{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.200 visninger | Oprettet:

Skrump af unghund {{forumTopicSubject}}

Håber i kan hjælpe mig med gode råd. Jeg er usikker på hvor "grov" jeg bør være
Jeg har overtaget en unghund for 5 uger siden der er, mildest talt, i for god foderstand. Det er en HSH og hun vejede 38,5 kg.
Hun vejer nu (9 mdr.) 38 kg, så det går den rigtige vej, men ret langsomt. Det skal siges at hun er EKSTREMT madglad og konstant sulten. Labrador go home, siger jeg bare smiley
I løbet af de sidste uger har hun fået lidt flere muskler og noget bedre koordination og ser liiidt mindre "flommet" ud. Men klart, hun skal tabe sig mere!
Hun skal jo have hvad hun har behov for, for at vokse færdig, men har på den anden siden slet ikke godt af at være så tung.
Motionen burde være på plads. Hun er (blandt andet pga. madglæden) yderst motiveret for stort set alt slags træning.
Hun får Wolfsblut Wide Plain hvalpefoder og jeg bruger Alpha Spirit Semimoist til træning - jeg bruger de pakker med 200 g., så jeg har en ret klar ide om hvor meget hun har fået i løbet af dagen, så det kan modregnes. Og min anden hund afgiver ikke sin mad, så hun får ikke noget ekstra på den konto.
Skære yderligere ned på foder? Blande mindre foder op med grønt? Skifte helt eller delvist til voksenfoder med mindre energi?
Hvor hurtigt, og hvordan ville I gribe det an? Hvor hurtigt bør en ung hund tabe sig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skrump af unghund
  • #1   26. okt 2020 9 mdr, så ville jeg da forlængst være gået over på voksenfoder smiley

  • #2   26. okt 2020 Hvad er en HSH egentlig???

  • #3   26. okt 2020 Bodil -Hvid Schweizisk Hyrdehund (beklager forkortelsen, jeg var doven smiley )
    Så du ville skifte over til voksenfoder? -Jeg troede helst de skulle være 10-11 mdr.?


  • #4   26. okt 2020 Jeg ville bare give mindre mad, og eventuelt give halv voksenfoder. Jeg ved godt at der er så meget for og imod hvalpe/voksenfoder, men en så stor race med så lange ben, ville jeg ikke tude sætte på voksenfoder. Måske du kan finde et hvalpefoder med lidt færre kalorier i? Jeg ved jo at din opdrætter er begejstret for Hike, bare for at starte et sted. Alpha Spirit har også et hvalpefoder (i sæk), men jeg ved ikke hvor meget krudt der er i.

    Og så er jeg bare så glad for at du tog hende smiley Fandt du ud af hvorfor tidligere ejer ville aflive hende?


  • #5   26. okt 2020 A - Efter sigende var hun nervøs/angst. Men det er den letteste hund jeg nogensinde har stødt tuden ind i, så jeg ved ikke rigtig?? Mit bud er det har været helt galt racevalg og/eller "coronahund", men det er svært at vide med sikkerhed smiley

  • #6   26. okt 2020 Crazy!! Men hun er havnet det helt rigtige sted smiley

  • #7   26. okt 2020 Ej, aflive en kun 9 måneders hund smiley smiley

  • #8   26. okt 2020 Tak smiley
    Hvide Gespenst og Sorte Slyngel er også begge fint tilfredse med ordningen. Og så snart vi har fået færdselsreglerne på plads ved gåture, er jeg også happy. Specielt glæder jeg mig til impulskontrollen hos den sorte bliver lidt stærkere smiley smiley


  • #9   26. okt 2020 Salla Nej vel? -Det havde jeg heller ikke hjerte til smiley

  • #11   27. okt 2020 Hvis en unghund bliver fed ville jeg uden at tøve sætte den på voksenfoder. Hvalpefoder er typisk alt alt for energitæt til store racer, når de kommer ud over den egentlig hvalpeperiode.

  • #12   27. okt 2020 Hunde af store racer skal have large breed foder fra fødsel til halvandet år, for stabil vækst og korrekt udvikling af led. De skal ikke have hvalpefoder (som i den slags der efter sigende skulle være til alle racer).
    Både energiindhold, fedtindhold og forholdet mellem calcium og fosfor skal være nøjagtigt tilpasset de hurtigtvoksende led.
    Essential laver fx et perfekt foder til formålet. Det hedder Essential Beginning Large breed.

    Hvis hunden bliver for tyk på det foder, giver man enten for meget mad eller for lidt motion. Da kan man skrue på begge parametre.


  • #13   27. okt 2020 Tak for input smiley
    Jeg tror jeg kører hende over på et large breed foder og regulerer mængden, fremfor at skifte til voksenfoder.
    Hvor hurtigt et vægttab bør jeg stile efter. Er der en tommelfingerregel som X% om ugen/måneden?


