{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.354 visninger | Oprettet:

forviret ang kupere øre.. {{forumTopicSubject}}

jeg er altså blevet lidt forviret... det er jo ulovlig at gøre det i dk, det er der jo nok en grund til, men forstår så ikke hvorfor der stadig er hunde der har det.. ja ved godt man bare tager til udlandet, men hvorfor gør folk det, der er ligesom en grund til at det er ulovlig... og ja ved godt at det også har noget at gøre med hundekamp, men sådan noget laver vi da ikke... vel... så derfor forstår jeg ikke folk lader deres hunds øre kuper...
der er også mange her inde vis hunde har det.... hvorfor... jeg syntes virkelig det er synd, og faktisk ikke spor kønt.. så forstår ikke hvorfor man gør det....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix en lampe 620 kr.
  • Opsætning af stikkontakt til vaskemaskine 500 kr.
  • Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  forviret ang kupere øre..
  • #1   1. aug 2007 Man må godt importere ørekuperede hunde, så længe kuperingen er lavet i lande hvor det er lovligt...

• #2   1. aug 2007 Det er ikke ulovligt at eje en der er ørekuperet HVIS ørekuperingen er sket i et land hvor det er lovligt..

Plus der kan jo være sket noget med ørene der gjorde at de skulel kuperes, så er det også lovligt..

Men ja, jeg er imod ørekupering, jeg kan simpelthen ikke se det flotte i det.. Hunden ser efter min mening ikke mere barsk ud, tvært imod, for mig ligner det en mishandling

• #3   1. aug 2007 ved godt det ikke er ulovlig at eje en hund der har det.. men forstår ikke hvorfor folk tager en tur til udlandet for at få det gjort.... og kunne da godt tænke mig at høre deres forklaring...

• #4   1. aug 2007 Pernille, man må ikke tage sin dansk-fødte hvalp med til udlandet og ørekupere den. Man må kun ørekupere hvalpe der er født i lande hvor det er lovligt at kupere.

• #5   1. aug 2007 men der er jo stadig folk der tager deres dansk fødte hund med og får det lavet...

• #6   1. aug 2007 Pernille: Jeg giver dig ret. Jeg synes også det er forkert at ændre på hundens udseende (øre- eller hale- kupering) Jeg forstår heller ikke hvorfor folk gør det?
    Så jeg er lige med på en lytter, hvis nogen svarer.

• #7   1. aug 2007 hunden er skabt som den er, det skal vi ikke lave om på.. der er en´grund til at de har deres øre.. og undskyld men det ser bestem ikke kønt ud... men det er jo så min mening...

• #8   1. aug 2007 Pernille, jamen det gør det ikke mere lovligt..

• #9   1. aug 2007 Du er ikke den eneste.
    Bedøver de egentlig inden de gør det? Ellers må det da gøre vildt ondt, det er da synd?

• #10   1. aug 2007 Jeg skriver ikek at det ER mishandling, jeg skriver det LIGNER en mishandling, altså at ejern har været ond mod hunden

• #11   1. aug 2007 ov ja camilla den havde jeg faktisk ikke lige tænkt over, det med kommunikation... fed grund til at svare folk der gør det.... men om det hjælper, tror jeg næppe....

• #12   1. aug 2007 Jamen Nihcole: Der er jo en grund til at en hund ser ud som den gør. Altså hvis man ikke synes om en hund, bare pga. dens ører? Så mener jeg man skal finde en anden race som man kan forlige sig med.
    Min kammerat vil have en rottweiler og han vil til Tyskland for at få halen kuperet - helt ærligt jeg synes det er enormt forkert.

• #13   1. aug 2007 Jeg er imod det.
    Ville ikke gøre det. Men når det er sagt så ser det flottere ud på nogen racer end andre....

F.eks Dobermann bliver flot.. Er lige så flot uden dog...

Cane Corso bliver underlig at se på, da det nærmest er hele øret der bliver skåret af...

