849 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Berit Prebensen
Berit Prebensen
Følger: 10 Emner: 4 Svar: 15

Juletræstræning Juletræstræning

Halløj, nu er det mig igen .

Jeres bedste redskaber til at træne en hund (hvalp/teenager på 8 mdr) til at juletræet er kun til at kigge på? (Han synes det er VILDT SPÆNDENDE)
Der er pejsegitter rundt om, men det kan man sagtens flytte, hvis han vil.

Han forstår et nej, men er bestemt ikke særlig lydig smiley så pt står jeg nærmest permanent ved juletræet og belønner når han bare kigger og belønner når han går væk fra træet og belønner når han ligger sig ved træet..... men der kan jeg jo ikke stå hele juleaften smiley

Vi er generelt ikke så dygtige til at træne hunden i det, den ikke må smiley som i, vi mangler liiiidt evner indenfor hundetræning og hundesprog.

Så jeres bedste råd/tips, gerne meget specifikt, til hvordan vi får trænet ham til at lade træer være?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rep. af udendørs vandhane 1.000 kr.
  • Ophængning af 2 stk. 40t tv på væg(beton) 699 kr.
  • Montering af vægreol (L:80 B: 22: H: 142) 600 kr.
  • Håndvaskrør skal skiftes ud 1.500 kr.
  • Dishwasher not working 900 kr.
  • Handyman 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Juletræstræning
  • #1   20. dec 2020 Jeg tror faktisk, jeg ville bruge "bodyblock" istedet for nej.
    Fristelsen går jo ikke væk, og han skal holde sig fra den hele tiden.

Victoria Stillwell har en del videoer, hvor hun bruger det til at sætte fysiske grænser for hundene på en forståelig men meget tydelig måde - prøv fx. at se den her: https://www.youtube.com/watch?v=jV8Un6Jd54M

• #2   20. dec 2020 Jeg siger såmen bare nej så hunden forstår det;) kort kontant og bestemt nej! Det forstår alle hunde uden at de behøver at lære det smiley

• #3   20. dec 2020 Body Block... spændende, det vil jeg læse mere om. smiley Måske det er vejen frem

Bodil
    Jamen.. han FORSTÅR godt et nej, men han finder i høj grad mere værdi i juletræet end vores nej smiley

• #4   20. dec 2020 Har han fået lov til at snuse og undersøge det da i tog det ind?
    Hvis ikke, så giv ham lov til det, for det bliver jo ved med at være virkelig interessant hvis ikke han har fået lov til det, samt at du står og vogter over træet.

• #6   20. dec 2020 Så bruger du ikke nej rigtigt;) et nej er et forbud, ikke et “vil du ikke godt lade være lille hund” nej er et bestemt fast nej, ikke et “du får en anden godbid hvis du lader være med at tage den her” smiley
    Jeg har endnu aldrig mødt en hund som ikke fatter et bestemt og ment nej!

• #7   20. dec 2020 Anni
    Okay, det prøver vi på smiley det har vi ikke gjort endnu

Isabella
    Jamen træets grene bider han i Og trækker i og så lægger han sig HELT ind under træet, skubber og mosler rundt underbdet, så det er ved at vælte.
    Min bedste måde at beskrive det på: han ser det som et stort legetøj

• #9   20. dec 2020 Bodil

Hvordan lærer man hunden et “bestemt nej”, uden der er godbidder i det?

For det er som Isabella siger det... han forstår et nej, for han stopper sin adfærd.... indtil han begynder igen lidt efter smiley

• #11   20. dec 2020 Nej virker her, når vi er i rummet, men når vi ikke er i rummet, så er vores juletræ hegnet ind med komposthegn, ellers er jeg sikker på at Daisy, teenager på 8 måneder nok skal sørge for, at der hverken er pynt eller grene tilbage smiley

• #12   21. dec 2020 Har i sæt pynt på og er det der fanger den eller er det selve træet??

Jeg ville sætte mig i sofaen med de lækres godbidder og så fjerne gitter. Når den så kigger på træet ville jeg sige dens navn og nej, når den så kigger på dig efter nej siger du dygtig og så kalde på den. Kommer sen ikke første gang, rejser du dig viser den godbidden og siger her/kom og går over til sofaen. Der må ikke være vild på styr omkring træet. Og sådan forsætter i med at træne at træet ikk er sjovt.

Og det handler om timeningen i nej og du opfanger det sekund unghunden stopper op og så få den rost. (Derfor elsker jeg at bruge klikker)

• #13   21. dec 2020 Man præsenterer hund for træet, før man tager det ind og pynter det. Det er jo bare ligesom alle andre ting i huset. Hunden skal vide de er der, og at de ikke betyder noget særligt.
    Forebyggelse frem for symptombehandling.

