{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.040 visninger | Oprettet:

Den første konkurrence {{forumTopicSubject}}

Jeg går virkelig og overvejer at tilmelde os en rally begynder prøve om to måneders tid.

Vi har aldrig nogensinde været til en prøve i noget som helst før.
Jeg går altid og siger at jeg gerne vil det en dag, men hvornår er den dag? Jeg er stadig lidt i tvivl om vi har brug for mere miljø- og vedholdenhedstræning, eller om vi bare skal prøve at springe ud i det smiley det er selvfølgelig 100% for sjov og hyggens skyld og med absolut ingen forventninger.

Jeg synes det kunne være sjovt at høre om jeres første konkurrence? Uanset hvilken sport det er. Hvilke tanker gjorde I jer, hvordan vidste I at I var klar? Og var I rent faktisk klar? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den første konkurrence
  • #2   8. nov 2020 Jeg har altid bare kastet mig ud i det.
    Går til prøver inden for både træksport, rally, freestyle, tricks og en masse andet.
    Få nogen til at filme dig. Det er allerbedste værktøj til forbedring, idet alle fejl ses tydeligt på film.


  • #3   8. nov 2020 Min første rally konkurrence var også en uofficiel prøve, dog var vores aller første konkurrence et k9 biathlon løb, rigtig sjovt, ingen forventninger, Sam var også kun 1 år og 2 måneder dengang, så vi tog det bare som en alm. gå og løbe træning, vi var kun lige startet op med løb. smiley

    Jeg synes bare du skal springe ud i de!


  • #4   8. nov 2020 Hvor kan man gå til prøver i tricks? smiley

  • #5   8. nov 2020 Mathilde - til alle HTM-konkurrencer kan man også stille i Færdighedsprøve (som er ren tricks)

  • #6   8. nov 2020 Jeg sidder så her og tænker.. Jeg er ikke sikker på, at jeg kan huske min første konkurrence.. Jeg begyndte at løbe agility tilbage i 80´erne, hvor det var en ret ny sport i Danmark, så vi var en del ude og lave "opvisninger", samtidig med at der så småt begyndte at komme konkurrencer.

    Jeg TROR, at det var til min allerførste konkurrence, jeg fik en spontan opfundet ærespræmie, for at være den ekvipage, der fik flest fejlpoint uden at blive disket smiley Det var en sparebøsse med et beløb svarende til startgebyret, så de håbede, jeg havde mod på at stille op igen smiley

    Vi fik så mange fejlpoint, fordi min daværende husky-tæve lige netop den dag besluttede, at hver hun havde taget en slalom-port, så hoppede hun op af mig, mens hun sagde begejstrede "husky-lyde". Så når man altså at få rigtigt mange fejl-point igennem en 12'er slalom smiley

    Men kast dig bare ud i det. Det er jo bare en sjov oplevelse sammen med din hund smiley


  • #7   9. nov 2020 Min allerførste konkurrence, var i rally. Hunden var lige fyldt 10 måneder, og gav den hele armen med ballade smiley Dommerens kommentar var, at det var dejligt, at se sådan en glad hund smiley

    Året efter stillede vi i første konkurrence i DcH-programmet, og der var også jævnt meget ballade i hende. Og det blev ikke bedre af, at der stadig lå sne. Jeg husker stadig med gru, hvordan jeg kastede apporten, hunden løb ud, samlede apporten op, vendte rundt, løb 2-3 skridt, smed apporten og rullede sig i sneen smiley

    Vi var vel egentlig ikke klar til nogle af de konkurrencer. Hun kunne alle øvelser hjemme i klubben, så vi prøvede bare. For man får jo kun konkurrenceerfaring i konkurrencer. Så meldt jer til, hav det sjovt og glem alt andet smiley


  • #8   9. nov 2020 MIn første prøve var i 1987. Jeg var 14, hunden var min knapt 1 år gamle Foxterrier. Det var en officiel DKK LP1. Et program der dengang så noget anderledes ud end det gør nu. Jeg var hamrende nervøs. Jeg gik til prøve fordi min træner havde sagt at det synes hun bestemt vi skulle. Vi havde gået til LP1 i 1 sæson. Dengang var der ikke noget der hed hvalpehold og man måtte først starte på holdet når hunden var 10 mdr gammel.
    Dommeren var et meget streng 'militærisk' ældre mand, der sagde 'hvad er det dog for en hund at komme med' smiley
    .... man så ikke så mange Ruhårede Foxterriers til LP prøver smiley
    Min hund og jeg gjorde det så ganske godt og fik 93 point (ud af 100 mulige). Det var en førstepræmie. Vi vandt sågar klassen smiley
    Jeg blev tændt på det med konkurrencerne og kastede mig over LP2 smiley
    Så kast dig ud i det. Hvem ved måske får du en fed oplevelse smiley


  • #9   9. nov 2020 Min allerførste prøve var da jeg var 16 år, så det er lidt tid siden smiley det var i dch hvor programmet var mildt sagt noget anderledes end Idag, der var fx halsgivning med i c klassen kan jeg huske;) jeg kan ikke huske hvad placering vi fik, men jeg kan huske at jeg var langt den yngste, resten var helt voksne og mest mænd og jeg kan huske helhedsindtryk “føreren skal se op og nyde naturen” smiley det har jeg tænkt på siden hver eneste gang jeg har været afsted smiley

