{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.535 visninger | Oprettet:

Hvalpe bideri, ulvetime og piv {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Ret ny hvalpeejer til lille Sveske, en sort mops, på knap 9 uger. Så det er vigtigt for mig at understrege at jeg altså ikke har en forventning om at hun i NOGET omfang er i stand til at forstå og have lært noget af det jeg spørger til. Mine spørgmål er udelukkende min tvivl om hvilken tilgang der er bedst, da jeg gerne vil gøre det rigtigt.

Fra starten har hun været en tryg lille pige, vi har lynhurtigt knyttet bånd, og hun har ikke været ked eller utryg nogen af nætterne. De første 2-3 døgn brugte vi kun på at lære hinanden at kende. Jeg føler jeg har en rigtig god fornemmelse af hende, men der er nogle ting jeg er i tvivl om, jeg overtænker det sikkert smiley

Som alle hvalpe napper hun, og hun har også “udbrud” hvor hun bliver meget vild og bider meget og hårdt. Det skal hun jo ikke - men jeg er i tvivl om hvordan jeg bedst håndtere det. Jeg gør hende selvfølgelig ikke ondt, eller irettesætter, jeg forsøger at distrahere med legetøj, gnaveben og godbidder samt rose den rette adfærd. Men det virker ikke, og jeg er i tvivl om jeg så skal “fjerne” hende til hun er kølet ned, fx over i hvalpegården? Den skal jo ikke være en straf...... hendes “udbrud” tror jeg også er møntet meget på hendes ønske om min opmærksomhed, og jeg vil gerne udstråle at det altså ikke er vejen frem.

Og nu vi er ved hvalpegården, den er fra starten gjort til “Disneyland” med alle de lækre ting og hendes elskede transportkasse. Jeg har tre børn, 3-8, de er meget dygtige, men jeg har brug for ofte at sætte hende et sikkert sted. Jeg er altid så hun kan se mig! Hun hygger sig det meste af tiden og er som sagt en tryg hund, vi har kun brugt den i 2-3 dage nu til formålet, hun har altså aldrig været stresset/angst deri, men hun vil jo nogle gange rigtig gerne ud/op til mig, og piver. Jeg aflæser det tydeligt som frustration og utålmodighed fra hende. Meget “kig så på mig, kiiiig nuuuuu, KIG”, jeg ignorerer hende totalt imens. Men, jeg tænker at det er vigtigt hun ikke oplever at det virker, så jeg venter til hun er stille og lige “trækker vejret” i fx 10 sek, roser og tager op, men der kan jo godt gå nogle minutter før hun stopper. Og jeg synes det er rigtig svært at vide om det er “okay”? Jeg tænker det også som alenehjemmetræning, noget der kommer til at være meget begrænset til måske en times tid i hverdagene (når hun er klar).

Hun kommer også i ulvetimen hen ad aftenen, og jeg er egentlig kommet frem til at jeg tror hun er overtræt, der er meget aktivitet i huset 18-20 pga puttetid af børnene, sådan er det jo. alle forsøg på en lille bitte gåtur, søge/lugte leg mm går i kage. Jeg vil også gerne vise hende hvad vores rytme er, og om aftenen slapper vi af, og der er ikke noget vi skal. Igen, er det ok at være vedholdne der? Jeg tænke det er vigtigt det er forudsigeligt for hende.

Vi tager alle hensyn til hende, og jeg er meget bevidst omkring at hun er meget lille! De “krav” jeg stiller til hende føler jeg er ok, men jeg vil gerne føre dem korrekt ud i livet, de vil jo netop være meget ikke-ok hvis jeg ikke sendte hende et klart signal om hvordan det skal være, hun skal jo lære vores virkelighed at kende. Og selvom hun er lille, er det nu hun er modtagelig, og jeg vil ikke skabe en masse dårlige vaner vi så skal slippe af med bagefter.