Hvis jeg havde en hund, der reagerede på den slags, ville jeg sætte træet op udenfor og arbejde rundt om det, indtil det er ligemeget. Ligesom man gør med fx støvsuger, hvis hunden reagerer på denne (desensibilisering).

• #14   21. dec 2020 Bodyblock er meget effektivt smiley

• #16   21. dec 2020 Mit forbudssignal (jeg bruger så ahah istedet for nej) er indlært ligesom et hvilket som helst andet signal - så jeg kan sige det stille og roligt, og forvente at det bliver efterlevet. Det er ikke en høj skarp lyd, som forskrækker hunden, så den adlyder instinktivt uden forudgående indlæring smiley

Men mit ahah betyder "stop det, du er i gang med" - dvs. det har ikke nødvendigvis en langtidsvirkning, og det er derfor, jeg ville bruge bodyblock i sådan en situation her.
    For mig svarer det lidt til, at jeg har tabt et glas på køkkengulvet, så der er glasskår overalt.
    Så skal hundene UD af køkkenet, og de skal blive ude (og nej, døren kan ikke lukkes)
    Der bruger jeg også bodyblock, og det skal respekteres, indtil man bliver "inviteret" ind igen.
    Det er meget meget få situationer, jeg vælger at bruge det i - men netop det med, at have front imod og stå fast, det er noget, som de genkender og respekterer instinktivt.

Hvis jeg var på forkant, og troede det ville kunne blive et problem, kunne jeg også sagtens finde på at bruge Malenes metode, inden jeg tog træet ind i huset.
    Men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke ville gide flytte mit pyntede juletræ ud i haven i regnvejret, for at kunne komme til at træne det efterfølgende. smiley

Ps... glæder mig da vildt til at skulle sætte juletræet op nu her - med en 3,5 måneders hundehvalp i huset. Glæder mig endnu mere, til gaverne bliver lagt under smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #17   21. dec 2020 #9 et bestemt nej er et nej hunden er klar over menes alvorligt smiley dvs marker med kropssprog og stemme at det her vil jeg simpelthen ikke have du rører! Jeg stiller mig foran og brøler nej! Højt, bestemt og kontant! Ikke nej lille ven det må du sandelig ikke! Et nej bruges ikke ret tit hos mig, men når det bruges, så mener jeg det og mit kropssprog fortæller hunden at det der mener hun sku den gamle!
    Jeg er ikke tilhænger af at “lære” hunden et nej smiley i min verden giver det ikke mening, det er en “kommando” som er alt for let for hunden at fravælge, alt for meget er meget mere interesant for hunden end en luset godbid smiley

• #18   21. dec 2020 Jeg tænker det, man som ny hundeejer især skal tænke på, er, at hundes sprog først og fremmest er kropssprog, så TS du må op af stolen og interagere med hunden kropsligt. Du kan tale til den imens, som Bodil skriver, men det er især kropssproget, hunde reagerer på:)

• #19   21. dec 2020 Der er ikke pynt på det endnu smiley

Jeg fylder lommen med pølsestykker og bodyblock. Vi har allerede trænet siden i går eftermiddags, og det siver langsomt ind, men har ikke brugt bodyblock endnu.

Og så håber jeg vi er rimeligt i Mål juleaften, hvor lommen yderligere fyldes med rå slagterben. Så håber jeg vi kan komme igennem gaverne rimeligt fredeligt ??

• #20   21. dec 2020 Tak for hjælpen smiley

• #23   21. dec 2020 Isabella

Må nok ligge det i fryseren i stedet??

• #24   21. dec 2020 Åh nej jeg havde slet ikke tænkt på at der skal gaver under træet på et tidspunkt smiley smiley Og papir... og flagrende bånd...

Her er der også en 8 måneders teenager som synes især lyskæden på træet er utroligt lækker at hive ud og bide i. Hun har set træet hos mine forældre en enkelt gang og så skal vi hjem til julen d. 23., så der er ikke ligefrem nogen tilvænningsperiode.

Det er jo svært fordi hunde er forskellige og du må til at regne ud hvad der virker på lige præcis din hund. Jeg kan sagtens brøle et nej i hovedet på min hund og meget bestemt læne mig over hende, men det påvirker hende ikke synderligt og hun flintrer da efter hvad end hun vil 2 minutter efter. Hun ville på ingen måde blive så påvirket at hun holder sig fra området i flere dage.

Så her må det fx være noget med at tage en snor på hvis hun ikke kan lade det være, og selvfølgelig samtidig fortælle hende det er no go at udfordre juletræet til kamp. Det skal bestemt ikke forstås som om jeg ikke er tilhænger af at sætte tydelige og konsekvente grænser for hunden, men jeg ville nok kigge på hvad der virkede for din hund og så simpelthen bare fysisk forhindre den i at more sig med det.
    Og så øver vi masser af selvkontrol ved siden af smiley

Kommentér på:
Juletræstræning

Annonce