{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.579 visninger | Oprettet:

Hundepsykologer / fodereksperter .. {{forumTopicSubject}}

Se her ..

Jeg skiftede foder for en lille måned siden. Jeg har oplevet, at min hund skal sættes ned i mængde, men at den til gengæld har fået et ekstra gear i stort set alt, den foretager sig.
Den er sværere at styre i lydighed og forsvar - og på sporet er det som om, den fede koncentration den plejede at have, er gået lidt væk.

For omtrent 1½ måned siden, solgte jeg min anden hund - en hund, som gik en del sammen med min hund, og som virkelig var glade for hinanden.

Det er de to ting, der er ændret i min hunds liv .. nyt foder, gået fra sammen med en anden, til alene hund.

Til fodereksperterne - kan foder gøre det?
Til psykologerne - kan ændring i tilværelse gøre det?

Ser frem til jeres teorier smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundepsykologer / fodereksperter ..
  • #1   21. mar 2021 Jeg er ikke foderekspert, men jeg ved foderskift ville kunne gøre det med heste. Så måske også med hunde?
    Der kommer nok nogen på banen, som ved det:)


  • #2   21. mar 2021 A-S

    Jeg mener at kunne huske, at de der "varme" heste, skulle holde sig fra noget bestemt foder, dengang jeg havde meget med heste at gøre -MANGE år siden.
    Kan ikke huske hvad det var, men mener at der var noget ...


  • #3   21. mar 2021 Mon ikke det er en kombination smiley

  • #4   21. mar 2021 Altså ved heste er der nogle som bliver "varme" af at få havre, hvilket mange heste får, da det er billigt. Jeg ved fra min tid, hvor jeg arbejdede på et stutteri, at foder havde KÆMPE betydning for hvordan hesten trives, satte muskler mv.

    Jeg kunne nemt forestille mig at det samme gør jeg gældende hos hunde. Så hvis jeg havde den oplevelse ville jeg helt sikkert skynde mig at gå tilbage til det "gamle" foder og se hvad der sker. Men der skal nok gå 3 måneder før man ser resultat, da det andet og stessen(eller hvad man lige skal kalde det) skal ud af kroppen og det tager som oftest altid længere tid.


  • #6   21. mar 2021 Ja, lige præcis. På samme måde kunne man også fodre en varm hest mere rolig, give div urter og specifik foder.

    Jeg har haft heste, hvor jeg har gjort brug af begge dele: altså, en meget rolig hest, som fik højenergifoder i perioder og en meget voldsom hest, som fik beroligende foder i perioder. Afhængig af hvad der var behov for.


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #7   21. mar 2021 Foder har en kæmpe betydning for energi niveauet. Og som der nævnes kan feks havre ændre en hest fuldstændig når det kommer til arbejde.

    Nogle heste kan håndtere energien, andre kan ikke. Ved de heste der ikke kan håndtere al den energi som havre giver, kan man faktisk ende med at stå med en uridelig hest, fordi at energien tager overhånd.

    Det ses også tydeligt at mennesker ændre sig på fysisk og mentalt efter hvordan de spiser.
    Både menneskets energi, men bestemt også humør, fordi at sund og nærende mad giver mere energi = mere overskud.
    Tænker at forskellen på mennesker og dyr er deres hjerner, og at mennesker kan fordele og udnytte energien, hvor energien ved dyr bare er der, og de derfor agere ud fra nuet.


  • #8   21. mar 2021 Er der nogen, der har haft en hund der ændrede sig meget grundet foder?
    Eller er det kun heste I har erfaring med på det punkt?


  • #9   21. mar 2021 jeg tænker ikke umiddelbart at årsagen skal findes i noget som ligger så langt tilbage som at en hund er flyttet for over en måned siden. hvornår startede adfærden? kom den pludselig da den anden hund flyttede? eller?

    foder ved jeg intet om. en gang sagde man at ris gjorde en forskel fx ved alene hjemme hunde men jeg mener at den undersøgelse blev tilbagevist. du kan prøve at søge på det....


  • #10   21. mar 2021 Hvis hunden har brugt energi sammen med en anden hund, så vil den energi jo skulle bruges anderledes nu, så jo naturligvis kan det at hunden er blevet alene hund være noget af grunden, foder betyder helt afgjort også en del, da jeg havde Tervueren var der en rigtig stor forskel på deres energi når de fik foder med majs, kontra uden majs smiley men jeg kender ikke indholdet af dit foder kontra det du før har fodret med;)

  • #11   21. mar 2021 Martine ..... Det må komme an på en prøve .....