  • #14   27. okt 2020 Jeg tror ikke der er en gylden regel. Det er vel generelt noget skidt at skulle begynde sætte en hund der vokser i kalorie underskud. Så jeg ville helt klart ikke gribe det for voldsomt an. Et par hundrede gram om ugen eller ½kg-ish om måneden jeg nok stile efter.
    Vej mad af på en køkkenvægt og juster efter den. Lad være med bare at bruge et bære som hurtigt kan afvige 10-20g - hvilket er en del med kalorietæt foder.

    Ps. at hunde er madglade er bare en dårlig undskyldning smiley Min hund ville æde til den kastede op hver gang og sikkert prøve at æde det igen hvis det var noget lækkert smiley


  • #15   27. okt 2020 Jeg har desværre fået konstateret slidgigt i svær grad på venstre hofte ved min køter.

    Så han skal helt ned i vægt! Hans ideal vægt er 49 kilo, men dyrelægen så gerne han kom ned i 45 kilo. Det er slemt.

    Jeg har valgt at træne ham "hårdt" fysisk, fremfor at sætte ham for meget ned i foder som sådan (han fik ikke meget i forvejen efter han blev kastreret). Det ødelægger dog det med vægten, men det er reelt ikke noget problem.

    Så jeg laver interval træning med ham nu! Det er sindssygt effektivt! Specielt fordi han er madglad!

    Jeg tager ham hver morgen ud på en lille mark inden morgenmad, og så startede jeg med 5 små foderpiller.

    De vejer så jeg kan kaste dem cirka 7-10 meter.

    Køteren er syg med mad, så nu har vi ligesom en leg, hvor han straks efter han har opdaget den kastede godbid, allerede har øje på mig. Når han så har taget godbiden siger jeg stå, og så kaster jeg næste i retning væk fra ham, så han ikke skal lave vrid i kroppen.

    VI er nu på 15 foderpiller. smiley

    For at han ikke skal gå fra 100 til nul, så sætter jeg ham i snor og så løber jeg hjem. Det er cirka 2 kilometer.

    For ham er mit lette løb, lunte-tempo. Altså det der afslappede tempo de store racer kan holde til kilometer efter kilometer.

    Det er helt vildt som han taber sig, og ja, det gør jeg også... smiley

    PS: Han får også nogen indsprøjtninger til en milliard kroner, som han skal have resten af sit liv, men det skulle gøre at hoften kan holdes smertefri, og at jeg derfor kan træne ham.


  • #16   27. okt 2020 Martin, cartrophen koster 37 kr pr dosis (til min hund) plus sprøjte, ialt ca. 50 kr. Din dyrlæge krænker dig bagi, om man så må sige.

    Den omtalte hund bor med en temmelig aktiv anden hund, som er nogle måneder ældre. Jeg tror godt jeg vil garantere at de får rigeligt med motion, særligt intervaltræning.

    Jeg ville nu bare skrue ned for fodermængden.


  • #17   27. okt 2020 @A med Bom.

    Jeg skal give give 1200 hvert halve år?

    Lyder mærkeligt med 37 kroner?

    Jeg bruger Anicura. Jeg ved godt at det er lidt dyrt, med fra 240 kroner til 2400?

    Det lyder mærkeligt?


  • #18   27. okt 2020 Hmmm. Så er det måske ikke helt tosset som det går. Hvis jeg finder et foder lidt bedre afstemt til stor race og giver en lille smule mindre, vil hun tabe ca. 500 g om måneden.
    Vi flytter på landet om knapt en uge, så der vil være mere plads til rådighed pga. stor have + flere muligheder for at løbe løs, samt ture i vandkanten, hvilket vel også må give lidt på den rigtige konto.
    Jeg arbejder fortrøstningsfuldt videre smiley


  • #19   27. okt 2020 Martin, du bliver seriøst krænket bagi!!

    Bella får den ene af sine ved almindeligt tjek og vaccine, og der giver jeg bare kostprisen for sprøjten - konsultationen er jo betalt ved vaccine/sundhedstjek. Den andens får hun ved kiropraktoren, som jo praktisk nok er dyrlæge.

    Glipper timingen med kiropraktoren, får hun den ved vanlig dyrlæge, og der betaler jeg halv konsultation (300 kr) og så 50’eren oveni.


  • #20   27. okt 2020 @A med Bom.

    Lyder sådan! Det bryder jeg mig egentligt ikke meget om! smiley

    MIn dyrelæge er også en ung kvinde! Hun er med garanti en Feminazi ligesom Karen M! smiley

    Nå, uanset, jeg vil spørge ind, for det er ikke engang dyrelægen der giver sprøjten, bare en sygeplejerske. De ved jo hvad der er galt.

    Tak for den information A, det sætter jeg pris på!


Kommentér på:
Skrump af unghund

Annonce