{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.128 visninger | Oprettet:

bidskader . aggressive hunde. {{forumTopicSubject}}

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7843792.html

at sige at St. Bernhards hunde er mest bidske er en noget misvisende konklusion, som det også kun er BT, EB og nu også TV2 og Berlingske selv har draget. Jeg her læst en del af rapporten(den er lang ) og hele konklusionen, og lad os bare sige at mediernes konklusion ikke helt er den samme som rapportens.

Jeg vil dog glæde mig over at antallet af anmeldte forsikrings og mere vigtigt bid skader er uforandret over en 4-5 årig periode og faktisk faldet hvis man går længere tilbage, og i samme periode anslår man at antallet af "muskelhunde" er gået fra omkring 1000 til cirka 20.000 hunde i DK

Lånt af Lars.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bidskader . aggressive hunde.
  • #1   9. aug 2007 Har ski lige en lille tilføjelse fra min tekst

    Det syntes jeg trods alt viser selv om der er flere "muskelhunde" end nogensinde i DK, så er bidskaderne altså ikke os eksploderet voldsomt. Som visse medier gerne vil få det til at lyde som.

    Men i det mindste rart med en rapport hvor vores typer hunde ikke for skylden for alt det slemme i den her verden

    Og dermed ikke sagt at vi ikke har nogle problemer med nogle MEGET dårlige hunde ejere desværre;-(


  • #2   9. aug 2007 Kommer ikke bag på mig, at medierne drager deres helt egne konklussioner..

  • #3   9. aug 2007 Nej det har de gjort i årevis;-(

  • #4   9. aug 2007 ja. det er sørgeligt.!

    men fandme dejligt og se at der kan komme en 2000% stigning af hundene, og bidskaderne forbliver ens selv om vi jo helst så der ingen var.


  • #5   9. aug 2007 ja og i følge medierne er muskelhunde jo mega farlige, men hvorfor er antallet af bid og andre "skader" så ikke steget nu hvor der er 20 gange så mange muskelhunde i dk ?

  • #6   9. aug 2007 Kenneth, præcis det kan jo undre lidt.

    Vi skal huske denne undersøgelse ikke omfatter bid skader på andre hunde, så der kan billedet jo være anderledes.


  • #7   9. aug 2007 Nu mener jeg at vide at diverse statestikker er lavet på mennesker der er blevet bidt og ikke hunde der er blevet bidt , så statestikken kan egentligt ikke bruges hvis man tænker på de angreb der har været på det sidste smiley

  • #8   9. aug 2007 Susanne læs min sidste linie;-)

  • #9   9. aug 2007 Lars

    Læste den da jeg havde postet *SG*, vi er enige smiley



  • #10   9. aug 2007 Grunden til at muskelhundene har været i medierne er vel ikke fordi de bider oftere end andre hunde, men fordi skaderne er voldsommere. Hvor mange hunde er decideret blevet dræbt af de andre racer som altid bruges i disse diskussioner?

  • #11   9. aug 2007 ja nu er muskelhunde jo en meget stor betegning, da alverdens racer kn gå under,
    men en stor hund med et kraftigt bid.

    Rotte, Shæfer. ambull ast. sbt. fila, dogo a. presa CC.

    Vil som regel lave store skader end en hund med et smalt tandsæt og ikke så stærke kæber.


  • #12   9. aug 2007 Ja det kan du sagtens have ret i, derfor vil jeg heller ikke på nogen måde påstå at der ikke er nogle problemer.

    Men forsikrings tallende og bidstatistikken tyder ikke på at det er helt så slet som medierne gerne vil gøre det til;-)


  • #13   9. aug 2007 sbt er ikke stor smiley men kraftigt bid smiley

  • #14   9. aug 2007 slet=stort;-)

  • #15   9. aug 2007 Det er også begrænset hvor mange aggro muskelbasser jeg har mødt. På et år har jeg måske oplevet 3, men kun én i en sådan grad at jeg var decideret bange.

  • #16   9. aug 2007 Maja F, ja det kan vi jo desværre ikke rigtig underbygge med en rigtig go undersøgelse som denne.

    Men jeg syntes det ville være rart med en undersøgelse der klare lagde dette spørgsmål.


  • #17   9. aug 2007 er der en bidstatestik over hunde der bider hunde og ikke hunde der bider mennesker?

  • #18   9. aug 2007 Jeps det er sakset fra denne hjemmeside (link fjernet)

    Det er rigtigt godt skrevet faktisk.


  • #19   9. aug 2007 Jeg har ihvertfald ikke set nogen.

    Der var en for nogle dage siden der påstod at 75 % af alle bid skader på andre hunde er fra muskel hunde, men jeg så aldrig noget der underbyggede den påstand.


  • #20   9. aug 2007 Og vil da også sige at jeg trods alt tvivler på at det tal er korrekt.

  • #21   9. aug 2007 75%?

    det var da noget!.....ingen der ved om DKK eller andre forsker i dét....? -det er vel efterhånden ret vigtigt at få fundet ud af eftersom det er muskelhundene og især Amstaff'erne der bliver sorteper...