Det blev lidt langt, beklager! Jeg vil igen nævne at alt det ikke er noget der fylder alt, det meste af dagen bruger vi på at hygge os, sove lur på mit skød og spise godbidder og tisse i haven smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe bideri, ulvetime og piv
  • #1   5. jan 2021 Tillykke med hvalpen smiley

    Du har 3 små børn? Har du taget dem op, når de har bedt om det? Eller har du ignoreret dem, ventet 10 sekunder og så taget dem op? smiley

    Helt som med børn, skal man finde balancen mellem at give efter for alle krav/ønsker, og at give tilstrækkelig nærhed og tryghed. Hvis det er lykkedes dig med børnene, så tænker jeg at det også kan lykkes med hunden.

    I forhold til ulvetimen, så forstår jeg ikke at det er noget man vil fratage hunden. Det er fuldstændig normalt, og det er hundens måde at komme ud med noget ballade og livsglæde smiley Ja, det kan være virkelig uhensigtsmæssigt, men det må man komme igennem på bedste vis. Ulvetimen plejer at begrænse sig til 15-30 minutter, og det bedste råd er, at man giver hunden den opmærksomhed, som den kræver.

    Når det nu passer så dårligt med puttetid for børnene, så sørg for at lege og hygge med hunden inden ungerne puttes, og når de er puttet, er det legetid med hvalpen. Så vil det givetvis kunne lykkes at rykke ulvetimen til ungerne er puttet. Og så er ulvetimen jeres hyggetid sammen.


  • #2   5. jan 2021 Ajjj hvor er hun skøn, tillykke med hende.

  • #3   5. jan 2021 Du lyder helt på rette spor og er enig med A

    Jeg havde brug for at skubbe Zivas ulvetime, hvis jeg var i gang med noget med studiegruppen da hun var en bette hvalp. Mit bedste råd er købe tørret oksestruber (alle steder men fx Maxizoo) og fylde dem med blendet rester fra aftensmaden, dåser med vådfoder eller hendes tørfoder med vand. Frys dem ned og mærk glæden ved at kunne bestille 20 minutters taktisk fred.
    Der kan også bruges Kong og andet legetøj.


  • #4   5. jan 2021 Hej A med bomstærk og tykke (ved ikke om der er en måde at svare med direkte, jeg er ret ny på siden) smiley

    Jeg har faktisk tænkt rigtig meget over de ting du skriver, og jeg har også undersøgt og læst rigtig meget om emnet. Både her på siden, men også hos diverse hundetrænere mm. Og jeg er derigennem blevet bevidst om netop ikke at behandle hende som en (menneske)baby, jeg vil gerne være konsekvent overfor hende, så hun kan gennemskue hvad man må/ikke må. Fx vil jeg ikke lade hende bide i mine fingre en gang imellem, det er gnaveben og legetøj til smiley Jeg tager hende meget op når hun vil, når hun ønsker opmærksomhed giver jeg hende det. Hun er bestemt ikke forsømt!

    Du skal endelig ikke misforstå mig, jeg giver hende rigtig meget opmærksomhed hele dagen, vi leger og putter og træner og hygger. De scenarier jeg beskriver er en lille bitte brøkdel af vores dage, og det er i det store billede ganske få krav og “problemer” vi har.

    Op til puttetid bliver hun leget med, hun er sammen med os, og min mand eller jeg er hos hende, børnene er vilde med hende, hun er virkelig centrum i huset.

    Jeg vil bestemt ikke fratage hende noget, men jeg oplever overhovedet ikke at hun selv “hygger” sig, hun tonser rundt, napper og “hænger i gardinerne” og bider i alt der ikke skal bides i... At lege med hende gør det bestemt ikke bedre, det hidser hende faktisk mere op, det er ikke en god stund for hende, og jeg tror som sagt hun er overtræt. Det blev jeg opmærksom på da jeg læste om der her på siden. Jeg ønsker netop at komme igennem det på bedste vis, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal håndtere det. For når hun ENDELIG falder til ro kan jeg mærke på hendes lille krop at den er fyldt med stress. Og jeg vil rigtig gerne lære hende at slappe af og falde til ro på en god måde, måden jeg “opdrager” hende på er gennem ros og godbidder, måske derfor jeg er i tvivl når hun piver og bidder smiley

    Hun er simpelthen så dygtig og kvik, hun beder selv om at komme ud og tisse, hun kan sit og dæk, hun har regnet ud at vi sover om natten, bla derfor vil jeg gerne være tydelig overfor hende, for jeg tror godt hun kan “regne den ud” hvis jeg viser hende vejen...

