{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.475 visninger | Oprettet:

Ejerskab versus Dansk Hunderegister-reg {{forumTopicSubject}}

Vi har jo gennem årene set tilfælde, hvor ejerskabet af en hund tilfaldt en person, som ikke stod som ejer i DHR, men som havde været besidder af hunden i en periode.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at finde nogle af de konkrete eksempler og eventuelt dokumentation.

Kan I hjælpe?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ejerskab versus Dansk Hunderegister-reg
  • #1   28. okt 2020 Med mindre du kender nogen, så tror jeg ikke du får held til det. Sådan en sag bliver afgjort ved civilt søgsmål, og dommene udgives kun, hvis de kan skabe en form for præcedens. Det er muligt at der ligger nogle på UfR, men næppe omhandlende hunde.

  • #2   28. okt 2020 Jeg fandt ud af i februar 2019 at Luna ikke var blevet omregistreret til mig (fik hende da hun var 10 måneder).

    Kontaktede selvfølgelig dhr som sendte ejerskifteattest til tidligere ejer. September 19 skriver jeg igen til dhr som ikke har hørt mere fra tidligere ejer og derfor vælger at omregistrere hende uden problemer..

    Tilbød selvfølgelig at vise både forsikringspapirer, dyrlægeregninger osv som bevis på at hun faktisk er min og har været det i mange år. Men det var ikke nødvendigt smiley

    Ved ikke om min situation er hvad du søger?

    De skrev desuden at en en hund kan besidderskiftes hvis man har en købskontrakt.


  • #3   28. okt 2020 Ikke helt det, jeg søger - og så alligevel smiley
    Tusind tak!
    Besidderskiftes! Det tror jeg, jeg dykker ned i smiley


  • #4   28. okt 2020 CrazyDog - hvordan gjorde du i forbindelse med DKK-ejerskifte da du havde fået ny registrering i DHR?

  • #5   28. okt 2020 A - det lyder nedslående! Måske jeg må nøjes med eksempler på praksis hvis nogen vil lægge navn til smiley

  • #6   28. okt 2020 Aarj, undskyld, Crazy - det var tosset smiley
    Tænker ikke, jeg finder Luna i DKK smiley smiley


  • #7   28. okt 2020 Hmm, nu er det ret længe siden, jeg har ejerskiftet en hund (den sidste var Gaia), men synes jeg kan huske, der faktisk stod i DHR-papirerne, at de ikke var bevis for ejerskab. Må ind at grave dem frem og se, om jeg husker rigtigt eller blander det sammen med hestenes papirer.

  • #8   28. okt 2020 Hehe, nej sådan nogle fine steder kommer Luna ikke smiley

  • #9   29. okt 2020 A - kan du hjælpe mig?
    Der ligger en dom fra Østre Landsret fra enten 2011 eller før, hvor det stadfæstes at ejeren er den, der er registreret hos Dansk hunderegister.
    Hvordan finder jeg den konkrete dom?


  • #10   29. okt 2020 Har du noget mere info? Jeg har prøvet at søge i Ugeskrift for Retsvæsen på hunderegister, og der kommer ikke noget om ejerskab. Men det er så heller ikke sikkert at dommen er udgivet i UfR.



  • #11   29. okt 2020 Det, jeg kan finde er kun referencer i gamle artikler, blandt andet Hunden - og deres kildehenvisning er et dober-medlemsblad.

    Det er nogle lidt tynde søgekriterier, i know smiley


  • #12   30. okt 2020 Reglerne er blevet noget strammere i forbindelse med det nye system, som jeg forstår det.

    I "gamle" dage, kunne man ret nemt med en tro-og loveerklæring ejerskifte en hund.

    I dag SKAL den som står som ejer kontaktes, og der skal gives skriftlig tilladelse til evt. ejerskifte. Og den tilladelse indhenter DHR, så man ikke kan "snyde".

    Dette kan omgås i helt specielle tilfælde, såsom hvor det kan bevises, at man er bisidder, at det er i hundens bedste interesse, fx. hvis opdrætteren/ejeren er svært (psykisk) syg, og ikke har formået, at få omregistreret hvalpene ...
    Men så skal det igennem en leder i DHR (de kan vist tjekke om registreret ejer har nogle sager med vanrøgt etc.).

    Jeg stod i den situation i Februar/Marts 2019 , og endte med at opgive til sidst, også hunden. Jeg har brug for, at mine dyr er mine, at de registrerede i mit navn, og forsikrede etc. At der er styr på sagerne, og det var ikke muligt i den sammenhæng, men det var udelukkende daværende bisidders skyld. Heldigvis er hunden, så vidt jeg ved, ude i et bedre hjem, dog stadig registreret til opdrætter ... og sikkert heller ikke ansvarsforsikret.

    Hvorom alting er, så er det nemmeste klart at ringe til DHR, og snakke med dem smiley


  • #13   30. okt 2020 Det er mystisk - der står faktisk i lovgivningen at det er besidderen, ikke den formelle ejer i fald det ikke er den den samme, der skal registreres i DHR.
    Overtager man en hund er man som ny besidder forpligtet til at omregistrere inden 4 uger.
    Besidderen er den, som hunden bor hos, plejes og fodres af.


  • #14   30. okt 2020 Det er også sådan jeg forstår det, men jeg forstår det også som, at det er ejeren, der skal omregistrere til ny ejer/besidder ... og ikke besidderen. Jeg kunne ikke, som besidder omregistrere en hund, der er registreret i en andens navn ...

    Det er jo derfor det er så svært, at finde ud af smiley


Kommentér på:
Ejerskab versus Dansk Hunderegister-reg

Annonce