• #14   1. aug 2007 hvad har øre kupering med hunde kampe at gøre ??
    bare fordi jeg er nysgerrig ??

• #15   1. aug 2007 Synes det ser rigtig godt ud til nogle racer... ville dog aldrig selv vælge at kupere min hund...

• #16   1. aug 2007 Jeg kan forstå hvorfor de gør det på haler ved jagthund, det er både for ikke at skræme vildet og for at de ikke skader deres hale i budsskaset...

* Bulldog Fever * - nej du tager ikke fejl, det er også ulovligt i tyskland

• #17   1. aug 2007 martin.. i hundekampe bider de jo i hinandens øre, det er jo tit derfor de kuper... ved at det er en af grundene til at man kuper... men der er da vel ingen i dk der laver hundekamp... vel...

• #18   1. aug 2007 Nichole • Det bliver fedt, Ikk'Å ? •

Mig ?!

• #19   1. aug 2007 Jeg kan ikke se problemet i det, så længe det foregår under bedøvelse, og under kliniske og professionelle forhold.
    Jeg synes det er ret flot til visse hunderacer. Må indrømme, at en amstaff virkelig er lækker at se på, når den har ørerne kuperet. Det fremhæver dens muskulatur på halsen. Men dét er jo smag og behag.

• #20   1. aug 2007 jeg er bestemt ikk imod det . .

det er FLOT til en Amstaff, Dobbermann og Boxer . .
    og hvis jeg skal eje en af følgende racer i fremtiden bliver de kuperet . .

men dog fra udlandet hvor den bliver født og bliver kuperet osv . .

det er ikke ulovligt at købe en hund fra udlandet der er kuperet . .

• #21   1. aug 2007 Nichole • Det bliver fedt, Ikk'Å ? • - jeg er imod det på alle racer.. Jeg kan gå med til man taper ørene op, men ikke at skærer dem af

• #22   1. aug 2007 bulldog... ved det... men det indrømmer de jo ikke.... så den er mere ment sådan lidt led.... griner....

• #23   1. aug 2007
    * Bulldog Fever *

jep jep der er der det er sådan tråden starter
    kig op

• #24   1. aug 2007 * Bulldog Fever *

jamen du er da tilgivet der skal mere til at slå mig ud

• #25   1. aug 2007 * Bulldog Fever *

helt ok det kan smutte for os alle en gange imellem vi er jo kun mennesker

• #26   1. aug 2007 Jeg håber det er løgn med at der forgår kupering af hundeører fordi deres ørestilling er forkert i forhold til en udstillingskonkurrence???!!!
    Så skal det dommersystem laves om! Der er en GRUND til at der er ulovligt!

• #27   1. aug 2007 eeeeh Joan ?! .

det er ikk ulovligt at importere en kuperet hund hjem og udstille den ?! .

Tror ikke jeg lige forstår hvad du mener med det indlæg .

• #28   1. aug 2007 Joan, næh systemet skal ikke laves om, man skal bare lade være med at avle på hunde der ikke har den korrekte ørestilling i forhold til racestandarden.. Standarden er der jo for en grund og det er jo den dommerstanden forholder sig til.

• #29   1. aug 2007 så engang noget på animal planet hvor nogle unge mennesker havde bundet elestikker på hundens øre, rigtig mange, og meget stramt, da den så havde gået med det et stk tid, klippede de ørene af den, med en helt alm køkken saks... total grotesk, desvære var de unge ikke gamle nok til at blive straffet, så det blev deres far i stedet.. men hvad fanden tænker de på når de gør sådan noget...... de skulle squ selv prøve det...

• #30   1. aug 2007 Skiilotte: Jeg ved godt det er lovligt at importere en hund som har kuperet ører. Jeg mener at hvis man køber en hund, for at ændre dens ører eller hale, for at vinde en konkurrence - så mener jeg det er forkert! Jeg mener det er forkert ligemeget hvad! Jeg vil give Mie ret i at man skal avle på de hunde som har de ører som nogle folk åbenbart vil ha´. Så det gør racen endnu pænere/bedre.