    Igen, jeg overtænker det måske... jeg vil bare så gerne gøre det godt for hende smiley


  • #5   5. jan 2021 Hej Trine m smiley

    Jeg har allerede en masse aktivitetssager til hende, i ulvetimen fandt jeg ud af at det bare fyrer helt vildt op for hende!!

    Jeg har fået så fint ro på hende her til frokost, jeg ville ordne lidt praktisk og spise selv. Hun var træt og kom i hvalpegården med en isterningebakke med leverpostej, skinketern og tørfoder smiley efter 10 min hygger peb hun i måske 5 min, ville gerne have mig, men så gav hun op og lagde sig i kassen og sov 45 min!! Og der bliver jeg helt “åh nej, jeg har svigtet hende!!!!”.... meeeen, hun havde vel ikke spist og sovet hvis hun var utryg. Jeg føler mig lidt fjollet smiley


  • #6   5. jan 2021 Efter luren i hvalpegården kom jeg det sekund hun vågede, hun gik bare igang med at spise igen og gik alt ros i verden. Hun er rolig og tilpas nu

  • #7   5. jan 2021 Overtænker... måske, men det gør vi bekymrede hundemødre smiley

    God ide med isterningsbakken, det kan forfines lidt med en Lick-it måtte, genialt til beskæftigelse, og jeg mener at det er fint at hun selv må finde til ro efterfølgende, det er ikke svigt.

    Når hun bider, for det gør hvalpe, så er afledning en af mulighederne, men den vigtigste i mine øjne er indlæringen af bidehæmning. Det gør man via at kopiere det som andre hvalpe gør, man hyler op/piber højt hvis det gør ondt, det burde få hende til at stoppe. Fortsætter hun, så afbryder du legen og går - hun skal lære, at det sjove stopper, hvis hun er for voldsom.

    Jeg har selv hvalp på næsten 7 mdr. nu, og vi har været meget konsekvente med det, da min mand får blodtyndende medicin = blodbad ved hvalpeleg. Og det har fungeret SÅ godt, og det vil det afgjort også med din lille kvikke tøs, hun er da i øvrigt aldeles bedårende. smiley

    Når først hun har lært at lege forsigtigt med tænderne, så kan dine børn også nemmere lege med hende - og når så hun får smidt de sylespidste hvalpetænder, så bliver det en skøn leg.


  • #8   5. jan 2021 Ja, jeg vil jo så gerne gøre det godt, hun skal være tryg og elsket, og så ønsker jeg jo en hund der er omgængelig, og det grundlag ligges jo nu..

    Jeg har lige prøvet det af med hvalpelyd! Dér stoppede hun lige op smiley jeg prøver også at stoppe når hun bliver ved med bid, men åh hun er en bisse.... men det skal jo nok komme. Især min pige på 5 kommer til at blive ved med at lege og grine selvom hun napper, og hun bruger hænderne meget. Min mand og jeg har lige aftalt at de lege afbrydes med det samme, for det dur jo ikke at hun lærer det er ok.

    Vi glæder os til hun er lidt større (uh hun føles lille og skrøbelig lige nu smiley ), og vi ikke behøver at “kigge hende over skuldren” hele dagen smiley


  • #9   5. jan 2021 Pointen er ikke aktivering, men hunde bliver tit sløve af at slikke. Pointen er de falder ned i gear og ofte falder i søvn smiley

  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #11   5. jan 2021 Ang, Ulvetimen - Jeg er så enig med A smiley

Kommentér på:
Hvalpe bideri, ulvetime og piv

Annonce