikke var afhentet endnu (kun Toto ledig).
    Jeg sagde til min mand, at hvis jeg ikke kunne få den der sad i midten, ville jeg ikke have nogen.
    Den havde et meget insisterende blik.
    Og det har den sådan set stadig. Det ved jeg, for hvalpen i midten var Toto, som blev omdøbt til Cujo.

    Thor valgte jeg selv ud fra mine oplevelser med kuldet fra de var 13 timer gamle til jeg valgte ham 6 1/2 uge gammel. Det var en veninde der havde det kuld og jeg så og passede hvalpene mange gange pga veninde blev indlagt med nyfødt baby.

    Min gamle gamle hund valgte jeg "helt forkert".
    Han sad lidt for sig selv og kiggede på mig med hovedet på skrå. Jeg var solgt. Han blev min sjæleven. smiley


  • #12   10. okt 2020 Jeg valgte hvalp i samråd med opdrætter, med udgangspunkt i hvalpeadfærdstesten. Kønnet var fastlåst, da jeg ønskede mig en tæve, og var skrevet op til en tæve, før fødslen smiley
    Der var 2 af tæverne, der var egnede til mig, og det jeg skulle bruge vovsen til, og de ressourcer jeg har, og så valgte jeg den ene, udfra hvalpeadfærdstesten.

    Det var ikke en af de hvalpe, jeg havde overvejet på forhånd, da hun sov til alle besøg, pånær det sidste, hvor hun kom sprintende, så hurtigt hendes små ben kunne bære hende, omkring et hjørne, da jeg havde rejst mig, og var ved at sige farvel, og så røg hun ellers direkte i, at lege med mine sko ...
    Når ikke hun sover, er der fuld smadder på, af energi, og det passer på hende smiley

    Jeg følger hendes søskende, og har også mødt en del af dem, og deres ejere, og jeg synes opdrætter har gjort det godt, da hun hjalp med, at fordele hvalpene, og at testen var et et godt udgangspunkt smiley


  • #13   10. okt 2020 Både Baby og Thea er udvalgt af opdrætter smiley
    Baby er valgt ud fra sind og Thea ud fra udseende smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #14   10. okt 2020 Uh ha !! Det vil være meget svært for mig hvis jeg ikke må vælge min hvalp - selvfølgelig i samråd med avler

    Jeg tror ikke - eller rettere - jeg kunne ikke affinde mig med - "værsgo her er den hvalp jeg har bestemt til dig"


  • #15   10. okt 2020 Vi valgte selv Henning , eller der var ikke rigtig noget at vælge imellem for han var den eneste røde hanhvalp smiley



  • #16   10. okt 2020 Jeg tænker egentlig at hvis der er en hvalp i et kuld jeg absolut ikke vil have, så vil jeg slet ikke købe en hvalp fra det kuld;) den eneste begrænsning jeg reelt har er køn, De hvalpe jeg selv har købt gennem tiden, er fra kuld hvor jeg nok har haft favoritter, men da aldrig har haft en hvalp jeg i alt fald ikke ville have smiley

  • #18   10. okt 2020 Well, der blev født én tæve og én han - og jeg skulle have tæven - så der var ikke så meget at rafle om smiley

    Heldigvis passer hun lige præcis til mig med sit fandenivoldske, skøre, kærlige temperament, og jeg er så ovenud lykkelig for, at det lige var hende jeg fik smiley

    Ellers er jeg rimelig tryg ved, at opdrætter evt. fordeler hvalpene. Det er jo ham/hende, der kender hvalpene og er sammen med dem 24/7 - det ville jeg slet ikke kunne vurdere smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #19   10. okt 2020 Linda L ja, helt sikker på du har ret, men jeg er ikke sikker på jeg kunne affinde mig med det smiley

  • #20   10. okt 2020 Jeg synes det er helt ok at sige - den metode kan jeg ikke med. Og opdrætter må også forklare hvordan det foregår, så hvalpekøberen ved hvad denne går ind til.
    Vi har rigtig mange Følgere der ikke kan forstå hvalpene har fået navne, men ikke er fordelt rundt endnu.. men det er jo med udgangspunkt i den måde vi fordeler hvalpene på - så køberen kan få den helt rigtige hvalp og med det valgte navn.


  • #22   10. okt 2020 Da jeg købte min første Schæferhvalp for 13,5 år siden, havde jeg bare de krav der hed DKK tavle, tæve og grå.
    Da jeg så kuldet hos opdrætter var der kun en ledig grå tæve, så den fik jeg. smiley
    Men han havde et kuld mere samtidig udstationeret og der måtte jeg selv vælge, hvis jeg ikke ville have den tæve han havde tilbage.


  • #23   10. okt 2020 Hov, for at svare på dit spørgsmål, så vil jeg gerne selv vælge den hvalp jeg skal have.
    Jeg har så ikke købt hvalp siden, men overtaget voksne Schæferhunde efterfølgende.


  • #25   10. okt 2020 Bodil, vil det sige at jeg skal fravælge en opdrætter, fordi jeg ikke vil have den mest driftige eller den værste ballademager i kuldet? Så kan jeg aldrig få en schæfer smiley

  • #28   10. okt 2020 Jeg tænker det i høj grad handler om kemi.
    Hvorfor skulle der ikke være hvalpe i et kuld der ikke lige tiltaler en? Hvis man nu er mest til de driftige og aktive så tænker jeg ikke den mest laid back hvalp ville være et godt march og omvendt.
    Mange vil selvfølgelig arbejde med det de får og få det bedste ud af det. Men jeg tror nu at man går det længere hvis hjertet er med fra starten af.
    Det betyder ikke at der er “dårlige” eller “gode” hvalpe i kuldet. De er jo alle gode for den rette ejer.