  • #22   9. aug 2007 Pernille, ja især Amstaff bliver hængt ud, fordi mange sætter lighedstegn mellem Amstaff og muskelhund desværre.

    Nej jeg ved ikke om der er nogen undersøgelser igang.


  • #23   9. aug 2007 nu gider jeg ikke hænge mig i hverken lab eller amstaff udtalelser...da man ikke bør udtale sig om dét før der foreligger håndgribelige beviser...såsom en statestik udført korrekt...

    dén med at man kun hører om muskelhundene der angriber, har jo en hel del med medierne at gøre..de lever af dét som folk vil læse om..og lige pt er det altså hundeoverfald hvor muskelhunde indgår...så selvfølgelig bliver der ikke skrevet om lab'ere..........det betyder ikke at det ikke sker lige så ofte...

    hvor stort er antallet af amstaff i forhold til lab på landsplan ca....med+uden tavle?


  • #24   9. aug 2007 en amstaff er også = muskelhund....det er ikke racen der definerer hunden men typen/bygningen...iflg DKK i hvert fald...men de mangler dog at danne deres helt egen mening om muskelhundene og hvilke hunde det er vil jeg mene...imens går det desværre bare ud over rygtet på mange hunderacer og gør folk endnu mere forvirrede...

  • #25   9. aug 2007 nææ..det er svært at opgøre de uden tavler da der simpelthen ikke er nogle tal på dem...men min opfattelse er også at det ofte(ikke hver gang) er dem der volder problemer og ikke altid har styr på adfæren..uanset race eller blandinger deraf...

    DKK vil ikke udmelde med et konkret svar endnu..har også forsøgt ;o)


  • #26   9. aug 2007 Lars

    det var mig der skrev de 75%. En herre som jeg gik til træning med er gift med en dyrlæge på KVL som fortalte at 9 ud af 10 behandlinger af bidskader var som følge af et opgør med en muskelhund. Behandlingerne var som i sikkert allerede har gættet på hunde, ikke mennesker.
    (jeg skrev 75% fordi jeg ikke kunne huske det helt rigtigt i skrivende stund.. men tallet var altså 90%)

    Det har vist også været skrevet herinde før, men præcist hvor og i hvilket sammenhæng ved jeg ikke.

    Skal nok lede efter det. smiley


  • #27   9. aug 2007 Iflg de nyeste tal så var der 546.000 hunde i dk i år 2000, 13% af dem var Lab, altså cirka 70.980 og antallet af muskelhunde er idag 20.000.

    Hvis vi antager det antal er uforandret så er der 3,5 gange flere Lab´s i DK end Amstaff/muskel hunde.

    Men det er så kun registrede Lab´s sat op mod anslået antal muskelhunde, så det er jo ikke ligefrem super præcist.


  • #28   9. aug 2007 Men her er det vigtigt at tage i betragtning at der KUN er tale om KVL (københavn) og altså ikke alle bidskader hos alle dyrlæger i Danmark.

  • #29   9. aug 2007 ja..de er ved at undersøge det...

    søster med tennisbolden af pels;o)
    har KVL ikke en rapport man kan få fingre i?


  • #30   9. aug 2007 Søster ahh ok ja så er jeg med.

    Men igen det er jo så ikke rigtig tal vi kan bruge til ret meget, det lyder til at være et skøn/gæt fra en eller en gruppe dyrlæger.

    Andre ville nok komme med et helt andet skøn/gæt.


  • #31   9. aug 2007 populariteten har flyttet sig ret meget over på muskelhunderacerne og blandinger af dem og markedet er eksploderet med dem...+muskelhundene er en ret stor forsamling af meget forskellige racer, så jeg har svært ved at tro at de "kun" ligger på 20.000...?

  • #32   9. aug 2007 Ahh ok vidste ikke hvad KVL er, men det stemmer meget godt overens med denne undersøgelse at problemet er størst i KBH for ud af 10.000 registrede "kamphunde"(ikke mit ord) er næsten 3000 registreret i København. Altså næsten 30%, på et ret lille areal.

    Så det stemmer fint overens med at der er potentiale for flere problemer her.


  • #33   9. aug 2007 Pernille enig.

    Rapporten her fortæller om 10.000 registrede "kamphunde" i DK, mod omkring 70.000 registrede Lab´er, det er vist et mere korrekt svar til dit tidligere spørgsmål.

    Men igen vi kan næppe bruge de tal til så satans meget, desværre.

    Men det vil desværre altid være umuligt at lave nøjagtig undersøgelse om hvor stort problemet med muskel/kamp hunde er, for der er alt for mange hunde der ikke er registreret.


  • #34   9. aug 2007 Det er ikke opstået gennem en undersøgelse, men på en betragtning som dyrlægerne derinde har gjort sig.

    Det betyder sådan set ikke at muskelhunde er mere aggro end andre, det indikerer blot at af de overfald der har været voldsomme nok til at hundene skulle indlægges var det i 9 af 10 tifælde en muskelhund der havde bidt. Det fortæller dog intet om hvilken hund der startede kampen.

