Juletræstræning Juletræstræning
Halløj, nu er det mig igen .
Jeres bedste redskaber til at træne en hund (hvalp/teenager på 8 mdr) til at juletræet er kun til at kigge på? (Han synes det er VILDT SPÆNDENDE)
Der er pejsegitter rundt om, men det kan man sagtens flytte, hvis han vil.
Han forstår et nej, men er bestemt ikke særlig lydig så pt står jeg nærmest permanent ved juletræet og belønner når han bare kigger og belønner når han går væk fra træet og belønner når han ligger sig ved træet..... men der kan jeg jo ikke stå hele juleaften
Vi er generelt ikke så dygtige til at træne hunden i det, den ikke må som i, vi mangler liiiidt evner indenfor hundetræning og hundesprog.
Så jeres bedste råd/tips, gerne meget specifikt, til hvordan vi får trænet ham til at lade træer være?
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 517 Svar: 12.565
Fristelsen går jo ikke væk, og han skal holde sig fra den hele tiden.
Victoria Stillwell har en del videoer, hvor hun bruger det til at sætte fysiske grænser for hundene på en forståelig men meget tydelig måde - prøv fx. at se den her: https://www.youtube.com/watch?v=jV8Un6Jd54M
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.282
okt 2020
Følger: 10 Emner: 4 Svar: 15
Bodil
Jamen.. han FORSTÅR godt et nej, men han finder i høj grad mere værdi i juletræet end vores nej
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 188 Svar: 10.570
Hvis ikke, så giv ham lov til det, for det bliver jo ved med at være virkelig interessant hvis ikke han har fået lov til det, samt at du står og vogter over træet.
jan 2019
Jeg har endnu aldrig mødt en hund som ikke fatter et bestemt og ment nej!
okt 2020
Okay, det prøver vi på
Isabella
Jamen træets grene bider han i Og trækker i og så lægger han sig HELT ind under træet, skubber og mosler rundt underbdet, så det er ved at vælte.
Min bedste måde at beskrive det på: han ser det som et stort legetøj
okt 2020
Hvordan lærer man hunden et “bestemt nej”, uden der er godbidder i det?
For det er som Isabella siger det... han forstår et nej, for han stopper sin adfærd.... indtil han begynder igen lidt efter
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 8.019
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
Jeg ville sætte mig i sofaen med de lækres godbidder og så fjerne gitter. Når den så kigger på træet ville jeg sige dens navn og nej, når den så kigger på dig efter nej siger du dygtig og så kalde på den. Kommer sen ikke første gang, rejser du dig viser den godbidden og siger her/kom og går over til sofaen. Der må ikke være vild på styr omkring træet. Og sådan forsætter i med at træne at træet ikk er sjovt.
Og det handler om timeningen i nej og du opfanger det sekund unghunden stopper op og så få den rost. (Derfor elsker jeg at bruge klikker)
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.784
Forebyggelse frem for symptombehandling.
Hvis jeg havde en hund, der reagerede på den slags, ville jeg sætte træet op udenfor og arbejde rundt om det, indtil det er ligemeget. Ligesom man gør med fx støvsuger, hvis hunden reagerer på denne (desensibilisering).
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.920
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 517 Svar: 12.565
Men mit ahah betyder "stop det, du er i gang med" - dvs. det har ikke nødvendigvis en langtidsvirkning, og det er derfor, jeg ville bruge bodyblock i sådan en situation her.
For mig svarer det lidt til, at jeg har tabt et glas på køkkengulvet, så der er glasskår overalt.
Så skal hundene UD af køkkenet, og de skal blive ude (og nej, døren kan ikke lukkes)
Der bruger jeg også bodyblock, og det skal respekteres, indtil man bliver "inviteret" ind igen.
Det er meget meget få situationer, jeg vælger at bruge det i - men netop det med, at have front imod og stå fast, det er noget, som de genkender og respekterer instinktivt.
Hvis jeg var på forkant, og troede det ville kunne blive et problem, kunne jeg også sagtens finde på at bruge Malenes metode, inden jeg tog træet ind i huset.
Men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke ville gide flytte mit pyntede juletræ ud i haven i regnvejret, for at kunne komme til at træne det efterfølgende.
Ps... glæder mig da vildt til at skulle sætte juletræet op nu her - med en 3,5 måneders hundehvalp i huset. Glæder mig endnu mere, til gaverne bliver lagt under
jan 2019
Jeg er ikke tilhænger af at “lære” hunden et nej
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.920
okt 2020
Jeg fylder lommen med pølsestykker og bodyblock. Vi har allerede trænet siden i går eftermiddags, og det siver langsomt ind, men har ikke brugt bodyblock endnu.
Og så håber jeg vi er rimeligt i Mål juleaften, hvor lommen yderligere fyldes med rå slagterben. Så håber jeg vi kan komme igennem gaverne rimeligt fredeligt ??
okt 2020
okt 2020
Må nok ligge det i fryseren i stedet??
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Her er der også en 8 måneders teenager som synes især lyskæden på træet er utroligt lækker at hive ud og bide i. Hun har set træet hos mine forældre en enkelt gang og så skal vi hjem til julen d. 23., så der er ikke ligefrem nogen tilvænningsperiode.
Det er jo svært fordi hunde er forskellige og du må til at regne ud hvad der virker på lige præcis din hund. Jeg kan sagtens brøle et nej i hovedet på min hund og meget bestemt læne mig over hende, men det påvirker hende ikke synderligt og hun flintrer da efter hvad end hun vil 2 minutter efter. Hun ville på ingen måde blive så påvirket at hun holder sig fra området i flere dage.
Så her må det fx være noget med at tage en snor på hvis hun ikke kan lade det være, og selvfølgelig samtidig fortælle hende det er no go at udfordre juletræet til kamp. Det skal bestemt ikke forstås som om jeg ikke er tilhænger af at sætte tydelige og konsekvente grænser for hunden, men jeg ville nok kigge på hvad der virkede for din hund og så simpelthen bare fysisk forhindre den i at more sig med det.
Og så øver vi masser af selvkontrol ved siden af
Juletræstræning