  • #11   9. nov 2020 Næ der er rundering smiley dengang stod vi med hunden på plads og den skulle så gø på kommando halse, dvs uden "hjælp" af gemt figurant smiley

  • #13   9. nov 2020 Stort set alle konkurrencer er eller bliver aflyst pga forsamlingsforbud.
    Men hvis du finder et stævne der bliver afholdt så prøv det. Begynder rally er altså meget nemt. Det sværeste er næsten at hunden skal være i snor. Se godt på din hund og hvordan den trives i miljøet. Sæt kravene ned og vær klar på at alt kan gå op i hat og briller pga stress, nerver og nyt miljø.
    Konkurrencer er alletiders barometer for hvordan din træning fungere og hvad i skal arbejde mere med. Og så er det sjovt og giver et godt mål med træningen


  • #14   9. nov 2020 Det er da fuldstændig individuelt om man synes begynder rally er nemt, man skal selvfølgelig kunne alle begynder skilte, men banens konstruktion kan da sagtens laves "udfordrende" end man lige er vant til, samt hunden skal sortere indtryk fra fremmede steder.

    Min sidste rally begynder prøve, var starten af banen svær, fra startskilt til første skilt, var der meget kort især med en stor hund, de første 2 skilte var sideskift, hvis ikke du fra start af havde fuld koncentration fra hundens side, ville man med sikkerhed skulle lave skiltene om, forbi de ikke lykkedes, og det skete sørme for os og mange andre den dag, bare lige for at konkludere at det ikke behøver være nemt, bare fordi det er begynder baner, men jeg giver dig helt ret, snoren er en ond satan i begynder banen, det er meget nemmere at lave sideskift, tysker og snurre rundt uden snor smiley


  • #16   9. nov 2020 Min første konkurrence med hunde var en afsluttende prøve på hvalpehold, så ikke en konkurrence jeg som sådan havde meldt mig til. Når jeg alligevel husker den prøve, skyldes det, at Sandy og jeg vandt, hvilket kom rigtig meget bag på trænerne. De havde haft flere pyreneerhunde til træning der, bl.a. sjovt nok begge Sandy's forældre, og var kommet frem til den konklusion at den slags hunde kunne ikke lære noget. Så derfor føltes det som stor succes smiley

    Og det har jeg så kunne trøste mig med efter nogle af de andre konkurrencer, hvor tingene absolut ikke et gået som ønsket. F.eks. en DKK klasse 2 hvor en del af græsplænen stod under vand, og Sandy ikke ville gå ud i vandet. Så i fri ved fod blev jeg dirigeret rundt i vandet, mens Sandy stod uden for og ventede på mig. Det gav selvfølgelig et 0, og vi endte da også med ikke at bestå overhovedet.

    Men tilbage til spørgsmålet, hvis du har et ønske om en dag at gå til prøve, så er det da bare at kaste sig ud i det og få lidt erfaring og forhåbentlig en god dag.


  • #17   9. nov 2020 Jamen ok så...
    JEG mener at begynder rally er meget nemt. Det mener jeg faktisk også om dch c klassen.
    Det er vel lavet nemt for at få flest muligt tændt på konkurrencer og det gør man jo ikke ved at skræmme nogen væk ved at det er for svært?!?
    Der er jo ingen der siger man skal gennemføre med maxpoint i sin første start.

    Rally Ekspert - Champion og DcH A klassen er svært og bestemt ikke noget man kommer sovende til. Men det er vel helt normalt at sværhedsgraden stiger jo højere man kommer op i klasserne.


  • #18   9. nov 2020 Mange tak for jeres svar, det er rart at høre jeres oplevelser smiley Jeg fik rigtigt blod på tanden og var klar til at melde til, da jeg opdagede at jeg slet ikke kan den dag alligevel haha! Så mega ærgerligt! Men så er jeg klar til næste gang der dukker noget op.

    Jeg synes egentlig også at rally begynder er nemt, og vi kan sagtens alle øvelserne og gå hele baner uden problemer herhjemme og på træningspladsen - det er mest det med om jeg kan overbevise min kære whippet om at udføre SÅ mange øvelser i træk uden belønning undervejs, når det er i et nyt miljø og jeg nok har lidt nerver på smiley
    Men der er jo kun én måde at finde ud af det på!


  • #19   10. nov 2020 AG - præcis: Fx skal DcHs C-klasse være nem. Det er jo en ny hundeførers første møde med DcH programmet. Det skal jo ikke skræmme nogen væk; det skal give dem blod på tanden for at fortsætte.
    Vi har lige haft holdt en lokal konkurrence for vores C-hunde (alle corona-restriktioner overholdt). Vi havde 5 til prøve. For de 3 var det var deres første møde med en konkurrence - ever. De havde en virkelig dejlig formiddag og virkede rimelig hooked på at prøve det igen smiley


Kommentér på:
Den første konkurrence

Annonce