    Du går tilbage til det "gamle" foder og ser om det hjælper ..... ( hjælper det ikke ) så køber du en ny hund (ven) og ser om det er det der skal til ... smiley ... smiley

    PS: .... Sidste mulighed er .... at du bliver nødt til at købe den solgte hund tilbage ... smiley


  • #12   21. mar 2021 Atlas tolerance overfor andre hunde lader til at være større, når han er på BARF end når han får tørfoder. Han er usikker overfor fremmede hunde og reagerer udadreagerende, men jeg kan langt bedre kontrollerer ham, og der skal mere til at presse en reaktion ud af ham, når jeg fodrer ham med råt. De gange vi har været tilbage på ren tørfoder, ryger vi også tilbage i gamle reaktionsmønstre igen.
    Han er dog også kræsen og spiser en del mindre på tør, så måske noget af ændringen skyldes, at han er mere sulten og måske derfor mere irritabel?

    Jeg vil tro, at begge ændringer kunne ændrer adfærden på den hund, som du har tilbage.


  • #13   21. mar 2021 Tak for jeres input .. jeg synes umiddelbart det kan være svært lige at se hvad årsagen kan være.

    Men ja, enten står jeg overfor foderskift, eller også må jeg shoppe mig en puddel smiley



  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 135
    #14   22. mar 2021 Hmm altså synes at have hørt om hundefoder der giver hunden stabilt blodsukker , og fodertyper der gør det modsatte så hundens blodsukker pludselig stiger og frigiver en stor mængde energi

    Jeg tænker i det tilfælde højenergi vs hyperaktiv, men der skal man jo nok være ejer af hunden for at bedømme om det er det der sker.




  • #15   22. mar 2021 Det er også "stabilt" nok, hvis man kan sige det på den måde, Jinx.

    Der er mere knald på ham, sådan helt generelt - men han mangler jo også de der par timer eller tre, hvor han legede med den anden hund jeg havde.

    Jeg ved ikke - men ihvertfald tak for jeres tanker smiley


  • #16   22. mar 2021 Ris, som er en let fordøjelig kulhydrat, omsættes til sukker, som kan give hyper aktivitet

  • #17   22. mar 2021 Din anden hund fik du vidst efter din nuværende?
    Oplevede du den omvendte forskel, da han gik fra alene hund til aktiveringen sammen med den anden hund dengang?
    For så har du måske svaret der:)


  • #18   22. mar 2021 Leif -

    Det er der også i det, han fik tidligere smiley

    A-S -

    Nope, ikke noget jeg bemærkede.
    Der har altid været / er stadigvæk, fuld damp på kedlerne. Synes bare han har lagt ekstra fra her i det sidste stykke tid.
    Han er lige blevet 5 - ved ikke om det er tiden, hvor de V-I-R-K-E-L-I-G gir gas smiley


  • #20   22. mar 2021 Mængden af ris har betydning

  • #21   22. mar 2021 Tænker begge dele kan have betydning. Jeg har oplevet stor adfærdsændring på f.eks seniorkost .. så tænker det har en del at sige.

    Men det gør mig ondt at du ikke har dem begge mere.


  • #23   22. mar 2021 Men det gør mig ondt at du ikke har dem begge mere.

    Hvorfor dog?


  • #24   22. mar 2021 #23 fordi du virkede så glad for hende.

  • #25   22. mar 2021 Leif

    Jeg ved ikke hvor meget ris, der er i ? Har ikke forstand på foder - propper det bare i min hund og ser om den kan arbejde og den ikke skider sig ihjel smiley

    Jeg er gået fra det her :
    https://www.royalcanin.com/dk/dogs/products/retail-products/sporting-life-energy-4800-tr

    Til dette her :
    https://kynovital.com/adult-athletics_en.html

    Der er mere knald på ham, på det tyske foder.



  • #26   22. mar 2021 #24

    Så kunne jeg jo bare have beholdt hende smiley

    Hun er en supersød hund og har fået verdens bedste hjem - jeg kunne ikke finde ud af at arbejde med hende, og så fandt jeg en, der var dygtigere til at få det ud af hende, der er smiley


  • #27   22. mar 2021 # skønt at hun er havnet det rette sted. smiley

  • #28   23. mar 2021 Der er mere ris i det nederste produkt, ris omdannes ril sukker og giver et ekstremt høj aktivitet i kort tid, men er dårligt hvis det drejer sig om høj aktivitet over længere perioder

  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 135
    #29   23. mar 2021 Der er også carob i det nederste, men om det indeholder nok sukker til at gøre hyperaktiv ved jeg ikke.

  • #30   23. mar 2021 #28 #29

    Tak smiley


Kommentér på:
Hundepsykologer / fodereksperter ..

Annonce