• #31   1. aug 2007 Pernille: Gud hvor frygtligt! AD, de små møgunger de skulle selv prøve at få deres øre gjort smarte!

• #32   1. aug 2007 Sunes det er dobbelt moralsk og forkasteligt at man godt må udstille en ørekuperet hund hvis det er gjort lovligt i hjemlandet, på den måde får man aldrig sat en stopper for det... det har været forbudt, længere tid at ørekupere end at hale kupere, men det er forbudt at udstille en halekuperet hund, også selvom det er gjort lovligt i hjemlandet.... derfor er der ingen steder i europa man længere halekupere ( med undtagelse af de før nævnte jagt racer ) og selv i USA er de begyndt at undlade at kupere enkelte kuld, hvis de vil eksportere hvalpe til EU...

Derfor er der kun én vej og det er at forbyde at man udstiller ørekuperede hunde, og her skulle DKK have været konsekvente for LÆNGE siden...
    En hund ER pænere med de øre den er født med, det er kun et spørgsmål om at man skal vænne sig til det nye *look*... som da man stoppede med at halekupere Rottweileren...

Bare min ydmyge mening...

• #33   1. aug 2007 Joan - når du parrer to hunde der måske har kuperet øre så får de altså normale øre som de skal have ?! . .

og det er ulovligt at købe en hund og efter kupere den og udstille den . .

det må man ikke ?! . såå kan ikke se problemet . .

• #34   1. aug 2007 lea.. ja det var i et af de pogrammer med dyrepolitiet, med det er ved at være 2-3 år såden jeg så det.. men de viser jo så meget andet, så om der ik kommer noget med det igen... det er forkasteligt... ser tit det pogram, bliver ked af at se det ver gang, men kan nu ikke lade være med det... og bliver så så varm inden i når det lykkes dem at rede nogle dyr...

• #35   1. aug 2007 Skiilotte: Fint med mig, hvis det er ulovligt at udstille en hund som har kuperet ører eller hale. Men det skulle være gjort for meget længe siden!

Og æh, så ved jeg godt at hvis man parrer to hunde med kuperede ører, at så får ungerne normale ører... Jeg tror du har misforstået hvad jeg har skrevet, eller også har jeg ikke været præcis i mine formuleringer smiley

• #36   1. aug 2007 Skiilotte: point taken, jeg kan godt se at min formulering ovenfor er misforstående. Men min holdning er at man ikke skal ændre sin hund ved at klippe, skære osv. i den, bare for at den skal blive kønnere i nogen mennskers opfattelse.

• #39   1. aug 2007 Joan: man kan jo ikke avle sig frem til øre der ligner kuperet øre

• #40   1. aug 2007 DFFD: men må du udstille den i dk - hvis den nu kun er ørekuperet og ikke halekuperet ?? normal må den jo gerne udstilles i dk hvis den komemr fra et land hvor det er lovligt, men må du også hvis hunden er dansk født, men kuperet i et land hvor det er lovligt

• #43   1. aug 2007 DFFD: netop man kan ikke avle sig frem til noget der tilnærmelsesvis ligner kuperet øre - desuden, så skifter "moden" også der indefor.
    Jeg synes det er smukt, til nogen racer (minus den hvor øret er helt fjernet), men ville aldrig selv eje en hund der har fået det gjort ... men kan sagtens sukke over en boxerhan, med smukt kuperet øre.

Dog så jeg noget til verdens udstillingen i Polen, som skuffede mig en del. I de 30 min jeg opholdte mig ved dobermann ringen, for at vente på et katalog, der så jeg flere dobermann med forskellige ting tapet ind på indersiden af øret, for at holde, de meget højt kuperet øre oppe - der synes jeg godt nok at det falder kraftigti til jorden. Jeg er helt ok med at de skal tapes op men de heler og stivner - men kan de ikke holde sig selv når hunden er voksen, så er der altså noget galt med "moden" og man bør overveje at kupere korter.