  • #29   10. okt 2020 Jeg fordeler hvalpene, men lytter i høj grad til køberne.
    Jeg plejer at sige, at det er OK, at der er en eller to hvalpe som man ikke bryder sig om, men er der flere, skal man nok overveje om kuldet er det rigtige.

    Jeg vælger jo aldrig selv efter farve, men jeg ved, at mange købere har farvepræference og jeg kan godt forstå, hvis man har det svært, med eks. en meget skæv ansigtstegning eller andet lidt ekstremt, derfor er det OK for mig at fravælge.

    Jeg har endnu ikke oplevet i de 6 kuld jeg har opdrættet, at køber har været utilfreds eller har sagt nej til den hvalp jeg har udvalgt.

    Hovedparten af købere forstår godt ideen og de få som ikke gør, vælger bare en anden opdrætter.
    Det bedste følelse i den sammenhæng er, når folk efter et år eller to, vender tilbage og gerne vil købe en hvalp mere, så ved man, at det ikke er helt skidt det man laver smiley
    20 ud af de 43 hvalpe jeg har opdrættet, bor med en anden whippet herfra, mine egne indregnet.


  • #30   11. okt 2020 Jeg satser på, at jeg har fået opdrætter klædt på til at kunne vælge den rigtige hvalp i kuldet til mig, min flok, min hverdag og mine ambitioner - og at opdrætter er kompetent til det.
    Hvis der er to i kuldet, der passer lige godt, ville jeg forvente at få lov til at vælge.
    Og uanset hvad ville jeg aldrig tage en hvalp med hjem, som ikke "føltes" rigtigt.


  • #31   11. okt 2020 Jeg vælger med hjertet. En opdrætter må gerne komme med gode råd/forslag. Men valget er i sidste ende mit, og det skal føles rigtigt.
    Jeg ville sikkert godt kunne få det til at fungere, med en hvalp som opdrætter havde valgt til mig, men kun hvis hvalpen føltes rigtig.


  • #33   11. okt 2020 Da jeg skulle have Coco, kom der kun Coco, så der var ikke meget valg.

    Men jeg havde fået at vide fra opdrætter at hun ville vælge, så vidt jeg husker, da hun også overvejede at beholde en tæve selv. Det endte så heldigvis med at jeg fik hende:)

    Når jeg engang skal til det igen vil det nok være fint for mig at vælge i samråd med opdrætter. Jeg tror ikke jeg ville få hvalp et sted hvor opdrætter bare bestemmer det hele.. Den tilgang tiltaler mig virkelig ikke. På den anden side ville jeg nok heller ikke være helt tryg ved at skulle vælge helt selv. Dels fordi jeg er uerfaren på området og dels fordi, som folk nævner, opdrætter kender jo hvalpene bedre selv.


  • #34   11. okt 2020 De to første - hul i hækken hunde - valgte jeg selv. De to næste - tavlehunde - valgte opdrætter. De vidste hvad jeg søgte og de kender hvalpene bedst. Min eneste krav var at det skulle være tæver. Jeg har sjovt nok fået den helt rigtige hund hver gang smiley

  • #35   11. okt 2020 Jeg/vi fortalte Kirsten hvad der var vigtigst for os i en hund også valgte hun. Godt nok egner Ciah sig ikke så meget til udstilling som håbet lige nu, men det kan jo komme når hun er udvokset og hvis ikke så er det ikke det vigtigste.

    Hun er fuldt ud den som passede perfekt ind hos os med en dengang 1 årig datter. Hun har altid taget det i stiv arm og elsket vores datter smiley

    Jeg ville til enhver tid stole på at den hvalp Kirsten valgte var rigtig for os. smiley


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #36   11. okt 2020 Hvis hvalpene bor i et land så tæt på at jeg kan besøge dem, observerer jeg dem et par gange. Jeg fortæller opdrætter hvad jeg ligger særlig vægt på og fortælle hvilken hvalp jeg umiddelbart synes det passer på. Så fortæller de jo om de er enige..
    er der hvalpetest vælger jeg gerne eftet udfaldet af den.

    Nu har jeg både jagt og brugshunde og vi har også hyrdehunde på matriklen og vi vælger ud fra noget forskelligt på de forskellige racer..
    Ved brugshunderace plejer jeg at bede om den mest selvstændige og den der bliver mest vred når de andre hvalpe bider den.
    Ved jagthundene vil jeg også gerne have den mest selvstændige, den der stikker af fra mor og søskende.
    Min kone har bc og der plejer vi gerne at ville have den mest kælne og den der helst bare vil hænge op af mennesker og gerne en der skrider når der bliver ballade mellem
    hvalpene.
    Jeg synes oftest hvalpene er utroligt ens og så vælger vi egentlig bare ud fra mavefornemmelse af hvem der bare er mest kemi med.
    Hvis hvalpene er meget forskellige eller der er nogen i kuldet jeg slet ikke vil have ville jeg aldrig købe der.
    At hvalpene i et kuld har lidt forskelligt sind er der self ikke noget galt i og så forventer jeg også at opdrætter fordeler ud fra hvilken familie og sport de passer bedst til.


Kommentér på:
At vælge en hvalp

Annonce