    Men nu er KVL hellere ikke Kbh's dyrehospital, så tallet kan være meget meget anderledes hos de andre.


  • #35   9. aug 2007 nu er kvl ikke kbh's ENESTE dyrehospital*

  • #36   9. aug 2007 er vi enige om at en kamphund ikke er det samme som en muskelhund eller?

  • Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #37   9. aug 2007 Her er lidt fra USA og Canada

    En af grundene til at Rottweileren har høje tal er fordi de bruges meget af politi og militær, og de må lidt mere en vores.....

    http://dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf



  • #38   9. aug 2007 Søster ok, ja så må vi jo nok sige at det tal på 9 uf af 10 ikke rigtig kan bruges til så meget.

    Pernille det er denne undersøgelses defination af ordet Kamphund, igen ikke et ord jeg ville bruge.

    viser udviklingen i antallet af hunde tilhørende racer med baggrund som kamphunde. Før 1996 blev der næsten ikke registreret nogen hunde af racen Amerikansk staffordshire terrier i Danmark, men siden er andelen af årlige registreringer af denne race steget til knap 1,5 % af samtlige hunde i 2005 (tabel 4.2a). Andelen af hunde af racen American Bulldog er fra 1999 steget til omkring 0,9 % og hunde af racen Staffordshire bullterrier fra 2002 til godt 0,3 %. Andelen af registreringer af Engelsk bulldog har ligget relativt konstant omkring 0,1 procent indtil 2001 og har siden vist en svagt stigende tendens. Interessen for Bull terrier har ligget nogenlunde konstant i hele perioden fra 1993 til 2005. Ses på interessen for andre kamphunde racer set under ét, har interessen kun været svagt stigende fra 0,2 % af registreringerne i 1993 til godt 0,4 % i 2005.


  • #39   9. aug 2007 Jamen Maja F, det er vi helt enige om, jeg refere bare til undersøgelse så folk har en chance for selv at tjekke tallene og forstå hvorfor jeg brugte ordet muskel hund;-)

  • #40   9. aug 2007 Anna R, så først dit indlæg nu.

    Shit Pitbullen ligger højt.

    Jeg kan ikke se min race Amstaff på listen, og i det hele er der flere muskel hunde racer der ikke er repræsenteret?

    De skriver ikke rigtig noget om det, ved du hvorfor?


  • Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #41   9. aug 2007 Mener at Pit/Amstaf går som samme hund

    Længere nede kan man se hvilke situationer bidskaderne er fra - altså mod dyr, mod mennesker, og overfaldet var dødeligt osv

    Artiklen stammer fra www.dogbitelaw.com som er ret interessant at slæbe sig igennem smiley


  • #42   9. aug 2007 Maja > nææ...og hvor mange forskellige spidshunde er det lige, der findes...og jagthunde...og terrier....underligt at slå det sammen... :o/

  • Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #43   9. aug 2007 Jeg ved ikke hvorfor...

    Men nu jeg tænkte lidt over det, så har jeg aldrig hørt om Amstaff i alle de Animal Police/Animal Cops/Miami Animal Patrol jeg har set - og det er MANGE.....Det har altid været enten Pit eller American Bulldog de snakker om.

    Men det er der sikkert nogle herinde som kan svare på


  • #44   9. aug 2007 Anne > underligt...for der må da findes en hel del..

  • #45   10. aug 2007 Anne R, det er sikkert fordi de slår en helt række racer ind under Pit Bulls, så det dækker over hvad de mener er "kamphunde", mange af dem er sikkert blandinger og burde jo egentlig have sin egen gruppe.

    Hvilket jo så igen gør tallene helt ubrugelige da vi ingen anelse har om hvilke hunde det dækker over.

    Hvis folk nu bare kunne holde deres fordomme uden for den slags undersøgelser og komme med de rå tal for alle racer, istedet for at sætte tallene sammen så de passer ind i ens agenda, så kunne det være man rent faktisk kunne bruge det til noget.

    Som Sus skriver, når man slår tingene samme så dækker de pludslig over rigtig mange racer og derfor også rigtig mange hunde.

    Så desværre endnu en ubrugelig statistik, hvis man vil finde ud hvilke hunde er årsag til flest skader.


  • Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.101
    #46   10. aug 2007 Lars M

    Den køber jeg så ikke, for der er mange blandinger med Pit med i statestikken, samt andre blandinger.

    Der er i de år statestikken har kørt kommet flere racer til da bla. Østlandene i mellemtiden har åbnet grænserne, og selvfølgelig nye blandinger af disse hunde. Disse hunde kan man ikke bare plotte ind i skemaet, da de så ville være yngre i statestikken en andre, og det ville være useriøst.....


  • #47   10. aug 2007 Ja det har du så ret i. Men så giver det bare endnu mindre mening at der er flere racer der er helt udeladt, her i blandt Amstaff.

    Må sige disse spørgsmål gør at jeg ikke stoler på den.


Kommentér på:
bidskader . aggressive hunde.

Annonce