• #44   1. aug 2007 DFFD: ja - jeg ved godt at så længe at hunden har sin hale og ørerne er kuperet i et lovligt land, så er alt ok - var bare i tvivl om den også skulle være født i det land, men det skal den så.
    Synes dog det er noget dobbelmoralsk at det er ok at klippe øre af, men ikke halen - ørerne har trods alt være forbudt længere tid

• #46   1. aug 2007 DFFD: jeg har tjekket dine hunde - det er en flok smukke hunde ;O)

hvad med udstilling - vil dommerne helst se høje kuperinger eller er det mere ejernes ønske ??

ved boxer se vi også mere og mere at de høje kuperinger vinder frem, med de problemer der nu følger med

• #48   2. aug 2007 DFFD: ok - takker for din tålmodighed med spørge jørgen her ;O)

• #50   2. aug 2007 DFFD: helt enig - man kan respektere folk som har en anden mening, hvis den mening er dannet ud fra de korrekte informationer. Vil også give dig ret i at nogel hunde er så specielt avlet anatomisk, at det for hunden, til enhver tid, ville være rarer at leve med kuperet øre. Det er lidt som om at hvis bare hunden se sådan ud, når den bliver født, så gør det ikke noget at dne ikke kan løbe og lege, pga den ikke rigtig kan få luft.

-ud over at jeg mener at man skal overholde de regler der nu er, så er min bekymrig, for hunde med kuperet øre, at de måske har fantom smerter - det kan man jo aldrig vide - Det er jo noget rigtig træls noget - mennesker der er amputeret, kan jo have store problemer med det. Men ang hunde så finder vi jo aldrig ud af om det faktisk er et problem for dem.

Jeg høre fra de opdrætter, som har haft kuperet hvlape, at hvalpene ikke ser ud til at være generet af det - og det tror jeg på, da det er mennesker jeg har stor tillid til, men jeg synes det er mærkeligt at de ikke er generet af det i leg med hinanden. Men igen, så fatter jeg heller ikke at en tæve som lige har fået kejsersnit, gerne ammer sine hvalpe, på trods af at de bokser rundt i såret

• #52   2. aug 2007 DFFD: du siger noget med det med knogle - har slet ikke tænkt på at den kan have en betydning for fantomsmerter

surt at dine øre ikke holdte formen - skal de laves om ??

• #54   2. aug 2007 Der bliver desværre udført hundekampe i DK....

• #55   2. aug 2007 ser nu ingen grund til at man skal kalde en ørekupret hund for taberhund, kamphund eller andet.
    -Ej heller ejeren.

For er det gjordt ordentligt og hos en ordentlig læge, er det helt fint med mig.
    Og jeg syntes til nogle racer er det bare pænere med øre / hale kupering.
    F.eks Dobermannen, den ser helt forkert ud, uden kupering.

• #56   2. aug 2007 ja desværre, en jeg kender i Haderslev ha en bullterrier der tidligere har været brugt som kamphund, så hun blvier nødt til at være over den konstant, og hun må ikke lege voldsomt med ham, da han så kan finde på at bide lidt hårere end hvis det var legebid.. (af samme grund er det kun hende der lege med ham)

Men ellers er han blevet en sød og rar hund der ikke gør nogen fortræd smiley

• #59   5. aug 2007 Er bestemt ikke imod.
    Synes en Dobermann er så fantastisk flot med øre og halekupering, mens den bare ligner en meget høj gravhung uden (ikke at jeg har noget imod gravhunde, den ska bare ikke være i stor størrelse ;b) ..
    Hvis det er gjort ordentligt ser jeg ingenting i vejen med det.
    Og hvis det skal være lovligt at kupere halerne på jagthunde, bare fordi der er nogen fjolser (undskyld mig) der synes det er fedt at gå på jagt med dem, hvorfor skal det så ikke være lovligt ved andre hunde.
    Synes da det er bedre at det faktisk er for at gøre sin hund flot.

Kommentér på:
forviret ang kupere øre..

Annonce